Nämä ovat kivoja
. Pistäkää lisää pähkinöitä purtavaksi, että saan hieman aivojumppaa vanhalle ryynipäälleni. Vastauksiani en kyllä kehtaa tänne kirjoittaa, kun ne menevät aina päin mäntyä
. Tuo faksin ensimmäisenä laittama pähkinä oli kyllä helppo, kun tosiaan huomioi siinä sen ENEMMÄN-sanan, eikä keskity vain siihen EUROON
. Tuo ei sitten ollut mikään viittaus siihen malibun tyystin käsittämättömään seliselitykseen
.
Kuinka mittaat mukiin 4 desilitraa olutta, jos käytössä on vain 3 desin muki, 5 desin muki ja rajoittamaton määrä kaljaa?
Olutjuttu selvisi tosi pian. Mutta ajattelin, että tehtäisiinkö SPOILERI-ketju? Sinne voisi sitten vastata ja keskustella niistä?
Olutjuttu selkis joo jossain 5 sekunnissa. ![]()
Olutprobleema vastauksineen löytyy täältä: khmershare.info/Answer/14/Four-p … r-problem- .
Einsteinin Arvoitus
Samalla kadulla on viisi taloa, joista jokainen on eri värinen. Jokaisen talon omistaja on eri kansallisuutta.
Talojen omistajista, jokainen juo eri juomaa, polttaa eri merkkistä savuketta ja omistaa eri lemmikkieläimen.
Kenelläkään ei siis ole samaa lemmikkiä, kukaan ei juo samaa juomaa, polta samaa savukemerkkiä eikä ole samaa kansallisuutta kuin toinen.
Kysymys kuuluu: “Kuka omistaa kalan?”
Faktat:
Britti asuu punaisessa talossa.
Ruotsalaisella on koiria lemmikkeinä.
Tanskalainen juo teetä.
Vihreä talo on valkoisen talon vasemmalla puolella.
Vihreän talon omistaja juo kahvia.
Henkilö, joka polttaa Pall Mallia, kasvattaa lintuja.
Keltaisen talon omistaja polttaa Dunhillia.
Henkilö, joka asuu keskimmäisessä talossa, juo maitoa.
Norjalainen asuu ensimmäisessä talossa.
Henkilö, joka polttaa Blendiä, asuu kissan omistajan naapurissa.
Henkilö, jolla on hevonen asuu sen naapurissa joka polttaa Dunhillia.
Henkilö, joka polttaa Bluemastersia, juo olutta.
Saksalainen polttaa Princeä.
Norjalainen asuu sinisen talon naapurissa.
Henkilöllä, joka polttaa Blendiä, on naapuri joka juo vettä.
Einstein kirjoitti tämän 1900-luvulla. Hän väitti, että 98% maapallon väestöstä ei pysty ratkaisemaan sitä. Kuulu sinä siihen 2%:iin, joka pystyy!
Ps: Älkää googlatko oikeaa vastausta, vähän sitä selkärankaa :mrgreen:
MUISTAKAA, VASTAUKSET SIIHEN LUOMAANI VASTAUS-KETJUUN, JOSSA VOI MYÖS KESKUSTELLA PROBLEEMISTA!! ELI EI SPOILEREITA TÄNNE!
Cheerio,
Mr. CAPS ![]()
^^ Pitääpi huomenna alkaa tutkimaan tuota Einsteinin juttua, vaikuttaa hauskalta.
Tarkoittaako “Asuu ensimmäisessä talossa”, että se asuu vasemmanpuoleisimmassa tai oikeanpuoleisimmassa? Tai siis, tuskin sillä on väliä, mutta jotenkin itse kun aloin taloja järjestelemään, “ensimmäinen” oli se vasemmanpuoleisin…
Tuo Einsteinin ongelma on aika “raskas” ongelma melkein kenen tahansa ratkaistavaksi, kun eliminoitavia vaihtoehtoja on paljon ja annettuja tietoja on enemmän kuin mitä mahtuu kerralla ihmisen lähimuistiin. Laitan vähän helpomman tehtävän:
100 kolikon ongelma
Pöydällä on kymmenen kolikkopinoa, joissa jokaisessa on 10 kappaletta euron kolikoita. Tiedät että yhdessä pinoista kaikki kolikot ovat väärennettyjä ja painavat yhden gramman vähemmän kuin oikea eurokolikko. Muiden pinojen kaikki kolikot ovat oikeita. Jos käytössäsi on digitaalivaaka, niin miten saat pienimmällä mahdollisella määrällä punnituksia selville, minkä pinon kolikot ovat vääriä?
EDIT: lisäksi oletetaan tiedetyksi, että oikea euron kolikko painaa 7,5 grammaa
65-74
EDIT 00:04: Luin ekan viestin ja se kesti 5 sec. Sitten hyppäsin edellisen kirjoittajan viestiin ja mietin mistä vitun Einsteinistä toi hemmo horisee. Ajattelin kuitenkin hetken hänen pähkinää. Äsken sitten luin tuon Einstein pähkinän, mutta nyt en todellakaan kerkeä sitä edes ajattelemaan. Ehkä viikonloppuna sit…
Nonii! Tietysti Jokerin piti mennä spoilaa! Vaika eipä se multa ainakaan mitään spoilannu, kun en ees tajuu et mitä pähkinää se tuossa yrittää spoilata.
En mä tajuu näitä pähkinöitä. Mistä se kertoo? Et mulla ei oo rationaalista tai loogista päättelykykyä, vai yksinkertaisesti matemaattisesti epälahjakas, vai mitä?? Vai et oon juonu taas liikaa punkkua?
