"Mikä on oikea vastaus" -ketjun vastaukset tähän ketjuun!

Olutkysymyshän meni niin, että minulla on 3 dl lasi ja 5 dl lasi, ja haluan 4 dl olutta (siitä loputtomasta määrästä, jota kellarissani on).

Ongelma ratkeaa nähdäkseni kaatamalla ensin 5 dl vetävä lasi täyteen ja kaatamalla sisältö 3 dl vetävään lasiin, jolloin 5 dl kokoiseen lasiin jää 2 dl olutta. Heitän pienemmmän lasin sisällön pois. Nyt minulla on siis tyhjä 3 dl vetoinen lasi ja 5 dl vetoinen lasi, jossa on 2 dl olutta. Seuraavaksi kaadan tuon 2 dl siihen tyhjään 3 dl lasiin. Nyt minulla on pienemmässä lasissa 2 dl olutta, ja iso on tyhjä. Nyt täytän ison lasin ja kaadan siitä varovasti olutta pieneen lasiin (jossa on jo 2 dl olutta), niin että pikku lasi tulee täyteen. Näin isoon lasiin jää 4 dl olutta valmiina nautittavaksi. Kohtuudella tietysti! :smiley:

Hm. Mä kelasin ton ihan siten, että molemmat lasit täsmälleen puoliksi täyteen, jolloin pienemmässä on 1,5 dl ja isommassa 2,5 dl, ja sit pienemmän sisältö kaadetaan isompaan = 4 dl bisseä. Täysin eksaktia tulosta tällä ei tietenkään varmaan saa… pitänee kokeilla joskus! :smiley:

Pointti oli varmastikin, ettei silmämääräisiä arvioita hyväksytä. Mutta sen taisit ainakin alitajuisesti ymmärtää, mutta tahdoit vaan olla laiska ja päästä helpolla? :confused: Karttakepillä näpeille ja kirjoita 50 kertaa “En luota maalaisjärkeen, ja pyrin aina löytämään vaikeamman ja monimutkaisemman tavan nähdä asiat.”

Osaakohan muuten vaikkapa Hilbert tehdä tuosta olutjutusta jonkinlaisen yhtälön tms?

^Luunappi möksöttäjälle! :mrgreen:

Juu, olin laiska. 8h työpäivät, unenpuute ja harrastukset tuppaavat vähän laiskottamaan iltaisin. Mutta onneksi on tää ketju missä logiikan virtuoosit pääsevät kunnolla pätemään!

Tuota olutpulmaa ei oikein voi lähestyä systemaattisesti minkään yhtälön avulla… Enemmänkin se pitäisi nähdä “pelinä” jossa on vain tietynlaisia sallittuja “siirtoja” ja yritetään päästä haluttuun lopputulokseen.

Hilbert, oliko tuossa oluenmittaamispähkinässä jotakin olennaista merkitystä sillä, että neste on nimenomaan olutta :smiley: ? Kokeilin tuota nimittäin ihan käytännössä, mutta tein sen vedellä. Mulla ei ollut olutta ja hyvä niin, sillä siinä tapauksessa olisin ratkennut ryyppäämään. Enhän mä nyt voi hyvää bisseä jättää väljähtymään tai kaataa viemäriin :open_mouth: ja kun mulla kerran korkki narahtaa, niin sitten mä olenkin tillitallin ainakin seuraavat 2 vrk :mrgreen: . Vai ajattelitko vain, että Päihdelinkkiin sopii paremmin olutteema, kuin lähdevesi tai mummon marjamehu :smiley: ?

^ Pulman alkuperäisessä englanninkielisessä versiossa baarimikon täytyy mitata 4 tuopillista kaljaa käyttäen pelkästään 3 ja 5 tuopillisen vetoisia astioita. Eihän sillä mitään väliä ole mikä neste on kysymyksessä. Jos toi pulma laitettaisiin johonkin peruskoulun matematiikan kirjaan tehtäväksi, niin silloin luultavasti sensuuri iskisi ja puhuttaisiin jostain muusta nesteestä kuin kaljasta.

Pekka ei pese pyykkiä huomenna vain jos sataa.

Lause on logiikan kirjan tehtävä, joka osoittautui varsin mielenkiintoiseksi. Tarkoitus siis oli yksinkertaisesti selvittää, mitä eri hypoteettisissa tilanteissa tapahtuu. Lauseeseen oli kuitenkin eksynyt tekijöiden ja opettajan huomaamatta “vain” sanan tuottama implikaatio (jonka pukisin muotoon “Pekka ei pese pyykkiä huomenna vain jos sataa, vaan joka tapauksessa”). Eli tavallaan kysymykselle on kaksi erilaista, oikeaa vastausta. Logiikan luokkamme jakautui vastauksia läpikäytäessä aika tiukasti kahtia, eikä kukaan kovin pian ainakaan kyennyt näkemään molempia merkityksiä. Ainakaan opettaja ei millään suostunut myöntämään implikaation olemassaoloa, ainakaan loogisesti merkityksellisenä.

Ärsytttävää… :confused: . Entä jos tehtävä olisi ollut muodossa “Vain jos huomenna sataa, Pekka ei pese pyykkiä” - olisi ollut selkeä nuin äkkituntumal… (Hmph!)Logiikan kirjojen tehtävien laatijoiden pitäisi olla tarkkoja luonnollisen kielen kanssa, miten tehtävä muotoillaan… Mut öö, mistä implikaatiosta puhut…? Jos implikaatio on aina muotoa: Jos-niin… Keskusteluimplikaatio onkin sitten eri juttu, ja niitä oikein hyvintoimivalla paranoialla varustettu pää…eikun m i e l i, dualismista e n luovu, löytää ihammistävaa. En viittaa muihin ihmiskunnan edustajiin kuin ihteeni.

Mut uteliaisuus heräsi, missä olet opiskellut logiikkaa :slight_smile: ? Ja kuka on ollut opettaja? Mut et varmaan/tietenkään sitä täs sano… :wink: .

^ Helsingin Yliopistossa, teoreettinen filosofia. Opettaja tuli aina joltain hölkkälenkiltä suoraan tunnille vyölaukku komeasti vatsalla roikkuen. Tosi outo tyyppi.

Vastaukset taas tänne. Innostaakohan tämä visailu ketään? :mrgreen: