Mikä h**** tässä mättää

Hei! Kirjoitan ensimmäistä kertaa. Mielessä pyörii tuhat asiaa… mieheni on alkoholisti, yhdessä n. 9 v. Ollut aika ajoin pitkiäkin pätkiä suhteemme aikana juomatta. Yhteinen harrastuksemme on matkustelu. Nytkin pitäisi lähteä reissuun maanantaina. Mikä helkkari siinä on, että joka ikinen kerta ennen matkaa alkaa armoton juominen??? Luulisi, että on innoissaan kun pääsee reissuun ja on aina onkin niin innoissaan. Tänään koko päivän haastanut riitaa ja kyllähän sen jo kokemuksesta tietää, että taas se alkaa. Tilanne kärjistyi, lähdin ajelemaan että tilanne laukeaisi ja saisin hetken rauhan jatkuvalta nälvimiseltä ja haukkumiselta. Herrapa tuli vastaan kun olin menossa takaisin kotiin, ei nähnyt minua. Laitoin viestin, mikä meininki… niin vainoan ja kyttään. Juomaan sanoi lähtevänsä… oli jo kännissä eli ilmeisesti ollut jo piilopullo lähtiessä. Mulla ei nyt vaan mene jakeluun miksi sössii aina joka kerta ennen matkaa kaikki??? Ja aina juomareissut päätyy sairaalaan. Olen tulisilla hiilillä kun en tiedä mitä tapahtuu ja pitääkö matka perua koska ei tiedä loppuuko juominen taas sairaalaan yms. Itsekin otan viiniä aika ajoin ja tähän vetoaakin, että ei ole varaa sanoa mitään. Olen töistä loppu muutenkin ja nyt alkoi loma ja hienosti taas alkoikin. Onko kellään kokemusta tällaisesta, että juuri ennen jotain tärkeää menoa tai tapahtumaan alkaa tämmöinen touhu. Kiitos!

Mulla 20 vuoden kokemus alkoholistin kanssa elämisestä. Meillä ex-mies sabotoi hyvät ja onnelliset hetket viimeistään jälkikäteen. Minulle jäi käsitys että onnellisuuden kokeminen oli hänelle tosi vaikeaa. Vieläkään en tiedä miksi näin oli. Syitähän voisi olla monia: esim. ahdistuneisuus, tiedostamattomat syyllisyyden kokemukset ja erilaiset pelot ovat todennäköisiä syitä. Nyt ex-mies on ollut vuosia raitis, mutta ongelmallinen käyttäytyminen jatkuu ilman alkoholiakin. Naissuhteita solmitaan ja ne katkeavat kerta toisensa jälkeen - yleensä naisten aloitteesta.

Tutultahan sinun kertomuksesi kuulostaa. Vaikeaa tuollaista “lapsellista” käytöstä on ymmärtää. Olen sitä monesti omalta kohdaltani miettinyt ja päätynyt ajattelemaan, että kaiketi siinä on kyse jonkinlaisesta vallan käytöstä toista ihmistä kohtaan. Päihteiden käyttäjällä ajatus pyärii yleensä päihteissä ja epävarmuus normiarjesta irtautumisesta saattaa tuntua ahdistavalta. Puolisosi tuskin iloitsee omasta elämäntilanteestaan; ehkäpä vain sinnittelee vaivoin päivästä toiseen. Siksi hän halunnee pilata sinunkin ilosi sabotoimalla yhteisen matkanne.

Matka kaikkine valmisteluineen ehkä ahdistaa miestäsi. Alkoholi on saattanut tehdä hänestä lyhytjännitteisen ja kärsimättömän. Kotioloissa tissuttelun mahdollistava alkoholin kätkeminen on helpompaa kuin hotelliolosuhteissa.

Vähitellen yhteinen tekeminen ja yhteiset intressit väistyvät ja tilalle tulee harmaa arki. Alkoholistin elämäntapa varastaa helposti kaiken huomion ja ajan myötä teidän aiemmat normaalit yhteiset sosiaaliset suhteenne ulkopuolisiin henkilöihin katkeavat. Iän myötä uusien ystävyyssuhteiden solmiminen saattaa käydä hankalammaksi. Siksi sinun olisi hyvä miettiä, millaisia odotuksia sinulla on elämältä ja kykenetkö toteuttamaan niitä nykyisistä lähtökohdistasi. Minä kävin omassa suhteessani melkoisen Jaakobin painin ja tein monta kipeää päätöstä. Otin ohjat omiin käsiini ja päätökseni pysyä kumppanini rinnalla oli vakaa ja harkittu. Minun on edelleen vaikeaa hyväksyä hänen ajoittaista juomistaan, mutta hankittuani oman mielekkään elämänpiirin ympärilleni kestän tilanteen ja nautin elämästäni. Yhteisiä matkoja en kuitenkaan hänen kanssaan kovin mielelläni suunnittele.