Mielenkiintoista tietoa

KESKUSTELUA25.4.2024 09.57

Luotettava tieto pitkäaikaiskäytöstä puuttuu

Matti O. Huttunen

Adobe

Lääkärilehden lääketieteellinen pääkirjoitus varoitti bentsodiatsepiinien pitkäaikaiskäytöstä (1). Kirjoittajat vetosivat laajaan epidemiologiseen tutkimukseen, jonka mukaan joka kuudes potilas käytti lääkkeitä vähintään vuoden ja noin kolme prosenttia vähintään seitsemän vuotta (2).

Kirjoittajat pitävät lukuja osoituksena lääkeriippuvuuden helppoudesta. Tämän vuoksi bentsodiatsepiinien käyttö tulisi rajoittaa lyhytaikaiseksi.

Kirjoittajien tulkinta kuitenkin eroaa tyystin tutkimuksen julkaisseen aikakauslehden pääkirjoituksesta (3):

The Rosenqvist et al. study, the largest and longest to date, should put an end to the unfounded assertions that appropriate BZRA prescribing often leads to dose escalation and drug misuse. Blunt policy instruments to reduce both appropriate and problematic care sometimes harm health outcomes in vulnerable patients.

Bentsodiatsepiinien pitkäaikaisen käytön hyödyistä tai haitoista ei ole luotettavia tutkimuksia (4).

|0x0

Rekisteritutkimukset eivät kerro yksittäisten potilaiden pitkäaikaisen lääkehoidon perusteista. Päätökset perustuvat lääkäreiden kliiniseen kokemukseen hyvin erilaisten potilaiden hoidossa. Monien kokemusten valossa osa jatkuvasta ahdistuneisuudesta kärsivistä potilaista tarvitsee pitkäaikaista bentsodiatsepiinien käyttöä.

Suuriannoksinenkaan käyttö ei sellaisenaan osoita hoitoa edellyttävää lääkeriippuvuutta. Potilaan farmakokinetiikka ja -dynamiikka voi edellyttää tavanomaista suurempia annoksia. Hoidollisesti riittävän annoksen mittarina tulee olla potilaan kokemus ja toimintakyky eikä tietty annos (5).

Bentsodiatsepiineja puolustavien psykiatrien mielestä pitkäaikaista käyttöä koskevat hoitosuositukset tulisi uudistaa (4,6). Heidän mukaansa ylläpito on paras vaihtoehto monelle pitkäaikaisesta ahdistuneisuudesta kärsivälle ja kriittisesti käytettynä stressiin liittyvän jatkuvan ahdistuneisuuden tai unettomuuden hoidossa.

Hoidon jatkamisen edellytyksenä on tasaisella käytöllä saatu selvä hyöty.

Lopettamisen kokeilu tulee toteuttaa yhteistyössä potilaan kanssa (4). Pitkäaikaisen käytön lopettaminen voi vaarantaa potilaiden toimintakyvyn tai jopa lisätä kuolleisuutta (7).

Kirjoittaja

Matti O. HuttunenLKT, psykiatrian erikoislääkäri, professori hc

Olen syönyt Temestaa 1mg kaksi päivässä. Joskus kolme. Riippuu ahdistuksen määrästä. Nyt uusin reseptin ja joku uusi lääkäri oli kirjoittanut iteroitu 60 päivän välein siis 100kpl. Minulla on neljä Temestaa ja entinen resepti kijoitettu 13.4.2024. Seuraavat 100 saisin noin kahden viikon päästä eli ilman lääkettä. Sanoin omalääkärille että syön Temestaa tuolla annoksella elämäni loppuun saakka. Se pitää minut toimintakykyisenä. Nyt mietin menisinkö johonkin päivystykseen että tuo helvetin iteroini lähtee pois. Taikka sitten maanantaina terveyskeskukseen. Olen syönyt monta vuotta tuolla annoksella ja vierotusoireita varmaan tulee siis henkisiä. Lääkäri oli laittanut puolikas aamulla ja kokonainen illalla. Olen omalääkärille kyllä sanonut annostukseni. Yritettiin välillä opamoxia 15 mg. Valvoin koko yön ja pyysin temestaa ja sainkin. Alkoholia en käytä enkä muita huumeita,

Korjaus: edellinen resepti kirjoitettu 14.3.2024 eikä 13.4.2024.

joo onhan tuo hurjaa mutta jos ei voi olla ilman lääkitystä, niin minkäs teet.
eihän noi myrkyt tietysti aivoille hyvää tee pidemmän päälle.

