Migreeni, jännityspäänsärky ym.

Mä luulen, että toi lääkärin juttu oli kyllä aikamoista perseilyä vaan. Kyllä ihmiset aiheuttaa niin paljon aivoillensa hallaa jatkuvasti, että en usko sun lääkeövereiden sitä aiheuttaneen. Periaatteessa kaikki on mahdollista, mutta kaikkiin vaivoihin tai niiden pahentumiseen ajan kanssa ei vaan ole selvää selitystä. Migreeni kun voi voimistua sekä pahentua ihan ilman mitään varsinaista syytä ihan itsekseen tai kroonistua. Ei sen tarvitse olla kytköksissä mihinkään. Mä uskon esim. että oma migreenin pahentuminen johtuu lähinnä stressistä, mut noi hampaiden narskutteluoireet kyllä monella aiheuttaa päänsärkyä, kun vaikuttaa niskoihin.

Mulla nostettiin sitä kandesartaaniannosta (siihen migreenin estoon), oon nyt syönyt 16 mg vrk:ssa. Se tuntuu ihan oikeasti vähentäneen migreenikohtauksia huomattavasti, toisaalta se on loogista koska tää lääkehän laajentaa verisuonia, kuten migreenilääkkeet. En ole mitään huomattavaa huimaustakaan juuri huomannut, enkä kyllä verenpainetta edes mitannut, se oli ihan normaali kun lääke alotettiin.

Kestämistä täältäkin siihen särkyyn kuitenkin <3.

Mulla kanssa on ollut migreenejä jostain 5-vuotiaasta asti. Nyt tuntuu, että kohtaukset vaan lisääntyy.
Soitin viulua lapsena mutta se oli pakko lopettaa kun sain niin pahoja migreenikohtauksia siitä. En ees uskalla aavistella mitä se mun soitto muille aiheutti… :mrgreen:

Mulla on ihan tarpeeks tehokkaat lasit, joten ei tää siitäkään johdu.

Lamictal on selvästi huonontanu mun näköä, oisko gaballa samantyyppistä vaikutusta kun lyrica on sille sukua…?

Nyt oon ollu miehen suvun kanssa mökillä ja kärsiny niin pirunmoisesta migreenistä joka päivä. Tuntuu vaan nololta maata ja koittaa pitää silmiä kiinni. Ei taas oo hyödyksi kenellekkään. :angry: :confused:

Mä uskon että gaba todellakin monilla huonontaa näköä, kuten Lyricakin. Ne on niin samantyyppiset. Tosin, uskon että kenties joku onnellinen välttyy juuri kyseisiltä haittavaikutuksilta noiden lääkitysten kanssa. Silti usealla varmaan tulee vastaan toi näköongelma, eikä sitä välttämättä edes heti huomaa.

Toi on kamalaa, jos on jossain sukuloimassa tai muuten pitäisi olla ihmisten kanssa tai hoitaa jotain asioita ja sitten iskee migreeni. Sille ei tosiaan voi yhtään mitään ja pakko vaan maata sängyssä, mulla tulee usein pahoinvointi siihen samaan syssyyn, mikä tuntuu ivanlidisoivan vielä lisää. Onneks mun läheisistä moni on kärsinyt joskus migreenistä, eli ne tietää mitä se on, niin ymmärtävät. Kyllä kai sun miehen suku ymmärtää ton tilanteen?

