Mä myös tykkään enemmän “kovista” tyynyistä. Ei ne liian pehmeät jotenkin tue niskaa ja hartioita samalla tapaa, eli ei tee tosiaan hyvää, jos niska-/hartiasäryistä kärsii ja sitä kautta päänsäryistäkin.
Joo varmaanki ton tapainen tyyny olis mulle paras.!
Nyt mulla on muistaakseni finlaysonin joku höyhen+jotain…?? en muista mikä siinä on lisänä, ja se on ollu aika hyvä.
Luulin ensin ku näin, et höyheniä sisältävä tyyny olis ihan ku joku “roiskeläppä” ku aamulla heräät, mut ei se litistykään niinku vois kuvitella…?
Eli yllättävän hyvä ainaki vielä, vanhemmiten toki varmaan menettää ne ominaisuutensa, et joutuu sit taas ettii uuden.
Se on tympeää ku jos oot vaik yötä jossain kaverilla tms. ja eihän normi ihmisillä tartte olla tollasia “hiekkasäkkejä” niin tiedät jo nukkumaan mennessä mitä tuleman pitää, kun aamu koittaa…
![]()
Niska -ja hartiajumikroonikkona suosittelen kaikille leuanvetotangon hommaamista ja ihan vaan siinä roikkumista suorin käsin. Se on oikeasti auttanut mulla todella paljon. Aluksi vaikka jalat tuolilla/koukussa jos ei muuten pysy ote… Venyttely, käsien pyörittely ja keppijumppa toki myös, ja foam rollerkin jossain määrin. Migreeniä mulla ei onneksi ole, mutta jännityshedarit on viikottain läsnä.
Jep, Sirdalud voi tehdä tuota, että tipauttaa uneen kyllä varsin tehokkaasti, mutta ei todellakaan pidä unessa ja sitten lähinnä vituttaa. Itse olen kiskonut noita nasaalisesti, kun on joskus tarvinnut saada valot sammuksiin itseltään ja sillä tavalla kyllä toimivat tehokkaana tipauttajana, mutta jos univaikeudet ovat pahempiakin, niin eipä sen täsmätipautuksen jälkeen enää liioin nukuta. Jos mä otan sen 2-4 mg ihan oraalisesti ja puhtaasti niska-/selkäjumien vuoksi, niin silloin tuo ei välttämättä tee sitä uneen ja kohta hereille -efektiä, vaan saatan nukkua oikein makoisasti, mutta se kertoo siitä, että mulla ei sillä haavaa olisi univaikeuksia ylipäätäänkään. Ja aivan hyvin saattaa joskus vain valvottaa, eli jää tyystin välistä koko nukkuminen, eli aika arpapeliä noiden kanssa ja riippuu luultavasti lähinnä yleisestä univaikeustilanteestani ja muustakin mielentilasta
.
Meidänkin pitää hankkia tollaset. Se “kivityyny” oli vanhanajan tyyny, mun isäni mummon itseompelema ja höyhenillä täytetty, kai se oli muotoutunut faijalle niin sopivaksi, että pentuna se mulla tuntui kun kiven päällä olis nukkunut.
Mut nää nykyajan venkulat pattityynyt sun muut, aivan hanurista. Tai sit aivan liian pehmeitä.
Mut nää nykyajan venkulat pattityynyt sun muut, aivan hanurista. Tai sit aivan liian pehmeitä.
Kyllä, komppaan tota.!
Tai varmasti ovat mukavan tuntuisia ja pehmeitä, sellaiselle joka ei tällaisista ongelmista kärsi.
Mut mä muistan kans lapsuudesta, kun joskus mun ukin ja mummun mökillä oltiin, ja siellä oli just sellasia mainitsemias “höyhen-kivi” tyynyjä…
:mrgreen:
Ja penskana ne tuntui ihan kauheilta, ku eihän sillo mitään ongelmia vielä niskan kans ollu…
Meillä on lapsuuden kivityyny-yhteys <3 Sä oot ihana!
Mun pitäis varmaan saada aikaiseks soitella tonne tkhon migreenini pahentumisesta. Mut en mä sit oikeen tiedä, mitä ne asialle voi. Kuvata pään, mutta tuskinpa nyt aivokasvainta löytyy… Lisäksi, kun mulla on kahta eri triptaaniakin, niin… No masennuksesta tä kai johtuu. Tuntuis turhalta “tuhlata” heidän aikaansa siellä tk:ssa.
