Onkohan kellään neuvoja miten toimia tilanteessa jossa itse haluan lopettaa juomisen, mutta miesystävä yllyttää juomaan. Lääkärini on kehottanut lopettamaan juomisen tai jos juon niin sitten harvoin ja kohtuudella. Kohtuukäyttö ei multa onnistu, joten valitsin päihteettömyyden elämäntavaksi. Nyt olen sitten rimpuillut pari kuukautta alkon kanssa. Pisin raittius on kestänyt kolme viikkoa. Miksi kolme viikkoa, johtuu siitä ettemme asu miehen kanssa yhdessä, luojan kiitos. Viimeksi kun juttelimme puhelimessa puhelu kesti tuntikausia ja molemmilla oli kivaa. Mies oli reippaassa humalassa puhelun aikana, mutta se ei mua haittaa. Mikä mua haittaa, on oma juomiseni. Puhelun aikana tulin tissutelleeksi pojan viinaa kaapista. En haluaisi lopettaa suhdetta tämän takia. Hyvät neuvot ovat kalliit. Mun ajatuksena on että meidän suhde jatkuisi niin että mies saa juoda miten paljon tykkää, mutta että itse saisin olla raittiina. Tuntuu tyhmältä että aikuinen ihminen ei saa pidettyä päätöksestään kiinni, mutta tehän tiedätte mitä se on alkon kanssa kamppaillessa.
Heissan
Siis miesystävä yllyttää juomaan? Jos näin on, voi olla että miesystävän mielestä olet hyvää juomaseuraa, eikä hän haluaisi menettää sitä puolta sinussa. Näinhän usein on pariskunnilla, jotka juovat yhdessä.
Mutta: jos miesystäväsi oikeasti tykkää ja välittää sinusta, hän kunnioittaa pyrkimyksiäsi korkin sulkemiseen, ja voi olla siinä jopa tukena. Ehkä hän joskus jopa alkaa kunnioittaa tavoitettasi niin paljon, että pyrkii itsekin olemaan juomatta seurassasi.
Puhumalla asia selviää, joten toivottavasti pystytte keskustelemaan avoimesti.
Vadelmamunkki, kiitos vastauksesta. Joo, mies sanoi mulle viimeksi kun juteltiin että hän pitää itseään tylsänä selvinpäin. Mistä se johtuu, en tiedä. Itse ei ole mielestäni ollenkaan tylsä selvinpäin. No, enpä ole häntä pitkiä aikoja selvinpäin nähnytkään. Ryyppääminen yhdessä on ollut hauskaa, mutta nyt haluan lopettaa. Olen ollut tyytyväinen elämääni nyt kun olen harjoitellut selvinpäin olemista ja haluan jatkaa. Otan siis neuvostasi vaarin ja soitan hänelle ja kerron tilanteeni ja että toivon häneltä tukea. Minun on myös itseni opittava että vaikka kuinka yllytettäisiin, pidän puoleni ja pysyn raittiina. Siitähän kaikessa loppujen lopuksi on kysymys. Toinen osapuoli kyllä tottunee ajan kanssa tilanteeseen ja väsyy yllyttämiseen.