Meditaatio/jooga apuna päihderiippuvuuteen?

Löytyykö täältä ketään muita, jotka olisivat saaneet meditaatiosta tai joogasta apua päihderiippuvuuteensa?

Mä koen saaneeni aika paljonkin apua noista, toki sit kun ei ole harjoitusta tehnyt niin päihteidenkäyttö on herkästi taas lisääntynyt. Nyt kuitenkin oon viime aikoina meditoinut enemmän kuin ikinä elämässäni, viimeset pari vk lipsunut mut toivottavasti saan tän taas päivittäiseksi.

Oon tullut niin paljon tietoisemmaksi itsestäni ja omasta kehostani, että päihteiden kaikki vaikutukset huomaa selkeämmin kuin ennen. Oon paljon tietoisempi siitä, että jo yhdet savut saa mun kehon tuntumaan seuraavana päivänä raskaammalta ja pään hiukan jumisemmalta. Samoin muutama bissenkin tuomat jälkiolot - joita en ennen huomannut - tuntuu aika raskailta. Päihteiden lisäksi myös ruokavalion merkitys on käynyt selvemmäksi meditaation myötä.

Tässä viime aikoina oon nyt alkanut miettiä täysraittiutta. Ei tunnu että tarvitsisin päihteitä oikein mihinkään. Röökiä poltan vielä ikävä kyllä, mutta askel kerrallaan… ei voi kaikkia päihteitä lopettaa tosta noin vaan seinään. Olo tuntuu meditoinnin, joogan ja terveellisten elämäntapojen avulla olevan niin hyvä, että ei tarvitse enää “korjata” sitä omaa oloa päihteillä. Tai silloinkin kun olo ei oo hyvä niin tuntuu että nyt on olemassa työkalu jonka avulla käsitellä omaa pahaa oloa, eikä se oo enää päihteet. Päihteet on pakenemista. Nykyään mä kohtaan ongelmani.

Muita?

Joo ei pidä toki antaa kenenkään “gurun” aivopestä itseään. Buddha sanoi jotain tähän tyyliin: “Munkkien ja oppineiden ei pidä hyväksyä sanojani kunnioituksesta, vaan tarkastella niitä samalla tavalla kuin kultaseppä tutkii kultaa: leikkaamalla, raaputtamalla, hieromalla ja sulattamalla.”

Opas on ihan hyvä olla meditaation ja joogan alkutaipaleella, sillä improamalla saattaa oppia jopa haitallisia tekniikoita. Kuitenkin pitää muistaa, että viisaus tulee oman kokemuksen kautta, ei sokeasti uskomalla jotain, mitä joku toinen on sanonut.

Viestisi ovat kieltämättä vähän sekavia :smiley: Osa pointeista meni multa skidisti ohi.

en itsekkään ymärtänyt oikeen Darkmaguksen vastausta… liika meditointi sai jonku hyypiön tarttumaan
puukkoon :laughing:
mut jooo itse aiheeseen… itse kun lopetin aineet oloni oli todella tuskainen… aivoni huusi aineita…
en tiedä mitä se oli meditointia jooga vai ihan venyttelyä, mut se auttoi todella paljon…
taustalla soi shpongle ja venyttelin niin että paikkoihin oikeasti sattui ihan vitusti… ulos hengitys vaimensi kipua
ja selkeytti aivoja käsittelemään kivun… puolen tunnin itsekidutuksen jälkeen olo oli löysä rauhoittunut ja melkein taivaallinen…
ensimmäiset kaksi kuukautta tuota harrastin melkein päivittäin ja koin siitä suurta apua, mut en tiedä miksi se jäi pois illan ohjelmasta… olen liian laiska… :unamused:
ja en puukottanut ketään tuona aikana… :stuck_out_tongue:

Minulla on myös ilmennyt suuria mielihaluja puukotteluun juuri,
kun olen koettanut meditoida, mietiskellä, hiljentyä, rauhoittua.
Kaikkiin meditaatio-oppaisiin kuuluisikin laittaa tuo kuuluisa
parental advisory- tarra (vai miten tuo kirjoitettiin?).
Erittäin vaarallista puuhaa kaikenikäisille.

