Eli en siis löytänyt tällaista aihetta, mutta onko moni joutunut isoon syyniin? esim mitä minä syön (200mg) tramaleita ja nyt koitan 100mg tramaleihin siirtyä, no se on sivuseikka. myös muita reseptejä on esim riva 2mg yms yms, lähden bulgariaan tuossa elokuussa ja koitan siihen mennessä saada lopetettua tramalit vaikka kipu kylläkin on suurentunut annosten pienennettyä. Mutta uskovat myös siellä ulkomaan päässä jos ja kun näkevät lääkkeet ja näytät reseptiä heille?
^Mä en oo ite käyny, mut myös mulla ois tarkotus lähteä ulkomaille tuos kesän aikana… Sanottii et subust ja aikoinaa myös muista lääkkeist kandee apteekist pyytää sellanen paperi joka kybän maksaa, mis on kaikki lääkkeet laitettu annos jne. Sit toinen juttu on, et lääkkeet tulee olla läpipainopakkauksissa tunnistamisen helpottamiseks. Käsitin et tuo apteekin paperi olis melko kansainvälinen ja siit voi sit apteekkiin soittaa jos on jotain ongelmia.
Euroopan maissa on helpompi lukemani mukaan matkustaa ku jossain Thaimaas, jossa tuomitaan loppuiäks vankilaan huumeista… Kaveri on ollu aikoinaa 3vkoa ulkomail korvaukses ja ei ainakaa siäl (Espanjas) mitää ongelmia tullut. Kannattaa myös pakata viikon satsi lääkkeitä ylimääräistä jos vain mahdollista, koska ei voi aina päästä kotiin; esim. nuo savu-pilvet aiheutti useamman viikon viivästyksiä, joten ite ainakin katon et lähden paikkaan, josta pääsee muutamas päiväs tarvittaes kotii. Mä ku en saa ku 3vkoks lääkkeitä ja jos matka on viikon ni tuskin siksikään aikaa.
Aikoinani addi-foorumilt luin et onks kukaa saanu mitää suurempaa ku “apteekki-amfejen” kans matkustan ja siäl just tota apteekin allekirjottamaa todistusta suositeltii. Oli joku tarkastettukin mut jos oli epäselvää, ni siitä sit soitettiin, eikä kellekään ollut jääny lääkkeet tullii tms. Tuohan on maailmalla tosi harvinaist et viäl aikuisiässä on adhd-lääkkeitä. Mut sielläkin oli hlöitä kellä samanaikasest oppareit ja kunhan kaikki asiallisest (määrät, lääkkeet paketissa, lääkkeiden nimet ja hlö kelle määrätty lääkkeet sekä apteekin allekirjottama paperi mukana selkeästi), ni pitäis päästä helpost läpi, vaik tarkastettais kunnollakin. Eri asia sit jos on pilleri-purkki jossa sekasin eri värisiä pillereitä laidasta laitaan ja tietoa et kenelle määrätty ja mihin… Joku suositteli aikoinaan et helpottaa jos englanniksi on tiedot myös; kaikki tulli-vartijat kun eivät osaa edes sitä kunnolla, ni sillä saa kuitenkin haettua vaikuttavat aineet jne… Mun mielest täälläkin ollut topicci aiheesta joskus mut yhtään muista millä nimellä… Eiku tässä on ainakin joku jossa ohjeita matkustamiseen… Tai tuossa näkyy olevan jonkun verran asiaa siitä, et voiko tuoda ulkomailta lääkkeitä, mut tuo pätkivän rekisterin viesti kertoo omien lääkkeiden viennin muuhun maaha melko hyvin; ainoa muutos voi olla et miten on eri maat liittyny EU:hun ja Schengenin sopimuksee…
Mä oon paljon matkustanut viime vuosina, vaikka on ollut säännöllisessä käytössä esim. seuraavat lääkkeet: Panacod, Tramal, Temgesic, Oxycontin ja Oxynorm ja Tenox. Aluksi ei ollut kuin lääkkeet läpipainopakkauksissa ja joskus ostopakkauksessa. Sit aloin varmuudeksi ottaa mukaan Oksikodonilääkkeistä reseptikopion, jossa oli apteekin leima. Ikinä ei oo mitään kysytty lääkkeistä missään, vaikka oon paljon Euroopan sisällä lentänyt ja laivallakin muutaman kerran vuodessa mennyt Ruotsiin ja Viroon.
Omalta lääkäriltä voi pyytää jonkun todistuksen lääkkeistä, se on kuulemma kaikista virallisin vaihtoehto. Apteekista voi kans ostaa jonkun todistuksen niistä lääkkeistä, jotka siitä apteekista ostanut. Kyl joku todistus kandee olla, jos sattuu kentällä olemaan huumekoira…
Hei Nasaalisti!