Koita levätä ja toivotaan, että särky helpottaisi. Tulipa mieleen, että onko lääkärit miettinyt että sulle määrättis sen tulehduskipulääkkeen lisäksi ihan migreenin täsmä kohtauslääke? Mulla nimittäin itselläni toimi pitkään migreeniin 2 x 550 mg Miranax, mutta nykyään se ei kyllä enää riitä ollenkaan kohtauksiin, elleivät ole mietoja kipuja…

Kyllä mun miehen suku on tosi on hyvin ymmärtäväistä, vaikka kukaan ei oo koskaan sairastanu migreeniä.
Ne antaa mun lepäillä ja olla syömättä. Kun mulla kanssa iskee toi pahoinvointi kovasti. :sunglasses:

Mut on niin tosi turha olo kun ei jaksa edes tiskata. :cry:

Pitää kysyä tota kohtauslääkettä, jos se mun lääkärikin olis ymmärtäväinen… :unamused:

Koittakaa hanit jaksaa! Kyllä on niitäkin päiviä kun ei satu näin paljon! :slight_smile:

Kiitos rikkonainen kultaseni ja voimia myös sulle! Mä uskoisin, että sun lääkäri ymmärtää ton triptaanien (kohtauslääkkeet) tarpeen, mun lääkäri niistä itse alkoi mulle puhumaan. Ne vaan saattaa joillekin aiheuttaa pahoinvointia, tai muita inhoja oireita, mutta vievätpä ainakin säryn pois. Mulla myös toinen (tietysti kalliimpi) triptaani ei aiheuta juurikaan pahoinvointia, joten siirryttiin sen käyttöön.

Joo, ei tässä auta mennä eteenpäin kuin mummo lumessa sitten vaan. Kyllä mäkin uskon, että sä, Rikkonainen, voisit saada niitä kohtauslääkkeitä. Ihan käypä hoitomuotohan se on migreeniin, eikä niitä lääkkeitä todella voi väärinkäyttää, että eipä niistä ole sellaistakaan vaaraa. :laughing:

Chas, mikä triptaani sulla nyt muuten on käytössä? Pyysitkö kans sitä pitkävaikutteista Migardia? Vai oliks sulla Almogran? Mä kelasin, että jos tää jatkuu tällaisena, niin testaan jotain muuta triptaania välillä, jos vaihtelulla olis väliä. Vähän skeptinen olo kuitenkin siksi, ettei mikään ole pitempivaikutteinen kuin Migard ja tuolla tk:ssa sanoivatkin, että mulla on jo lähestulkoon tehokkaimmat triptaanit mitä on. Toki on yksilöllisiä eroja, mut noin yleisesiottaen. Kun sitä Zomigiahan, joka mulla on toisena, käytetään kans Horton päänsärkyyn.

Huomasin muuten yks päivä tässä, että musta tulee tosi makuherkkä nykyisin migreenin kanssa. Kahvikin maistui jotenkin tosi pahalta. En tiedä enää, onks tällainen normaalia, vai kärsiikö joku muu vaivasta? Sanoin mä tosta sille lääkärille perjantaina, ei se siihen mitään ihmeellistä kommentoinut, jos nyt edes kuunteli.

Hajut ei oo ikinä tehneet mulle niin pahaa, ellei oo kyseessä joku tosi voimakas, kuten joku kloori. Nyt on viimeaikoina sekin ollut, et vessa odottaa edelleen pesuaan, voi jee…

En mä muista, onks mulla ollut makuherkkyyksiä ennen. Haju joissain määrin joo. Siksi mua pelottaa, että oikeesti jotain on saanut aivoilleen tehtyä tyhmillä tempauksillaan, etenkin nyt, kun se heitettiin tuolla tk:ssa ilmoille. Siis kyllähän monet selviää övereistä ties miten, mutta kun migreenin synty ja “sijaintihan” on mysteeri, eli ei sitä tiedä, mitä aivoilleen tekee, kun itsetuhoisia komboja vetelee ja, että vaikuttavatko ne nyt johonkin migreenikohtaan aivoissa. Sinänsä mulla kyllä on aina ollut migreeni kun olen herännyt sairaalassa. No, ei saa pelätä pahinta. Jospa tää olis vaan pahenemisvaihe ihan vaan siksi, koska se kuuluu tautiin. Olinhan tosi kipeä v 2012, mut asianmukaisella psyk.puolen hoidolla ne väheni. Ja sit kuulemma pikkulapsena oireilin päänsäryllä lähes kaikkeen negatiiviseen reaktiona. Nehän kelas sillon aivokasvainta, eli kai se kipu on ollut kovaa silloinkin, vaikken muista.

