Sehän olisi hyvä idea. Joka päivä saisi 1-2 jotain Depot-Xanoria ja sillä pärjäisi koko päivän. Mun mielestä tämä ei olisi mahdoton ajatus lainkaan. Onhan nyt jo bupre-korvaushpo, metkukorvaushoito niin miksi ei bentso korvaushoito. Sehän toimisi hyvin tarkkaan varjeltuna.
Toivon tähän vastauksen joltakin “asiantuntialta”. Ainakin mä tarvitsisin vastauksen joltakin asiantuntijalta.
Miksi se e i olisi mahdollista? Teekoos mul oli jossain vaihees lääkkeenhaku. Aluks kotisairaanhoidosta oltiin valmiita tuomaan ne mul kotiin, aluksi ainakin. En tiä, voisko semmonen olla pysyvä ratkaisu.Tai miksi ei siinä paikas, jos käyt hoidos? Kysyn sulta näitä, kun en sen hoitopaikan vaatimuksia tiedä, jos käyt. Sori taas mä vastaan, vaikken tiedä. Mut noita vois k y s y ä. Siis teekoota/kotisairaanhoitoa/siitä hoitopaikasta, jos olet.
eiks ne bentsot voi lopettaa mielummin jos niist ei enää ole hyötyä… ei siin ole järkeä et pitää vaan vieroitus oireita poissa… bentso refloihin ei kuitenkaan kuole…
Katkolta olen kyl saanut toisenlaista infoa bentsoreflojen vaarallisuudesta. Riippuunee käytön määrästä ja kestosta… Jos pitkään jatkunu erittäin runsas käyttö, minä en lopettais kerral… Ja jotku voi tarvita sen pienehkön määrän pystyäkseen toimimaan. Noh, erilaisia käsityksiä ja infoa tietty kuulee ja lukee. Ja jokatapaukses viekkarit mieluummin siedettävät kuin sietämättömät. M i n u n mielestäni, tietty.
ja no mulle siel katkolla se pomo kerto et bentso refloihin ei ole kukaan koskaan kuollut… ka eikä tule varmaan kuolemaankaan… itse lopetin aika ison annoksen mut ei ollut kyllä kovaa bentsokäyttöä kuin reilu vuosi mut kuitenki paris päivässä vedin kaikki nollaan… ja kaveri oli syönyt varmaan sen reilu viis vuotta kourallisen santtuja päivässä ja se lopetti ne seinään… en väitä et siin ei ihminen sitä ensimmäistä viikoa paskana ole ja saattaa tarvita sairaalaa… mut pointti on se et siihen ei kuole… et miks kiduttaa itseä sillä et syö sen pari zanoria päivässä… kun ei ne riitä edes pitämään kunnolla refloi poissa…IMO…
Mun mielest se ei oo korvaushoito vaa tiputus-ohjelma ja sellanen on jo olemassa. Mä oon esmes laskenu benet 3mg:st santtuja, 30mf:st pameja ja 30mg:st kumeja alle 5mg pamei per vrk… Siinä annetaan respat mut ite pudottaa annoksen ja lääkäri laskee onko se realistinen… Mä ite teen kaikessa (jopa bubressa, joten niitäkin on ylimäääräsiä jonkun verran), et mä ITE selvitän pärjäänkö annoksella x pari viikkoa ja jos se onnistuu ni sanon et tiputtakaa se… >Sit kysytää et ootko varma ja sanon et kokeillaa, luulis menevän, et oon vähä yrittän ja onnan…
Moni ei vain tahdo ainakaa meilpäin pudottaa pois määrättyjä lääkkeitä; kakkosen santtuja ei uudet saa, samoin kumit… Mä ku aikoinani kumit pudotin sanottii et oon hullu, kuka vaa ois ostan ne vaik normi-hinnal, sanoin et en kaipaa niit ketkä niit ostaa vaik kumei kaipaisin… Tietää minne nuo menee, pitää odottaa et seuraava suku-polvi on valmis pudottamaan… Ketää kiinnosta ku lääkkeil saa massia! Moni on puhunu ja siihen se on jääny, vain pärjäävät on ryhtyneet tekoihin! Iteasias lekuri ottaa oikein mielellään aiheekseen vaihtaa nopeat santut hitaiksi ja mul määräs viäl nopeita rinnalle (päihdelekuri), jotta pudotus onnistuis ja kas, 7v ehdin santtuja syömää, nyt nollis…
