Olen nyt käyttänyt concertaa noin 6 vuotta on/off tyylillä riippuen elämäntilanteen statuksesta.
Nyt vasta olen tullut tietoon siitä että on eri valmisteita kuten Medikinet, Equasym, ja Ritalin.
Ja nyt se varsinainen kysymys että mitä eroa näillä eri lääke valmisteilla on eroa käytännossä.
Arvelen että niillä on jotain eroa koska concerta reseptillä ei yllätys yllätys saa muita valmisteita kuin sitä itseään.
En valitettavasti pysty vastaamaan OP:n kysymykseen, koska itse olen ollut tyytyväinen Concertaan (tai vastaavaan rinnakkaisvalmisteeseen) tähän asti, eikä tarvetta vaihtoehdoille ole ollut. Sen verran voin kyllä sanoa, että eroa Concertan ja rinnakkaisvalmisteiden (Mylan ja Sandoz) välillä en ole huomannut laisinkaan.
Mutta jos asiaan liittyen… Oma lääkitykseni alkoi 18 mg:lla noin 10 vuotta sitten, ja nyt annostus on 54 mg. Toleranssi on kasvanut tasaisesti, vaikka välipäiviä ja välikausia on ollut.
…mitä sitten kun 54 mg:kaan ei enää auta?
Eroa on siinä millainen rakenne ja sidosaineet kussakin tuotteessa on. Kannatan itse Medikinet CR valmistetta jossa on erivärisinä pikku Metyylifenidaatti palloja joista toiset vaikuttavat nopeasti ja toiset hitaammin. Concertassa taas ihan ihme rakenne. Moni on Equasymin kannattaja. Medikinet tabletit nopea vaikutteisena tuotteena mielestäni potentein näin päihdemielessä.
20mg nopeet Medikinetit omia suosikkeja. 60mg CR:iä tuli joskus koitettua, mutta eivät mielestäni ihan yhtä hyvä. Concertoistakaan ei tule sellaista humahdusta, niin kuin nopeista kineteistä