Huomenta! Entisessä koukussa kiemurrellaan, en tässä sitä enää lähde kertaamaan. Pitkävaikutteisia bentsoja + kodeiinia kuluu entiseen malliin, ellei vähän reilumminkin
- takana jo useita käyttövuosia ja määrät sen kun nousevat
On tullut tunne ettei bentsokaan enää helpota oloa vaan päinvastoin, pian lääkkeen oton jälkeen tulee tosi paskamainen, masentunut ja tympeä olo. Onko muilla bentsoja pitkään käyttäneillä samoja kokemuksia? Ja kysytäänpä vielä toisinpäin - onko mieliala korjaatunut (ja millä aikataululla) jos/kun on koukusta itsensä irti taistellut?
Moi. Minä luullakseni muistan kutakuinkin tarinasi.
Benzoista vieroittautumisessa en todellakaan osaa neuvoa, koska en ole itse siihen koskaan pystynyt(17 vuoden säännöllinen käyttöhistoria takana, sisältäen paljon väärinkäyttöä ja totta kai erittäin paha riippuvuus), mutta eihän siinä mitään kovin kummaa ole, että benzot alkavat yliannoksilla toimia nk. paradoksaalisesti, eli lähinnä ahdistaa vain enemmän. Itselläni benzot toimivat yleistyneeseen ahdistuneisuuteen, sekä toki ihan puhtaasti riippuvuuden lääkitsemiseen lääkinnällisillä annoksilla, joka tarkoittaa mulla yleensä n. 4 mg klonatsepaamia/vrk, ts. tuo ei “tunnu missään”, olo on normaali, vieroitusoireet ja ahdistus pysyvät loitolla. No, mm. eilen tuli sitten ihan pelkkää tyhmyyttään ja flunssan potemisesta johtuvan tylsyyden “hoitoon” kiskaistua huomattavasti suurempi annos(En muista tarkkaan, mutta paljon noita ryynejä meni), enkä mä sitä oloa kehua voi. En kutsuisi varsinaisesti ahdistukseksi, mutta tosiaan tylsä olo ja vituttaa, kun ei saa mitään järkevää aikaiseksi
.
Jos suinkin pystyt, niin yritä pitää annokset ihan normaaleina, eli peruslääkinnällisinä annoksina. Vieroitusoireet eivät käy niin tuskallisiksi, eikä sun tarvitse stressata mistään kokonaan lopettamisesta, mutta mieliala saattaa parantua huimasti, kun pää on kirkkaampi. Itselläni on ainakin yleensä parempi mieli, kun nuppi ei ole ihan sumussa. Kun saa aikaiseksi jotakin muutakin, kuin pelkkää jumitusta, niin se jo parantaa psyykkistä vointia. Toki sulle puskee todennäköisesti vieroitusoireita, jos lähdet kovin korkeista annoksista tiputtamaan, mutta se kirkkaampi pää voi olla hyvä motivaattori ja se pitää muistaa, että maltti on todellakin valttia noiden lääkkeiden alasajossa. Liika hätiköinti ei johda, kuin erittäin todennäköiseen ja isoon takapakkiin. Todellakin helpommin sanottu, kuin tehty, mutta aina, jos tuntuu, että pärjäät vähemmällä, niin pitäydy siinä ja koeta kestää vaikka välillä hammasta purren ja anna itsellesi tosiaan armoa, eli mikään pakko ei ole lopettaa kokonaan ja helpotus on käden ulottuvilla(Siis jos on?), mikäli liian pahalta alkaa tuntua.
Eipä tästä mun jorinastani mitään iloa/hyötyä tainnut olla, mutta tsemppiä Tsempille kuitenkin
.
Kiitos Winston
- olet jeesannut minua ennekin
Tuntuu ettei kodeiini puske niinkään sitä tympeää, nääntynyttä ja ahdistunutta oloa. Toisaiseksi annan kodeiinin mennä entisellä annoksellaan. Annan luvan itselleni ottaa bentson tiettyyn kellon aikaan - ja jos mahdollista sinnittelen aina tunnilla eteenpäin. Elän elämää siis tunti kerrallaan
Tavoite edelleen täysraittius ![]()
^ Mustakin on hyvä ajatus, ettet ryhdy nyt sorkkimaan sitä kodeiiniannosta. Jos kodeiini parantaa oloasi, se voi toimia hyvänä tukilääkityksenä benzojen alasajossa ja mikäli sulla on tavoitteena päästä tyystin putsiksi, niin oppareiden vieroitusoireet ovat yleensä helpommat kestää, kuin benzojen. Ainakin ne kestävät paljon lyhyemmän aikaa. Lisäksi siinä vaiheessa, kun ryhdyt ajamaan kodeiinia alas, saatat tarvita siihen hommaan puolestaan benzoja tukilääkitykseksi, jolloin olisi tietysti hyvä, että olisit saanut ne toimimaan taas lääkinnällisillä annoksilla ja ilman, että ne aiheuttavat tuota paradoksaaliahdistusta.
