Methadon-vieroitus

Turha tuosta viestistä on herneitä vetää nenään, ihan asiaa se oli. Fakta nyt vaan on, että sitä konia ei Suomessa liiku samalla tavalla kuin 13 vuotta sitten ja muidenkin vahvojen täysagonistien saatavuus on lähes jokaiselle jarrupäälle satunnaista parhaimmillaankin.

Aistin tässä nyt sitä vanhaa kunnon metadoni-demonisointia taas. Monelle vanhemman liiton kaverille on jäänyt kauhukuvia kavereistaan, jotka nuokkuvat niitä 200 mg annoksiaan, turpoavat ja passivoituvat sohvan pohjalle. Tätä kauhukuvaa on sitten levitetty, ja nyt kukaan ei uskalla ottaa metistä omasta tahdosta. Ja kysellään, että miksi meidät pakotetaan vetämään tällaista kauheaa supervahvaa myrkkyä.

Raha tässä puhuu myös, tottakai, xonehan on pirun kallista. Mutta ei se ole ainoa syy. Metadonia ei piikitetä eikä välitetä kuten buprea, eikä metisläisille tule vastaavanlaista houkutusta piikittämiseen. Ja harvemmin myymiseenkään. Ja ne vieroitusoireet, en voi uskoa, että niissä on niin kamalaa eroa: kysehän on kuitenkin pääasiassa annoksen suuruudesta.

Mutta minähän olen metishoidossa, joten tottakai kaunistelen tässä vaan omaa tilannettani. :mrgreen:

Kyllä sitä sekä piikitetään että myydään, ei toki samassa mittakaavassa kuin subua, mutta uskon molempien yleistyvän sitä mukaa kuin metadonihoitokin yleistyy. Jossain vaiheessa tuo kustannuskynnyskin tulee vastaan, kun nuorempaa porukkaa alkaa kuolla metadoniövereihin. Annoksesta kaikki tietysti riippuu, mutta kyllä metadonilla ainakin potentiaalia on aiheuttaa paljon pahempi koukku, joten mielestäni nykyinen buprepäiden työntäminen väkisin metishoitoon on suhteellisen järjetöntä touhua.

^ Juu, en minäkään sen järkevyyttä oikein tahdo ymmärtää, vaikka haluaisinkin uskoa, että sille on hyviä syitä, muitakin kuin raha.

Niin ei totta…turhat herneet vaan nenästä pois.ettehän te mua tunne

Mutta niin. facsismile on ollut tyytyväinen(ilmeisesti?)
Mitenkäs muilla…millasta annosta teillä on ollut, millä tahdilla tiputatte miten olette päätyneet noihin ratkaisuihin. onko ollut rankkaa??? jne. :arrow_right:

No olikohan se vastaus kenties siihen kysymykseen, että miten saisit läheisesi vakuuttumaan mahdollisesta ratkaisusta korvaushoidon suhteen?

Enkä missään vaiheessa väittänyt epäilleeni että olisit nuoremman sukupolven opanisti tai muutakaan, pelkkää spekulointia. Taisit kyllä ymmärtää asian hyvin mutta halusit haastaa riitaa kun kyseenalaistin sen että kumpi kh-lääkkeistä mahdollisesti ois sulle parempi, eli vaikuttaa ettet halua edes kuulla perusteluja sille että metadoni ei välttämättä ole da way to go ja purat päätöksenteon epävarmuutta ihme epelöinnillä.

Nii in. Totta. Ihme kilahtelua multa juu, pisti vähän naurattamaan kun noita aamulla luin. ihan vilpitön anteeksipyyntö siis. Ja näin jälkeenpäin luettuna esitit sinä asiasi oikein selkeästi. Mua nyt vaan ihan tosissaan vituttaa jos joku(tuntematon kin kyseenalaistaa sitä, että tarvitsenko mä sen k.hoidon vai en kun näinkin pitkällä ja pitkään oon ollut apua hakemassa.

Niin. Jatkakaa :arrow_right:
Siis haluaisin kuulla lisää ihmisten OMIA kokemuksia aiheesta(myös niitä negatiivisia) kiitos!=)

Jees. Ja en oikeestaan kyseenalaistanut itsessään tota korvaushoitoa, on vaan ikävää jos klinikka saa puhuteltua, houkuteltua ja suorastaan manipuloitua nuoren bupre-riippuvaisen metadoniin. Niin sitte tulee fiilis et haluu varmistaa ettei toinen tee suurta virhettä, pahottelut jos tekstistä saattoi saada kuvan että kyseenalaistaisin koko tarpeen KH.

Toikin pohjautuu todnäk aika suuresti siihen että itse tunnen pari vasta juuri ja juuri parikymppistä ihmistä, jotka on ollut koukussa subuun sen ~3vuotta ja ne on lätkästy metadoniin.

Kaikella kunnioituksella facsimile, olen eri mieltä.
Eikö vitamiinien, proteiinien, mineraalien vaikutusta elimistöön mielestäsi ole tutkittu? Onko em. aineiden nauttimisessa mielestäsi jokin riski? Mä en näe
oggyn menetelmässä mitään kohtaa, joka olisi riskaabelia. Jos olot käy liian huonoksi ainahan voi keskeyttää ja tviikata epäkohtia ja koittaa myöhemmin uudestaan.
Jos proteiinitankkkaus oppariviekkareihin auttaa, niin ei ainakaan minua kiinnosta yksikään tutkimus. Pääsin oppareista eroon tuolla metodilla 10x vähemmällä tuskalla,
kuin aiemmilla yrityksillä. Eikö se ole arvokasta tietoa?

