Mihin veromarkat menevät?

Kaikki apu, jota olen koettanut tyttärelleni hakea on ollut ihan luokatonta. Vain ilmaiset avut ovat edes koettaneet tehdä jotain. sairaalahoidot etc… ei mitään.

Olen miettinyt ihan samaa. Näin vaalien alla lähetin aiheesta kysymyksen usealle kansanedustajaehdokkaalle, mutta vastausta en joko saanut tai vastaukset olivat niin ympäripyöreitä, että huomasi, ettei ehdokas tiennyt aiheesta mitään. Yksi ehdokas, joka on ammatiltaan poliisi, ymmärsi tilanteen ja häntä sitten päätin äänestää.

Todella turhauttavaa, kokemusta on minullakin. Poikani sai aikoinaan alaikäisenä aloitetun laitoshoidon jälkeen ns. tukiasunnon (oikeesti ei mitään tukea ollut), mutta hölmöyksissään luopui siitä (yritin estää, koska arvasin mitä seuraa). Sen koommin ei ole kämppää järjestynyt. Kaupunki ei anna vuokra-asuntoa kuin yksinhuoltajaksi jääville tai ryhtyville äideille ja isoille maahanmuuttajaperheille (sorry, en ole rasisti). Sossu tosin ehdotti, että poika voisi hankkia asunnon vapailta markinoilta, sitten maksettaisi vuokra toimeentulotukena. Mitään yksityistä vuokrakämppää ei kuitenkaan ilman luottotietoja saa. Kun poika lähti viime syksynä toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, haettiin yli 30:a asuntoa! Vasta kun minä suostuin vuokralaiseksi, löytyi asunto! Eli vuokra menee suoraan minun tililtäni joka kuukausi, vaikka en asunnossa asukaan. Sossua yritettiin saada maksajaksi, mutta ei onnistu! Pojan pitäisi pärjätä opintotuella (joka on 300 € / kk, koska maksamattomien kelavelkojen vuoksi kolmasosa tuesta vähennetään). Tai sitten mennä töihin. Näin sanoo sosiaalivirasto oikein virallisesti kirjeessä!Todella raivostuttavaa ja turhauttavaa! Jos minä en pystyisi maksamaan pojan vuokria + toimeentulotukea hänelle s-kortteina, hän joutuisi lopettamaan opiskelun (=anomaan kirjallista opiskelun lopettamispäätöstä oppilaitokselta). Ja samantien myös kadulle. Eli yritys päästä huumehelvetistä kariutuisi tähän - jos ei sitten kariudu muutenkin.

Olen vihainen ja turhautunut ja ymmärrän sinua A:n äiti todella hyvin. Sama tilanne on tietysti hoitoihin pääsyssä: kaikesta joutuu taistelemaan, eikä se silti useinkaan tuota tulosta.

Älkää siis, hyvät “neuvojat” sanoko, että pitää vaan päättää lopettaa kaman käyttö. Että kaikki muka järjestyy sitten ja kaikki asiat alkavat sujua. Se ei tosiaankaan ole niin!

Enpä tiedä minäkään, ketä äänestäisin vaaleissa.

Ajattelin olla vastaamatta tähän, koska tästä saa itsestäni todella rasistisen kuvan, mutta vastaan nyt silti.

Mulla oli yks frendi joka luki sairaanhoitajaksi. Lapsena häntä kiusattii ja itse jouduin kiusatuksi ku häntä puolustin. Hän juos kuraattorilta kuraattorille ja oli aina todella itsevarma. Mun kerran meni sanomaa mulle et hän tahtois vaihtaa mielummin kaikki alkit ja narkkarit maahanmuuttajiin; sopeutuvat kuulemma paljon paremmin. Heille oli kerrottu asiasta tutkimus-tuloksia ja kuulemma joka sadas alkoholisti paranee; narkeilla mahdollisuudet selvityä ovat kuulemma vielä lähes 100 kertaa huonommat. Mikäli tuollaista infoa annetaan kouluissa ni mikään ihme että kasvaa suvaitsemattomia ihmisiä ja toipuminen on vaikeaa.

Sen sijaan nämä maahanmuuttajat saavat rahaa 20% enemmän, ajokortin, huonekalut, tietokoneen ja netin jne. Ja tää on faktaa. Mulla ollu 4 tuttua töissä noiden kanssa, yks klinikalta. Sanoi ettei oo koskaa ennen ollu rasisti, mut siellä ku lasten kanssa oli ni sen jälkee on ollut. Rikkovat paikkoja jne. mut ku on eri kulttuurista ni pitää ymmärtää.

Mut koska narkomaanin eliniän odote on niin lyhyt, ni ei kuntoutukseen kannata panostaa. Linja on aivan selkeä täällä; annetaan lääkkeitä ja jaetaan ruiskuja. Ehkä eivät ryöstele paikkoja ja elää sossun tuilla ihan ok. Sen sijaan mamuihin kannattaa panostaa; hehän maksaa eläkkeet (somaleista alle 20% on töissä). J-pää, joka on Suomen johtava päihdepaikka on ekana raittiustilastoissa, reilu puolet selviytyy. Ongelma on siinä et 3 kaupunkia lähettää samantien J-päähän jolloin sama ihminen on voinut olla siellä 6 kertaa ja se väärentää tilastoja.