Soita ihmeessä. Voishan ne paljonkin, jos vain viitsisivät. Ensinnäkin ne vois samalla katsoa ne sun silmät, toisekseen mun miehelläkin oli vaihtoehtoisia migreeenilääkkeitä kun sillä oli pahat migreenit. Mä kans haluaisin myös toisen lääkkeen tähän rinnalle, joka ei niin paljon aiheuta epämiellyttäviä oireita, mutta jonka voi ottaa silloin kun kipu ei ole niin kova, eli Almogranin. Kestää melk 2h ennen kuin vaikutus alkaa, mutta lievässä migreenissä se on mulle ehkä parempi. Mahdollisesti harkita sulle jotain estolääkettä? Vai oletko niitä kokeillut?
Joo, soitin mä. Se on vaan vittumaista, kun meillä on aina samat hoitsut vastaamassa niin tuntuu, et oon ihan vaivainen ja ne muistaa mut.
Mut mitä väliä sillä on, sitähän varten se on. Sain ajan perjantaiksi.
Siksi mä mietin, että mitähän ne voi tehdä asialle paitsi kans toki silmät tsekata, koska mulla on ollut migreeni kuitenkin yli 20v. Eli siis matkan varrella kyllä on kuvattu pää yms. Mulla on Migard ja Zomig Nasal, eli kaks triptaania, mistä valita. Imigran nenäsuihke ei auttanut muuta kuin vasta 20 mg ja niitä ei meinannut koskaan saada apteekeista, niin vaihdettiin tohon Zomig Nasaliin.
Noista estolääkkeistä, niin pitäishän Deprakinen periaatteessa olla estolääke, mut ei estä mulla kyllä migreenejä. Lamictalkaan ei estänyt, mut sille nyt olin allerginenkin. Propralista tuli astmakohtaus taannoin, niin mä en noista verenpainelääkkeistä tiedä. On mulla kyllä huomenna ne laajemmat allergiaselvittelyt, niin kai nekin osaa ottaa asiaan jotain kantaa. Verenpainelääkkeiden kanssa mulla on tosin sekin ongelma, et mulla on liian alhainen verenpaine, niin millään estolääkeannoksella en usko et pystyn käyttämään.
Triptyl ei muuten vaan sopinut.
Mut katsotaan, että mitä noi perjantaina keksii. Prednisolonia vois kai kuurittaa. Ominpäin en ole vaan ryhtynyt siihen, koska kortisoni provosoi ahdistusta eikä muutenkaan oo järin terveellinen troppi.
Taas on ihan tolkuton migreeni… Nukuin ehkä 1,5h ja väsyttääkin niin pirusti. Oon niin väsynyt näihin kipuihin ja ahdistukseen etten enää tiedä mitä tehdä.
ja itkettää. Ja oksettaa. Kun ois ees tunti ettei selkään sattuis näin paljon. En mä muuta jaksa pyytää. Illalla ois menoa, mutten millään selviydy sinne.
Mä ymmärrän että kivut kyllä vaikuttaaa tosi voimakkaasti myös masennukseen. Sitä alkaa tosiaan olla niin loppu, jos elämä on sitä pelkkää kipua että se laskee mielialaa entisestään. Mulla on itselläni myös voimakasta ahdistusta ja tuntuu ettei vaan jaksaisi hoitaa pakollisia asioita, ne aiheuttaa älytöntä stressiä ja paskaa mielialaa. Migreeniä mulla oli viikon alkupuolella, mutten enää muista päivää.
Koita jaksaa! Se on niin kulunut fraasi, mutta jotenkin halusin ilmoittaa tukeni. Kun olet nukkunut noin vähän, mikä tietysti myös altistaa migreenille ja ahdistukselle, oman kokemukseni mukaan, niin sinun jäisin kotiin. Se on varmasti erityisen raskasta tollasen unimäärän ja kipujen takia muutenkin, saatika sitten että pitäisi suoriutua jonnekin. Toivottelen sulle voimia jaksaa ja parempaa vointia <3.
Rikkonainen,
Sulla ei kai ollut kohtauslääkkeitä käytössä? Suosittelen lämpimästi pyytämään niitä, koska jos jotenkuten olet sen Miranaxin kanssa tullut toimeen, niin uskon, että voisit saada avun niistä ihan oikeista migreenilääkkeistäkin.
Mulla oli tänään se lääkäriaika tän pahenemisvaiheen takia. En tiedä, selviskö siitä oikeastaan mitään, koska kuitenkin tää on tuttu vaiva. Munkin silmät katsottiin ja ne on ihan ok ainakin tossa tutkimuksessa, minkä tk-lääkäri nyt voi tehdä. Eli todnäk mulla on sit vaan helvetin huono näkö.
Estolääkkeeksi mietittiin niitä verenpainelääkkeitä, mut ensin pitää testata tosiaan, että onko ne sopivia allergioiden takia.
.
Kyllä mulla on lasit, mut se on vaan, et silmä kasvaa plus miinus 25 vuotiaaksi, niin niillä kieppeillä näkö huononee radikaalistikin, jos on huonotakseen. Uudet lasit on hankinnan alla, kunhan saa aikaiseksi.
