Hei vaan?
Olen etenkin opiaattien käyttöä lopettava käyttäjä. Mietin mitä kertoa läheisille ja raittiille ystäville millaista tukea tarvitsette ja kaipaatte. Olen päättänyt lopettaa käytön, tunnistan että olen addikti. Tiedän myös kaikista haitoista aja riskeistö ja ylipäätään käytöstä enemmän kuin läheiseni voivat ymmärtää. Mutta olen myös retkahtanut ja ei-käyttävät eivät tunnu mitenkään ymmärtävän miten monimutkainen asia tämä lopettaminen minulle - addikstille - on.
Läheiseni tietysti yrittävät auttaa ja tarkoittavavat kaikella, myös pahoilla sanoillaan hyvää. Mutta kaipaisin ymmärrystä ja kaikkein vähiten tarvitsen moraalisaarnoja tai yksinkertaisia ohjeita mitä kannattaisi tehdä tai kysymyksiä onko tuo nyt järkevää. Olen kiitollinen, että minulla on ihmisiä, joille ainakin vielä voin kertoa missä mennään; tunnustan myös että minulla on ongelma ja olen hakent apua ja haluan lopettaa ja olen myös lopettanut (mutta myös retkahtanut).
(On olemassa myös tapauksia, joille mikään tuki tai jörkipuhe ei auta; en itseasiassa usko, että mikään ulkopuolelta tuleva apu voi pysäyttää tietä tuhoon jos käyttäjä ei itse halua muutosta. Joissain surullisissa tilanteissa ollaan myös menty jo niin pitkälle, että tie johtaa lopulta hautaan.)
Mutta kysyisinin teiltä millaista tukea te toivoisitte ei-asiantuntija läheisiltä? En odota tietenkään, että käyttö hyväksyttäisiin, koska len addikti tai että retkahduksista tulisi vain olalle taputuksia, että “ei se mitään, kaikille tulee retkahduksia.” Kohdalleni osuneet ammattilaiset ovat kyllä olleet mahtavia.
Toivoisin vain voivani säilyttää tilanteen sellaisena, että voisin puhua avoimesti missä mennään, mutta en vaan jaksa niitä luentoja riskeistä ja haitoista (jotka tiedän aivan helvetin hyvin) ja moraaalisaarnoja. Kuitenkin, jotta voisi ymmärtää syitä lopettamisen vaikeuteen, olisi myös ymmärrettävä syitä käyttöön, myös mitä aineista saan.
Mitä te kertoisitte toivovanne läheisiltänne tai vaikka vähän vähemmän läheisiltä ei-käyttäjiltä tällaisessa tilanteessa, jossa myönnätte ongelman, mutta tuntuu, että ulkopuoliset eivät tunnu ymmärtävän lainkaan mitä käytte läpi?
Kiitos kuitenkin kaikille, jotka yrittävät auttaa.