Mä pelkään jo lapsiperheiden puolesta ku joutuvat arvauskeskukseen venaamaan kk:den ellei ole akuuttia hätää. Hammaslääkäriin täällä ½v. Samoin fysioterapiaan.

Miekkarissa viimeks sanottiin ku sanoin etten usko kelan maksavan terapiaa mulle et kela ei voi kieltäytyä resurssien puutteen takia. Sen sijaan se voi sanoa et 3v on liian vähän menneisyyteen nähden. A-klinikan rahat on käytetty meillä viimeistään kesäkuussa. B-hepa rokotukset annetaan tammikuussa jotta rahat riittävät. Mulla tuo Järvenpään hakemus oli lopulta kädenvääntöä et kuka sen maksaa; miekkari maksoi ku olin ollut aiemmin asiakkaana. Mua varoitettiin klinikalla et tämän jälkeen (oli toinen kuntoutuspaikka, eka oli mielisairaala) tuskin pääsen enää laitokseen…

Potilaat luokitellaan meillä ainakin sellaisiksi kelle on paras antaa vain paljon lääkkeitä eli toivoton tapaus. Sit sellainen joka ei ole valmis joten vielä ei kannata tuhlata aikaa. Sellainen johon mahdollisuus vaikuttaa (nämä saa ne kriisi-ajat) ja niihin kehen luotetaan niin paljon et kannattaa panostaa. Mikäli omaa motivaatiota ei ole, ni paikat menevät niille ketkä vaikuttavat siltä että voisivat tuosta hyötyä.

Mut kun on vaalit, älkää äänestäkö ketään kuka siellä nyt on. Mitään ei ole saatu aikaan. Luulis et tuo terveydenhuolto (josta 2500€/kk palkkaa saavat maksais 1% enemmän veroa) jakautuis myös a-klinikkasäätiölle, koska se on kunnan alainen oma yksikkö. Monet ketkä haluavat hoitoa, eivät sitä saa. Tää maa on jakautunut kahtia jo nyt. mä äänestän persuja, ne ei oo istunu omassa pikku-maailmassaan vuosia. Tilaisuus heille, niitä on nyt mollattu niin paljon et ei ihme et kannatus laskenut, mut maahanmuutto, terveydenhuolto ja lahjus-sotkut ovat lähteneet käsistä. Suomi korruptoituu. Täs tilantees ei olla ennen oltu joten kortit tulis antaa kansan päätettäväks. Mitä avoimempia ollaan, sen parempi. Lisää tulee eläminen maksamaan ja paljon. Nää kolme kovaa ei oo saanu MITÄÄN hyvää aikaan sinä aikana ku mä oon EU:n alusta tätä maata seurannu. Kaikki asiat vain huonontuneet.

Näitä asunnottomia tulee hemmetinmoista vauhtia… :frowning: Mullakii alkaa olla useita tuttuja. Sossun 500€:n takuu ei kelpaa ja luottotiedot saa tarkastaa joka on väärin. Vuokran SAA laitettua menemään SUORAAN asumistuesta ja opintotuesta. Mut ei se mitään, kuten joku kansanedustaja sanoi ni “jos meillä on asiat hyvin ni miksi me ei voida antaa muidenkin nauttia siitä?” eli kustannetaan köyhien euromaiden kriisit, otetaan kansanedustajia jotka tahtovat vain korkeaa palkkaa (entiset julkkikset, miksei ne neuvonantajat voi olla edustajina?), lisätään tuloeroja ja kuten jo nyt on nähtävissä ni kansalaiset jakautuu 3:n kastiin. Yksityislääkärien käyttäjät, työterveyslekurilla käyvät ja sit arvauskeskuksen porukka. Mä en enää päässy edes gynelle, sitä ei julkisena oo ja kuuluu nykyää arvauksessa yleislääkärin toimenkuvaan. Soittoaikaan menee kk. Samoin tuo mt. 5-6krt käynnit ja sit JOS kela suo ni max. 3v yksityisellä josta on maksettava osa itse! Ellei sossu auta… Et mikä tasa-arvo??? Mikäli mä olisin toisen värinen ni saisin uudet vaatteet, läppärit, ajokortit, huonekalut jne jne. ja voisin tuoda naapuritkin suomeen nauttimaan tästä sosiaaliturvasta josta ei mene 20% veroa kuten suomalaisilla. Oli BTW suurin osa mamuja näistä mt-asiakkaista et kyllä niitä yritetään todella kovasti saada kiinni yhteiskuntaan, käyttäjä tai lopettaja saa sen sijaan TAISTELLA joka asian puolesta ja ei itku auta ku kuvitellaan et rahaa tahtoo vain et pääsis retkahtamaan…

Toivottavast se pakkohoidon laki saadaan joskus voimaan kunhan nuo ensin väittelevät tarpeeksi venäjä-ruotsi kysymyksestä tai kerjäämisestä… :unamused: :imp:

