Pakko käsitellä tätä kysymystä, etten retkahda myöhemmin nykyisistä veloista selvittyäni pahempiin velkoihin. Kirjoitan omia mietteitäni ranskalaisilla viivoilla, joku muu saa olla jotain toista mieltä ja kannattaa kommentoida.
- Velan mahdolliset nostopalkkiot/muut kulut heti on pahasti perässä.
- Alun perin velkaa on ”tarvinnut”, koska omat rahat loppu.
o Jos on pelaamisen takia omat rahat loppu ei taida ollut oikein kannattavaa? - Vaikka pelaaminen olisi voitollista riittääkö voitot velan loppuun maksamiseen? Esim. tonnin velka jos voittaa 10€/kk ja lyhennys 50€/kk korko vaikka 20% eihän tuo riitä mitenkään.
- Käytös muuttuu, pelaamisesta tulee enemmän pakonomaista, jotta selviää lyhennyksistä. Rentous ja hauskanpito loppuu kuin seinään.
- Luo väärät kulutustottumukset. Ehkä pelaaminen ei ole ainoa ongelma, vaan myös velaksi elämisen kulttuuri?
o Liialla shoppailulla saa myös isot velat kerrytettyä (aina uudet puhelimet, telkkarit, tietokoneet, autot, vaatteet ”sun muut romppeet”)