Niin no jos lekuri sanoo jotain, senkin voi kyseenalaistaa. Mun lekuri sano, et zopiklooni ei ole bentso. Mikä se sit mahtaa olla? Opiaattiko kenties? Ne, jotka ovat m a h d o l l i s e s t i kuolleet, eivät ole menneet sitä katkol kertomaan. Riippuu varmasti ihmisen muustakin terveydentilasta. Meinaan esim.jos kärsii jostain vakavasta sydänsairaudesta… Ei ole tarkotus ketään pelotella, mut m ä tiputtaisin vähitellen. Ja jos xanordepotil yks viiva kaks mg:ko se oli, jol pärjäis, ei olis paha. Aina voi kysyä, oisko se mahdollista. Tääl se kontrolli oli eka kotisairaanhoidon asia, sit siirty teekoon sairaanhoitajal. Tai jumpura, j o s löytys joku luotettava, tiukka kamu, jonka kans kävis ne hakeen ja se pitäs ne. Kyl mä ainakin ystävälle voisin jotain muuta ku bentsoja säilyttää, jos muuta ratkaisua ei olis. Eikä sen tartteis olla lopullista: tiedän kokemuksesta, et vaik kui ajattelis, et mä en ikinä selvii tai opi tai pysty kontrolloimaan käyttöäni, sen EI tarvi olla totta… Tuskin kukaan mut lähemmin tuntevista enää aiemmin usko, et mä pääsisin tähän pisteeseen…
[quote=“Pöllöpää”]
Niin no jos lekuri sanoo jotain, senkin voi kyseenalaistaa. Mun lekuri sano, et zopiklooni ei ole bentso. Mikä se sit mahtaa olla? Opiaattiko kenties?quote]
Mä epäilen et kutsuu sitä bentso-johdannaiseks… Mun mutsi tuskin ottais noita jos ne olis pahamaineisia bentsoja. Samahan Lyricois on et ne ei kuulu oikein mihikään kastiin ja sit on nuo ssrit, snrit ja mao:t + vanhat trisykliset ja varmaan jotain vielä muuta… Loppuu kastit kesken mut eiks lähes kaikki benet pääty -aami? Loratsepaami, Midatsolaami, Diatsepaami, Oksatsepaami, Alprazolaami, Klonatsepaami, Tematsepaami, Triatsolaami jne jne… Se et aine ei oo bene, ei kuitenkaa tarkoita ettei siihen vois jäädä koukkuun; siks en tahtois uutta masislääkettä aloittaa ku vetää zombieks ja jää koukkuu, mt aika pahast meni offiks… ’
Iteasias Wikipedia tietää…
“Bentsodiatsepiinien yhteinen rakenne.Bentsodiatsepiinit ovat bentseenirenkaan sisältäviä kemiallisia yhdisteitä, tarkemmin ottaen bentseenidiatsoniumsuoloja, joita käytetään sekä lääkinnällisissä tarkoituksissa ja joskus harvoin päihteenä”
Sit taas tässä samasta paikasta tuosta Zopiklonista…
“Tsopikloni on syklopyrrolonien ryhmään kuuluva unilääke, joka on tarkoitettu tilapäisen tai lyhytaikaisen unettomuuden hoitoon. Sen vaikutus keskushermostossa välittyy bentsodiatsepiinireseptoreiden kautta”
Erilainen kemiallinen koostumus ku beneis vaik vaikuttaa samois reseptoreis, joten siks se ei oo bentso… Välil on tosi hauska uudet lääkkeet tai huumeet ku kukaa osaa kuvailla, ne vaa katotaa et mihin aivoalueisiin vaikuttaa ja annetaa “faktaa” ilman käyttäjien kokemuksia; etenkii ku joka ainees vaikutukset on yksilöllisiä… Mut menee offiks!