PS: meillä porukat painosti mut kerran hoitoon. Sain valita stopin tai mielisairaalan. Otin jälkimmäisen ku sieltä sai lääkkeitä, tosin olin 3pv. Nykyään sinne ei pääse vaik uhkais itsarilla, on joitain ihmisiä ketkä joutuvat siellä olemaan uein ja joille paikkaa tarjotaan mut mikäli uhkaa itsarilla ni paikka on putka! Eikä täällä edes tunnusteta huume-ongelmaa… Vieläkään… :frowning:

Ihan hyvä kirjoitus, Malibu, ja totta joka sana. Minä olen pitkään ihmetellyt,miten päihdeongelmainen yleensä pääsee minun kaupungissani apua hakemaan. A-klinikalle ei ole mitään asiaa, jos on vähänkin aineissa, ohjataan ovelle heti. Terveyskeskuksen kautta ei sinne voi ohjautua, koska samalle päihtyneelle soitetaan heti poliisiauto, jos ehtii ahdistuksissaan korottaa vähän ääntään. Koko hoitoonpääsyn haku siis on jo tehty liian vaikeaksi. Viimeisessä isossa palaverissa, missä olin ennen töistä pois jäämistäni, A-klinikan väki kehui,miten he ovat hyvin pärjänneet, ei ole tullut määrärahaylityksiä. Ei varmaan, kun ei asiakkaitakaan pääse sisään. Porukka sai kovasti kehuja ylimmältä pomolta…
Tuon lauseen: En haluaisi olla rasisti, mutta… kuulee jo joskus päivähoidon porukaltakin. Maahanmuuttajat ovat vaateineen vielä kovempia, kuin nykyiset hemmotellut suomalaisvanhemmat.
Persuille minäkin aioin ääneni antaa, tuleepa edes uhka nykyisille päättäjille.
Ja vielä “sossusta”. Siellä on työntekijät niin monen lukon takana, että sinnekin on täysi mahdottomuus eräälle kansanosalle päästä asioimaan. Varmaan arvaatte, keitä ei sinne kaivata… hälyytyskellot soivat vähän väliä, ja vartija saapuu paikalle, kun asiakas on niin “uhkaava”. Ei silti, varmaan monet ovatkin, mutta jotenkin tuntuu, että kaikki alkaa olla vain työntekijöiden suojelua.
Mutta, kun katsoo uutisia ihmisten epätoivosta maissa, joissa heillä ei ole mitään muuta kuin henkiriepunsa,niin kyllä ymmärtää täysin, että ainoa mahdollisuus elämässä on yrittää hakea paikkaa toisesta maasta. Monet suuret maathan ovat jo täysin sekoittaneet kaikki rodut yhteen, menestykselläkin. Suomessa vaan tuntuu, että täällä on vastakkain asetettu ne, joilla on vain vähän tai ei mitään, tavallaan repimään toisiaan, sehän on aina ollut valtaapitäjien tapa pysyä itse tavoittamattomissa, ajanlaskun alusta alkaen. Kun onnettomat repivät luuta toistensa käsistä, rikkaat voivat syödä paistinsa rauhassa.

Voi ei, taidankin perua äänestämiseni erästä puoluetta.Lueskelin ehdokkaiden mainoksia itsestään,ja aloin vakaasti epäillä, ettei heitä ketään kiinnosta pätkääkään “meidän lapsemme”. Yhdellä oli vaalisloganina ajatus pakkohoitolaista vakavien päihdeongelmien hoitamiseksi, se oli ainoa sivuava. Ihan muualta löysin sentään ihmisen, jolle mielenterveysongelmiin puuttuminen oli tärkeä asia. Ja niitähän löytyy,ainakin omalta perilliseltäni. Missähän se Jennin löytämä ehdokas olisi?

Mä ehdottaisin että yksityisen kirjoittamisen sijaan kirjoittaisitte lehteen mielipide-palstalle oman ahdinkonne lapsenne puolesta; se varmasti julkaistaan nimimerkillä. Sen ehtisi vielä julkaista ennen vaaleja ja ehkä joku ehdokas ottaisi yhteyttä. Ei ole tämän vaalin teemoja päihde-ongelmat todellakaan… Kysykää samalla siitä tahdosta-riippumattomasta (=pakkohoidosta) mikäli käyttäjä on selkeästi itsetuhoinen ja pois tästä maailmasta; minne se kysymys katosi? Tais loppua veromarkat kesken siinäkin asiassa! :frowning: Mun mutsi joka on hoito-alalla, sanoi että mielisairaalat lopetetaan hiljalleen; heille tuodaan enemmän ja enemmän vanhainkotiin yhä huonommassa kunnossa olevia mt-potilaita. Onpa siellä ollut käytöstä vaurioituneita entisiä narkomaanejakin. Tuo Järvenpää tulee kaatumaan ellei kunnat anna sinne maksusitoumuksia, kumpakaan mun hoitajista ei ole siellä enää töissä.