Sinulla on aika kovat lääkkeet käytössä. Et taida olla tavallinen narkomaani vaan vakavasti sairas. Ei noita lääkkeitä kirjoiteta kuin vasta silloin kun TJ-numero täällä maanpäällä on aika pieni. Saanko kysyä mikä on sinun vaivasi?
Voimia toivottaa
VH
EU-maissa saa kuljetella kuukauden lääkemäärää kerrallaan. Pitää siis olla jonkinlainen resepti tai todistus, että ko. lääkettä ollaan määrätty sitä roudaavalle henkilölle.
Shengenin sopimusta noudattavat tällä hetkellä lähes kaiki Yhteisön maat (plus Islanti ja Norja, Sveitsikin kohta. Täällä tarkemmin: fi.wikipedia.org/wiki/Schengenin_sopimus). Schengenin sopimus sääntelee mm. lääkkeiden yksityistä kuljettelua näiden maiden välillä. PKV-lääkkeet ja kaikki huumeiksi luokiteltavat lääkkeet tulivat tämän sopimuksen myötä ertyisen syynin alle. (tyypillistä huumefobiapolitiikkaa. Schengenin sopimuksen tarkoitus oli edistää ihmisten ja tavaroiden liikkumista Yhteisön alueella ja luoda passiton Eurooppa. Mutta lääkkeiden osalta asia tehtiin suhteettoman monimutkaiseksi… oli pakko kommentoida, sillä kaikilla muilla osa-alueilla liikkuminen tehtiin mahdollisimman helpoksi).
Muutin Suomesta Espanjaan. Tulin monen Shengen-valtion läpi kuukauden benzot mukana. Napit oli vierottautumisprosessiani varten a-klinikalta hankittuja. Homma hoitui niin, että puhuin a-klinikkalääkärini kanssa muuttosuunnitelmasta. Hän hoiti asian apteekin kanssa, eli purki vanhan apteekkisopimuksen ja kirjoitti minulle kuukauden satsin benzoja (fiksuna ihmisenä hän pisti respaani suuremman päiväannoksen, kun missä mentiin, jotta minulla olisi hyvää aikaa hommata alan lääkäri ja lääkitys määränpäässä).
Apteekissa on PKV ja muita huumeita varten Schengen kaavake, jonka farmaseutti täyttää. Se sitten nidotaan reseptin kanssa nippuun, jota kannattaa kuljetella nappien kanssa samassa pussissa. Ohjeistuksena oli vaan, että kuljetan lääkkeet pakkauksineen. Jos olet siis yhden lääkärin hoidossa, ei tuon toimenpiteen pitäisi olla minkäänlainen ongelma.
Käytännössä ei millään rajalla tutkittu yhtään EU-maan rekisterissä ollutta autoa, paitsi ylitäynnä mustia afrikaanoja olevia autoja. Täytyy siis olla erityisen paskamainen tsägä, jos joutuu kiinni kuljettaessa pameja ilman Schengenpapruja. Niin käy yleensä, jos on hyvät huumerikostaustat (tai siis auton omistajalla on) ja rajaukkelit huomaavat rekkareista että puikoissa voi olla tuomittu kamakuski.
Mutta puhtailla papereilla ei hätää ole. Pistokokeita ei saa tehdä, vaan tullilla pitää olla syytä epäillä.
Pitäisi kai Tramalille olla joku lappu, mutta harvemmin on ollut edes reseptiä mukana. Toisaalta vien aika pieniä määriä, joten ei varmasti ole epäilystä tulevatko omaan käyttöön.
Koiria on aika usein Damista tulevilla lennoilla, mutta eipä ole kukaan koskaan kysynyt mitään. No, olenkin tavallinen työmatkustaja joka matkustaa selvin päin. Pöllyssä/humalassa olevat syynätään.
Vuosi sitten muutin ulkomaille,Euroopan ulkopuolelle ja laakarini kirjoitti panacodiin seka 100mg tramal retardiin vuoden reseptit maksimiannoksilla,jotka apteekki antoi todistusten kera…taisi olla ‘laakelaukussa’ 24 100kpl pakettia panacodia seka 15 100kpl pakettia tramalia. Lisaksi laakari kirjoitti selvityksen etta kyseessa on muutto ulkomaille ja kaytössa paivittain sen ja sen verran kyseisia laakkeıta ja kyseinen maara laakkeıta luovutetaan potilaalle plapla…tullissa ei olisi kysytty mitaan,laakkeeni papereineen olivat osaksi kasimatkatavaroissa(matkalaukussa ) mutta mina fiksuna tyttöna ilmoitin etta kai teidan edes kuuluu kysya resepteja kun on naın jarkyttava maara laakkeıta laukussa…kysyivat sitten ja toıvottıvat hyvaa matkaa…tulomaassa ei mitaan ongelmaa myöskaan…jotta nain…