Halu oppia ymmärtämään huumeiden käyttäjää vai voiko sitä ikinä ymmärtää kun ei ole itse käyttänyt mitään. Pari kuukautta taaksepäin otin vihdoin eron miehestäni, päihdetaustaa löytyy menneisyydestä näistä kertoi avoimesti kun alettiin seurustelemaan, oli ollut suonensisäisesti käyttöä ja kaikkea mahdollista mikä huumeisiin liittyi mutta vakuutti ettei huumeet kuulu enään elämään ja oli ollut pitkään kuivilla kun alettiin seurustelemaan, pitkään meni hyvin kaikki meillä oli normaalia kunnes aloin huomaamaan merkkejä käytöksen muuttumisesta, salaperäisyys, levottomuus, vainot, aggressiivisuus jne. Aina kun kysyin oletko jotain ottanut niin vastasi en ole ja suuttui minulle kun epäilin, tämä sai itseni hulluuden partaalle kun tiesin että ihminen on varmasti jotain ottanut, sai minut epäilemään entistä enemmän ja huomasin etten pystynyt enään lainkaan keskittymään omaan elämääni vaan analysoin hänen käytöstään joka hetki, kiinnitin huomiota että hänen ruokahalu vähentyi, paino alkoi laskemaan ja myös masennus astui kuvioihin. Menneisyydessään hän käytti amfetamiinia josta päättelin että on taas sille tielle lähtenyt, kerran löysin housuntaskusta subutexia. Lopulta en jaksanut enään ja sanoin haluavani erota, edelleenkään mies ei myöntänyt mitään ottaneensa, erosta tietysti raivostui. Nyt aikaa kulunut ja oma elämä rullaa mukavasti mutta silti en pääse irti siitä miettimisestä että mitä tapahtui, miksi ihminen pilaa huumeilla elämänsä, miksi ei voi myöntää mitään? Mietityttää myös mikä aine saa aikaan ”hulluus kohtauksen”? Koska ne raivokohtaukset mitä mies sai oli jotain aivan kamalaa, en tunnistanut häntä lainkaan siinä tilassa, heitteli tavaroita, oli kiihtynyt, huusi ja nämä kohtaukset alkoivat ihan tyhjästä. Välillä ex soittelee ja olen kiinnittänyt huomiota että hänen puheensa on alkanut söngertämään eli ei saa kunnolla selvää, mitä hän mahtaa käyttää. On saanut pari raivokohtausta puhelimessakin, ja sitten tulee kamalasti viestiä ja sitten tämä agressiivisuus loppuu kun seinään, sitten saattaa olla taas hyväntuulinen. Onneksi ei olla tavattu olen halunnut pitää tietoisesti etäisyyttä, tunnen sääliä häntä kohtaan, otti lopputilin töistä ja suoraansanottuna pilaa elämäänsä. Olen sanonut että hakee apua itselleen mutta hän hokee vain sitä että ei ole mitään käyttänyt. Ymmärrän että on varmasti itsellekin vaikea myöntää että on repsahtanut kun oli niin monta vuotta kuivilla. Suututtaa kuinka joku voi olla niin tyhmä että pilaa kaiken huumeilla kun on niistä kerran jo onnistunut pääsemään irti. Halu oppia ymmärtämään huumeiden käyttäjää ja mitä siellä päänsisällä liikkuu, vai liikkuuko mitään. Sen olen käsittänyt että käyttäjät ovat taitavia salaamaan toimintansa ja kovia valehtelemaan. Oksettaa ajatuskin että on suhteemme aikana käyttänyt huumeita ja onko tehnyt sitä alusta asti olenko ollut sokea.
Moikka, hyvä kun lähdit pois. Alkoi jo kuulostamaan että olit sairastumassa läheisriippuvuuteen.
Näin käyttäjän äitinä on vaikeaa kun omaa lastaan en halua hylätä. Varsinkin kun myöntää ongelmansa. Mutta jos olisi puoliso olisin sen jättänyt kyllä.
Ihan ensimmäiseksi jos oikeasti haluat ymmärtää niin isoin askel on ymmärtää että kyse on sairaudesta. Ei ihminen halua pilata elämäänsä. Kuulostaa myös että mies ei halunnut myöntää itselleen.