Ei päihdeongelmaisista voi puhua kun vievät lisää rahaa jota valtio niin kipeästi kaipaa :unamused: . Ennaltaehkäisyä ei ole, nuorilta odotetaan edelleen aivan liikaa liian nuorena. Pitäisikö tässä itse lähteä kiertämään lähikouluissa puhumassa järkevää keskustelua huumeista ku edelleen cannabista verrataan heroiiniin ja bubre on niin petollinen et viekkarit tulee usean päivän päästä. Joka neljääs amislainen ja joka viides lukiolainen on polttanut pilveä, joten ongelma tulee leviämään käsiin kun yhä suurempi osa nuorisoa pelaa venäläistä rulettia eikä geenit ole tiedossa kuka jää koukkuun ja kuka ei?!? Mikäli veroja ei koroteta niin kohta ovat vanhukset ja muut laitospotilaat kotihoidossa ja sairaala-päivistäkin maksetaan muutama kymppi. Ne ketkä on sossun rahoilla, voi viedä kustannukset sinne; pienituloiset joutuu sossun luukulle silloin myös; reilua sekään?

Mä en ymmärrä et muslimien omat uimavuorot tai pakkoruotsi on tuolla kysymyksissä. Aika toisarvoisia ja tosiaan jos muslimit ovat tähän maahan tahtoneet; uikoot miesten kanssa tai meressä; tuonkaan ongelman ei pitäisi olla tän maan veronmaksajien ongelmana kun suomalaistenkaan ongelmia ei saa selvitettyä… Mut tää ongelma tulis saada näkyviin ennen vaaleja, nämä jotkut ehdokkaat kun jo nyt näyttävät tuohon vaalikoneeseen laittavan eri vastauksia kun mitä normisti vastaavat… Eli TYHJIÄ LUPAUKSIA! Ketään siellä olevaa en tod. aio kuitenkaan itse äänestää! Nämä 3 ed. puoluetta ovat ajaneet maan siihen tilaan että nyt on kyseessä jo että leikataanko terveydenhuoltoa joka on hyvinvointivaltion suurimpia edellytyksiä. Kukaan ei kerro että niitä on jo leikattu ja reilulla kädellä joten kuinka paljon niitä aiotaan leikata lisää? Ovatko päihteidenkäyttäjät leikkauslistalla ensisijaisena? Näihin kysymyksiin tarvitsisi vastauksen mut tod. näk. se on vaaliteemana 8 vuoden päästä ku ongelma on selkeästi esillä. Jatkuvasti verrataan muuhun eurooppaan että tilanne ei ole NIIN paha, ei ehkä heroiinin osalta mutta täällä herskan korvaakin bubre jota ei muualla edes vedetä, tosin kyllähän stadissa sitä herskaa taas on (ollut kokoajan määrätyille henkilöille), ja jotenkaan en voi olla ajattelematta että tänne muuttavat ulkomaalaiset ovat nuo kontaktit järjestäneet…

Alkuviikkoja kaikille, mä alan lähtee kouluun!

Tulevaisuudessa näistäkin palveluista tullaan leikkaamaan entistä enemmän. Verotusta kiristetään ja menoista leikataan. Päihdeongelmaiset ovat ensimmäisenä listalla ja en ihmettele yhtään. Onhan mummot ja lapset vähän parempia sijoituskohteita. Menee vielä pitkä aika ennen kuin toivumme laman tuomasta suuresta velkataakasta. Toisaalta en usko, että päihdehuollon huono tila johtuu pelkästään varojen puutteesta. Koko systeemi pitäisi muutaa erilaiseksi. Erikseen ns. toivottomat tapaukset ja ne jotka oikeasti haluavat lopettaa. Nyt on ihan järjetöntä, että noin 80 % katkolla käviöistä on siellä vain lepäilemässä. Vievät jonkun paikan, joka oikeasti sitä tarvitsisi. Hoidossa myös motivaatio helposti katoaa, jos porukassa on paljon niitä, jotka vaan kuivanarkkaavat ja vaihtelevat lääkkeitä.

Itse en usko, että yksittäisellä kansanedustajalla olisi mitään mahdolisuutta tilanteeseen vaikuttaa. Asia hukkuu kuitenkin muiden tärkeämpien joukkoon. Olen Malibun kanssa samaa mieltä, että julkinen keskustelu aiheesta olisi paikallaan. Jos tälle asialle saisi riittävästi julkisuutta ja riittävästi vihaisia omaisia asiaa ajamaan, niin sitten voisi jotain tapahtuakin. Muutokset tulevat kuitenkin aina hitaasti. Jos voittaisin lotossa, perustaisin yksityisen säätiön, joka ottaisi hoitoon niitä oikeasti kamasta eroon haluavia ja tarjoaisi heille muutakin kuin lääkkeitä ja sängyn missä maata.

Zurussa: Aika hämmästyttävää tekstiä. Omat kokemukseni niin a-klinikasta kuin sossustakin poikkeavat ihan täysin omistasi. Erot ovat ilmeisesti kuntakohtaisesti suuria. Meillä mies on saanut erinomaista tukea niin terveyskeskuksen kuin sossunkin kautta. Tekevät yhteistyötä kelan, työkkärin, lekurin ja sossun kanssa. Olen ollut todella tyytyväinen. Asiat etenevät ja vaikuttaa siltä, että heillä on vilpitön halu auttaa.