ei kannata meditoida puukko vierellä (varsinkaan metadonista vieroittautuessa)

…mutta asiaan vakavammin porautumalla meditointi on mielenkiintoinen välinel Ja se voi olla työkalu moneenkin tavoitteeseen itse olen kuitenkin ollut hieman liian kujalla tässä nyt nämä vuodet, että voisin vakavasti meditoida. Se vaatii kykyä keskittyä ja sitä ei minulla ole jos en ole ottanut amfetamiinia,.

joogasta en osaa sanoa oikeastaan mitään, paitsi pidän kyllä notkeista naisista

Meditointi ei välttämättä vaadi keskittymiskykyä, mutta kehittää sitä.

Tuolla retriitillä jolla kävin, mä nuokahtelin ensimmäisenä päivänä jatkuvasti. Yritin keskittyä hengitykseeni ja meni alle sekuntti kun ajattelin jo jotain muuta. Mut sit joka kerta kun huomasin ajattelevani jotain muuta, palasin vaan hengitykseen. Kärsivällisesti, tuntematta pienintäkään tappion tunnetta siitä että ajatus oli harhaillut. Se on ihan normaalia, että ajatus harhailee. Silloin vaan aloitetaan alusta.

Loppuillasta, eli 10 tunnin jälkeen, onnistuin pitämään keskittymiseni hengityksessä ehkä jo jopa puoli minuuttia. Seuraavana päivänä onnistui jo minuutista kolmeen minuuttiin.

Sit ku oli sellasen 70-80h meditoinu hiljasuudessa, niin keskittyminen ei enää hirveästi harhaillut. Saattoi mennä jopa tunti ilman ainuttakaan ajatusta. Mut kun palas taas ihmisten keskuuteen niin keskittyminen ollu taas vaikeampaa. Mut pitää vaan jatkaa yrittämistä, koska se tuottaa tuloksia ihan varmasti ennemmin tai myöhemmin. Ainakin päättäväisyyttä ja tahdonvoimaa lisää jollei muuta.

Tää on pitkä tie.

Ton 10 päivän retriitin jälkeen mä luin hetken aikaa pääsykokeisiin. Luin neljä kertaa nopeammalla vauhdilla kuin ennen, ja asiat jopa jäivät päähäni. Kuvitelkaa mikä ero… Ennen oli mennyt 2 tuntia yhden luvun lukemiseen, nyt luin 2 lukua tunnissa. Että siitä keskittymisestä; keskittymiskyvyn ei tarvii olla hyvä kun alottaa meditoinnin. Se paranee kyllä.

Mut toki opastusta on hyvä saada. On uskoakseni olemassa myös haitallisia meditaatiotekniikoita, esim. improaminen voi olla vähän riskipeliä.

Voisitko kertoa tarkemmin tuosta retriitistä.En ainakaan huomannut
siitä olevan noissa aiemmissa viesteissä.
Kenen järjestämä, missä, maksoiko mitä?
Ja täysin samaa mieltä, meditointia voi kuka tahansa alkaa koettamaan.
Alkuun(kuten itselläni tällä hetkellä) se on usein ylivoimaisen tuntuista ja vaatii kärsivällisyyttä.
Yllättävän vaikeaa olla aloillaan ja varsinkin olla ajattelematta mitään.Kokeilkaa.
Ihan hyviä ja turvallisia ohjeita on monissakin kirjoissa. Olot voivat alkuun olla
epämukavia ja jopa pelottavia, joten jos on herkkä pelkäämään mielenterveytensä
puolesta, silloin ehkä kannattaa varoa ja mennä ohjatumpaan toimintaan.?

Tuota opastusta ei olekaan sitten noin vain mistä vaan tarjolla… Lähinnä Zen porukoissa sitä mediaatiota enämpi harrastettaneen ja itseä ei niin hirveästi kiinnosta mikään siinä ohessa… mut joo kai tota meditointia vois kokeilla.

