Olinkohan 14-vuotias, kun join ensikännit. Veljeni armollisella avustuksella… Vanhemmat olivat mökillä ja veli tuli kotiin kaverin, kaljojen ja spritepullon kanssa, siinä tosin oli puolet pöytäviinaa (heidän sanojensa mukaan…). Minä join sen spritepullollisen… Tulin tietysti humalaan ja kivaahan se oli, yöllä heräsin krapulassa, menin oksentamaan ja mietiskelin siinä että jaa, nyt sitten tiedän miltä krapulakin tuntuu. Pikkuhiljaa kavereitten kanssa hengailuunkin rupesi tulemaan viina mukaan. Muistan, kun kerrankin oli kavereilla 0,7 l omppuviini mukana kaupungilla, yhteisenä siis, mulla oli itelleni sama määrä (olin juonut puolet siitä 1,5 litran omppupullosta edellisenä iltana… ) kahdessa pullossa, niihin kaadoin täytteeksi kossua, ja lantrasin persikka-passionmehulla (sitä makua en ole sen jälkeen tarvinnut!!). Oksensin kaksi päivää sen reissun jälkeen. Tietysti kaatuilin ja mokasin itseni monella lailla. No, se ei tahtia hillinnyt.
Juominen siis jatkui, tuo ylläoleva tapahtui joskus yläasteen jälkeen. En muista milloin juominen muuttui jokaviikonloppuiseksi…varmaan “vasta” opiskeluaikana (sitä ennen ei oikein ollut varaa, join kyllä aina kun pystyin…). Aloitin “käsikoulussa” kun olin 19v. Joka viikonloppu kunnon kännit, joskus viikollakin… Nyt just ajateltuna tajusin, että juominen oli muuten varmaan melko merkittävä syy koulun lopettamiseen! Silloin se oli vain masennus ja liian vaativa koulu yms…no huh, tajusinpa sitten tuonkin…
Työharjoittelujen aikana juominen pysyi viikonlopuissa, mutta niitten väleillä join silloin kun “halusin”. Ja sitten kun jättäydyin työkkärin kelkasta kokonaan pois, juominen mahdollistuikin milloin vain. Jostain syystä (Luojan kiitos!!) en koskaan oppinut ottamaan krapularyyppyä, kahtena tai kolmena päivänä peräkkäin tuli juotua näinä juhannuksina ja vappuina ja jouluina… Pahimpina aikoina tahti oli tätä: Lauantaina känni, su krapula, ma selvä, ti känni, ke krapula, to känni, pe krapula…jne.
Sit kesällä 2009 koin jonkun valaistumisen, juominen väheni radikaalisti, saman vuoden lopulla tuli yksi pohja vastaan, kävin aa:ssa, olin kolme viikkoa selvänä. Siitä juominen vielä jatkui vuoden 2010 ajan, kunnes tammikuussa 2011 lopetin kokonaan. Mut sitähän sä et kysynyt…
Mulla siis juominen on aina ollut vain ja ainoastaan humalahakuista. Mutta käsittääkseni tällä taudilla on hyvin monenlaisia esiintymis- ja kehittymistapoja.