mielikuvien muuttuminen

Olen vissiin vielä sen ikäinen, että tuo mainosmaailma vaikuttaa aika voimakkaasti minuun. Alkoholiin liitettävät mielikuvat tekee sen, että rupeaa haluttamaan. Jos näen vaikka korkinavaajan niin näen mielikuvissa itseni istumassa sivistyneesti takan ääressä viiniä siemaillen (komeassa seurassa). Tosiasiassa istuin yksikseni viinipullon kanssa soitin nykyiset ja entiset tuttavani läpi, lähdin juomaan lähiräkälään ja heräsin aamulla päänsärkyyn. Todellisuus on tarua ihmeellisempää… :unamused:

Kas, noinhan se taisi mennäkin. Minun täytyi vieläpä esitää siellä lähiräkälässä (tai muissa räkälöissä) vähän parempaa ihmistä, juuri sellaista joka siemailee sivistyneesti viiniä takkatulen ääressä. Kun enhän minä nuorehkona naisena miltään perushapolta näyttänyt. Övereihini tuntemattomassa seurassa kommentoitiin lähes aina, että “saahan sitä aina välillä ottaa.…” No kyllä minut ja tapani opittiin siellä lähikuppilassa tuntemaan, joten ei mennyt enää läpi roolin vetäminen :confused: Mainokset, ja TV ylipäänsä tarjoavat mielikuvia - ja roolimalleja. Moni alkkis tai narkki katselee Doors-leffaa ja samaistaa itsensä jimmyyn - ongelma saa kultaiset kehykset. Todellisuus on kuitenkin usein keskikaljan lipittämistä, yksin, sotkuisessa vuokrayksiössä…

Mainos on juomisen syynä naurettava, mutta juomahaluiselle alkoholistille toki ihan riittävä. Tarkemmin, kyse on mielestäni siitä, että se pohjimmainen juomisen tarve ei katoa ihmisestä minnekään selvänäkään aikana, vaan väijyy jossain pinnan alla. Kun määrittelemättömän ajan kuluttua tuo tarve alkaa nousta jälleen pinnalle, alkoholistin olo selvinpäin muuttuu hankalaksi, ja tarvitaan lopulta vain jokin toisarvoinen syy juomiskäyttäytymisen alkamiseksi. Mainoskin riittää.

–kh

Kyllä mainonta ja mielikuvat vaikuttavat ihmiseen voimakkaasti. Ei se niin naurettavaa ole. Esim. nuoret pitävät tupakointia aikuisuuden mittarina. Alkoholimainonta keskittyy esim. raikkauteen: keveät, kesäiset siiderit, upcider- noste yms. Nämä mainonnan viestit täytyy oppia tunnistamaan, se miten ne mielikuvatasolla saavat meidät tavoittelemaan jotakin. Oli alkoholisti tai ei.

No, onneksi omat mielikuvat eivät ole terveydelle vaarallisia. Tiedostamaton ja hoitamaton alkoholismi sen sijaan on, sillä sen tuottamat ajatukset tuppaavat olemaan juomiselle myönteisiä.

–kh

Mä unelmoin joskus silloin juovana aikana kylmäviini-lond drink baarista, katsoen jotain leffaa tai urheilua. Mutta koskaan ei rahat riittänyt molempiin :confused:

Nyt täytyy munkin alkaa unelmoimaan jostain muusta. Aikaisemmin päätös lähteä oluelle tai hakea sitä kaupasta oli sadasosasekunnin ajatus,jota seurasi heti toiminta. Tätä ansaa yritän tällä hetkellä välttää. Toinen ongelmakohta on ajatus, että eihän se yksi silloin tällöin haittaa, kaikkihan juo.Nämä ajatuskuviot mun pitää onnistua muuttamaan, koska…olen valinnut alkoholittoman elämän, olenkohan? olenhan?

Hyvä havainto - jokaisen ajatuksen ei tarvitse johtaa toimintaan. Siihen jää aina se ‘suoja-aika’ väliin jolloin ajatuksen voi korjata.

Yksi hyvä keino saada se elämä muuttumaan on saada kyky nähdä mitä sillä juomisella ja alkoholistisella käytöksellä/elämällä sai aikaan ja mihin se vie jos jatkaa.

Moni ihminen selittää ettei se juominen haittaa esim läheisiä, kun eivät tiedä siitä mitään, mutta juuri siinä se vitsi piileekin, kun kaiken salaaminen on juuri sitä alkoholistista elämää jota se juomisen jatkaminen tarvitsee. Moni esim selittää vanhemmistaan jotain sairausjuttua tjms ettei heille voi kerto koko totuutta omasta juomisesta, mutta näin se vaan menee, ettei ne sairaat vanhat vanhemmat sitä totuutta todellakaan aina kaipaa, mutta se juova ihminen kylläkin. En ole tavannut tällä tielläni sellaista vanhaa, sairasta vanhempaa joka ei olisi ollut kiitollinen siitä, että lapsi raitistuu ja puhuu totta kaikesta.

