Onko kokemuksia mindfulness - harjoituksista tai meditoinnista alkoholin lopettamisen yhteydessä? Miten toimii alkoholin jättämän sisäisen tyhjyyden tunteen käsittelyssä?
Olen nyt itse tehnyt muutamankin kerran päivässä meditaatio-harjoituksia ja jotenkin tuntuu, että se rauhattomuus, joka juovana aikana minussa oli, alkaa pikkuhiljaa hävitä. Pystyn elämään tässä hetkessä, miettimättä tulevaa tai mennyttä. En tiedä johtuuko se siitä, etten käytä alkoholia vai meditoinnista
Muiden kokemuksia asiasta? Tai muusta pysähtymisen tai itseensä tutustumisen metodista?
Hienosti toimii ainakin minulla ja jopa useampi psykiatrinen erikoislääkäri suosittelee+psykoterapeutti. Suosittelen myös itse joogaa (varsinkin kundalini-tyyliä), jotain itsepuolustuslajia joka tuntuu itselle mieluisalta sekä pitkiä luontokävelyitä. Tälläinen deprivaatiotankki on myös vinkeissä mukana:
Idea on siinä, että laite lämmittää veden prikuulleen kehon lämpöiseksi, erityinen suolavesi pitää kehon pinnalla ja tuon kuvun voi halutessaan laittaa kiinni. Eli sensorista deprivaatiota jossa tuntuu kuin leijuisi tyhjyydessä ja mikään aisti ei ota vastaan ärsykkeitä. Todistetusti aivot jotenkin neurologisella tasolla alkaavat korjaamaan itseään ja voihan tuossa samalla meditoida. En ole kuitenkaan tämän asian asiantuntija…
Aloittelen lopettajissa, kun tuo vähentäminen ei onnistu millään. Onko näihin meditaatioihin jokin oma alkoholista luopumis-meditaatio? Ja missähän noita kellunta-altaita on, alkoholistiparantoloissako?
Taidanpa näin aluksi olla vaan “päivä kerrallaan” metodissa kiinni!
Tulin tuossa ihan äskettäin törmänneeksi semmoiseen asiaan että tietoinen meditaatio ei ole meditaatiota ollenkaan. Näiden meditaatiojuttujen ympärille nivoutuu melkoinen määrä kaikenlaista hölynpölyä.
Sitten vaan ikzu kerrot mikä esim. tällä sivustolla on tietoisesta meditaatiosta hölynpölyä? Meditaatiosta on nimittäin monenlaisia eri muotoja ja kaikki niistä eivät edes ole aloittelijoille turvallisia jos psyyke on vääränlainen tai jotenkin siihen epäsopiva.
Myöskään erilaisilla tekniikoilla saavutetut transsitilat eivät ole mitään hölynpölyä vaan esim. huippulääkäreideni kanssa voin niistäkin ilmiöistä keskustella täysin avoimesti.
Mee sää Soikannel kokeileen tuota debiilitankkia. Turha sinne kohtuun on enää takaisin ängetä kun on kerran ulos tullut.
Japanilaiset ja kiinalaiset ovat osanneet jo tuhansia vuosia. Kylpykulttuuri aiheen ympärillä on upea. Vaatimaton mietiskelykylpy on kauniissa paikassa oleva puinen kylpy"tynnyri", jossa on lämmintä vettä. Ympäristöllä on suuri merkitys ja sisustuksella. Nykyään näyttävät kylpyjen oheismateriaaleina olevan hienoa hiekkaa johon kaivaudutaan, savea tai maataan kivien päällä ja tietysti on yrttejä sun muita. Myös mutaa käytetään hommeleissa mukana.
Tää deprivaatiotankki on todella laiskan “healerin” homma. Ei tarvitse olla edes kuviossa mukana mitenkään, eikä satsata hommaan yhtään mitään. Kerrassaan kaamee tankki, yöaaaaaag!
Kaikenmaailman huuhaata, apuuuuuva vielä kerran huutaa minä!
Sitten vain esimerkkejä tiskiin eikä pelkkää tyhjän jauhantaa? Lupaan myöntää jokaikisen asian jossa olen väärässä jos en kykene tieteellisesti sitä todistamaan pätevien lähdeviitteiden kera.