HÄ? Eteen vai taakse siis… 20v yli 6mg xanor… Ottivat yhtäkkiä pois en kuulemma tarvi. Vastuutonta!!! Sanoi… Ite uusii? Mua siinä että kuinka välinpitämätötä käyttöö… Hä? Ei ne telarit purkiin itellään 20v lentäny ja että kumpi meistä on se lääkäri nyt? Oli hiljaa, mutta tuossa näki, miten vastuu HEITETÄÄN PELOSSA POTILAALLE,ETTEI VAAN TUU HEILLE SANOTTAVAA NYT…Diagnoosina yleinen ahdistuneisuus häiriö ja vaikea paniikki häiriö… Tuossa oli 20v myös Lyrica 300mg x 3 sic. Eli Sanoin etten päihdy enää mitenkää, vaan pystyn toimia ok normaalisti, kun noin kauan ollut… Ei kaikki pois… Sanoin että ketä tämä haittaa, eikös tämä ole pääasia,että toimintakyky ok ja ahdistus ym. pysyy poissa… ?? JOKAPAIKASSA LUKEE ETTÄ LOPETTAMIS PÄÄTÖS TEHDÄÄN YHDESSÄ POTILAAN MIELEN MUKAAN ja he pysyy tossa, että noin tapahtui… Lopetin Lyrican siinä ok ja että nyt xanor? Tämä vittu on vienyt nyt terveyden kun ei lanssinkaan mukaan tiedos juuri nyt kuka helvetti on käyttänyt yli 20v Alptrazolaania 6mg vrk… Eka bentso 14v. Keltä mun lääkitys oli pois? MIKSI BENTSO ON KIROSANA IHAN OHJEEN MUKAANKIN? Diapami on paholaisen keksintö 1 sanoi… Nyt 3 kertaa avokatko ja ei voi olla kipiä 1kk ohjelma ja 60mg opparia siihen että ei tuntunu missään, vaan purin hampaita nii lujaa että murtu leuka, Pallea meni miten sattu, että pintahengitystä sain just, sit Motoriikka petti ja kädet & jalat vain sammu, lopulta 2 viikkoa valvoneena.,mm 2 x psykoosia ensiavussa havahduin etten tienny omaa nimeä tai mitä ihmettä tapahtuu missä oon ja kuka? Lääkärit oli kummissaan,eihän bentsot ny noin… Olo ei lähteny pois… En osannu enää ajaa autolla? En tajunnu mitään vaan tarvin kaikkeen muistilaput, mikä puolison nimi on ym… Nyt lääkärit säikähti… Mitäs jos… jää noin. No onneksi toivuin mutta kroppa koki sellaisen sokin, että huh ja nyt luen ettei heillä ole yli 20v alptrazolanista näyttöä vaan oon eka no mä aloin tonkia onko näin? Miten voi hoitaa osaavasti, jos ei vastaavaa heillä… olin tosiaan JUURI Xanoria pisimpään täyttä 6mg vetäny Suomes todistetusti… Diapamista oli montakin… Mutta esim 2 Xanaxia yli 20 löyty mutta kuollut toinen putkaan, toinen kotiin juuri vieroitus oireisiin, eli kouristellut ja henki lamaantunut just mitä mulla oireet. 3 x avokatkoa ja yritin sanoa lopetattakaa tää hei en pysty… Terveys meni kokonaaan kun oli kipiä sit päätin että vittuun tämä MIKSI TOISTAA JOS MEINAA JATKUVASTI HENKI MENNÄ JA EN ASUNNOSTA PÄÄSE JA HIRVEET VELAT, KUN EI PÄÄSE TÖIHIN… 5 vuotta ksaloleita 400e/kk kun en saa enää reseptiä, oon bentso riippuvainen, no niin oon ja haluan jatkaa, että pääsen töihin ja diagnoosit kurissa. Oonko miten paha ilkee riippuvainen nyt, jos ei mikään bentso enää mee ees päähän… ITSEASIAS testasin… 10 x 14mg Dormicumia ja piristi ja olin normaalisti anopilla kahvilla. Kuka muu pystyy vetää nuo sammaltamatta? 1 itsari yritys kun olin nii vitun kipiä ja usko loppu Hitlerin lääkäriin ja 2 x psykoosi ja nyt heidän uusin tutkimus SUOSII pitkäaikaiskäyttöä jos sillä potilas toiminta kykyinen ja että suositus tulisi muuttaa ei määrästä vaan toimintakyvystä plaaaa…kaikki tuo rääkki 5 vuotta vei 60 kiloa painoa ja kunnon sekä mielenterveyden ja tehtiin ilman potilaan mielipidettä pakottaen se katukauppaan. Mitäs nyt saanko reseptini ja 5 vuotta takaisin kun mm munuaiset ja osa hermoradoistakin paskana … Tarviiko potilasasiamiehen, että saiko he luvan tehä noin 5 vuotta hitaasti yrittää tappaa ja nyt velkaa ja laskekaa 400e x 12… 60kg vittu hikosin sängyssä, että niinkun siinä olis sika grillattu!! Koko lihasmassa suli veke… NORMAALIA sanoi lääkäri, sanoin että ei mun itsemurha yritykses ollu mitään normaalia, ei mun tyyliä ja miksi en saa kustua ,kun munuaiset ei pelaa NORMAALIA?? vittu. 1 saanu potkut tässä respan määräämisestä mut siinä oli myös 120mg oxy 4v & Lyrica 900mg sic 20v jotka myös kotona lopetin et en oo kun ollu kipeenä viime vuodet. TÄÄLÄ ELÄINLÄÄKÄRI TAJUAA BENTSOISTA ENEMMÄN KUN 20V TENAVA! Käyn sielä jos sais respan vielä ketamiinille ja niin en käytä edes alkoa. **Mitä tekisit eteen vai taa? en kestä enää ainakaan näiden vierotusta joka sama kun opparia 2kk käyttäneillä… Miten tuokin voi olla samalla viivalla kun 20 vuoden kanssa…Xanoria joka kuulemma vaarallisin …Saikos nämä korvaus velvollisiksi onko tämä menny oikein? Haluan näidenkin luvat seinälle, tai päät. Kuitenkin ns RIIPPUVUUSKLINIKKA jotka asiantuntijoita tai sitten ei. Terveys meni.