En nyt rupea tässä sen tarkemmin elämänhistoriaani avaamaan, koska en ole sillä tuulella nyt yhtään, mutta olen alkoholistiperheen nuorimmainen ja ensimmäiset juomiskokeilut olivat jo 12 vuotiaana itselläkin. 19 vuotiaana olin jo täysin alkoholisoitunut ja siitä enemmän ja vähemmän ollaan menty tähän päivään, välillä ankarasti ryypäten ja välillä pidempiä aikoja raitistellen. Tänä päivänä luokittelisin itseni tuurijuopoksi.
Nyt vasta äskettäin aikuisiällä minulla todettiin ADHD, johon sain ei-stimulantti lääkityksen, eli siltä pohjalta ollaan ihan kuivilla. Lääkkeiden kanssa en muutenkaan koskaan ole pelleillyt. Sairastan myös yleistynyttä ahdistuneisuushäiriötä ja pitkään kestänyttä masennusta, niin kutsuttua Dystyymistä masennusta. Olen nyt siis reilu kolmekymppinen mies.
Nyt viimeisen viikon ajan olen ollut aika railakkaasti kaljanotossa ja nyt ollaan taas siellä pohjalla, josta pitäisi alkaa nousemaan takaisin ihmisten ilmoille. Olen kuitenkin juopottelusta huolimatta saanut oltua n. 2 viikkoa lähes täysin ilman tupakkaa, muutamaa naapurilta lainattua lukuunottamatta.
ADHD-lääkitys on nostanut minusta esiin hyvin tunteellisen ihmisen, jota en tiennyt olevan olemassakaan, johtuen tietysti itseni turruttamisesta viinalla. Alkoholin kanssa tällä lääkkeellä ei pitäisi kummempia vaikutuksia olla. Olenkin tänään (tai siis eilen) ollut melkolailla oudoissa ja masentuneissa fiiliksissä, jota tunteiden myrsky pahentaa. Tyttärelleni (ei asu luonani) sattui tänään häntä itseään kovin harmittava vahinko, joka laukaisi minussakin suuren surun tunteen, vaikka kyseessä oli tällaisen “drone”-lennokin hukkaaminen, kun hän oli sen juuri tänään 4 kuukauden odottamisen jälkeen vihdoin saanut. ![]()
Kone oli lähtenyt lentämään korkealle ilmaan ihan omia aikojaan ja sitten tuulenpuuska nappasi siitä kiinni ja heitti jonnekin pöpelikköön hukkaan, eikä sitä kuulemma enää löytynyt. Tyttäreni oli surun murtama ja minussa laukesi järkyttävä tunne, jota en ole tuntenut kuin itse lapsena viimeksi. Myötätunnoksi sitä voisi varmaankin kuvailla, mutta pirun voimakkaaksi semmoiseksi, koska itseltäkin meinasi itku tulla. Kyseessä ei kuitenkaan tämän kummempi vahinko ollut, mutta koska oma rakas on niin surullinen asiasta niin kyllähän se pahalta tuntuu. ![]()
Edellä mainittu on hyvä esimerkki siitä, miten pienet asiat laukaisevat minussa nykyään suuria tunteita. Kärvistelen tässä muutenkin hieman masentuneissa oloissa, niin tämä valtava surun tunne tuntui ihan ylitsepääsemättömältä. En siis ole tuntenut juurikaan mitään kovin mullistavaa piiiiiitkiin aikoihin, en edes muista milloin viimeksi.
Tiedän kuitenkin, että raitistuessa tunteet varsinkin tulevat kovin vahvoina pintaan ajan kanssa ja sekös vasta pelottaakin, kun ne no nyt tuntuvat näin vahvoilta. Aivokemiani ovat siltäosin miten ne eivät ole koskaan toimineet oikein kuten “normaali-ihmisellä”, nyt korjaantuneet lääkityksellä ja tämä “normaalitila” on kovin pelottava ainakin toistaiseksi. En tiedä tiedättekö, mutta ADHD-potilaalla on puutteita aivojen välittäjäaineita kuljettavien ratojen rakenteissa, joten siksi tarvitaan lääkitystä korjaamaan tämä epätasapaino. En siis periaatteessa ole voinut tuntea koskaan kuten “normaalit” ihmiset, enkä myöskään keskittyä. Tämä on tehnyt elämästäni melkolailla haastavaa tähän mennessä.
No, nyt avauduin tänne lähinnä että saisin jotain tolkkua tähän tunteiden vuoristorataan. En saanut nukuttua kuin pari tuntia, vaikka olo ei mitenkään krapulainen tai huono olekaan fyysisesti. Mahtaa vaan tuo mieli vielä keppostella näin alkuvaiheessa, joten enpä oikein tiedä miten untenmaille pääsisin. Pitää varmaan yrittää syödä jotain, josko se alkaisi väsyttämään.