Kyllä näissä maisemissa on koettu yhtä sun toista. Kaikkein “huvittavinta” oli, että perilliseni ei päässyt edes yksityisen lääkärin vastaanotolle, kun lääkäri huomasi kyseessä olevan sekakäyttäjän. Olin samaisen lekurin kanssa keskustellut aikaisemmin siitä, miten saisin jollain pelillä hänet hoitoon, ja oletin jotain apua saavamme. Lääkäri lähetti , huomatessaan ketkä vastaanotolle pyrkivät, sairaanhoitajan vain sanomaan meille vuoroamme odottaville, että lääkäri ei ota vastaan. Olin siihen aikaan niin väsynyt, etten jaksanut vääntää valitusta, vaikka pojalla oli karmea keuhkoputkentulehdus,joka sekin siis jäi ilman hoitoa. Siihen loppui myös pojan usko lääkäreihin pitkäksi aikaa. Kumma kyllä,kun poika pääsi muuttamaan ISOON kaupunkiin,( jossa varmasti on vaikka kuinka asiakkaita ), niin on tapahtunut paljon edistystä.
Kuntia ja kaupunkejakin on niin moneksi.

Tulipa muuten mieleen, että avun saamiseen vaikuttaa myös se, onko lapsia. Mies on nyt aivan eri tavalla arvokas, kun on isä. Toki hän on aina halutessaan apua saanut, mutta nyt aivan erityisesti. Asiaan vaikuttaa myös se, että miehelle on osunut todella hyvä omalääkäri. Tämä on hoitanut miestä jo 10 vuotta ja nähnyt koko riippuvuuden elinkaaren. Tämä lääkäri on aktiivisesti ajanut miehen asioita eteenpäin. Tietysti myös oma aktiivisuus vaikuttaa. Mies on myös ollut aina rehellinen tilanteensa suhteen.

Aika ikävää, että tosissa kunnissa ja kaupungeissa ovat asiat niin eri tasolla. Luulisi, että kaikille tulisi tarjota suht samanlaisia palveluita. Helppo on syrjiä päihdesairaita. He kun ovat yleensä niin huonossa kunnossa, että eivät jaksa ruveta mitään parempaa vaatimaan. :frowning:

Hei,
Olen Malibun kanssa samaa mieltä; mitäpä jos te, joilla lapsen hoitoon saanti ja avun saanti ylipäätänsä on nyt hankalaa, kirjoittaisitte mielipideosastolle. Mielenkiintoista katsoa, kuka asiaan tarttuu.

Nyt on kirjoitettu faktat tiskiin jos tahtoo politiikkaa lukea… talous-sanomien sivuilta. Mielisairaaloista laitetaan kokoajan huonokuntoisempia ihmisiä vanhainkoteihin, siellä on myös entisiä käyttäjiä ketkä ovat siinä kunnossa etteivät aivot kykene enää normi-elämään yksin. Kohta lakkautetaan varmaan mielisairaalat.

Mä ehdottaisin vapaa-ehtoista eutanasiaa. Jos mulla todettais syöpä ja annettais aikaa elää 5v ni mä en todellakaan tahtois taistella jatkuvien hoitojen kanssa. Sama dementian kanssa. Oon seurannu näitä molempia asioita sivusta ja mun mielestä on järjetöntä et ihmisiä pidetään väkisin hengissä vaikka vuosia ilman et he enää voivat edes elämästä nauttia. Se maksaa varmasti eniten tälle yhteiskunnalle. Yhteiskunnalle olis parasta jos ihminen olis koko ikänsä töissä ja kuolis seuraavana päivänä ku olis eläkkeelle päässyt; tulis halvaksi.

Tää EU oli niin virhe. Mä olisin äänestänyt ei mut en saanu äänestää vielä. Hinnat laskee, ja paskat! Hinnat on nousseet, on romanikerjäläisiä, raha-kriisejä, älyttömiä velvoitteita, ei voida enää edes päättää itse maan asioista vaan joku muu päättää meidän puolesta. Heti kun köyhiä maita alettiin liittää EU:hun, tuli mieleen et kuka maksaa viulut? Kunnon kusetus oikeesti koska on spekuloitu et ainoastaan 3 maata tulisi olla eurossa ja ne olis Suomen lisäksi Hollanti ja Saksa. Siinä olis ne “vauraimmat” maat ketkä osaisivat edes jotenkin pitää menoistaa huolta, tosin tää koko touhu on karannut niin käsistä jo aikoja sit ja viimeisen 3 vuoden aikana tilanne on pahentunut entisestään.

Me ollaan käyty koulussa aika paljon Suomen kulttuuri-historiaa. Mä todellakin haluaisin elää 1800 luvun loppupuolella vaikka sielläkin omat ongelmansa olivat. Kuitenkin kaikille oli töitä, olit köydentekijät, suutarit, sepät, kengäntekijät, maanviljelijät yms. yms. Kaikki olivat riippuvaisia toisistaan ja työstä saatiin käypä hinta. Miehet kävivät metsällä, kalassa ja tekivät kotiin kaikkea, naiset lypsivät lehmät, tekivät voita, kehräsivät lankaa, kutoivat mattoja ja samalla lapset auttoivat koti-töissä sekä leikkivät keskenään. Oli iloinen yllätys jos joku toi ulkomailta tuliaisia, kahvitkin jauhettiin itse. Mun mielestä me ollaan hukattu itsemme! Kaikki ostetaan kaupasta uutena ja koska tavarat on pääosin tuotettu Aasiassa nälkäpalkalla, joudumme maksamaan tarvikkeistakin enemmän. Puhumattakaan että ihmiset ovat suurilla firmoilla töissä jossa raha menee rahan luokse ja ketjut voivat tehdä tappiota saadakseen kilpailijat ulos.