Tilasin mun potilastiedot muuten 90-luvulta lähtien. Ihan osittain sen allergian takia ja sit migreenin. Kiinnostaa tarkalleen tietää, millainen vointi on tän paskan kanssa ollut aikojen saatossa.

Sori, kun spämmään täyttä offia, mutta tuli vain mieleen noista lääkkeiden aiheuttamista näköongelmista: Joskus aikoinaan Peratsin aiheutti mulle aivan vitun ärsyttävät ja kummalliset näköhäiriöt. En nähnyt lähelle juuri mitään, eli esim. lukeminen oli aivan turhaa, kun teksti oli tyystin käsittämätöntä suttua. Myöskään kauas en nähnyt, eli silkkaa usvaa vain, mutta metristä pariin mun näkökentässäni oli täysin selkeä alue, eli sillä välillä näin kaiken, kuten pitikin :open_mouth: . Tuota on tosi vaikeaa selittää, kun vaikuttipa itsestänikin aika hiton häröltä. Silloin ajattelin, että nyt mulla on jokin ihan oikea näköongelma ja se taitaa olla rillien hankkimisen paikka, mutta kummasti tuo vaiva helpotti heti, kun lopetin lääkityksen :laughing: :mrgreen: . Eipä tosin ollut pahin mahdollinen sivari, mitä kyseinen antiikkinen paskalääke mulle aiheutti :imp: .

Just jotain ton tapasta mä koin, kun mulla oli kaks näkökykyyn vaikuttavaa lääkettä sekasin. Siksi oli pakko lopettaa jo alkuunsa se toinen.

Mulla on Nnaana käytössä se Zomig, eka kokemus sen kanssa ei ollut hyvä (tosin uskon että sekoitin ne haitat itse migreenin oireisiin, eli pahoinvointi oli kamala silloin), mutta sen jälkeen se on ollut hyvä. Tosin joudun sitä yleensä 5 mg ottamaan, mutta ei se aiheuta juuri haittoja. Mulla ei ole ollut montaa migreenikohtausta enää kun estolääkkeen annosta nostettiin, tai ne on ollut miedompia. Eilen oli tosin. En kuitenkaan tällä hetkellä tarvitse muita migreenilääkkeitä edes varalle, kuin tuon.

Terve, ensimmäinen päivä, kun ei vielä ole migreeniä. Mulla on ollut 4 päivän yhtäjaksoinen putki migreeniä, helvetin voimakasta sekä järjetöntä pahoinvointia. Juuri vittu kun pääsin sanomasta, että estolääkkeet auttaa :unamused: . Nyt menen vielä nukkumaan ja toivon että kun herään olisin edes suunnilleen täysissä sielun ja ruumiin voimissa. Koska en ole ihan oikeasti pystynyt tekemään oikeastaan mitään tän 4 päivän aikana. Ehkä pystyisi jopa lukea mitä muille on tapahtunut ja vastailla joihinkin ketjuihin.

Tää on kyllä sellainen tuska, että mietin että köyden jatkoksi vois jopa tällainen ajaa. Kun ei pysty muuta kuin sängyssä maata ja olla tiellä, sekä taakaksi muille. No joo… Se nyt oli vaan heitto. Kun joskus tästä johonkin suuntaan saan päätäni kasaan (lue selviän tästä ja koen, että olen normaalivointinen) niin varaan uudestaan lääkärin. Tarvitsen jonkun muunkin triptaanin, varalle ja mahdollisesti eri estolääkkeen.

.

Kuules ny honey, sillon kun on kipeänä, niin sillon pitääki olla levossa eikä yrittääkään tehdä mitään.!!
Eikä sillon ku migreeni kohtaus on päällä, pysty tekee yhtään mitään ja kyllä sen varmasti tietää kaikki.!
Ja se joka väittää jotain muuta, niin saa upota suohon!! :wink:

Et ihan turhaan tollasia ajattelet, et olisit taakaksi tai vaivaksi. Ei sun mieheskään varmasti tuollaista edes ajattele, et sä olisit sille joku vaiva tai taakka…!!

Mut toivon sulle parempaa vointia ja käy ihmeessä siel lekurin luona, et saisit jonku toisenki estolääkityksen tms.
Jaksamista hon!! :slight_smile:

Kiitos Rakkaat Zeus ja Kaukanapoissa! <3 Se on oikeasti ihanaa, että joku virtuaalisesti halaa ja antaa “apua”. Tuli heti parempi mieli kun luki teidän tekstit, instant facelift! Ei siihen, että olo paranee oikeasti paljon muuta ihminen tarvitse kuin myötätuntoa toisinaan.

Nyt olen selättänyt migreenin, mutta en juhli vielä. Se nimittäin on ollut pois jonkun aikaa ja hyökännyt uudelleen päälle. Juurikin tuon 4 päivän aikana. :unamused: Mulla oli jäljellä tuolla sumatriptaania ja vaikka siitä tulee aivan hirvittävän ahdistavan vittumainen olo, niin se tuntuu mulla kuitenkin tehoavan migreeniin paremmin. :confused: Sekä 50 mg tabletilla, ei ole kun kerran tarvinnut uusia 2 h päästä annostus, joku 100 vuotta sitten.

Kaikkein idiottimaisin juttu oli, että kun puhuin lääkärin kanssa niin migreeniputki ei ollut alkanut. Tyytyväisenä sitten puhelimessa totesimme, että onpa hyvä kun lääkitys toimii - Ja fuck me! :laughing: Silti, onhan se totta, että oli kysessä mikä tahansa persefissuura, tai selkäsärky, niin ei se estolääke kohtauksia kokonaan pois vie, helpottaa ja vähentää niitä vaan - yleensä, jos on toimiakseen.

No, nyt juon kahvia, olen ottanut panadolit, tulehduskipulääkket. Tästä menen kuumaan suihkuun, jotta veri pääsisi kiertämään vähän niskoissa ja hartioissa. En ole päässyt moneen päivään edes suihkuun, kun olen ollut niin rikki. Tällaisia tarkoituksia varten pakotan varmaan jossain vaiheessa meille ostettavan kunnon mummosuihkutuolin. Siinä sitä on hyvä istua ja antaa veren kiertää pidemmänkin aikaa. Ajatellen miehenkin selkävaivaa, ei tuo olisi mikään huono ratkaisu. Vituttaa, kun mutsi sellasta meille tarjos joku pari vuotta sitten muuton yhteydessä, niin mä vaan totesin, että mitä vittua me tollasella vempelellä… Se oli kunnon tukeva, ihan vanhuksille ja muille kroonisesti sairaille tarkoitettu. Ei olis luistellut lattialla. Kattelin niiden hintoja, niin kyllä ne päälle 130 € todellakin menee.

Täytyypä vielä kysyä ettei se ole mutsin varastossa, mutta muistan että niin paljon piti pistää rojua roskiin siinä muutossa, että sinne tais mennä mun suihkumummotuolinikin, vittu :imp: . No nyt pitää vähän lukea vielä viikon tapahtumia foorumilla, ennen suihkua.

^ Hienoa kuulla et oot taas kunnossa, ainaki hetken ja pidetään peukkuja ettei se migreeni tuliskaan enää…!

Mä oon kans monesti miettiny suihkussa ollessa, et olispa kiva ku vois istua ihan rauhassa, laiskuuttani toki :blush: :wink: kyllä mulla jalat vielä sen verta kantaa ettei sitä tuolia oikeasti tartteis, mut olishan se mukava istua ja löhötä vaan rauhassa… :mrgreen: :slight_smile:

No joo… Kyllä mullakin jalat sentään kantaa vielä, mutta silti. Sellanen olis kiva.

