Hei,
Tarinani on varmaan monien muiden kirjoittajien historiaan verrattuna melko poikkeuksellinen.
Olen noin kolmekymppinen mieshenkilö ja tapasin nykyisen avovaimoni noin puolisentoista vuotta sitten. Tapasin hänet baarissa ja suhteemme alku oli melkoisen kosteaa aikaa, mutta se sitten tasoittui kun itse olen aina hyvin kohtuullinen alkoholinkäyttäjä… mitä tämä nainen välttämättä ei ole.
Tutustuin tämän naisen henkilöhistoriaan hyvin aikaisin, jolloin selvisi että hänen taustaltaan löytyy niin varhaisessa ikävaiheessa koettua hyväksikäyttöä, alkoholiongelmia, perheväkivaltaa ja kipulääkkeiden väärinkäyttöä. Hän on ollut muutamaan kertaan sairaalahoidossakin. Hänellä on todettu keskivaikea masennus sekä ahdistuneisuushäiriö.
Työhistoria hänellä on hyvin katkonainen, vaikkakin aika pitkä. Meillä on jonkin verran ikäeroa minun ollessani häntä nuorempi.
No kuitenkin, kuten sanottu niin aluksi suhteessamme käytimme alkoholia jonkin verran paljonkin. Käyttö sitten tasaantui kun olen itse melkolailla alkoholin suhteen pidättyväinen, vaikka välillä tietysti juon minäkin.
Tämä avovaimoni sen sijaan aloittaa juomisputket aina silloin kun jotkut asiat menevät hänen elämässään pieleen tai hän kokee niin pieniä kuin ehkä suuriakin vastoinkäymisiä. Lisäksi hänen taloudellinen asemansa on aina ollut heikko ja suhteemme aikana sairauslomaa on otettu.
Pahin asia taitaa kuitenkin olla se että hän käyttää lääkkeitä väärin. Joskus vuosia sitten sattuneen onnettomuuden jäljiltä hänelle myönnetään vielä kipulääkkeitä, mutta ongelmana on että kipulääkkeet eivät ole ainut asia mihin hän on ilmeisestikin koukussa. Myös rauhoittavia sun muita masennuslääkkeitä kuluu, jonka seurauksena hän on usein melko sekaisin.
Meillä oli huomattavia vaikeuksia pysyä yhdessä jo useamman kerran, mutta rohkaistuin sitten kuitenkin lopulta muuttamaan hänen kanssaan yhteen sekä kihlautumaankin. Kaikki sanoivat moisten toimien kuulemma tasaavan suhdetta, joka pitikin kyllä vähän aikaa paikkaansa.
Avovaimollani on siis tällaisia kausia, jolloin niin alkoholi kuin lääkkeetkin sekoittavat hänet täydellisesti. Toimeentulomme on aikalailla vain minun varassani, mutta tällaisen alati heittelehtivän elämäntilanteen sekä henkis-fyysisesti todella kuormittavan työn johdosta olen itsekin sairastunut masennukseen sekä työuupumukseen. Tuntuu että en jaksa enää kannatella häntä, mutta poislähtö on vaikeaa nyt kun asumme yhdessä.
Olen kuitenkin häneltä salaa ryhtynyt pohtimaan tämän suhteen päättämistä. Voisin hankkia salaa asunnon ja yhtäkkiä vain ilmoittaa että emme ole enää yhdessä sekä aikaa muuttaa pois on nyt kuukausi.
Tämä avovaimoni alkoholismi on käsittääkseni suureltikin opittua hänen omalta isältään, joka on myös muuten ollut aikoinaan ihan terävä ja akateeminenkin ihminen, mutta aiheuttanut terveydelleen paljon haittaa alkoholismillaan. Sama pätee naisen erääseen toiseen läheiseen sukulaiseen, jolta avovaimoni on tainnut kanssa oppia yhtä sun toista alkoholin käyttämisestä ongelmien ratkaisuun.
On jotenkin niin raskasta todeta että minun täytyy lähteä tästä suhteesta. En vaan ole oikein ennenkään onnistunut naissuhteissani, enkä näemmä ole onnistunut nytkään. Olen kuitenkin kokenut tällaisen eron ennenkin, mutta jo se oli silloin vuosikausia sitten niin rankkaa että kesti vuosia toipua itsessään jo siitä.
Olen käsittääkseni myös vakavasti läheisriippuvainen, sillä huolehdin tästä ihmisrauniosta huolimatta hänen alati pahenevasta tilanteestaan. Huomattavaa on että tämä nainen on itsekin ollut samanlainen aikoinaan pisimmän suhteensa aikana, mutta on nyt vaihtanut roolia saatuaan tällaisen miehen jonka huomaakin olevan niin kiltti.
Päivittäinen jaksaminen on rankkaa kun ei aina tiedä mitä kotona odottaa töistä palattuaan.