Ja jos haluat tietää vielä perusteellisemmin asioista ihan tieteellisestä näkökulmasta käsin minua fiksummilta niin marssi tähän osoitteeseen ja kysele anonyyminä chatissä ihan mitä mieleen juolahtaa äläkä narise mistään höpöjutuista jos informaatiosi asioista on vajavaista–> tuomaskarhunen.com/
En ole koskaan kuullutkaan varsinaisesta “alkoholista luopumis-meditaatiosta” ja nuo kelluntatankit on todella hintavia ja taitaa Suomessa maahantuojiakin olla vain pari. Ei niitä käytetä alkoholistiparantoloissa ainakaan täällä meitin maassa…
Mindfulnes -ryhmiä on tarjolla ainakin Helsingissä päihdepoliklinikoilla ja psyk.poliklinikoilla. Ovat asiakkaille maksuttomia. On vähän niinkuin päivän sana tuo mindfulness.
Akupunktio on ilmeisesti out, mutta sitäkin on yhä tarjolla.
Räikeimmästä päästä on sinun “vellihoususuus” kun ei ole kykyä edes vastata esitettyhin täysin asiallisiin kysymyksiin vaikka neuvojakin tulee enemmän kuin tarpeeeksi? Lastentarha tasoo… Ei tosin lainkaan yllättävää holistille, toipunut tai ei.
Edelleenkin toistan:
“Lupaan myöntää jokaikisen asian jossa olen väärässä jos en kykene tieteellisesti sitä todistamaan pätevien lähdeviitteiden kera sekä tällöin ainakin minulla on munat sanoa olevani huruilemassa/väärässä/kirjoittelemassa hölynpölyä ja korjaan asennettani+tietojani.”
Myönnettäköön, että eihän tuossa ole kaikki aspektit ole kokonaisuudessa kohdallaan mutta kova halu on mennä Islantiin kunnon terveyskylpylöihin. Lentolupakirjat on jo taskussa mutta löpö vielä väärää kuten olen kertonut. Pääseehän respojen kera maahan mutta kun ei toimi gammasäteilytetty tavara niin ei auta vikistä ja pitää toivoo parempaa huomista
Minusta on ainakin hyvin jännä seurata, mihin sfääreihin asti tämä Soi Kanteleen päänsisäinen avaruuslento eteneekään. Taitaa ne erikoislääkäritkin istua tällä lennolla ns. pelkääjän paikalla.
Mitä korkeammalla lentää, sen rankempi alastulo! - Tai voihan sitä päästä aivan vetovoiman ulkopuolelle tosiaankin. Sieltä ei sit palatakkaan niin helpolla. Voi jäädä sinne pysyvästi!
Mikäs uus jeesus tää Tuomas Karhunen on? En kyllä linkissä käynyt.
Minä aloin käydä äijäjoogassa, kun lopetin juomisen. Äkkipäätä sanoisin, että jonkinsortin tapa rentoutua ja nautiskella on aika olennainen osa raitistumista. Hieroja, luontoretket, liikunta, … onhan niitä vaihtoehtoja. Aika usein se retkahdys tulee, kun pinna kiristyy. Tästä syystä pitäisi opetella pinnan löysyyttämistä. Jogu joogaa, joku käy ryhmässä ja tavaa tyyneysrukousta, kukin tavallaan …
Tämän kun lukee niin ymmärtää AA:n ohjelman tarkoitusta paremmin. AA ohjelmassa on nimenomaa tästä kysymys. Raitistuessa ja raittiina oivaltaa “kävellä vähän varovaisemmin” ja varmuuden kasvaessa askeltaa vähän reippaammin. Mietiskelyä on hyvä jatkaa läpi elämän, esim aamumietiskelyllä.
Mulle on kyllä vierasta joku jooga ja mietiskely mantroja supisten jalat ristissä. Saati makaaminen jossain hirviömäisessä deprivaatiotankissa yääääääääääg!
Mulla nimittäin nuorena oli aivan hirvittäviä keskittymisvaikeuksia, ajatukset laukkas sinne sun tänne koko ajan, läksyjen tekeminen oli todella vaikeaa ja lukeminen kokeisiin ei onnistunut ollenkaan. Romaanit kyllä luettiin hyvinkin keskittyneesti.
Ei sen rankemmin voi varmaan alas edes tulla missä minä olin ja sfääreissä olo on minulle täysin normaali tila. Tarkoitus kuitenkin on laskeutua ihan rauhallisesti maankamaralle riippumattoon loikoileen.