Käytitkö säkin sitä nenäsuihketta siis? Vai eiks mikään tsolmitriptaanivalmiste oo Kelakorvattava? Voi vittu, miten vammasta.
Se kun on yks tehokkaimmista triptaaneista akuuttiin särkyyn. Toki eroja on, kyllä mä uskon, jos sanot, ettei se ole sulle tehokas. Niin se on kaikissa lääkkeissä, että yksilöllistä. Ei mullekaan vaikka Temesta auta paskaakaan, vaikka Diapam auttaa.
Ne SSRI yhteisvaikutukset varmaan on osin myös annosriippuvaisia. Miksi tota sumatriptaania ei pääosin suositella muiden serotoniinilääkkeiden kanssa, niin siks, koska se ei läpäise aivoveriestettä, eli sitä saa doussata ison annoksenkin mahdollisesti ja sit haittavaikutukset yksinään ja muiden lääkkeiden kanssa kasvaa. Uusimmat triptaanit kaikki muistaakseni läpäisee aivoveriesteen ja siksi ne on tehokkaampia pienemmällä annoksella.
Migard, eli frovatriptaani on joo pitkävaikutteinen. Yks sen epävirallisista käyttöaiheista on kuukautismigreenin ehkäisy, eli otetaan kait 3 päivää peräkkäin menkkojen aikana. Sen vaikutus on jotain 48h luokkaa, mut sitä vaikutusta kyllä pitää odotella. Et jos sä olet jossain liikkeellä niin ei se sit auta nopeasti, eli siitä syystä kurja. Mulla on/oli sen takia Zomigeja tuolla käsilaukussa aina mukana, jos pitää jossain kodin ulkopuolella saada nopeasti migreeni pois.
Toisiksi pisin puoliintumisaika (6h), on naratriptaanilla. (Naramig) Sen tehosta mulla ei ole kokemusta, enkä tunne muitakaan, jotka sitä käyttäis.
Maxalt eli ritsatriptaani on joo lyhytvaikutteinen, mutta nopeahko. 2-3h on puoliintumisaika. Mut tota kelasinkin lähinnä sellaiseksi nopeaksi ensiavuksi, kuten Zomig.
Tässä vielä tää linkki: terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo94077.pdf
Ritsatriptaani 10 mg oli ton mukaan vertailussa tehokkaampi kuin tsolmitriptaani 2.5 mg annoksella. Eli sen takia voisin harkita myös sitä nopeaa, suussasulavaa muotoa sen Zomigin tilalle. Se on oikeesti helvetin kallis, kun migreeniä alkaa olemaan niin usein.
Mulle henk.koht frovatriptaani hakkaa kaikki muut triptaanit. Ainoa miinuspuoli on tosiaan se, että sillä välin kun venailee sen vaikutusta, täytyy kyllä ottaa päiväunet tmv. Plussana toki saa miltei kaks migreenitöntä vuorokautta. Toki toikin riippuu kehon nopeudesta, et kuinka nopeasti se metaboloi lääkkeitä.
Sumatriptaani mulla ei auttanut 10mg nenäsuihke. 20mg oli ihan ok. Ei nyt mikään maailman paras, siks vaihdettiin aikoinaan Zomig-nenäsuihkeeseen. Lisäksi sitä 20mg versiota oli vaikea aina löytää apteekeista, koska oletus kai on, että suurimmalle osalle tehoaa 10mg. S.c annosteltuna sain sumatriptaania päivystyksessä kortisonin kera. Se kyllä auttoi ja sehän se on paras keino migreenin taltuttamiseksi tuolla ensiavussa.
Kelasin, että jos sun lääkäri sattuu olemaan vaan mitenkään tietoinen, että kortisonilla voi katkaista migreenikierteen, niin kortisonikuurikin vois olla ihan jees. Monet tk-lääkärit tosin ei tiedä tosta ja ei kuulemma suostu määräämään. Mä sain ensiavusta itse ton kuurin, kun oli ollut se paha särkykohtaus. Ihan siis 3-7 päivää ne kuurit kestää, et ei siinä kauheaksi kortisonihirviöksi ehdi muuttua.