^Mitä mä nyt muka spoilasin
?!?!
EDIT: Nyt mä tajusin mitä toi piina tossa horisee. Sorry, mä oon Ö-luokan palstalainen, kun en jaksa lukea viestejä tai ketjuja kunnolla
…
EDIT2: Muiden jutut eivät vois mua vähempää kiinnostaa, mutta ite oon kuitenkin aina suuna päänä
.
^
Emmä vaan tiedä, sitähän yritin jo sanoakin… ![]()
Mut mikä tää
sit on, ellei spoilausyritys?
edit: Noni, tulihan se sieltä. Joo et saa anteeks.
p= Pekka pesee pyykkiä huomenna
q= sataa
Kuiva ilma..
Eli ei sada, ompi kuiva ilma (oletetaan, että kysymys on koko ajan “huomisesta”, mitä se tähän liittyy en tiä, ainakaan ei tule kompas(ta)tusta)
~p->q
~q
p (MTP)Eikäs ollu, vaa Modus tollendo tollens, eiks
Vai kui… ![]()
Eli kuivalla ilmalla Pekka pesee huomenna pyykkinsä.
Sataa…
Välttämätön ehto sille, että ~p, eli että Pekka ei pese sitä penteleen pyykkiänsä on siis se, että sataa, mut ei kai se riittävä ehto ole… Paitsi jos muita vaihtoehtoja ei ole, eli jos ny vaik olis nii, että se että ei sada, ~q, olisi ekvivalentti sil, että ompi kuivaa ja se oiski sit sama ku p ei se kyl mittää auta vai auttaako… he hee minen tajua
. Toisaalta intuitiivisesti varmaan aattelis niin, että jos ainoastaan sillon ku sataa, Pekka jättää net pyykkisä pesemäti, niin sit ku sataa, Pekka, kuivaushuonet vailla, jättäis net pyykit pesemäti. Mut ei täsä päättelys mitää logiikkaa varmaa ole?
Voinemme siis ainakin päätellä:
Pölönen on tyhmä.
M.O.T. (jos tämän todistustehtävän tarkoitus oli siis osoittaa arvoituksen ratkaisua yrittävä tyhmäksi, hmph
) Eihän se ollut todistustehtävä, vai oliko…Riippuisiko tämä ketjun aloittajan tarkoituksesta? Ei. Vaikka intentio olisi mitä vain, kysymyshän kuului, notta kui niitten pyykkien kävisi? Ei siinä tosin kysytty, mitä Pekka niille tekee sateel tai paisteella…
Pekka vie ne pesulaan, koska Pekka voitti juuri arvalla jokusen tonnin, eikä huoli sateesta eikä paisteesta, vaan teettää työt muilla, hyvä Pekka, sulla on oikia asenne!
T.prosaisti Pölönen
^ Pyykkikysymyksen tarkoitus oli kutittaa jonkun aivoja. Siinä onnistuin loistavasti, loistotyötä Pölönen! Hymistelen, kun mietin, kun itse kävin vastaavia päättelyketjuja läpi tätä miettiessäni. Vastaus löytyy spoileriketjusta. Sen verran on syytä kertoa, että tietyntyyppinen kompa tässä on, eli logiikan kaavat eivät ole keskeisiä.
^^ Ei helkutti, Pölö, sä olet sitten hauska tapaus
! Sait mut todellakin nauramaan
. Mutta sun olisi pitänyt laittaa tuo vastauksesi sinne spoileriketjuun. Itse en olisi ikinä keksinyt noin nerokasta ratkaisua Pekan pyykkipulmaan
.
Ekaan tilanteeseen, eli kuivaan säähän, kävi kyl logiikan kaava. Mutta kun se meni väärin
. (MTP) OIS vissiin pitänyt olla (MTT). Kyllä kutitti, kun aamukaffel tuli mieleen, että pentele sentäs, eikös sen ois pitäny olla tollens eikä ponens… ![]()
Hyvä jos sain sut nauraan, Winston, nauruhan pidentää ikää (sori, ei ny olla vielä tuolla vitsinmurjaisuosastol aivoissani vielä herätty, aikkamala. Voisko sairaalas olla simmonen osasto… “Ja milläköhän osastolla Hra X:n pitäisi olla? Jaa kyl se varmaan sinne vitsinmurjaisuosastol vietiin, emmä tiä se oli niin masentunu, ett kyl se siel varmaan…” nojaa, täytyy kehitellä…
)
Tässä koodaustehtävä niille, jotka eivät ole aiemmin tehneet ohjelmointijuttuja (älkää Arkkikset tai muut ammattikoodaajat möläyttäkö heti vastausta).
Alla oleva C-kielinen ohjelma tulostaa lukujen 1, 2,…, 9, 10 neliöt (tulot itsensä kanssa):
[code]#include <stdio.h>
main()
{
int n;
for(n=1;n<11;n++)
{
printf(“%d \n”,n*n);
}
}
[/code]
Tehtävä: muuta koodia siten, että se tulostaa
a) Kaikkien parillisten lukujen 2, 4,…,18, 20 neliöt
b) Kaikki luvut välillä 0,…,1000 , joiden neliöjuuri on kokonaisluku.
Koodeja voi testata netissä sivulla ideone.com , kun valitsee ohjelmointikieleksi C tai C++, copypastettaa koodin sinne ja painaa “Run”-nappia. Koodin tuottama tuloste ilmestyy “stdout”-ikkunaan.