Minulla on ystävä joka käyttää Metadonia, Diapamia ja runsaasti alkoholia. Nyt on kuitenkin tapahtunut muutos hänen elämässään ja hän haluaisi päästä pois aineista. Tiedän että hoito on pitkä ja vaikea. Siksi haluaisin kuulla jos jollakin on kokemuksia siitä. Millaista oli/on? Miten nyt menee?
Mistä saa apua? Miten minä voin auttaa häntä? Ystäväni on käyttänyt huumeita noin kymmenen vuotta.
Pirullisia refloja aiheuttavat nuo kaikki. Asiantunteva katkopaikka olisi ok. Erityisen oleellinen tekijä on metskun päiväannos, samoin diapamin ja jos alkoholin kittaaminen on täyspäivätouhua, siinä myös käytettävät annokset, sekä käytön kesto. Tuo on jo sellaista trapetsitaiteilua ilman suojaverkkoa, että olisi syytä kyllä loptta mitä pikimmin. Ei se niin kauheaa ole, mutta en tiedä osaavatko suomessa, tai onko laillista sellainen huomattavasti helpompi katko.
Ensinnäkin ois hyvä tietää, käyttääkö ystäväsi noita metadonia ja pameja siis reseptin mukaan vai kadulta ostettuna, onko korvaushoidossa vai mikä on tilanne? Jos ei ole korvaushoidossa, niin kuntouttava korvaushoito vois olla hyvä vaihtoehto, siinä voisi sitten nollata pamit ja metadonin sopivan hitaaseen tahtiin.
Itse oon lopettanut aikanaan rivatrillit ennen korvaushoidon alkua, ja nyt siis myös metadonin, jota käytin pari vuotta korvaushoidossa ollessani. Täysin mahdollista tuo metadoninkin lopettaminen on, kun vaan sopivan hitaasti pudottaa, ja on motivaatiota ja halua päästä siitä eroon. Itse suoraan sanottuna yllätyin siitä, miten vähäiset reflat loppuvaiheessa nollausta tulikaan, siis fyysiset. Henkinen huonompi olo, masennus yms. kesti n.4vkoa nollauksesta, mutta sen jälkeen jo olotila helpotti. Nyt on muutama kuukaus tuosta lopetuksesta, eikä kyllä juurikaan käy enää koko metadoni edes mielessä.
Se, miten voit auttaa ystävääsi, riippuu monista asian haaroista. Mutta toki tukena ja ystävänä voit olla, oli tilanne mikä tahansa.