Addiktio on salaisuuksien sairaus. Se on ovela tyyppi joka kierittää sun mieltä. Se kuiskii niin pienesti alkuun ettei sitä huomaa ja kun saa sen pikkusormen niin vie koko käden ja sitten koko ukon.
Sen olen oppinut että jos kyselyyn käytöstä tulee huutoa ja hyökkäys niin silloin käyttää muttei halua sitä myöntää.
Jos haluat auttaa miestä jollain tavalla niin vinkkaa menemään katkolle. Sanoa ettei kaikki mitä on onnistunut ole mennyt hukkaan. Aina voi nousta. Tänään voi olla uusi päivä.
Tämä on kamala sairaus kun tekee mieli sanoa että vain lopeta. ota itseäsi niskasta kiinni. Miksi aikuinen ihminen ei kanna vastuuta, älä ole heikko.
Mutta kun se on sairaus ja vähän sama kuin sanoisit että nyt vaan stemppaat sen syövän pois.
Tai masentuneelle että lenkkeile se masennus pois.
Apua kannattaa ottaa. Häpeä on iso osa sairautta. Se estää usein ottamasta apua vastaan.
Amfetamiini on se hulluus-huume. Tapaankin sanoa sitä mielisairauslääkkeeksi käänteisesti; tekee ihmisestä mielisairaan. Amfetamiini aiheuttaa älyttömiä puheita, vainoharhaisuutta, raivareita…
Ja tuskin on ainakaan amfetamiinia käyttänyt kun olette alkaneet seurustelemaan. Olisit kyllä huomannut. Subutexia on voinut käyttää vaikka koko ajan, sen käyttöä ei välttämättä huomaa jos ihminen ei käytä sen lisäksi muuta niin pystyy olla normaalisti. Jos taskusta löytynyt Subutexia niin ehkä sillä lääkinnyt itseään pidempään, koska sen käyttöön pitää ”ajaa itsensä sisään”. Jos me tai kuka tahansa tottumaton ottaisimme sitä nyt niin meillä tulisi siitä todella huono olo ja oksentelisimme.
Kirjasuositus: Maailma jota kukaan ei tavoittele. Auttoi itseä paljon ymmärtämään päihderiippuvuutta sairautena.
Hei ja kiitos kaikille vastauksia! On selvinnyt että ex mieheni on käyttänyt ainakin amfetamiinia, möläytti sen itse minulle kun soitteli, ja hänen käytös on muuttunut hulluksi joten tästä voisin päätellä että nauttii enemmänkin tätä hulluus huumetta. Lähestymiskielto asia on etenemässä, erostamme on aikaa mutta exän vauhti kiihtyy, soittelee, viestittelee ja vainoaa minua. On alkanut elämään jonkinlaisessa mielikuvitus maailmassa, väittää että minulla on toinen mies, olen pettänyt häntä ja hän on alkanut myös kaivelemaan menneisyyttäni eli aikaa kun tämä mies ei ole edes kuvioissa ollut, ja on näistä asioista mustasukkainen mitä on ennen häntä tapahtunut. Hän on erikoisessa tilassa ja vainoaa kaikkea, en uskonut minkälaisen riippa kiven hänestä sain, ajoittain on pystynyt järkevään keskusteluun ja pyytänyt anteeksi käytöstään ja sanonut että mieli tekee temppuja mutta ei oikeasti tarkoita. Huomaan heti kun hän on nauttinut päihteitä, hänestä tulee suoraansanottuna hullu ja jos en heti vastaa hänen viesteihin niin hän sekoaa entisestään, on käynyt oven takana pari kertaa en ole ovea uskaltanut avata, hän tietysti on ajatellut että minulla toinen mies siellä. Olen yrittänyt sanoa että hakee apua ongelmiinsa mutta hän en itse tajua ongelmiaan. Paljon olen päihteistä lukenut ja kiitos tuosta kirja suosituksesta, lähtee kirjastosta matkaan! Mietin erästä asiaa että mistä tietää kun ihminen on amfetamiini psykoosissa? Mietin niitä ex mieheni hyvin vahvoja harhoja ja käytöstä, yksi päivä hän väitti että olin käynyt klo 14 kahvilassa ex mieheni kanssa, ex miestäni en ole nähnyt 7 vuoteen. Hän luo vahvoja kuvitelmia ja alkaa uskomaan niihin. Kaikkia hulluja se leipä elättääkin.