Heh… tulee mieleen Ismo Alangon kriisistä kriisiin piisi. Olinkin kokeillut jo ne kaikki biisissä mainitut vaihtoehdot…

Retriitti oli vipassana-retriitti Ruotsissa. Täysin ilmainen.

dhamma.org jos kiinnostaa. Keskuksia on ympäri maailmaa, Suomessa ikävä kyllä ei vielä ole omaa keskusta, mutta uskon että jonain päivänä on. Suomessa retriittejä järjestetään kerran vuodessa ja paikat ovat aika täynnä yleensä. Ruotsissa retriittejä on kuukausittain. Matkakuluja itselläni tuli semmonen 130e (ihan siis tonne keskukselle asti ja takaisin). Ruoka, majoitus ym. 10 päivän ajalta täysin ilmainen joten työttömälläkin on varaa mennä, toi 130e menee helposti ruokaan ja muuhun semmoseen täällä kotosalla (tai douppiin :smiley:).

Jos harkitsette niin lukekaa huolella säännöt ym. ennen kun varaatte itsellenne paikan, jotta oikeasti tiedätte mihin ryhdytte. Retriitti ei välttämättä ole helppo, se voi olla hyvinkin raskas ja vaikea, mutta varmasti palkitsee kaikkien niiden vaikeuksien edestä! Näin oli mulla. Jokaisella on tietysti oma kokemuksensa, joita on sinänsä turha vertailla hirveästi. Toisille retriitti antaa enemmän kuin toisille. Mun kanssa tuolla olleista kyllä kaikki joiden kanssa puhuin olivat aika vaikuttuneita.

Mun mielestä myös kiehtova osoitus siitä, että ihmiset on todella saaneet irti jotain on se, että keskukset toimivat täysin vanhojen oppilaiden voimin. Lahjoituksia ei oteta vastaan kuin ihmisiltä, jotka ovat käyneet 10 päivän retriitin. Ne lahjoittavat, jotka haluavat tarjota uusille ihmisille mahdollisuuden tutustua tähän tekniikkaan; jotka haluavat jakaa saamaansa hyvää eteenpäin. Niin että kuka tahansa, sellainenkin jolla ei ole rahaa, voi osallistua.

Itse meditoin tällä hetkellä 30min päivässä, aiemmin meditoin 2 tuntia päivässä ja silloin olo oli mitä mahtavin. Ikävä kyllä päihteily katkasi tän meditointiputken ja jouduin “aloittamaan alusta”. Tarkoituksena olisi päästä vielä takaisin tuohon 2 tuntiin, mutta pikkuhiljaa… Yllättävää kyllä, vaikka sitä luulis että 2 tuntia on paljon päivästä, se ei oikeasti ole. Sitä jaksaa tehdä paljon enemmän asioita, tulee vähemmän tuhlattua aikaa koneella istumiseen tai sängyssä makoiluun. Näin siis minulla, kenenkään muun puolesta en toki voi puhua.

Ohjeita vaikea löytää? Mä voin tähän pistää helpot ohjeet aloittelijoille:

Jos meditoit ensimmäistä kertaa, älä aseta rimaa liian ylös. Kolme minuuttia päivässä on enemmän kuin ei yhtään. Ensimmäiselle kerralle riittää hyvin jo 3 minuuttia jos enempi tuntuu vaikealta, seuraavalla kerralla voi koittaa 5 minuuttia, sitten 10 minuuttia. Jokaisen kerran jälkeen aikaa ei tarvitse kasvattaa, kannattaa edetä sen mukaan mikä itsestä tuntuu parhaalta. Jo 10 minuuttia päivittäistä meditointia vähentää joidenkin tutkimusten mukaan stressiä merkittävästi. 10 minuutilla voi myös hyvin aloittaa, mutta ihan ensimmäiselle kerralle en suosittele paljoa pidempää aikaa. Kun päättämäsi “minimiaika” on mennyt, voit jäädä meditoimaan niin pitkäksi aikaa kuin sinusta tuntuu hyvältä.

