Olen parikymppinen alkoholistiperheestä lähtöisin oleva opiskelija. Molemmat vanhempani ovat alkoholisteja ja heidän vuoksi lapsuuteni ja teini-ikäni on ollut käytännössä aivan täyttä paskaa. Olen käsitellyt lapsuuteni traumoja psykiatrilla nuorempana useamman vuoden ajan ja koen pystyneeni päästämään irti vanhemmistani, ja minulla on nykyisin viileän asialliset välit heidän kanssaan.
Jos katsoo pelkästään minun henkilökohtaista elämääni irrallaan perheestäni ja taustastani, minulla menee todella hyvin, eikä minulla ole ongelmia. Tämä tietenkin aiheuttaa kateutta tietyissä perheenjäsenissäni, mutta nykyisin pystyn olemaan kuuntelematta heidän törkeitä ja ilkeitä kommenttejaan.
Alkoholismi on kuitenkin meidän perheessä levinnyt myös yhteen sisaruksistani; hän on teini-ikäisestä lähtien juonut paljon ja hankkiutunut kaikenlaisiin ongelmiin jatkuvasti. Tiedän, että hänellä on varmasti myös kausia, jolloin hän käyttää huumeita. Hänellä on jatkuvasti meneillään jotain kamalaa ja väkivaltaista sekoilua epämääräisten ihmisten kanssa, ja oikeastaan mielestäni on vain ajan kysymys milloin hän tappaa jonkun. Viimeisin tempaus tapahtui aika vasta, kun hän puukotti yhtä juoppokavereistaan melko pahasti. Olemme muiden sisarusten kanssa täysin uupuneita tähän jatkuvaan sekoilun kierteeseen, varsinkin kun sille ei näy loppua, päinvastoin luulen että hän nauttii jollain tapaa siitä että saa järkyttää meitä ja sen kautta hän saa paljon huomiota.
Olen aina pelännyt hänen aggressiivisuuttaan ja väkivaltaisuuttaan ja siitä syystä pyrkinyt aina tekemään hänen mielensä mukaan, jotta hänellä ei mene hermot tai että hän rauhoittuisi.
Kaikki sekoilu, siihen liittyvä draama, ryyppäminen ym. ovat jatkuneet jo yli kymmenen vuotta. Ja tämä kaikki vain pahenee, mikäli se kohta enää voi olla mahdollista.
En kuitenkaan tiedä, mitä minussa on viime aikoina tapahtunut, sillä olen alkanut pitämään puoliani. Olen esimerkiksi saanut sanottua hänelle, että humalassa minulle ei tarvitse soittaa, tai että hän ei saa määräillä tai pompotella minua mielensä mukaan. Hän ei ole kunnioittanut näitä pyyntöjä, vaan siitä huolimatta soittelee jatkuvasti ja yrittää kaikin eri keinoin saada minut tottelemaan häntä.
Kaiken tämän olen tehnyt asiallisesti ja ääntä korottamatta, mutta nyt tuntuu että meidän suvussamme on helvetti irti. Hän soittaa ympäri sukua ja haukkuu minua ja yrittää kääntää ihmisiä minua vastaan. Lisäksi hän lähettelee todella asiattomia haukkumaviestejä sekä humalassa että selvinpäin. Tässä vaiheessa itkuiset puhelut, joissa pyydetään anteeksi vain muodon vuoksi, jotta päästään taas odottamaan seuraavaa sekoamiskertaa eivät riitä. Olen niin väsynyt tähän kaikkeen pyöritykseen ja piinaamiseen. Ja hän on loukannut kaikkia läheisiään kerta toisensa jälkeen niin syvästi, että tuntuu, ettei mikään mitä hän tekee, voi korjata tilannetta.
Tänään tuntui siltä, että mittani on jo aivan täysi. Päätin katkaista välit häneen. Ainoa asia on, että en tiedä kuinka pystyn pitämään välit poikki sellaisen ihmisen kanssa, joka ei ollenkaan kunnioita päätöstäni ja joka törkeydessään on valmis menemään vaikka mihin mittasuhteisiin. Asun onneksi kaukana, mutta tiedän, että hänellä on keinonsa piinata minua esimerkiksi sukulaisten kautta.
Mietin vain, onko minulla oikeutta katkaista välejä häneen ja suoraan sanottuna pelkään sitä paskan määrää, minkä tästä tulen saamaan niskaan joka taholta.