Hei kaikille!
Olen uusi täällä ja arasti kirjoittelen tänne siinä toivossa, että saisin tukea ja vinkkejä, miten edetä tässä tilanteessa.
Olen naimisissa ja meillä on kolme alaikäistä lasta. Ulkoisesti kaikki on hyvin: olemme päivätöissä, talous on kunnossa ja terveyttäkin on vielä riittänyt. Mieheni on jo vuosia ollut jollain lailla riippuvainen nettipelaamisesta: alkuun moniveto kiinnosti ja varsinkin voittamisen todennäköisyyden laskeminen tietokone-ohjelmilla. Pari vuotta sinne se jäi ja tilalle tuli nettipokerin pelaaminen. Nettipokeria hän pelaa työhuoneessaan kotona ja siihen on tullut yhä kasvavassa määrin mukaan alkoholi.
Viime kesänä tilanne jotenkin karkasi käsistä - ainakin minun mielestäni. Peli-iltoja on keskimäärin 3 viikossa ja ne kestävät iltaseitsemästä n. yhteen tai kahteen yöllä. Peli-illat ovat yleensä viikonloppuna perjantai ja lauantai ja siihen vielä vähintään se yksi päivä keskellä työviikkoa. Kesästä asti olen seurannut alkoholin käyttöä tarkemmin:
normaali satsi on nykyään 7 puolen litran olutta per ilta + väkeviä lisäksi (joskus muutama paukku, joskus jopa puolen litran pullo Jägeriä!). Alkoholin kulutus on kasvanut koko ajan: nykyään osa puolen litran oluttölkeistä on 8 % vahvuisia.
Peli-iltoina mies linnoittautuu huoneeseensa ja vetää oven kiinni. Nykyään ei enää niin ärsyynny, jos kammioon mennään kesken pelien - aikaisemmin se johti kiukkukohtaukseen. Ilmeisesti nyt pelit menee jo paremmin, kun ei ole hermo niin kireällä. Mies ei ole humalassa väkivaltainen, vaan koettaa esittää selvempää kuin on.
Mies ainakin toistaiseksi hoitaa työnsä ja myös kotihommat, eli päällisin puolin kaikki toimii. Mikä sitten on ongelmana, voisi joku kysyä? Ongelmana on se, että mielestäni perhe-elämä ei ole sellaista kuin haluaisin sen olevan.
Inhoan nukkumaan horjuvaa, kaljalle haisevaa miestä ja kaikki sänkyhalutkin ovat menneet. Toivon, että mies ei kännissä tulisi sössöttämään lapsille mitään, koska en halua, että heille tulee malli siitä, että tuollainen kotiryypiskely ja pelaaminen ovat normaali miehen malli. Olen itse viikonloppuna yksinäinen, vaikka ovathan lapset seuranani - kaipaan silti aikuistakin seuraa.
Selvinä iltoina mies vie lapsia keilaamaan ja osallistuu - joskus mielestäni liiallisenkin aktiivisesti - kaikkeen perhe-elämään + kuntoilee ahkerasti ja järjestää minulle juusto-viini-elokuvailtoja kotona. Siis hyviäkin hetkiä on paljon!
Ne vaan tuntuvat keitailta erämaassa, kun sisällä on kokoajan tunne, että tämä on vaan hyvittelyä: huomenna taas mies hakee kaljakassin kaupasta/Alkosta ja taas on sama pelit+ryyppääminen -meno päällä.
Itselläni on vatsavaivoja, varmaan stressin aiheuttamia ja jatkuva jännitys päällä siitä, millainen ilta on tulossa. On vaikea keskittyä töihin ja perjantaita inhoan jo etukäteen.
Lapset eivät tunnu asiasta välittävän. Ehkä heille riittää, kun selvänä iskä kuskaa harrastuksissa ja ostaa pelit ja puhelimet yms. jutut. Meillä on erilliset tilit, joten tarkkaan en tiedä, minkä verran rahaa menee nettipokeriin. Kerran löysin visa-laskun, jossa oli muutama tonni saldoa pelirahanostoista. Miehellä on hieman perintöä, joten ehkä se sitten hupenee nettipokeriin, mene tiedä. Vielä on rahat riittäneet kotitalouden kuluihin.
Huolestuttaa tämä tilanne: hiljaa toivon, että miehelleni sattusi jotain ikävää, joka saisi hänet tajuamaan tilanteen ja lopettamaan pelit ja juomisen. Mieheni ei ole tyhmä, mutta hänen kanssaan on erittäin vaikea keskustella. Hän kääntää ongelmat hyvin helposti minun syykseni ja siksi en uskalla ottaa asiaa hänen kanssaan puheeksi. Tyhmää minulta: tiedän, että olen liian kiltti ja nössö luonteeltani.
Siksi toivon kovasti asiallisia kommentteja teiltä, jotka varmaan ymmärrätte, mistä on kyse! Haluan luottaa siihen, että tällä palstalla keskustellaan asiallisesti, eikä tuomita ketään, vaan halutaan auttaa toisia hankalissa tilanteissa.