Korvaushoito on alun alkujaan täysi vedätys. Mä en tunne yhtäkään, joka olisi päässyt A-klinikan katkoilla irti. Irtipäässeet(3 kpl), joita tunnen ovat tehneet sen himassa, omilla menetelmillään…ja mikä tahansa asia mikä lieventää refloja on aina tervetullutta. Vai mikä sun pointti oikein olikaan?

Kun menin lääkkeen vaihtoon järvenpäähän niin ainakin siellä moneen kertaan varoiteltiin että voi tulla aivan älyttömät viekkarit jos on metadonia vielä elimistössä ja ottaa buprea. Kyselivät jatkuvasti eka päivinä että mikä olo jne.

Mutta aiheeseen;
Itse olen sitä mieltä että kyllä nuo vitamiinit, omegat ja muut aineet mitä keho tarvii, vaikuttaa siihen kuinka nopeasti keho palautuu ns. normaalitilaan. Aloitin B-vitamiinit(hermoihin), D-vitamiinin ja omega 3-6-9 valmisteiden käytön kohtuu isolla annoksella kun lopetin bupren ja suhteellisen nopeasti meni oireet ohi 7 vuoden opioidien/opiaattejen käytön jälkeen. Toisaalta vähän aikaisemmin aloitettiin mieliala-lääke joten en tiedä onko se vaikuttanut nuihin hermoihin kun ne oli aiemmin lähes joka aamu TOSI kireällä, varsinkin metadonin kohdalla. :imp:

Ei meitä kahta samanlaista ole eikä kunnon vitamiini kuurista ny haittaakaan voi olla, ylisyönti käy kukkaron päälle ku posliinipyttyyn ne menee mitä ei pysty hyödyntämään. Ite käyn tossa lähiterkkarissa ottamassa parin viikon välein vitamiinipiikin kun lääkäri sitä mulle kirjoitti, virkeystaso ainakin noussu ja lääkkeiden vähennys ei ole vaikuttanut kipuun, ne ny ainakin käy maksan/munuaisten ja mahan päälle.

Sun logiikalla voisin mainostaa turnipseja ihmelääkkeenä vierotukseen. Kunhan uskot mua ja siitä ei o haittaa.

Ja se linkattu teksti oli täynnä hatusta vedettyjä juttuja välittäjäaineista, selkeitä virheitä jne. Kirjoitan kännyl just et en mee detaljeihin.

Vaikka ois placeboa, niin mitä väliä jos toimii (ja itseasiassa se placebo-vaikutushan todella toimii, tästä löytyy lukuisia tutkimuksia jos jaksaa vähän googlata)? Runsasproteiininen ruokavalio pitää verensokerin tasaisena, joka taas on monilla ahdistuksesta yms. kärsivästä selkeästi yhteydessä mielialaan. Vaikkei sama asia olekaan, niin nyt kun oon ollut juomatta on se ollut selkeästi paljon helpompaa osittain senkin takia että ruokavalio on kondiksessa eikä tuu syötyä vehnää, sokeria tai muitakaan tärkkelyspitoisia juttuja juuri ollenkaan. Mulle ainakin riittää se, miltä itsestä tuntuu, ihan sama onko kyseessä joku placebovaikutus tai jokin muu mitä ei voi eksaktin empiirisesti mitata :unamused: Eikä terveellisestä ruokavaliosta nyt varmasti kellekään mitään haittaakaan ole.

En tiedä miksi Katkorapun sanaa pitäis epäillä. Hänellähän on aiempia vierotusyrityksiä, joihin verrata kokemuksiaan. Jos hän on kokenut vierotuksen sujuneen helpommin noita ohjeita noudattaen, niin musta se on sellanen asia, jota kannattaa kokeilla. Itse en kyl oo jaksanut perehtyä noihin ohjeisiin, enkä muutenkaan jaksa tällä hetkellä juurikaan panostaa ruokavaliooni. Siitä oon kyl pitänyt huolta, että saan proteiineja. Saanko tarpeeksi, sitä en tiedä. Mut jos rahkan syöminen riisin sijaan auttaa kestää lääkepudotuksesta aiheutuvia refloja paremmin, ja muutenkin pitää mielialan tasaisempana, niin se nyt ei oo iso vaiva. Eikä mulla kyl mitään häiritseviä refloja oo (vielä?) ollukaan. Johtuuko rahkan puputtamisesta vai ei, dunno. Pääasia, ettei niitä oo ollu.

Onhan sillä nyt herranjestas merkitystä, mikä on totuus. Syy ja seuraus, hyvät ihmiset! Jos syön rahkaa ja reflat helpottavat seuraavana päivänä, se ei tarkoita, että reflat helpottavat rahkan takia. Tää on just tätä, minkä takia vaihtoehtohoidot kukoistaa, kun ihmisiä ei kiinnosta tosiasiat - kuhan tuntuu hyvältä ja lällällää! Perkele.(Oon rant-moodissa, älkää ottako itteenne, en minä tässä ketäään sormella osoittele).

No mut toihan se on loppupeleis tärkeintä! Paini sinä totuudenetsijä vaan rant-moodeissas (mitä se ikinä onkaan), mä oon taas vetäny rahkaa ja hyvältä tuntuu, lällällää!!

Eikä ole!

Ja rant tarkoittaa suurin piirtein “vaahtoamista”, “saarnaamista” tai yleensä suutuspäissään pidettyä puheenvuoroa.

Onpas!

^ Aha.