Koitan tähän listata syitä miksi minulla kesti nelisenkymmentävuotta ennen kuin oikeasti irrottauiduin typerästä ja turhasta elämäntavasta.
Kun ensimmäiset kunnon kännit vetäisin reilusti alle parikymppisenä silloin niin piti tehdä että pystyi retostelemaan muistamattomuudellaan muille kavereilleni (olin kova kundi kaverien silmissä)(oikeasti todella typerä ja ajattelematon).
Kaksi eri kertaa päädyin putkaan 18-19 vuotiaana mutta ei sekään pelote pitkään vaikuttanut kun muut kaverit dokas niin itsekkin lähti siihen mukaan.
Minulla kuitenkin juomiseni pysyi pitkään vain vkl pullojen kilistelyssä mutta toki joka vuoteen mahtui myös päiviä kun viikollakin vedin tiltin päähäni.
Jälkeenpäin mietittyäni miksi silloin join niin se oli vain tottumus ja tapa viettää vkl;a
myös ujous oli yksi syy, nousuhumalassa olo tuntui varmemmalta.
Kahdeksankymmenluvun lopulla innostuin kotona viiniä ja olutta tekemään,juomaa valmistui kymmeniä litroja kerralla ja mitä enemmän valmistin niin myös enemmän sitä join.
Tässä vaiheessa humalatila tuntui suorastaan oikealta olomuodolta ja juominen olikin lähes päivittäistä.
Silloin ensimmäisen kerran sain oireita liikakäytöstä ja yöllä wc;hen mennessä iski tajuttomuus samalla kun laskin omia nesteitäni ulos.
Vaimo oli taluttanut minut takaisin sänkyyn ja aamusella kertoi minulle tapahtuneesta tajunnan menetyksestäni.
Pelästyin niin paljon että soitinkin seuraavana päivänä paikalliseen aa kerhoon ja kerroin kokemuksestani, samalla kysyin puhelimessa aa henkilöltä oisko minulla aihetta tulla palaveriin ja koittamaan raitistumista.
Ystävällinen naisääni kuitenkin vähätteli juomatapojani ja arveli että ei hänen mielestä vielä ole aihetta heidän seuraan tulla mutta jos olisin halunut sinne mennä niin olisin toki ollut tervetullut.
Tästä rohkaistuneena jatkoikin sitten samaan tyyliin juomistani kunnes kohtalo puuttui peliin ja vei äkisti puolisoni minulta.(Olin 6kk juomatta ja surin selvinpäin)
Yritin myös hallittua alkoholin käyttöä ja monesti onnistuinkin juomaan vain kohtuudella
mutta ennemmin tai myöhemmin taas vedin ns lärvit ja sain hävetä itseäni.
Minun kodalla se pitää paikkansa että en osanut kohtuu käyttöä siksi nykyinen täysin raitiselämä sopii minulle tosi hyvin.
Olen monesti miettinyt miksi tuhlasin niin monet vuodet viina juontiin mutta kait se on niin että siitä on niin vaikea irrottautua, vaikka nyt kaikki tuntuu niin helpolta kohdallani.
Eli syyt minulla olivat isältä tullut malli juomiseen, ihmisarkuus-ujous-kaverien hyväksyntä ja suosio,nuorena vastakkaisen sukupuolen kohtaaminen oli helpompaa pikkuhiprakassa.
Myöhemmin alkoholin käytöstä tuli elämäntapa ja riippuvuus, varmaan oli muitakin syitä mutta tässä ainakin muutamia.
Nim. Kohti parempaa-aikaa