Masennuslääke ja lihoaminen

Vertaistukea vailla. Todettu vakava masennus 2 vuotta sitten. (Nuorempana kärsin myös, silloin oli mirtazapin käytössä, jonka sitten lopetin kun veti täysin zombiksi. 4h tuijottelin seinää ja katonrajaa yms. En nauranut, enkä itkenyt. Ei mitään tunteita. Ei edes silloin kun kaksi läheistä menehtyivät… Ihan hirveä lääke.)

Nyt näin aikuisiällä kun masennus uusiutui, ehdotettiin lääkkeitä ja terapiaa. Ainoan toiveen esitin että ei mirtazapinia ed.main.syistä. Tai mitään mikä nostaisi painoa. Sitten asiaan:

Nyt 2v aikana masennuslääkkeistä kokeillut:

Essitalopraami: lihotti 10kg ALLE kuukaudessa.
Vaihdettiin tästä syystä venlafaxiin (venla).

Venla: väsyttää ihan hitokseen, mikään ei kiinnosta, sängyn pohjalla parhaimillaan mennyt 20h vuorokaudesta… Ei kiinnosta nähdä ketään, puhua kenellekkään, liikkua missään jne. (Normaalisti olen sosiaalinen, nauravainen ja puhelias ihminen).

Nyt uusimpana masennukseen tällähetkellä Voxra 150mg (bupropion 150mg) Kysyisinkin tästä kokemuksia? Niin miinukset ja plussat, kaikki on tervetullutta. Tähän lisään vielä että Voxran lisänä syön vielä venlaa 75mg (ajetaan lääkitys alas) ja Consertaa ADHD:hen.

Propral on ollut ennen masennusta ahdistukseen/paniikkihäiriöön, mutta en ole varma toimiiko tämä siten miten pitäisi. Sydämenlyöntejä rauhoittaa, mutta varsinaista ahdistustahan tämä ei kyllä ole vienyt pois. Olisiko kannattavaa kysyä tähän lääkäriltä jotain toimivampaa vaihtoehtoa, mitkä teillä toiminut tämän Voxran kanssa? Ikää löytyy n.30, jos sillä nyt mitään vaikutusta asiaan.

Propral on beetasalpaaja. Auttaa lähinnä fyysisiin oireisiin, sydämen sykkeeseen, käsien tärinään, hikoiluun jne. Psyykkisiin oireisiin ei mitään apuja.

1 tykkäys

Hei

Itse olen syönyt yhdistelmää Citalopram 20mg + Ketipinor 25mg jo pitkään. Etenkin silloin alussa lääkkeet nostivat minut vauhdilla pinnalle. Kyse ei oikeastaan ollut masennuksesta vaan ahdistuneisuudesta ulkoisten olosuhteitten takia. Nämä lääkkeet eivät lihottaneet yhtään, tosin olen tyypiltäni vähän sellainen “läpipaska” Käsittääkseni Citalopram on ihan perus SSRI-lääke.

Tsemppiä sinulle!

1 tykkäys

Tämä vähän ärsyttääkin kun psyykkisiinkin olisi kiva saada jotain “apua”. :woozy_face:

Itsellä tuntuu kaikki nuo masennuslääkkeet ja uneen määrätyt joko lisäävän kiloja tai sitten hidastavat ruoansulatusta ihan huolella. Tuo ketipinor tuntuu nyt tällähetkellä ainakin että ehkä se ei oo mulle sopiva. Ja pitäisi kysyä vaihtoa. Mutta en tiedä sitten…