Kiitos! Pääsinhän minä muutama vuosi sitten benzojen psyykkisistä viekkareista hyvinkin eroon, fyysiset koin raskaana ja lopulta sietämättömänä kestää.
Paljon keskustellaan siitä kuinka benzojen lopettamisen jälkeen jää masennus/ahdistus/tyhjyys jotka kestävät liki ikuisuuden
Nyt pelkään, kun tässä koukussa olen jo näinkin kauan kiemurrellut, että itsellenikin käy samoin
Olen lukenut paljon artikkeleita joissa esim. vanhuksilta on suhteellisen nopeallakin aikataululla purettu pitkään käytössä olleet benzot helposti pois - ja kaikki ovat olleet tyytyväisiä
Onkohan tällä palstalla kenelläkään kokemusta bentzojen lopettamisesta - ilman helvetillisiä kärsimyksiä?
KYLLÄ KOEN ETTÄ VERTAISTUKI ON PARAS TUKI
KIITOS ![]()
Nyt putosi taivas
Sain juuri kuulla että kaikki kanavani hankkia lääkkeitä tulevat katkeamaan… Minusta tulee siis RAIVO RAITIS kertaheitolla - halusinpa sitä tai en
Sen kunniaksi kiskaisin nyt kourallisen kodeiinia - jotta pystyisin edes tämän teksin kirjoittamaan… En tiedä miten selviän tai jaksanko lähteä enää uusiin, mahdottomiin ja loputtomiin taisteluihin
Työt olisi hoidettava ja vapaa-ajalla esitettävä kaiken olevan hyvin - mikäli uuden ihmissuhteeni haluan säilyttää…
Tiedän että ehdotatte ammattiavun hakemista. En vain uskalla riskeerata/jaksa uskoa että asiani pysyisivät salassa - vaan että kaikki lopulta kääntyy kuitenkin minua itseäni vastaan. Onko kenelläkään kokemusta - mennekö tieto esim. työnantajalle?
No, kodeiinihumala alkaa olla laskussa - ja kahvi kupissa jäähtynyttä… En kykene kirjoittamaan enempää…
Oon tässä vähän utelias nyt (sori en lukenut ihan koko lankaa läpi)
Oliko iso tiputus? Esim. 3 bentsoa päivässä ja nyt tiputtavat heti nollaan?
Mitäs bentsoja olet viime aikoina syönyt (viimeisen 6kk-12kk aikana), mitä määriä päivässä ja onko mg määrää tiputettu vai tuliko tämä ihan yllärinä?
Kun Virosta sai vielä tuoda bentsoja niin mulla meni pahimmillaan miltei 300kpl bentsoa (5 tai 6 eri valmistetta) n. 2-3 viikon välein, joista 120kpl oli xanoreita. Söin niitä useamman vuoden putkeen ja menin sitten toiselle paikkakunnalle kavereitten kaa viettämään uutta vuotta. En ollut pariin päivään X:iä napannut (ilmeisesti oli loppu tai jotain) ja muistan kun poltin bongista savut, kaveri oli kyykyssä ja yhtäkkiä kaaduin kaverin yli suoraan lattialle. Paikan päällä oli 6 henkilöä, puolet miehiä ja puolet naisia. Pari kaveria luuli että pelleilen vaan mutta naispuolinen ystävä jonka kanssa tullut vietettyä tosi paljon aikaa vuosien saatossa huomasi heti että ei ole mun tapa pelleillä tollasilla asioilla.
Sain epilepsiakohtauksen, pilvi laukaisi kohtauksen ja parin vuoden pitkän xanor putken jälkeen ei olisi kannattanut lopettaa seinään tai pikkuhiljaa olisi pitänyt vähentää annosta.