Samalla pitäisi piri korvata vaikka Concertalla ja Kokaiini jollain muulla lääkkeellä mutta millä? Laaja korvaushoito kaikille huumeille niin siihen loppuisi huumediilerien elanto. Viina pitäisi korvata diapameilla ja niin edespäin!
piriin on tulos joku korvaushoito… ainaki oon jostain noist lehistä lukenu ja katkol kun olin niin siel yhtä jätkää oltiin pyydetty siihen testi ryhmään… mut se ei ollut mennyt… no saatto olla sen omia juttui mut ei voi tietää…
haluaisin vaan tietää et mikäkähän mömmö ois kyseessä…ko eik noit jotain adhd lääkkeit ole joskus kokeiltu korvaushoitona mut ei vissiin ollut toiminu… ja kun / jos se markkinoille tulee niin kuinkahan montaa päivää menee niin sitäki löytyy katukaupasta ja porukka alkaa heittää sitä hihaan ja pirin hinta nousee sen jälkee…
kun kadulta löytyy enemmän pirin korvaushoito lääkettä mitä piriä no joo…
^No se oli nimenomaan tuota Concertaa ja ei onnannu; muistaakseni 2003-2005 oli kokeilu. Mä pääsin tuon kokeilun ohella saamaan adhd-lääkkeet ennen diagnoosia, koska diagnoosin saaminen kesti yli vuoden ensin jonotus-aika ja useampi satsu ja 2 lääkäriä oli sitä mieltä et mul on adhd ja sit meni viäl ½v testeis…
Nyt yritetään laajemmin samaa ja samalla lääkkeellä. Oliko peräti 1000 vai 2000 ihmisen kokeilu-otos… Monel pirin-käyttäjäl kuitenki löytyy adhd taustal kuten monel päihteidenkäyttäjäl muutenkin… Tuo eka testi oli pk-seudul ja en asunu siellä, mut mun lekuri oli kyseises projektis ja siks sen varjol saatii lääkkeet mulle… Must ihan okei jos vähentää pirinkäyttäjiä…
minusta toi on on jotenki helvetin tyhmää et eka koukuttaa ittesä subuun… ja sitten kun ei ole enää varaa itse maksaa omaa texi käyttöä niin hakeudutaan “korvaushoitoon” ja vedetään ilmasta subua sen jälkeen mistä puolet myydään kavereille… mut kun on joutunu korvaus hoitoon niin lääkäri ei yleensä kirjoittele bentso reseptejä kovin herkästi…
no ei kait se ole ongelma kun saa vaihettua korvaushoito lääkkeet benjoihin… ja ei kait siin ole mitään järkee et alkuun aloitetaan sillä 4 mg ja sitä aletaan koko ajan nostamaan mut ei meinatakkaan vähentää…
se ois ihan jees et aloitettas sillä 20 mg ja alettas siitä pikku hiljaa vähentelemään…kyl toi ois ehkä minun mielestä parempi jos ihminen haluais oikeesti aineesta eroon…
ja se on niin vitun tyhmää et tääl pohjolassa joku on vetänyt vuoden jotain opiaattia ja kertoo päihdetyöntekijälle et olen nyt koukussa opiaatteihin mitä vittua minä nyt teen… niin ei mene kuin kuukausi niin poika on korvaus hoidos… mut taas jossain etelässä niin joku joka on vetänyt sen 10 v herskaa ja oikeesti haluaa päästä koko paskast eroon niin sen pitää venailla sereilu vuos et pääsee korvaus hoitoon… toi on jotenki vääriin… minusta tuntuu et vähintään puolet korvaushoito potilaista tarkoitan texi xone potilaita käyttää sitä väärin…
Niin no mä mitään tiedä. Oli sit väärä muistikuva zopikloonista Pharmaca Fennicasta. Mut eiks tää korvaushoito ylipäänsä ole myös/ennenkaikkea kontrollia…? Eikse ole yksi tärkeä pointti? Et ihminen, joka ei pysty käyttöä hallitseen, saa hakea tarvitsemansa aineen jostain ja kontrolli on siel? Ja pystyy elämään… Normaalimpaa elämää. Ja tuskattomampaa. Ei se minusta paha asia ole…
Mun mielestä täs on nyt menny kaks aivan eri asiaa sekasin. Korvaushoito on korvaava hoito joka lopetetaan jossain vaiheessa´; itse esmerkiks nyt n. puol vuotta annoksen löytymisen jälkeen (joka oli liian alhainen sekin, mut jota suurempaa en ite tahtonu); oon pudottan pois jo kuudesosan mun lääkkeistä ja iteasiassa tähtään koko annoksen pudottamista 1-2v pois.
