Mikä motivoi päihteettömyyteen

Mikä juuri tänään motivoi päihteettömyyteen?

Juuri tänään päihteettömyyteen motivoi (Top6:) tämä hyvä olo raittiina,
se kun tänään raittiutta 5kk,
se kun tarvii olla raitis vain päivän kerrallaan,
se kun voin mennä nukkumaan omassa uudessa asunnossa hyvillä mielin raittiina, se kun kävin tänään NA -ryhmässä,
se kun tietää etten ole yksin vaan vertaistukea on tarjolla ja itestä on kiinni ottaako sitä apua vastaan.

Hyviä pointteja! Jatka samaan malliin. Päihtettömänä päivä kerallaan.

Kiitos ? Ja tietenkin se kun muistelee päihteidenkäytön negatiivisia seurauksia miten se on vaikuttanu omaan psyykkeeseen, fyysiseen kuntoon, ulkonäköön, yhteiskunnalle, talouteen kun kaikki rahat mitä ollu niin menny päihteisiin, harrastuksiin kun ne jäi ja kuin kaikki aika meni vaan päihteiden hankkimiseen ja käyttämiseen, sosiaalisiin suhteisiin kun menetti omat sosiaaliset taidot ja läheiset ihmiset ympäriltä ja ympärillä oli vaan käyttäjiä, mitä kaikkea menetti (asunnot, luottotiedot, opiskelupaikat, ajokortin, mahdolliset työpaikat…) lista jatkuisi vaikka kuunka pitkään ja siis ihan kaikkiin elämän osa-alueisiin vaikutti vaan päihteidenkäyttö kun siitä koitui ongelma. Ja kaikki tuo on korjattavissa nyt kun vaan pysyttelee ilman päihteitä.

Juuri näin. Elämä aineiden ympärillä on sekavaa… aine vie ihmistä. Kaikki menee…
Oletko saanut elämäsi rakenteita kasaan jo millä tavalla?

Oon aika alussa vielä ja haluttais et kaikki ois jo heti niinku ois unelma. Eli et ois vakityöpaikka, omakotitalo, koirat, mies, lapset, harrastuksissa pro jne… :smiley: Mutta pikkuhiljaa… Eli pääsin kuntoutuksesta n. 1kk sitten ja nyt mulla on oma asunto, haitalliset ihmissuhteet karsittu elämästä ja raittiita ihmisiä ympärillä, NA -ryhmätietoisuus ja niissä käyminen vaikkakin mun jännitys on niin kova etten ole niissä käynyt kuin kerran viikossa vaikka tiedän, että olisi hyvä käydä useammin. Sitten uni ja ruokarytmi on kohillaan mitkä vaikuttaa hyvin paljon omaan jaksamiseen ja ajat varattuna mun hampaitten saneeraus prosessin alotukseen, että seki on tosi iso asia mikä vaikuttaa mun itsetuntoon tällähetkellä ja syömiseenki. Kuntouttava työ on suunnitelmissa kun on sen aika.

Keveyttä matkaasi.

Tässä ja nyt heti- ei oikein toimi. Maltilla. Kuntouttava työtoiminta on hyvä juttu, kun sen aika tulee. Ryhmissä kannattaa käydä säännöllisesti, missä kohtaa voisit sitä lisätä esim. kahteen kertaan? Ainakaan ei kannata mielestäni heittää käyntejä rymissä pois.

Joo ei toimi ei :smiley: Mun pitäis varmaanki kirjottaa kalenteriin ylös, että osallistun tiettyinä päivinä ryhmiin niin ehkä sillon tulis mentyäki sen 2 kertaa viikossa. Ja en uskalla jättää kokonaan käymättä ryhmissä kun tieto on, että siitä alkaa voimaan huonosti jos ei käy ja seki on itelle riski jos tulee liian omavoimaiseksi, ja vaikka aattelee ettei tarvi mitään ryhmiä.

Tuo kalenteri juttu voisi olla toimiva. Kokeile ainakin. Sillon kun on ryhmäpäivä, silloin on ryhmäpäivä!

Erittäin hyvä kysymys. Itselläni asioiden ollessa kirkkana mielessä ja mielialan korkealla, niin ei ole vaikeaa luetella niitä kaikkia asioita jotka ovat mahdollisia vain raittiuden avulla. Sitten on niitä toisenlaisia päiviä, kun mikään ei motivoi ja mielessää vain glorifioi aikaa jolloin kaikki ei-toivotut tunteen saattoi hukuttaa aineisiin. Se kait tässä on niin pirun vaikeaakin. Itse olen monta kertaa retkahtanut ja pelkäänpä, että äsköinenkään parin päivän ralli jäänyt viimeiseksi. Tsemppiä :slight_smile:

Motivoiko kevät ja tuleva kesä päihtettömyyteen? Onko kevät helpompaa vai vaikeampaa?