Systeemi tulee kaatumaan mut mä itse tahdon sit tukun ammatti-osaajia muuttamaan mun kanssa kylä-kommuuniin jossa eletään kuten ennen; tai lähellä sitä. Kaikki menisi vaihto-systeemillä ja ekologisesti. Kaikille olisi töitä, ruokaa ja mukava paikka elää; rikkauksia ei olisi mut kaikki olis samal viival ja söis aitoa ruokaa yms. Mua ei lainkaan ihmetytä tuo aineiden vetäminen, tässä on monet niin stressaantuneena jo tästä nykymenosta ku saa miettiä mitä voi ostaa että sais edes hiukan säästöön (vuosisadan vitsi ku minimitoimeentulolla elän, tosin olen siitäkin säästänyt jopa 100€/kk, mut mä en osta ruokia ku sen tekee avokki; omat menot maksan eli pääasiassa tupakka ja kauneudenhoitotuotteet & vaatteet), laskujen jälkeen jää sellaset 150€ käytettäväks ja maksan nyt mielelläni sitä opintolainaa pois koska kohta korot ponnahtavat järjettömiin lukemiin… Mä en suuresti edes stressaa rahasta, mä stressaan tulevaisuudesta ja pohdin aivan liikaa kaikkea! Ennen katoin käsiäni ja määrittelin itseni et “kato mitä sä olet, sä oot ansainnut vain tuon”, nykyään määrittelen itseni pärjäämiseni mukaan. Se sisältää kuitenkin kämpän kunnon, koulun, määrätyt harrastukset, kovat tavoitteet ja sit viimeisenä sen, et pysyykö mulla edes pää kasassa ku kaikki on niin täsmällistä oltava. Siihen joku masiskausi, työkkärin tai kelan vittuilu tms. ni mä alan hajoamaa, koska se huumeiden lopetus ei ole se pahin asia vaan se, et pystyy elämään siedettävää elämää sen jälkeen ja luomaan itselleen uuden elämän joka kiinnostaa enemmän kuin se vanha ja turvallinen narkki-elämä. Mä pärjäsin varmasti lopuks siks näin pitkälle, et vaikka oon lyhytpinnainen ja “luovutan” helposti, ni silti mä en voi jättää asiaa siihen vaan jatkan eteenpäin vaikka palaan aina siihen entiseen. Mä nimittäin olin lähes 4v tuossa “lopetus-kierteessä” ja se lopetus oli vain oppareiden, alkon, pilven ja pillereiden kanssa. tuli kongreettisemmaksi tavoite ku onnistuin stimulantit ja kovat opiaatit jättämään omin päin ties kuinka monennella yrityksellä; ehkä 3v jahkailua oli sit lopulta tarpeeks sen 3 vuoden rakastumisjakson (huumeisiin siis) jälkeen. Mä en ikinä enää siihen tilanteeseen palaisi et käyttäisin, mut näin mä elin vuosikaudet retkahtaen aina joten en olis koskaan uskonut et oon laitoshoitoa loppuun tai pääsisin kuntoon; oli itsetunto nollassa kuten addikteilla yleensäkin… Mä itse väänsin vuosia et mä PYSTYN lopettamaan enkä ole tarpeeks riippuvainen ja vieläkin epäilen et näinkö mulle edes kuulu tämä tilaisuus vai varastinko mä sen tietämättäni joltakin toiselta?!? Yritin väkisin elää normaalia elämää aina epäonnistuen joten tärkein asia oli et mä myönsin itselleni et mä oon yrittäny 10v enkä ole onnistunut yksin, mun on otettava apua vastaan. Silti kärsin edelleen omantunnontuskista laitosjakson hinnasta… Mua kauhistuttaa ajatus et kohta ei ole enää noita tilaisuuksia kun karsitaan vielä vähän lisää… Se ei saa tapahtua!! Mul on tässä vuoden vanha kotiliesi jossa puhutaan odottavan narkomaanin pakkohoidosta. Järvenpäällä on siihen edellytyksetkin. Se unohdettiin, samoin pakkohoito; syynä taitaa olla RAHA!