Sen sijaan ylläpitohoito on tarkoitettu loppuiän kestäväksi! Meidän mummo on 90 ens vuonna ja käyttäny yli 30v Insominia. Se ei auta nukkumiseen se 1tabu illal mut se tarvii sen silti; silloin on mun mielestä kyse ylläpitohoidosta koska noin vanhalla ei lopeteta sitä; vaihdosta kokeiltiin eikä auttanu.
Sen sijaan mun mielestä tuo PP:n kommentti pienestä ylläpito-annoksesta bentsoja on ihan okei… Suuremmat annokset pitäis pudottaa lähelle nollaa; oon itekii pudottan tosi isoist annoksista joita katukaupasta ostin suoraan nolliin ja testeis näky 6vkoa. Kyllä kuka tahansa pystyy pudottamaan annosta aivan pieneks, esim. 2mg:ii Diapamia ja jos siitä ei muka nolliin pääse ni must syy on psyykkinen ja se voidaan sit pitää “ylläpito-annoksena”.
Onhan lähes kaikil kakssuuntasil loppuiän lääkitys jne. mut se on sairauteen. Ois hyvä jos lääkärit vaa kieltäytyis kirjoittamast enää jätti-annoksia benejä; meil ei uusia 2mg:n santtu-respoja tai kumi-respoja klinikalt saa mut yllätys et lähes kaikki ketkä niit saa on korvaukses ja annokset on 32mg santtui/pv; jollakin jopa 52mg. Eikä tahdota tiputtaa; miks tahdottais ku saa hyvät massit?!? Sanottais suoraa et ei kirjoteta vaa alkaa vähennys. Pudotetaan hiljalleen ja vaihdetaan pameihin ja elämänlaatukin paranee… Tuo on vain pelkoa ettei uskalla pudottaa rauhoittavia pois; ne loppupeleis vaa masentaa ku enää ei toimi; mäkin oon kahtena päivänä peräkkäin ottan aikoinani sen 50mg santtuja; toisena päivänä 2 kumia iv ja 2bisseä ja pullon vinkkua päälle ja mitää ei tapahtunu… Muitakin järjettömiä annoksia oon vetäny vähän liikaa, töissä ei huomattu lähes kk:tee et vedin vähintää lätkän ryssäpameja päiväs… Kummast sai kuitenkii pudotettua annosta ku vain päätti niin, eikä se vapina ja ahdistus nyt ylitsepääsemätöntä ole vaikka kestääkin lääkkeestä riippuen viikon-4vkoa.
Mun mielestä täs on nyt menny kaks aivan eri asiaa sekasin. Korvaushoito on korvaava hoito joka lopetetaan jossain vaiheessa´; itse esmerkiks nyt n. puol vuotta annoksen löytymisen jälkeen (joka oli liian alhainen sekin, mut jota suurempaa en ite tahtonu); oon pudottan pois jo kuudesosan mun lääkkeistä ja iteasiassa tähtään koko annoksen pudottamista 1-2v pois.
Sen sijaan ylläpitohoito on tarkoitettu loppuiän kestäväksi! Meidän mummo on 90 ens vuonna ja käyttäny yli 30v Insominia. Se ei auta nukkumiseen se 1tabu illal mut se tarvii sen silti; silloin on mun mielestä kyse ylläpitohoidosta koska noin vanhalla ei lopeteta sitä; vaihdosta kokeiltiin eikä auttanu.
Sen sijaan mun mielestä tuo PP:n kommentti pienestä ylläpito-annoksesta bentsoja on ihan okei… Suuremmat annokset pitäis pudottaa lähelle nollaa; oon itekii pudottan tosi isoist annoksista joita katukaupasta ostin suoraan nolliin ja testeis näky 6vkoa. Kyllä kuka tahansa pystyy pudottamaan annosta aivan pieneks, esim. 2mg:ii Diapamia ja jos siitä ei muka nolliin pääse ni must syy on psyykkinen ja se voidaan sit pitää “ylläpito-annoksena”.