Kyllä mulla on lasit, mut se on vaan, et silmä kasvaa plus miinus 25 vuotiaaksi, niin niillä kieppeillä näkö huononee radikaalistikin, jos on huonotakseen. Uudet lasit on hankinnan alla, kunhan saa aikaiseksi.
Sama vika. Nyt kyllä myönnän, että uusien lasien hankkiminen on ollut masennuksen takia niin vitun toissijaisena mielessä vuosia. Eikä mulla aina ollut migreenejä, en edes muista alkoks ne joku 2-3 vuotta sitten enimmäkseen ja ehkä vuos sitten pahentu huomattavasti. Sit kun näkö huononee pikkuhiljaa, niin sitä ei vaan huomaa edes. Tosin tää sairaus tossa mun toisessa silmässä on todennäköisesti nuoruudessa tapahtuneen vamman aiheuttama. No se asia on hoidossa. Mun ei nyt edes kannata hankkia laseja, kun on mahdollisesti se leikkaus edessä ja sitten näkö muuttuu. Ens kuulle menee se silmälääkäri ajan saanti kyllä, kun ei ole sitä rahaa yksityisesti hoitaa.
Näin on. Mullakin on niin pikkutytöstä asti ollut migreeni, etten usko sen suoraan edes johtuvan näöstä; eikä se johdukaan. Migreenihän on neurologinen sairaus. Toki monet asiat sitä voi pahentaa. Mut joo, mullakin ollut koko ajan ihan toissijaisena asia mielessä, kun on joutunut maksamaan itsensä kipeäksi esim. sairaalalaskuista. Mulla kun on hajataitolliset lasit, niin se kallistaa niiden linssienkin hintaa.
Sekin on kyllä totta, ettei sitä huomaa kun näkö huononee, etenkin kun se on valmiiksi jo ollut huono. Plus että uskon myös lääkkeiden vaikuttavan näkökykyyn, eli sinänsä ei välttämättä vika ole kokonaan edes itse silmissä.
Tsemppiä ton asian kanssa sulle, Chas!
Kiitos Nnaana hon´! <3 Tosiaan olen huomannut itselläni pregabaliinin huomattavasti huonontaneen näköä. Mikä on tosin haitoissakin mainittu. En kyllä usko, että se on pysyvä haitta, vaan muuttuisi lääkityksen lopettamisella, mutta se nyt ei ole ajankohtaista. Sen kyllä kestää mutta kun mulla on yritetty lisätä jotain lääkitystä siihen päälle, joka myös vaikutti näkökykyyn, niin en nähnyt suunnilleen mitään. Siis se haittasi jo lähinäköäkin, missä mulla ei ainakaan 10 vuotta sitten ollut ongelmia. Sitä ei yksinkertaisesti voinut käyttää (ainakaan yhtäaikaa pregan kanssa). ![]()
Joo, mä en nähnyt Triptylin kanssa mitään. Lisäksi tosiaan nää epilepsialääkkeet; Deprakine, Lamictal, Lyrica on kai ihan yleisiä näön paskojia. ![]()
Veemäinen hedari taas päällä… En mä tiedä iskikö tä tarvittaessa otettavasta Trimopanista. Ei sivuvaikutuksissa ainakaan mainita päänsärystä mitään. Tai sit tää johtuu tosta saatanallisesta leukojen jäystämisestä. Oli miten oli, niin vituttaa, kun ei ne eläketulot kuitenkaan mitkään miljonäärin tulot ole, niin alkaa mennä jo iso osa noihin triptaaneihin. Nehän ei mitään halpoja lääkkeitä ole…
Lisäksi muuten toi lekuri heitti ilmoille sellaisen, että voipi olla, että sen verran olen saanut damagea aikaiseksi aivoille kun olen vetänyt lääkeövereitä, että migreeni on siksi voimistunut. En tiedä, oliko se vaan vittuilua vai voiko oikeasti olla mahdollista. Helvetti, jos ei osaa lopettaa itsetuhoista toimintaansa vaikka seuraukset alkaisivat konkretisoitua. ![]()
^ Tsemppiä ja jaksamista sen hedarin kans honey…!
Mulla on kans ollu ihan penskasta asti tota hampaiden kiristelyä/narskuttelua varsinki unissani…!!
Joskus oli hammaslääkärinkin kans asiasta puhetta, mut ei hänkään osannu sanoa et mistä tai mikä sen aiheuttaa…??
Sit joskus aikoinaan ku tuli a-vitamiinia käytettyä, niin se paheni entuudestaan… no ihmekös toi…
Mut sama tilanne on edelleen vaik vitamiinit on jääny noin pariin kertaan vuodessa, et edelleen se “alkuperäinen” syy sille narskuttelulle on pimennossa…? ![]()