No mut migreenin päällä ollessa niin varmasti olis ihan oikeastikin tosi hyvä homma, ku sais istua ihan rentona ja ottaa oikein kunnon kuuma suihku!
Ja tietty puolisolles kans jos kovin kipeä välillä on.

Mä itteäni tarkoitin vaan sillä, et mulla ei tuollaisia oikeita syitä ole, et ihan vaan huvikseni (ja tällainen vätys ku oon… :slight_smile: ) aina haaveillu et sais istua suihkus. :wink:

Mut toivon ettet enää saa uutta migreeni kohtausta honey, oot jo ihan tarpeeksi kärsiny nyt viime päivinä… :neutral_face:

Kiitos hunajainen, mulla on aika hyvä olo nyt, vaikka unet on jäänyt huonoiksi. Mä taas oon pitkään haaveillut kylpyammeesta. Sauna on ihan perseestä, tai sen takia että tulen tosi huono-oloiseksi siellä, vasta aikuisena tullut tuo. Mun lapsuuden kodissa oli kylpyamme, joskus talvisin se oli taivaallinen.

^ Voi että ku oliski kylpyamme, se on myös mun haave ollu ihan penskasta asti!!
Mikä vois olla parempaa ku oikein kuuma kylpyvesi, ja sit sais ihan rauhassa lillua siellä niin kauan, et alkais se vesi jäähtyä ja sit suihkun kautta pois… :unamused: “only in my dreams…”

Ja mä en kans saunasta pidä yhtään, oon siitä täällä joskus tainnu mainitakin, mut ei ole mun juttu…!!
Saan vaan prkleellisen niska/päänsäryn saunomisesta, enkä oikeastaan ole ikinä siitä pitäny, en edes lapsena.!

Oi voi tota sun migreenitilannettasi, Chas. :frowning: Joo, kyllä sun pitäis mun mielestä saada joku pitkävaikutteisempi triptaani. Pyydä sitä Migardia, suosittelen! Vittumaista vaan venata sen tehoamista. Mietin, että voisit kans nopeavaikutteiseksi pyytää rinnalle Maxalt rabitabin? Eli ritsatriptaani, joka sulaa suuhun. Jos tuntuu, ettei se tsolmitriptaani oo sun juttusi. Sumatriptaani kun reagoi SSRI:n kanssa. Frova- ja ritsatriptaani ei.

Mäkin ajattelin, että vaihdan Zomig Nasalin (otan muuten kans 5mg aina) tohon suussa sulavaan Maxaltiin. Mulla siis oli noi Zomig nenäsuihkeet sitä varten, että jos migreeni iskee jossain akuutissa paikassa. Se on vaan niin vitun kallis, kun Kela ei korvaa sitä. 2 nenäsuihketta maksaa 26e. Sentään ovat 5 mg suihkeita, eikä 2.5 mg.

Joo mulle se kelakorvattavuuden puute oli liikaa. Täytyy mennä lääkäriin, kun saan sen optikon hoidettua. sanos vielä ne pitkävaikutteiset triptaanit? Migrad - pitkävaikutteinen triptaani, ilman SSRI- juttuja?, ja Maxalt lyhytvaikutteinen, ilman SSRi-vaik, niinkö? Sitä Tsolmitriptaania joutuu aina ottaman 5 mg, ennen kun se tehoaa meinaa. Saa siinä SSRI vaik,. olla, jos on pakko,( mutta ei mielellään), tulee niin vitun vammanen ja ahdistava olo,.

Onks sul mitään linkkiä, no kyl mä noi tietty netistä löydän, mutta jotain, Mikä on sulla paras ja milloin. Ihanaa huomenta, tänään ei ole migreeniä.

