Tervetuloa takaisin, Lopussa. Tekee mieli kommentoida tuota lähiverkostosi suhtautumista. Tai oikeastaan sinun suhtautumistasi siihen. Minulla oli aikanaan hieman samankaltainen tilanne josta selvisin kun minulle valkeni, että juuri ne henkilöt joilta maalaisjärjellä odottaa eniten apua, ovatkin niitä jotka pitivät minua hämähäkin verkossa. Sekä tietoisesti että tietämättäänkin. Selvisi, etten voi odottaa liikaa niiltä jotka pakostakin olivat myötävaikuttaneet tilanteeni paikallaan pysymiseen. Jokaisella meistä on oma sosiaalinen verkostonsa jossa jokaiselle on ajateltu oma “paikkansa”. Paikka lainausmerkeissä koska päihderiippuvaisuudesta irrottautuvalle on oleellisen tärkeää tarkistaa ja tarpeen vaatiessa korjata oma verkostonsa.
Raitistelun suurin vaikeus onkin mielestäni oman tilanteensa kokonaisvaltainen korjaus, ei niinkään korkin kiinni narauttaminen. Ensimmäinen toimenpide on laittaa ja pitää korkki kiinni, toiveena lopettaminen “toistaiseksi”. Ei turhia pohtimisia kohtuukäytöstä, miksi pitäisikään? Jos raitis elämä ei maistu, voi aina aloittaa juomisen uudelleen. Tämä on provosoivaa, tiedän. Mutta itsellenikin niin tuttua lukemattomien yrityksien ja erehdysten kautta että päätin yrittää saada vietyä tätä joko-tai-asennettani mahdollisimman aikaisessa vaiheessa kiinnostuneille eteenpäin.
Käytännön vinkki: Yritä ottaa niihin ihmisiin etäisyyttä joiden koet olevat vaaraksi raittiusprojektillesi. Ei tarvitse pistää välejä poikki vaan vaikka todeta, että kaikenlaiset nuuhkimiset ärsyttävät sinua. Miksi tilittäist tekemisiäsi niille joista ei ole sinulle mitään hyötyä vaan päinvastoin? Tervettä eloonjäämisegoismia peliin!
Vielä kysymys jota sinun kannattaisi pohtia vaikka vain itsekseen. Voisiko olla, että kaikenlaisen salatekemisesi takana piilee jonkinlainen toive oman yksityisyyden säilyttämisestä? Jos sinulla on ammattilaisapua käytettävissä, kysyisin näiltä - voit saada kokonaiskuvioosi valoa.
Tsemppiä edelleen.
Kiitti andante. Juurikin noin. Näin olen itsekin ajatellut ja onhan minulla terapeutti päihde-sellainen. Ollut juuri tuosta puhetta. Varmaan se salaa juominenkin oli sitä, että hain jotain omaa, koska olin exän asunnossa ja elin hänen… rumasti sanottuna… tossunsa alla. Salajuominen oli minulle pako siitä, että häh häh hää, tästäpä et tiedäkään. Ei tietoisesti tosin noin.
Auttaa käsittämään omaa käytöstä, kun keksii selityksiä sinänsä järjen vastaiselle käytökselle.
Lisää selviä päiviä muillekin
Morjensta Lopussa. Sullahan on mennyt ihan hyvin, ei muuta ku tsemppiä täältäkin. Toi koskettaa varmasti meitä jokaista, et ne entiset juoppokaverit joko “tunnustelevat” et oletko jo pyörtänyt päätöksesi ja toiset taas vain odottavat, et saas nähdä koska se korkki taas naksahtaa auki.
Just oli eilen puhetta äitini kanssa, joka hänkin siis entinen alkoholisti, niin kesän tulemisesta. Meidän suku kun asuu aika levällään pitkin eteläsuomea, niin esimerkiski Äiti, vanhin poikani, tytär ja veljeni (42v) tuppaavat kokoontumaan kesäisin meillä päin, koska olen ainoa jolla on ok-talon puitteissa mahdollisuus majoittaa kaikki ja myös tonttia piisaa missä tehdä yhtä jos toista. Ongelma on siinä, ku suomalaiseen sosiaaliseen kohtaamisiin on kuulunut kautta aikain alkoholi, tervetulijaismaljat jne. ovat nää vierailutkin olleet hyvin kosteita viikonloppuja/ juhlapyhiä.
Nyt sit kun juteltiin kesästä, niin kysyinkin et mikäli olen samoilla linjoilla vielä silloinkin, kun taas paistaa ja on lämmintä. Huurteisen paikka vähä jokaisen saavutuksen kunniaksi tai sitten muuten vaan skoolataan, ni miten mä voin toimia? Voiko raitistelija antaa itselleen oikeuden ottaa edes yhtenä vkl:na kännit? Mähän en ole nähnyt esim. veljeäni sitten lapsuuden jälkeen selvinpäin oikeastaan koskaan. Nyt sitten pitäis olla limulinjalla sen takia koska mä en juo enkä siedä kännisiä ympärilläni jos oon ite selvinpäin, niin siks toi andanten vastaus oli kyllä hatunnoston arvoinen kokonaisuudessaan ja varsinkin tää kohta oli etenkin osuva.
Mietiskelin sitte sitä, et pitääks mun juoda koska kutsun kylään ihmisiä jotka juo jokatapauksessa, niin ei pidä. Ne juhlapyhät on kuitenkin aika harvassa ja jos on totuttu viettämään niitä meidän luona, niin ens kesänä saavat viettää niitä toisaalla. Kylään voi tulla muutenkin. Vaikka lauantaina aamupäivällä, syömään, grillailemaan ja kokoontumaan muuten vain yhdessä, koska kyl siihen pystyy jopa broidikin, et jättää sen bissen ottamisen vaikka paluumatkalle iltaan. Ja ei mua nyt muutama olut niin paljo haittaa vaikka en ite joisi. Humalatila on se mitä ei jaksa katsella vierestä.
Eli tällaisia mietteitä täältäpäin. Mukavaa viikonloppua