Hei. Olen uusi täällä ja kirjoitan, jotta saisin jakaa tuntojani samassa tilanteessa olevien kanssa. Mieheni juominen on ajanut perheemme hankalaan tilanteeseen. Kaipaisin kommentteja, neuvoja ja mielipiteitä.
Mies on kaappijuoppo. Olemme olleet yhdessä reilun 10 vuotta. Juominen alkoi salakavalasti esikoisemme ollessa vajaan vuoden ikäinen vajaa 4 vuotta sitten. En edes muista sitä tarkasti. Pulloja alkoi sattumalta löytyä sängyn alta tai kirjahyllystä. Ihmettelin usein mieheni outoa käytöstä. Hän tuli töistä ja oli “outo”. Siihen löytyi aina joku syy. Koskaan hän ei omien sanojensa mukaan ollut juonut. Juominen ei kuitenkaan ollut runsasta. Kännissä hän ei juuri koskaan ollut, ehkä vähän pöhnässä joskus, eikä koskaan juonut avoimesti baarissa tai vaikka kotisohvalla. En oikein uskonutkaan silloin vielä koko asiaa. Miehellä oli työ, jossa ei viihtynyt. Siksi saadessani itse hyvän työtarjouksen, lähdinntöihin ja mies jäi hoitovapaalle 1-vuotiaan lapsemme kanssa.
Kaikki meni lapsen kanssa ihan hyvin. Molemmat viihtyivät kotona, ja minä painoin hulluna töitä. Työni oli vastuullinen ja vaativa. Jossain vaiheessa juominen kuitenkin alkoi näkyä, mutta mies ei sitä juuri koskaan myöntänyt. Jäätyään useasti siitä kiinni, ei kuitenkaan voinut enää kiistää ongelmaansa, vaan hakeutui hoitoon. Tapaamisia a-klinikalla oli harvakseltaan. Selvinpäin myönsi juomisen olevan ongelmallista ja halusi lopettaa, juotuaan ei sitä kyennyt myöntämään. Jossain vaiheessa lapsi täytti kaksi vuotta ja jäi kotiin hoitoon mumminsa kanssa. Mies yritti jatkaa opintojaan. Lähti aamuisin luennoille/opiskelemaan, tuli iltaisin juoneena kotiin. Oli silti ihan ok mies ja isä. Olemme olleet kumminkin tasapuolisia vanhempia, hän tykkää lapsestaan ja lapsi palvoo isäänsä. Tilanne paheni vähitellen. Mies joi ehkä 4-5 päivänämviikossa. Itse olin jo todella poikki. Taas vuosi suhahti ohi ja lapsi aloitti päiväkodin. Mies vei aamuisin, usein vanhalta viinalta haissen. Itse jouduinnaina hakemaan, koska miehen kunnosta ei iltapäivällä ollut enää takeita. Joskus mies haki, koska en ehtinyt ajoissa. Pian jouduinkin puhutteluun, kun tilanne oli päiväkodissa hoksattu. Siellä,sitten keskusteliin ja seliteltiin.
Nyt ollaan tilanteessa, jossa mies kykenee useimmiten olemaan 2 viikkoa juomatta. Sitten juo ehkä viikon ajan jne. Hän on ollut antabuksella, Tervalammella, olemme yhdessä perheterapiassa. Mies on ollut työttömänä vuoden, raha-asiat on täysin sotkussa. Meillä on vajaa vuoden ikäinen vauva. Luottamus on hävinnyt täysin. Mies valehtelee kaikesta, jos se vqin mahdollistaa juomisen. Mies on viime aikoina muuttunut selvänäkin mukavasti todella veemäiseksi. Sittenntaas toisaalta hän yrittää todella hoitaa ongelmaansa. Hankalaa on se, että hän tuntuu olevan hoitoihin liian hyväkuntoinen, mutta viinanhimomon valtaisa. Selvänä ei kauaa pysty olemaan.
En tiedä, mitä tehdä. Elämämme on todella kurjaa nykyisin. Olen koko ajan elätellyt toivoa paremmasta huomisesta, sitä vaan ei näytä tulevan. En jaksa tällaista. Vanhempi lapsi palvoo isää ja hyvittelee minua, kun raivoan. Koko arki on minun harteillani. Miehen varaan ei voi laskea mitään, ja sitten välillä taas voi. Kun hänellä on selvä jakso, kaikki on paljon paremmin. Pidän jakuvasti kulisseja yllä. Harva tietää perheemme todellisesta tilanteesta. Kukaan tuttu ei ole samassa tilqnteessa. Mietin eroa paljon. Kumpikohan on lapsille pahempi, ero rakkaasta isistä vai kireä ilmapiiri ja romahdusvaarassa oleva äiti. Itse olen hänen kanssaan ehkä enää vain lasten vuoksi. En saa mitään, vaan minusta imetään kaikki voimat, kun hoidan kaiken ja yritän auttaa kaikin tavoin. Onpas jo sekavaa tekstiä… Toivottavasti jollain olisi jotain kommentoitavaa.