Mä en oo sitäkään mieltä et rahat menis vanhuksille tai lapsille… :neutral_face: Vanhukset saavat käteen 50€/kk kahvirahaa jos elävät vanhainkodissa. Eläke on sidottu asumiskustannuksiin eli kaikki otetaan mitä saadaan valtiolle takas. Kotona elävät vanhukset, kuten mun mummo joka on todella vanha elävät kädestä suuhun. Iteasiassa mun mummo saa lesken-eläkettä ja talo on maksettu vuosikausia sitten (edelleen talo elää 70-luvulla), mut koska hän tarvitsee koti-apua, niin edes joululahjoja ei voi enää ostaa. Eikä mun mummo syö paljon mitään. Lasten koulu-ruoat ovat täyttä shittiä, lapsilisät lähes olemattomat (miten kaikki mun tutut palaa töihin ku muksu on 1v???) ja kulut järjettömät. Lapsiin tulisi investoida, koska syntyvyys on liian pieni jotta kukaan maksaisi meidän eläkkeitä. Siksi otamme pakolaisia ja maksamme heille hemmetin hyvät massit sossusta, koulutamme heidät ja jätämme kortistoon kuten suomalaisetkin työttömät; tuomme lisää pakolaisia “työvoimapulaan”. Vanhusten eläkkeet ovat osalla jo niin pienet, että eivät riitä kunnolla elämiseen, mutta eivät periaatteessa sossuun mene.

Mä uskon et meidän veromarkat on investoituna jokainen penni. Osa sijoitettuina ulkomaille, osa mm. nokiaan jonka arvo on pudonnut niin alas että valtiokin on tästä takkiinsa ottanut. Kunnat ovat velkaa valtiolle, valtio kunnille. Alhaisten korkojen takia ihmiset ovat ottaneet suuria asuntolainoja joten rahoja on kiinni rakennuksissa ja hankkeissa. Eli kaikki raha on mun mielestä investoituna mut koska kukaan ei pysty maksamaan niitä investointeja takaisin niin nopeasti että se suomen valtiota hyödyttäisi; ei rahaa ole. Mä en enää luota rahan arvoon. Kun saan kasaan sen verran ylimääräistä että siitä jotain hyötyä on, sijoitan vaikka kultaan. En koruihin, vaan pakettiin jota ei saa edes avata.

On hemmetin väärin, että kaikki vastuu annetaan kunnille. Mä kerran kysyin klinikalta et pääsenkö johonkin laitokseen joka olis kunnollinen, mulle vastattiin et “sori mut tänä vuonna se ei oo enää mahollista, jos oikeasti tahdot hoitoon ni sun pitää odottaa et määrä-rahat tulee Tammikuussa” ni voidaan katsoa jos se on sit paras keino, katkolle kyllä pääset jos tahdot… Johon vastasin et “en tahdo, mä yritän taas yksin eroon”. Klinikka on alimiehitetty, liian vähillä määrärahoilla ja liian vähällä äänivallalla toimiva yritys. Tätä kaupunkia pyörittää SOK. Siitä on kirjoiteltu lehdissäkin monesti; heidän mahdolliset kilpailijat eivät saa vuokratiloja tai lupia. Keskon kanssa on jotkut sopimukset, mutta tänne ei ole kunnon yrityspaikoille kenellekään tulemista; siinä ei onnistunut edes Sedu 3 konkan jälkeen… A-kline-säätiö yritti estää alkon siirron alle kilsan päähän katkosta; turhaan. A-kline ei tahtonyt korvausklinikkaa samaan paikkaan jossa käy sekakäyttäjät, mut ei sanavalta riitä. Mulla a-klinikan 3.s omahoitaja pelasti mut, se sai mut tuntemaa et joku voi pitää ihan musta kaikkine vikoineni. Samoin tää nyky-hoitsu. Meillä suurin osa omistautuu töilleen todella hyvin. Sanovat aina et he voivat heittää narun, mut itse pitää kivuta sitä narua pitkin. Valitettavast nykyään he voi tarjota katkopaikan josta ei ole jatkohoito-paikkaa rahan takia. Mun hakemusta jouduttiin liioittelemaan jonkun verran jotta edes voisin päästä Järvenpäähän, 7 vuoden aikainen omahoitaja päätti ku näki et olen tosissani et “nyt jos koskaan, ja jos mokaat ni seuraava mahollisuus on 10v:n päästä”. Kävi jopa katsomassa mua alle ½h:n ajaksi 2h/suunta koska ketään ei saanut tavata ja soittoja oli 3/vko 10min kerrallaan…

Eli asia jonka tahdon sanoa on, että myös käyttäjän tulee hankkia tukihenkilöitä jotta kaikki sujuisi. Mulla on klinikan väki, kuraattori ja sossusta pari ihmistä kenen kanssa voin puhua ja ketkä tuntevat ihmisiä jotka auttavat mua saamaan mulle kuuluvat palvelut. Klinikankin on saatava joitakin tuloksia (raitistuneiden lisäksi heidän pitää yrittää vähentää huumeidenhaittoja jakamalla kortsuja ja neuloja, kuolleisuutta, väkivaltaisuutta ja rikollisuutta yleensäkin mm.) Tilastoina siis. Sitä tuo Laurin laittama “bubre-tutkimuskin” oli. Tilanne on sama kuin ennen, mutta luvut näyttävät paremmilta; aivan kuten työllisyydessäkin. Ei ole helppoa hankkia näitä henkilöitä, mulla on vain sattunut olemaan sama sossun ihminen neuvonnassa (oli pitkään poissa, mut tää ihminen sai työkaverinsa mun puolelle vaikka se aluks ei sietäny mua). Hän on nähnyt ku käytin ja kävin aina juttelees ku on sellanen ihana ihminen joka välittää ihmisistä. Sit kun aloin haluamaan eroon hän kannusti, näki mun muuttuvan ja luottaa muhun. TK:ssa ei voi sietää mua joten jos eivät aikaa anna ni käyn puhumassa tälle ihmiselle tai pyydän soittamaan klinikalta. On kertonu miten saa rahat (mitkä siis kuuluu mulle, mut moni sossun työntekijä ON niin ylimielinen, et mitään etuja ei pitäis saada) ja laittaa maksuun suoraan. Ties mun matkasta joka näkyi samassa vakuutuksessa kotivakuutuksen kans (maksoin itse sen matkavakuutuksen) ja kertoi ettei tule ongelmia, sanoi jopa et “pidä toinen tili johon laitat säästöön jos vain jää”, koska jos pelaat 100€ pokeria sossun rahoilla ja voitat 20€ ni se 20€on tuloa vaikka hävisit 80€… Sama klinellä, ne on nähneet mun muuttuvan ja tahtovat siks auttaa miten vain pystyvät; rahaksi eivät pysty muuttumaan… :frowning:

