Ajattelin täälläkin jakaa oman tarinani, siltä varalta että joku saa tästä vertaistukea. Ollaan siis oltu yhdessä noin neljä vuotta, päälle kolmekymppisiä ollaan. Homma menee yleensä niin että perjantaina lähdetään töiden jälkeen baariin. Alkuillasta on ihan kivaa mutta jossain kohtaa, viimeistään puolen yön maissa, mua alkaa väsyttämään ja tulee fiilis että voisin oikeastaan lähteä himaan. Tää menee jostain syystä miehelle tunteisiin ja aloittaa hirmuisen raivoamisen ja alkaa haukkua mua mitä ihmeellisimmin tavoin: olen typerä nainen, huono työntekijä ja ties mitä. En oikein edes tiedä mistä tuo riitely johtuu kun olen tehnyt selväksi miehelle etten olen kiinnostunut rajoittamaan hänen alkoholin käyttöään, ainoastaan omaani. Kaipa on semmoista kännirähinää tai hakee lisää syitä juomiselle. Usein riita päättyy siihen että minä lähden kotiin ja mies jää yksinään baariin ja kömpii sitten kotia joskus aamuyöstä. Muutoin tämä järjestely ei niin haittaisikaan mutta on stressaavaa mennä nukkumaan kun ei tiedä missä kunnossa ja milloin toinen tulee kotiin. Usein kotiin tullessaan aloittaakin jonkun ihmeellisen älämölyn laittaa musiikit soimaan ja herättää mut ihan tarkoituksella, vonkaa tms. Yhdenkin kerran kotiin tullessaan kaivoi jonkun palapelin, lautapelin tms. ja ravisti sitä mun naaman edessä että varmasti heräisin… Olen muutenkin herkkäuninen ja kaipaan unta paljon joten todellaaaa turhauttavaa. Viikolla tai sunnuntaina ei juo ja käy töissä.
Eniten huolestuttaa tuossa hänen käytöksessään tuo minun haukkuminen, etenkin kun tuntuu aina liittyvän tilanteisiin joissa yritän juoda vähemmän. Esim kerran kun baarissa tilasin veden niin totesi vaan että helvetin tyhmä nainen. Tulee fiilis että yrittää painostaa mua vaan juomaan omaan tahtiinsa ja pelkää, että jos vähennän juomista niin vaikeuttaisi hänenkin juomistaan. Itsekin myöntää, että käytöksenä on välillä ikävää mua kohtaan mutta alkoholin kanssa ei ole mielestään mitään ongelmaa vaikka “joku Marja leena näin väittäisikin”. Syyt alkoholin juomiselle on kuulemma että baarissa jutellessa saa kehitettyä sosiaalisia taitoja.
Eli eihän tää mitenkään hirveän lupaavalta kuulosta. Tietenkin sitä toivoisi viimeisen asti, että tässä olisi kyse “bilejuomisesta” eikä etenevästä alkoholiongelmasta, kun vaikealta tuntuu päästä irti niistä tulevaisuudenunelmista mitä on kehitellyt… Etenkin suhteen alkuaikoina olin aivan todella rakastunut ja varma siitä että tässä on nyt mun loppuelämän mies. Suhteen alkuajatkin alkaneet kyllä näyttäytyä vähän erilaisilta viime aikoina. Olin esim aikanani todella ylpeä että kaltaisensa ulospäinsuuntanut, suosittu mies haluaa olla kanssani. Nyt lähinnä tuntuu että miehen suurimmat motiivit suhteeseen oli se etten rajoittanut juomista ja usein lähdin hänen mukaansa baanalle eli näin mahdollistin tämän harrastuksen… Eksästä tuli kuulemma ero kun ei ollut enää suhteessa seksiä ja nyt voi vain todeta että mulla on joku arvelu että miksiköhän ei…
Tavallaan myös helpottaa katsella tätä tilannetta alkoholiriippuvuus näkökulmasta. Miehellä on esim. tapana sanoa kuinka helvetin tylsä ihminen olen kun en halua muuta kuin maata himassa. Tää on loukannut mua koska mielestäni tykkään tehdä asioita… urheilla ja sun muuta, mutta ei kai noissa miehen kommenteissa juuri ole muuta tavoitetta kuin puolustella sitä omaa juomista… Samaten oon usein miettinyt että mikä se oma osuus näissä baaririidoissa, mutta eikai auta muuta kuin todeta että se on alkomahooli joka on näissä se keskipiste, eikä mikään maailman määrä parisuhdekirjallisuutta tai keskustelua helpota tilannetta.
Tulevaisuudesta en osaa vielä sanoa. Tällä hetkellä turhauttaa koko tyyppi niin että tekisi mieli vain lähteä, mutta en sitten tiedä onko niin helppoa… toki miehen reaktiokin mietityttäisi…