Onhan lähes kaikil kakssuuntasil loppuiän lääkitys jne. mut se on sairauteen. Ois hyvä jos lääkärit vaa kieltäytyis kirjoittamast enää jätti-annoksia benejä; meil ei uusia 2mg:n santtu-respoja tai kumi-respoja klinikalt saa mut yllätys et lähes kaikki ketkä niit saa on korvaukses ja annokset on 32mg santtui/pv; jollakin jopa 52mg. Eikä tahdota tiputtaa; miks tahdottais ku saa hyvät massit?!? Sanottais suoraa et ei kirjoteta vaa alkaa vähennys. Pudotetaan hiljalleen ja vaihdetaan pameihin ja elämänlaatukin paranee… Tuo on vain pelkoa ettei uskalla pudottaa rauhoittavia pois; ne loppupeleis vaa masentaa ku enää ei toimi; mäkin oon kahtena päivänä peräkkäin ottan aikoinani sen 50mg santtuja; toisena päivänä 2 kumia iv ja 2bisseä ja pullon vinkkua päälle ja mitää ei tapahtunu… Muitakin järjettömiä annoksia oon vetäny vähän liikaa, töissä ei huomattu lähes kk:tee et vedin vähintää lätkän ryssäpameja päiväs… Kummast sai kuitenkii pudotettua annosta ku vain päätti niin, eikä se vapina ja ahdistus nyt ylitsepääsemätöntä ole vaikka kestääkin lääkkeestä riippuen viikon-4vkoa.
^No iteasias meilläkin on niin löysä korvaushoito, et se on ns. ylläpito-hoito. Monessa paikkakunnassa on kuitenkin tarkoitus nimenomaan pudottaa annosta määrätyn ajan kuluessa määrätyn verran et jono menee eteepäin… Mä tiiän kans monta ketkä roikkuneet hoidos pitkään pudottamatta paljoakaan; osa pudottan tosi pieneks ja silti niin rapa-nistei ku voi olla … Mut meil on oikeasti tosi lepsut säännöt ja asiast useamminkin sanonut, mút hoitsut sanoo et “se on oma valinta” ja “oisko se parempi et heitettäis ulos ja minkä takia muka?”. Ne ei tarkasta käsiä, ei puhalluta jne. Mä en tajua miks, koska aikaa on puol tuntia… Mä en edes kehtais roikkua korvaukses 10 vuotta! Meil se ei oo sit edes kestän…
Aika syvällistä tekstiä osalta ihmisiltä tääl tulee…
Mut en moiti ketään, tai mitään…
Mut tossa oot tosiaanki oikees 1+1=3 ton korvaushoitoasian kans, et pitäs alkaa 20mg:st ja sit siitä tiputteleen pikkuhiljaa… ( vaiks jos näin totuuden nimis sanon, ni mä en olis todellakaan valmis nyt alkaan tiputtaan mun korvaushoitolääkettä ) …näin kun nyt asiaa miettii, et annetaa just eka 4mg ja sanotaan “koita nyt kärvistellä sillä huomiseen, niin saat sitten sen 8mg” joka jatkuu niihin milligramma määriin, et potilas ei valita! ( imo )
Tuntuu silt, et on helpompi vaan myöntyy potilaitten toiveiden mukaan, ku keskustella niistä kaikki lääkärit yhes ja kauheit palaverei…
En tie… Omalta kohalta mun annos olis jo lääkärin sanojen mukaan ekal kerral pitän jäädä lopullisesti 12mg:aan… Mut kinusin pari millii lisää… Ni lääkäri 2 kertaa sano “no joo, en mä rupea jonkun kahden milligramman takia täsä vääntämään sen enempää, et kyl saat sen lisäyksen jos tarvitset” ja sit pari pvä ja sama juttu…
Mä olisin tosta 16mg:st saanu sen jo joku aika sit 18mg nostettuu, jos olisin vaan sanonu “ok”… Mut päätin sanoo “katotaan pari viikkoa eteenpäin” ja on menny jo kuukausii? tolla paril viikolla