Tälläinen aihe tällä kertaa. ![]()
Olen viinanhimoton ja juomahaluton ollut jo oikeastaan heti siitä lopettamiseni hetkestä, joka tapahtui noin 20 kuukautta sitten. Se on tavallaan tehnyt raitistumisen helpoksi. Voisin todeta, että en tarvitse sitä enkä tätä pysyäkseni raittiina. Minulla ei ole juomisajatuksia, en tunne houkutusta juoda, alkoholi ei yksinkertaisesti kiinnosta minua. Juhlat ja tapahtumat tai muutkaan kosteat ympäristöt eivät heilauta minua juomisen suuntaan piiruakaan.
Silti olen puinut juomistani/raitistumistani sekä jo päättyneessä terapiassa ja yhä vieläkin AAssa. Syy on se, minkä esimerkiksi Hannu on täällä tuonut esille. Elämä, tunteet ja muiden ihmisten kanssa toimiminen tai pikemminkin se mitä tunteita vuorovaikutus minussa herättää ovat kaikki jollain tapaa vaikeita minulle. Puhun preesensissä, koska en ole mitään ihmehokkuspokkusmuutosta yhdessä yössä kokenut. Elämisen taidot ovat toki olleet vieläkin enemmän hakusessa, kuin nyt asioita aika lujasti työstäneenä.
Ymmärsin noin muutaman kuukauden selvänä olon jälkeen, että tuo kuvaamani taidottomuus elää tulee olemaan se minun heikko kohtani eikä mikään ylitsekäymätön juomisen himo.
Kerronpa esimerkin, joka on vuosien takaa. Olin tehnyt tupakkalakon ja lopettanut myös juomisen määrittelemättömäksi ajaksi. Elämään tuli huomattavia vaikeuksia esikoiseni kautta. Muistan yhden kerran erityisesti. Olin saanut samana päivänä soiton koulusta hänen törttöilystään ja illalla hänen repustaan sitten monien mutkien jälkeen löytyi ekat kannabikset (joka siis oli vasta alkusoittoa). Minä reagoin seuraavasti; en pystynyt puhumaan, tunsin kuinka pääni musteni sisältä, olin aivan raivon partaalla, kurkkua kuristi. Juoksin huoneesta toiseen edestakaisin, menin jääkapille, otin kaksi oluttölkkiä juoksi ulos, menin kioskille ja ostin tupakkaa ja tulta, juoksin johonkin vähän sivummalle. Huusin ja itkin, sitten tajusin, että enhän minä juo enkä polta. Raivoissani heitin kaljat maahan ja revin röökit palasiksi… Huusin sitten jo senkin vuoksi, että enkö perkele osaa muuta tehdä… noh, sillä kertaa molemmat lakot vielä jatkuivat keskeytymättä, mutta ymmärsitte varmaan pointin?
Tämän raittiuden aikana on ollut jokusen kerran sellainen kohta, jossa sama voimattomuus, osaamattomuus, sumea raivo on hyökynyt päälle kuin höyrylaiva. Ihan villisti voin veikata, että retkahtamisen kohtia ne olisivat voineet olla, juuri tuolla tavalla kuin yllä kuvaan. Ilman juomisenhalua, automaationa, kun ei muutakaan osaa!
Nyt onkin vain niin, että lällällää osaanpas, ainakin jo hiukan paremmin. ![]()