Tuo nyt oli vain eräs asia mikä siinä juomisessa ja niissä ajatuskuvioissa mättää, jos ja kun halutaan raitistua, mutta jokin vielä sen estää.

Toivottavasti sinä tiedät tänään haluatko raittiutta, vaiko vieläkö se vähentämisen ajatus sinnittelee mielessä ja ongelmia vähätellään tai jopa pyritään unohtamaan tai selittämään jotenkin muuten, kuin juomisen aiheuttamilla.

Jos tämä auttaa, niin sinä olet valinnut sen alkoholittoman tien jo nyt, kun tännekin olet kirjautunut ja kirjoittamalla siitä sitä etsimään sekä saamaan tukea päätöksellesi. Meistä ei varmaan kukaan pyri sanomaan sinulle, että koeta juoda kohtuudella, kun sinä varmastikin jo nyt tiedät lopputuloksen ja taas jos et tiedä, niin …

Kyllä, tänään on hyvä päivä aloittaa elämä raittiina, minun, sinun kuten aika monen muunkin.

Kiitosta teille, tulen tarvitsemaan tätä kanavaa nyt. alku 4 kk on mennyt hienosti, mutta huomaan nyt käyväni jotain sisäistä keskustelua. Nyt täytyy varmaan ihan listata itselle asioita raittiuden puolesta. Järkevä puoli itsestäni on sen kannalla. Tiedän kyllä että alkoholista ei tule enää olemaan minulle muuta kuin haittaa jos jatkan. Olen jo keski-ikäinen ja ne haitat vaan tässä iässä korostuu. Se taitaa tosiaan olla niin, että minä en yhteiseloa alkoholin kanssa voi jatkaa, en tule pärjäämään sille. Minun on vaikea myöntäää itselleni, että alkoholi on ollut minulle ongelma. Juomiseni oli lähinnä yksin kotona juomista. Alanpa etsimään nyt raittiuden hyviä puolia ja kulkemaan elämääni eri suuntaan.

Myöntämisen vaikeus on aivan normaalia, mutta et ole ensimmäinen etkä viimeinen jolle se totuus on pakko nielaista.
Kotona juomisella on puolensa, joilla voidaan selittää, esim ettei haitat ole kovin pahoja, mutta myös ongelmansa, kun kaiken myöntämiselle ei tule ulkopuolisia perusteluja, kuten baaritappelut, kaatuilut, mokailut, putkareissut, seurassasekoilut, töppäilyt,… vaikka onhan nykyään se virtuaalinen maailma jonne moni sitten heittääkin ongelmansa muiden siedettäväksi. Mm. en käy, enkä omista facebuuk tiliä, mutta jos sellaiseen olisi ollut juovana aikana mahdollisuus, niin auta armia mitä olisinkaan sinne laittanut, saadakseni osaksi vaikka mitä mitä en tänään halua kokea.

Onhan täällä plinkissäkin muutamat koettaneet juodessa ja juovana alkoholistina kirjoitella, mutta bannithan siitä nopeasti tulee, kun sitä omaa sekoiluaan pitää jotenkin selittää ja muita syyllistää.

Alkoholiongelman kanssa eläminen kaikkine salailuineen ja hallintayrityksineen on hirvittävän kuluttavaa. Hyvä puoli on kumminkin se, että alkoholiongelmasi loppuu sillä hetkellä, kun lopetat ongelman ylläpitämisen eli jätät alkoholin. Juominen ei ole jotenkin taitolaji tai järkeilyllä hallittavissa, jos oma aivokemia on viinalle liian vastaanottavainen. Sinunkin “järkeilysi” tulokset taitavat olla toistuvasti huonoja, ja juomahistoriasi kertonee myös sen, että suunta on ollut koko ajan pahempaan päin? Se ei ole yrityksen puutetta, vaan kertoo asteittain pahenevasta riippuvuudesta.

Ottaa toki aikansa, että myös sisimmässäsi alat tuntea alkoholiongelmasi jääneen taakse, esim. minulla siihen kului puolisen vuotta lopetuksesta. Suunta kohti parempaa alkoi kumminkin heti päivästä nro 1., kun pelkän viinan välttelyn sijaan minulla olikin nyt halu opetella olemaan ja elämään selvänä. Samalla loppui myös pakko selitellä ja salailla ongelmaansa.

–kh