Tätä tekniikkaa kutsutaan anapana-meditaatioksi, ja se on hyvä aloitustekniikka. Älä lisää näihin ohjeisiin mitään; älä laske, älä käytä mielikuvia. Keskity vain hengitykseen.

Valitse sellainen paikka ja aika, että voit olla rauhassa ja mahdolliset häiriötekijät on minimoitu. Suosittelen istumaan tyynyn päällä, sillä näin jalat eivät puudu (eli takapuoli tyynyn päällä ja jalat risti-istunnassa edessä, tai mikä vaan tuntuu parhaalta). Ota sellainen asento, jossa uskot jaksavasi seuraavat minuutit mahdollisimman liikkumatta. Istu selkä suorassa, kädet ja jalat rentoina, silmät kiinni.

Keskitä kaikki huomiosi nenän alueelle. Tunne hengityksesi, luonnollinen, normaali hengityksesi. Tunne ilmavirta, kun se kulkee sisään, kun se kulkee ulos. Älä tee mitään, ainoastaan tarkkaile. Joskus hengitys on syvä, joskus pinnallinen; älä yritä vaikuttaa siihen mitenkään. Anna sen tulla ja mennä, juuri sellaisena, kuin se on.

Välillä huomaat ajatuksesi harhailevan. Ei se mitään! Hyväksy se. Tuntematta pienintäkään pettymystä tai harmia asiasta, palaa takaisin hengitykseen. Joka kerta, kun huomaat ajatuksesi harhailevan, palaa hengitykseen. Suhtaudu itseesi päättäväisesti, mutta lempeästi. Kärsivällisesti, mutta määrätietoisesti. Rauhallisesti, mutta sinnikkäästi.

Ehkä et heti onnistu olemaan tyyni ja rauhallinen, pettymyksen tunteitakin saattaa ilmetä mikäli harjoitus tuntuu hyvin vaikealta, mutta hyväksy se kaikki. Älä kuitenkaan jää ruokkimaan pettymystä, vaan jatka harjoitusta. Voit luottaa siihen, että ponnistelusi palkitaan.

Huomaa, miten ilmavirta on hiukan viileämpää kulkiessaan sieraimistasi sisään, ja lämpimämpää, kulkiessaan ulos. Tunne sen kosketus sierainaukoillasi, tunne sen kosketus nenäsi sisällä, tai ehkäpä sen kosketus ylähuulen ja nenäsi välisellä alueella sen kulkiessa taas ulos. Älä pyri muuttamaan mitään, ainoastaan tarkkaile. Ole niin valpas, kuin pystyt olemaan tässä hetkessä. Niin herkkä, kuin pystyt olemaan tässä hetkessä. Äläkä vaadi itseltäsi enempää; teet sen verran kuin voit.

Toivottavasti tämä auttoi edes jotain :slight_smile: Multa voi myös kysyä jos on jotain kysyttävää. En ole opettaja, mutta uskon voivani auttaa alkuun :slight_smile:

kiitokset vastauksesta ja tuosta linkistä.
Harkitsemisen arvoinen juttu. Ja hienolla idealla toimiva.
Sellainen asia vielä jäi askarruttamaan, millä kielellä siellä
kommunikoitiin?
Ja onko kielitaito oltava miten hyvä?
Luulisin, että perusenglannillani voisin pärjätä?

Peursenglannilla tulee toimeen kyllä. Opetus löytyy sekä englannin että ruotsin kielellä :slight_smile: Opetus tapahtuu videoiden avulla, jotta sanoma ei muuttuisi opettajan mukaan, eli siis kaikissa keskuksissa opetus perustuu samoihin videoihin ja kaikki oppii tasan ne samat asiat. Paikalla on kuitenkin myös apuopettaja, jolle voi esittää kysymyksiä mikäli on tarvetta.

Omasta mielestäni aika hyvä juttu tuo että joka paikassa opetetaan tasan tarkkaa sitä samaa juttua. Näkeehän sitä aika paljon uskonnoistakin miten eri lahkoilla on vähän eri sanoma yms. niin hyvä että alkuperäinen meininki pysyy :slight_smile: