Olen nyt ollut korvaushoidossa pari kuukautta eikä metadoni annosta ole saatu vieläkään kantamaan. Annokseni on nyt päivässä 110mg. Minulla on luultavasti todella nopea metabolia (ainakin muista asioista pääteltynä). Kun tajusin että 100mg annokset eivät toimi minulla kuin muutamia tunteja, jonka jälkeen reflat palaavat aloin kaivamaan tietoa enemmän ja totesin että minulla todella on nopea metabolia. Aluksi annosta ei suostuttu millään jakamaan kahteen osaan vaikka perustelin tätä erittäin perusteellisesti, kuulemma säännöt kieltävät, ja koska muutkaan ei saa ni minä en voi saada, meinasin revetä nauruun kun lääkäri perustelee asioita: koska muutkaan ei saa… Minä kun luulin että hoidossa ollaan itseä varten ja hoitoa pitäisi käsitellä tapauskohtaisesti, ei vertaamalla muihin. Nyt annokseni on suostuttu pitkän tappelun jälkeen jakamaan niin että saan aamulla 90mg ja illalla pitäisi ottaa 20mg. Joudun kuitenkin ottamaan 20mg jo joskus neljän aikaan viimeistään kun ei aamuannos millään jaksa kantaa. Tuntuu jotenki niin käsittämättömältä kun olen pitänyt itseäni aika kevyemmästä päästä olevana nistinä ennen hoitoakin, minulla on vain 14 vuoden päihdehistoria, josta 7 vuotta I.V käyttöä ja opiaatteja viimeiset 5 vuotta, ja niistäkin pääosin vain subua, ja nyt minulla alkaa olla klinikan kovimpia annoksia eikä se tunnun kantavan kunnolla edes päivää, ja taas jotkut pidemmän kaavan nistit pärjäävät jollain 50mg annoksella vuorokauden helposti. Nyt olen taas toista viikkoa tapellut että saisin edes 5mg noston jotta pärjäisin edes sen päivän terveenä, ei se haittaa että aamulla on ihan paskana ja refloissa kunhan päivän edes pärjäisi. En vain tajua miksei metadoni kanna minulla ollenkaan, Kuitenkin subu tai xone kantaisi (ainakin mitä vertaa kentälle) koko vuorokauden helposti ja pienemmällä määrällä, mutta minulle ne vaihtoehdot oli ehdoton ei koska olen I.V. käyttäjä. Kaikki vedetään klinikalla ohjekirjan mukaan ja vertaamalla muihin eikä yksilöllistä hoitoa ole ollenkaan.
Muutenkin klinikan toiminta tuntuu aivan käsittämättömältä. Asiakkaita syynätään ja pidetään oletusarvoisesti valehtelijoina. Seuloissa pitää vetää housut kinttuihin ja ottaa paitaa pois ja pyöriä ympyrää ja todistella ettei ole letkuja ja muita virityksiä… niinku mitä vittua!!!, ainakin pk-seudulla seulat ovat enemmänkin olleet asiakkaan tukena eikä mikään todisteluväline. Minulla ei ole ollut oheiskäyttöä tänä aikana eikä luottamusta vieläkään tunnu olevan yhtään klinikan suuntaan. Koko hoitomentaliteetti tuntuu olevan 100 askelta jälessä verrattuna pääkaupunkiseutuun, jossa asuin melkein koko elämäni ja kävin kymmenissä hoidoissa. En tiedä kauan jaksan enää tätä pelleilyä.
Millaisia kokemuksia teillä on metadoni hoidosta ja sen kantavuudesta ja klinikan suhtautumisesta asiakkaaseen? Kuinka kauan saan vielä tapella että saan itselleni annoksen joka kantaa koko vuorokauden? Jaksaako tätä paskaa enää kauaa…