Käytitkö säkin sitä nenäsuihketta siis? Vai eiks mikään tsolmitriptaanivalmiste oo Kelakorvattava? Voi vittu, miten vammasta. :unamused: Se kun on yks tehokkaimmista triptaaneista akuuttiin särkyyn. Toki eroja on, kyllä mä uskon, jos sanot, ettei se ole sulle tehokas. Niin se on kaikissa lääkkeissä, että yksilöllistä. Ei mullekaan vaikka Temesta auta paskaakaan, vaikka Diapam auttaa.

Ne SSRI yhteisvaikutukset varmaan on osin myös annosriippuvaisia. Miksi tota sumatriptaania ei pääosin suositella muiden serotoniinilääkkeiden kanssa, niin siks, koska se ei läpäise aivoveriestettä, eli sitä saa doussata ison annoksenkin mahdollisesti ja sit haittavaikutukset yksinään ja muiden lääkkeiden kanssa kasvaa. Uusimmat triptaanit kaikki muistaakseni läpäisee aivoveriesteen ja siksi ne on tehokkaampia pienemmällä annoksella.

Migard, eli frovatriptaani on joo pitkävaikutteinen. Yks sen epävirallisista käyttöaiheista on kuukautismigreenin ehkäisy, eli otetaan kait 3 päivää peräkkäin menkkojen aikana. Sen vaikutus on jotain 48h luokkaa, mut sitä vaikutusta kyllä pitää odotella. Et jos sä olet jossain liikkeellä niin ei se sit auta nopeasti, eli siitä syystä kurja. Mulla on/oli sen takia Zomigeja tuolla käsilaukussa aina mukana, jos pitää jossain kodin ulkopuolella saada nopeasti migreeni pois.

Toisiksi pisin puoliintumisaika (6h), on naratriptaanilla. (Naramig) Sen tehosta mulla ei ole kokemusta, enkä tunne muitakaan, jotka sitä käyttäis.

Maxalt eli ritsatriptaani on joo lyhytvaikutteinen, mutta nopeahko. 2-3h on puoliintumisaika. Mut tota kelasinkin lähinnä sellaiseksi nopeaksi ensiavuksi, kuten Zomig.

Tässä vielä tää linkki: terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo94077.pdf

Ritsatriptaani 10 mg oli ton mukaan vertailussa tehokkaampi kuin tsolmitriptaani 2.5 mg annoksella. Eli sen takia voisin harkita myös sitä nopeaa, suussasulavaa muotoa sen Zomigin tilalle. Se on oikeesti helvetin kallis, kun migreeniä alkaa olemaan niin usein.

Mulle henk.koht frovatriptaani hakkaa kaikki muut triptaanit. Ainoa miinuspuoli on tosiaan se, että sillä välin kun venailee sen vaikutusta, täytyy kyllä ottaa päiväunet tmv. Plussana toki saa miltei kaks migreenitöntä vuorokautta. Toki toikin riippuu kehon nopeudesta, et kuinka nopeasti se metaboloi lääkkeitä.

Sumatriptaani mulla ei auttanut 10mg nenäsuihke. 20mg oli ihan ok. Ei nyt mikään maailman paras, siks vaihdettiin aikoinaan Zomig-nenäsuihkeeseen. Lisäksi sitä 20mg versiota oli vaikea aina löytää apteekeista, koska oletus kai on, että suurimmalle osalle tehoaa 10mg. S.c annosteltuna sain sumatriptaania päivystyksessä kortisonin kera. Se kyllä auttoi ja sehän se on paras keino migreenin taltuttamiseksi tuolla ensiavussa.

Kelasin, että jos sun lääkäri sattuu olemaan vaan mitenkään tietoinen, että kortisonilla voi katkaista migreenikierteen, niin kortisonikuurikin vois olla ihan jees. Monet tk-lääkärit tosin ei tiedä tosta ja ei kuulemma suostu määräämään. Mä sain ensiavusta itse ton kuurin, kun oli ollut se paha särkykohtaus. Ihan siis 3-7 päivää ne kuurit kestää, et ei siinä kauheaksi kortisonihirviöksi ehdi muuttua. :laughing: