Melatoniini,humpuukia ?

Onko ollu todellista apua uniongelmiin.Sain just respan.Bentsot,Ketipinorit,Ataraxit,Doxalit ym.kokeiltu.Melatoniini
ois ainaki “turvallinen”.

Ei se humpuukia ole, joillekin auttaa, joillekin sitten taas ei. Itselleni ei oikeastaan jeesaa.

Melatoniinia pitää vetää säännöllisesti tyyliin viikko ennenku reseptorit alkaa tottua siihen. Itellä kyllä alkoi heti pelittämään mutta ilo loppui sitten parin viikon päästä. Ihan hyvä lääke jos toimii :slight_smile:

Mulla toimii, mutta jos en saa väh. 8 tuntia unta, tulee aivan tajuton pöhnä joka kestää pari tuntia heräämisestä. Näen myös huomattavasti eläväisempiä unia jos otan melatoniinia. Kannattaa kokeilla, turvallisempaa kuin mikään noista mainitsemistasi mömmöistä.

Lekuri määräs 3mg/ilta.Ei oikee isoo apuu ainakaa.Varmaa enemmänki vois kokeilla?

Melatoniini auttaa jos unen puute tai osa siitä johtuu “pimeähormonin” eli sen melatoniinin puutteesta. Mutta jos sillä ei ole osaa asiaan, niin miksi se siihen auttaisikaan? Eli voi toimia tosi hyvin tai olla ihan hyödytön.

Jos on pitkään nukkunut huonosti, melatoniinin tuotanto aivoissa on todennäköisesti häiriintynyt, sillä sitä syntyy käsittääkseni juuri nukkuessa. Bentsoilla tai niiden johdannaisilla jos tottuu nukkumaan, unen laatu häiriytyy myös sillä rem-unta ei saa tarpeeksi yön aikana, joka vaikuttaa myös siihen aivojen hormonitoimintaan. Mun melatoniini on 5mg ja ohjeessa lukee 1-3 per yö, joten uskoisin että kahdella tai kolmella voi myös kokeilla jos ei uni tule. Itse en ole kyllä ikinä tarvinnut kuin puolikkaan yhdestä tabletista, yleensä vielä vähemmän…

Mulla melatoniini nyt käytössä ja apua on. Aiemmin kokeiltu bentsoja, joista ei apua…

Joskus toimii. joskus ei.

Mul vaikuttas 1,5( 3mg) tabua auttavan yöunen pitenemiseen parilla tunnilla.Helvetin hyvä jos näin jatkossaki.Vasta vähän
aikaa kumminki kokeillu.

Mullakin oli kokeilussa mutta aika saippuaa se mulle oli… Sehän on käsittääkseni samaa “hormoonia” mitä aivot toimiessaan tuottaa kun tulee pimeää ja nukkuma aika, eli hämää että on yö… aikaeroon sitä eniten käytetään. Olen lukenut hyviä kokemuksia siitä ja sitten ei toimivia mut ne huonot on yleensä käyttäny kaikkee muuta…

Mutta koita ihmeessä nukkua sillä, se on ainakin turvallinen…

Kuuluukohan asiaan et aamulla on ikäänkun pieni pöhnä? Ainehan pitäs olla mitä miedoin.

Joillakin ihmisillä annoksen pienentäminen on auttanut, vaikka se uskomattomalta voi kuulostaakin. Tosin olen kuullut myös, että joillakin isompi annos toimii paremmin. Kannattaa kyllä kokeilla pienempääkin määrää ensiksi, esim. puolikasta tablettia. Ja muistaa että bentsot voivat heikentää lääkkeen tehoa.

Periaatteessa pöhnää ei aamulle pitäisi jäädä. Voisko johtua siitä, että on nukkunut liian vähän tai liikaa? Toisaalta jos pitkästä aikaa nukkuu kunnolla, voi sekin tuntua aamulla oudolta…

Bentsot tosiaan häiritsee melatoniinin luonnollista tuotantoa aivoissa. tästä oli tehty joku tieteellinen
tutkimuskin, en muista oliko se jopa siinä ohjelmassa mikä tuli taannoin tv1:seltä joka kertoi unettomuudesta.
voi löytyä toi dokkari yle areenasta hyvällä tsägällä vielä, tosin en ole satavarma.

bentsothan lamaa aivotoimintaa ja täten myös häiritsee eri hormoneja ja välittäjäaineita toimimasta täysin
oikein. ihan loogistahan tuo. joskus harvoin tuosta melatoniinista on ollut apua mullekkin, mutta vaatien sen
että ei ole kummempia viekkareita muista ainehista samaan aikaan päällä. ja kuuriluontosestihan toi kait
wörkkii kaikist parhaiten ( jos on toimiakseen ).

.

mulla melatoniini toimii seroquelin kanssa mutta ilman se ei auta mihinkään. ja seroquel ei toimi mitenkään ilman melatoniinia. hmm… :open_mouth: