Hei kaikille!
Aloitus koskee puolisoni juomista. Mikä on mielestänne se raja, jossa tulisi huolestua? Olemme alle 30-vuotias pariskunta. Puolisoni juo noin joka kolmas viikko, joka on mielestäni ihan ok. Ongelmana ovat vain määrät ja humalahakuinen juominen. Yhden illan aikana kuluu helposti vahva viinipullo ja puolikas pieni viskipullo. Ja seuraavana päivänä mahdollisesti vielä enemmän. Jos alkoholi loppuu kesken illan, niin kerjätään minun juomani, jos sellaisia sattuu olemaan. Kieltäytyessäni ne juodaan sitten kun selkäni kääntyy. Juomisen lomassa tykätään pelata ja selata nettiä. Kaikki sosiaalisuus tapahtuu netin kautta.
Nämä tilanteet luovat suhteeseemme kovia tappeluita. Yleensä ne lähtevät liikkeelle siitä, että kysyn puolisoltani, että joko juominen riittäisi. Yleensä vastaus on “enhän mä ole vielä edes kännissä”. Tästä jatketaan riitelemällä.
Puolisoni perheessä alkoholin käyttö on tietääkseni aina ollut avointa ja kohtuu runsasta. Alkoholin käytöstä ei kuitenkaan ole tietääkseni ollut kenellekään heistä ongelmia työelämässä, vaan juomiset ovat sijoittuneet vapaa-aikaan. Puolisoni lähtee usein vanhempiensa luokse juomaan, koska siellä kukaan ei sitä kontrolloi ja siellä hän saa juoda vanhempiensa juomia.
Meillä kotona tämä juominen on johtanut siihen, että itse olen luopunut lähes kokonaan alkoholin käytöstä, enkä enää hanki sitä kotiin.
Mikä on raja, joilloin pitää huolestua? Puolisoni mielestä “huliviliviikonloput”, kuten itse näitä kutsuu, ovat aivan normaalia käytöstä.