Mies 43 vuotta yrittää vähentää, vinkkejä otetaan vastaan

Moi,

Olen nuoresta saakka juonut paljon ja riskirajoilla. Ensimmäisen kännin join 13-vuotiaana ja olen aina pitänyt nousuhumalan tunteesta. Ennen lapsen saamista tuli juotua 1-2 kertaa viikossa, lapsen saamisen jälkeen hieman vähemmän. Nyt kun lapsi on jo hieman isompi, niin olen jälleen juonut jo pidemmän aikaa keskimäärin kerran viikossa. Minun ei onneksi tarvitse juoda krapulaan, en yksinkertaisesti pysty ellei sitten ole festarit tms., jossa “pakko” juoda, että saa itsensä liikkeelle.

Olen huolissani siitä, että juon usealla kerralla muistin pois ja alkoholiannoksia saattaa kulua reilusti, jopa 15-20. Krapula on usein ja oksennettuakin tulee n. kerran kuussa. Olen myös alkanut järjestelemään etätyön turvin töitäni siten, että pystyn juomaan viikolla, jos viikonloppuna on juomisen estävää ohjelmaa. Aloitin vuosia sitten oluiden maistelun harrastuksena ja pidän todella erilaisten oluiden mausta, mutta mietin, että onko se ongelman verhoamista harrastukseksi. Olen fyysisesti vielä hyvässä kunnossa, harrastan kestävyysliikuntaa ja pystyn juoksemaan maratonin.

Olen aina sitä mieltä, että parempi överit kuin vajarit, oli kyse sitten vaikka ruoasta tai alkoholista. Ongelmani on siis liian suuri kertakulutus, vaikka käyttökertoja kuussa ei ole kovin paljoa (n. 4 kertaa/kk). Ihan jokaisella kerralla en vedä kovia kännejä ja käyttö saattaa varsinkin lomalla olla enemmän mökkitissuttelua kuin kännäämistä. En siis pysty enää omin avuin kohtuukäyttöön, usein menee mielestäni yli.

Miten olette onnistuneet vähentämään?

Tähän pakko kommentoida että varsinaiseen kysymykseesi en osaa vastata,mutta nostan jo hattua ihan siitä että yleensäkin tunnistat että juot liikaa,koska se jo itsessään on monelle aivan liian iso asia edes myöntää,varsinkaan kun täällä meidän maassamme totuttu siihen että perjantaipullot täytyy olla ja vapaalle kun päästään niin känni päälle. Näinhän se menee valitettavasti monella :cry:

Ehkä jotenkin lähtisin pohtimaan miksi itse haluaa sitä juomista vähentää.Edellisessä elämässäni kun jouduin vieressä vuosia katsomaan alkoholinhuuruista elämää näki aika paljon ja välillä vähän liikaakin.Mutta anyway,musta ei nyt kauheena apua ollut,mutta pointti oli se että hienoa että olet havahtunut siihen että kulutusta on liikaa.Tsemppiä.

1 tykkäys