Anteeks kauheest et meni offiks osittain mut oon miettin taas niin paljon ja niin pitkään kaikkea (eikä ollut edes omahoitaja klinikal viime vklol et saisin jutella), et alan mennä ihan sekasin jos en ajatuksia kirjoita tai saa puhuttua. Klinikal ei ole aikaa, kuraattori ei oikein oo asiaan perehtyny ja oma ukko ei itsestään mitään anna; äippä tahtoo usko sokeasti et hän on maksanut eläkettä ja sen saa mitä on luvattu eikä tahdo kuulla kritisointia, iskä “on AINA oikeassa” joten hän vain pääsisi pätemään mua parempana jos olisin eri mieltä ku hän.

Mun mielestä kansalaiset ovat katselleet aivan liian pitkään nousematta vaatimaan asioita. Kuitenkin kansa maksaa päättäjien palkat ja ansaitsee edustajan joka ajattelee kuin hän itse; nämä “normi-elämän” yläpuolella asuvat eivät voi nähdä asioita; eihän Suomessa Eurooppaan verrattuna ole edes huume-ongelmaa… Mä tahtoisin erota EU:sta ja laittaa ne veronkorotukset oman maan hyväksi, en euroopan! Kuten tuossa artikkelissa oli, KETKÄ MAAT TUKIVAT V:N -95 LAMAA? Ei kukaan, miksi me maksetaan muiden maiden virheet ja unohdetaan että tuo hyvinvointivaltio-yhteiskunta määritelmä on tehty lähes 20v sitten ja sen peruspilari on ilmainen perusterveydenhuolto KAIKILLE joka on jo pahasti alkanut rappeutumaan ja vielä siitä pitäisi tinkiä!!! Anteeks tää pitkä vuodatus… :blush:

Tämä on todellakin fakta! Päihde-ongelmaiset eivät enää jaksa valittaa, ei heitä kukaan edes usko! Stopissa oli ja on ohjaaja kuka ei tiedä mitään vaitolovelvollisuudesta, mutta narkomaanien sanat eivät riittäneet vakuuttamaan pomoa (joka ajoi avomersulla!). Paikka pyörii, mutta klinikka varoittaa menemästä tuonne, kävijät ovat raittiita (ilmaista harrastustoimintaa) tai alkkiksia/ käyvät ruuan takia joten saa nimiä paperiin niin paikka pyörii!

Muistan ite et aikoinani joskus mulle oltiin virastoissa niin ilkeitä et kävin itkemään. Ei ymmärretty että tuo saattoi viedä viimeiset voimat käydä tuolla ajalla… Oon ikuisesti kiitollinen sille sosiaalitoimiston miehelle joka sit lopulta maksoi mun vuokrarästit (ne olis menneet ulosottoon ja asunto olis lähtenyt alta) ku tajus varmasti kuinka kusessa olen ja etten todellakaan feikkaa… Voi riippuva jopa virkailijasta saako mitä palvelua tai tuloja, nyt esim. korvauksessa oleville ei kuulemma bussikortti kuulu, mulle kuuluu koska mä sentään yritän, sitä ei suoraan kerrota, mut vedotaan klinikka-käynteihin. Kaverilla taas asuntotoimisto antoi pitää asunnon, sossu ei maksanut eli tässä ei ole mitään virallista linjausta vaan kohtelu tulee pärstäkertoimen ja asenteen (tai nöyryyden) mukaan mikä on helvetin väärin!

Kunnon työntekijä klinikalla oli mulla aivan ehdoton pitämään mun puolia! Klinikalle soitti kerran helvetin vihainen ylilääkäri ku teholta heräsin. Väitti mun valehdelleen ja sanoi et yritin itsaria, oli hoitajat soittaneet pahoitellen perään… Lääkärin ajanvarauksessa ei saa aikoja tai ne pimitetään usein, mä pyydän klinikkaa soittamaan. Sossusta tarvitsee jonkun joka tahtoo neuvoa mitä kaikkea tarvitsee ja kertoo koska on varattava aika! Narkomaania pompotetaan kokoajan luukulta luukulle ja mihinkään hoitoon hän ei kuulu!