Miksi en juo - keksitään hyviä ja hauskoja reploja

Olen kyllästynyt alkoholin juomiseen ja laitoin korkin kiinni. Nautin raittiudesta.
Illan istujaiset ovat hauskoja edelleen, paitsi kun huomio kiinnittyy alkoholittomuuteeni. En tee siitä numeroa, mutta holittomuuteeni kiinnitetään huomiota. En haluaisi hauskaa fiilistä laskea selittelemällä juomattomuuttani. Keksitään yhdessä hauskoja tarinoita/repliikkejä miksi ei juo!

Minulla on vain yksi tullut mieleen, joka on vähän tyly vastaus: pardon my french, mutta ihan paska tuote.

Mitä repliikkiä sinä käytät?

4 tykkäystä

Juodessa on tylsää ja darrassa vielä tylsempää.

3 tykkäystä

Tuli mieleen yksi kommentti lisää:
” kännäys on rikkaiden hommaa, ei mulla oo siihen varaa”.

2 tykkäystä

“Olen jo juonut kiintiön täyteen yhden elämän osalta”

4 tykkäystä

“Ei maistu.”

“Aamulla menoa.”

3 tykkäystä

Oisko: “Ei ole jano.” :slight_smile:

3 tykkäystä

En voi nyt juoda yhtä, pitää mennä ensivuonna töihin.

5 tykkäystä

Aivan järkyttyneenä: “No en todellakaan juo etanolia!”

3 tykkäystä

Taito on tallella mutta halu ei.

5 tykkäystä

-olen oman osuuteni noissa talkoissa jo hoitanut :point_up:

4 tykkäystä

Olisipa joskus niin, että se joka juo, joutuu selittelemään.

5 tykkäystä

Ei kiitos, en käytä enää.
Tai
No miksi sinä juot?

3 tykkäystä

Eräs raitistunut tuttavani käyttää juuri tämänsuuntaista repliikkiä: “olen oman kiintiöni tälle elämälle jo juonut, jopa ylitsevuotavasti”.

1 tykkäys

Tuossa omaan ketjuun kirjoittaessa tuli oma strategiani mieleen. En siis ole vielä julkisesti sanonut, että en juo enää KOSKAAN.

Mietin, että lämmittelen ihmisiä hitaasti. Aina voi valehdella ja keksiä yhden syyn, miksi en nyt juo: lääkekuuri, laihdutus- tai terveysprojekti, veto kaverin kanssa jne… Sitten, kun onnistuneesti on ollut pidemmän aikaa juomatta voikin helposti sanoa: En mä ajatellut enää juoda ollenkaan. En juonut ollenkaan “syyn X” takia useampana viikkona ja fiilis on ollut aivan loistava, koin “positiivisia juttuja” ja siksi en ajatellut juoda enää ollenkaan.

Tämä nyt ei tietenkään hauska, mutta monella se häpeä juomisesta tai juopoksi leimaamisesta on niin suuri, että voipi auttaa. Minä ajattelin mennä näin ei-läheisten sosiaalisten kontaktien kanssa. Lähimpien ihmisten kanssa saatan sanoa, suoraan ettei alkoholi sovi minulle. Ja onneksi minulla on jo kavereita, jotka ovat jo lopettaneet juomisen omien ongelmiensa takia. Heille nyt on helppo puhua ilman kikkailuja.

1 tykkäys

Minun palava jano on jo sammutettu.

3 tykkäystä

Kun juot valehtelet määrät aina jossain vaiheessa joko itselle tai muille.
Kun lopetat on siitäkin valehdeltava syitä miksi ei juo.
Miten suuri onkaan alkoholin valta tässä maailmassa.
Ja miten vahvana voi itseä pitää kun on raitis ja lyö kanveesiin alkoholin valtaistuimeltaan.

4 tykkäystä

Todella tympiää kyllä, että illanistujaisissa joutuu selittelemään juomattomuutta. Viimeksi oli paikalla yksi, joka oli jo 8kk ilman pubrenorfiinia. Ei häneltä kyselty, missä sun subut…

Vaikea keksiä mitään hauskaa… “Olen alkoholisti” ei toimi, siitä seuraa inttämistä kokemukseni mukaan satavarmasti.

Ehkä kokeilen seuraavan kerran “Olen raskaana”, ei se nyt minusta ihan hauskaa ole tullaisesta asiasta valehdella, mutta jos se on ainoa hyväksyttävä syy… “Olen autolla” ei mee läpi, koska kaikki tietää, ettei mulla oo korttia koskaan ollutkaan ja yleensä bileet on niin lähellä, että auton parkkeeraamisessa kestää kauemmin kuin kävelyssä.

Sitten jos jollain kertaa juonkin, niin sanon, että meni kesken… Mikäli tulee paljon retkahduksia vielä, niin saan varmaan paljon sympatiaa tämän keskenmenoista kärsimisen vuoksi…

Onko tuo nyt varsinaista valehteluakaan? Minähän oon lapsena alkanut juomaan, eli jäänyt osittain henkisesti lapsen tasolle, joten tavallaan juomisen lopettamalla synnytän ja kasvatan itseni uudelleen.

Tai

-Etkö sää juo?
-En.
-Miksi?
-Oon autolla?
-Eihän sulla oo autoa…?
-On mulla nyt.
-Miten?
-Löysin tuolta.
-Löysit?
-Juu.
-No voikko viijä meijät baariin?
-No en nyt
-Miks?
-Kumi puhkes
-No voithan sää sitte juua!
-En oikeen.
-Miksi?
-Tulin raskaaksi…

Voi varmaan uskoakin, että oon raskaana, kun lisääntyny tuo napostelu juomattomuuden seurauksena siihen malliin.

3 tykkäystä

Heitä vastakysymys samantein, miksi sinä juot?

1 tykkäys