Mulla meni vielä leuka sijoiltaan, kun haukotan / avaan suun ihan äärimmilleen niin leuka loksahtaa paikoiltaan (löysät jänteet) joten osa kavereista luuli että mä oon mahdollisesti väkivaltainen kun epilepsiakohtaus päällä (olivat lukeneet asiasta jostain) joten pitivät mua alhaalla ja yritin sanoa että kaikki on ok mutta leuka oli sijoiltaan niin luulivat että kohtaus jatkuu, ottivat rajumman otteen, potki kylkeen ja vaikka mitä kunnes tämä sama naishenkilö tajus että yritin sanoa että kaikki ok, leuka vaan sijoiltaan ![]()
Yksi paikan päällä olevista naisista oli IHAN shokissa, ei puhunut yli tuntiin sanaakaan, oli sille ilmeisesti rankka näky. Tilattiin ambulanssi ja kirjoitin valmiiksi paperille että voitteko antaa rauhoittavia suoraan suoneen niin leuka menee paikoilleen kun lihakset rentoutuu (ekan kerran kun tämä leukaloksahdus tapahtu 18-19 vuotiaana niin yöllä terveysasemalla tykittivät bentsoja mulle suoneen niin leuka meni heti paikoilleen).
Ambulanssimiehet eivät suostuneet vaan veivät mut päivystykseen jossa hammaslääkäri väänsi sen paikoilleen laittamalla peukalot takahampaitteni kohdalle ja nosti leukaa ja näytti miten se tehdään.
Leuka meni vuosien varrella vielä useasti paikoiltaan, lopulta sanoin kaverille että lyö mua nyrkillä kasvoille niin se menee paikoilleen kun oltiin yökerhossa. Nyt viimeiset 8v ainakin pysynyt ihan ok toi leuka paikoillaan.
Sain pari kertaa uudestaan epilepsiakohtauksen kun xanttuja oli jättänyt syömättä ja joku toinen päihde saatto laukaista kohtauksen (ei tosin aina). Menin magneettikuvauksiin, kuvasivat päätä mutta lääkäri totesi että mulla EI OLE epilepsiaa vaan lääkäri nimenomaan sanoi että johtui tosi pitkästä Xanor putkesta joka loppui seinään.
Lääkäri Kirjoitti mulle respan 2-3kk satsin xanoreita ja niitä sitten tiputeltiin pikkuhiljaa alaspäin.
Pieni lisäys tuohon aikaisempaan viestiini, Xanor on ainoa bentso jossa voi käydä noin. Se on ns. “vahvin bentso” ja aiheuttaa myös fyysistä riippuvutta, niitä pitää tosin rouskia ihan saatanasti ja pitkän aikaa ja sitten lopettaa seinään että tulee tuon tyylisiä oireita.
Pointtina kuitenkin oli että yleensä lääkärit eivät suostu lopettamaan kaikki lääkkeet seinään kun on bentsoista ja masennuslääkkeistä kyse vaan ne pitää hitaasti tiputtaa se mg määrä, saattaa mennä kuukausia.
Kerran kokeili heittää tollaseen C- tai D-vitamiini purkkiin bentsot ja sekoitin purkin, olivat melko samannäköisiä, kokosia ja värisiä. Aamusin otin sieltä purkista aina yhden tai kahden vitamiinin, yritin silleen huijata omia aivoijani että kaikki ovat vitamiinitabletteja ja kyllä se itselläni toimi, ei se bentsohimo ollu yhtä kova ja placebo vaikutuskin tuli pari kertaa, luuli syövänsä bentson vaikka olikin vitamiini. Ja välillä tuli sitten mukava yllätys kun sieltä tulikin bentso kouraan ![]()
^ Höpöhöpö
. Aivan kaikkien bentsodiatsepiinien seinäänlopetus voi laukaista epileptisen kohtauksen tai aiheuttaa vaikkapa sydänkohtauksen. Olennaisinta on se, kuinka pitkään on yhtäjaksoisesti benzoja käyttänyt. Toki myös määrillä on merkitystä, eli sitä rajummat vieroitusoireet tulevat, mitä korkeammista annoksista nollaa. Xanorin lyhyestä puoliintumisajasta johtuen sen vieroitusoireet iskevät intensiivisemmin ja näin ollen saattavat toki tuntua paljon rankemmilta, kuin pitkävaikutteisten hitaammin hiipivät viekkarit, mutta loppupeleissä edessä on kutakuinkin sama tuska, lopettipa seinään sitten 10:n vuoden yhtäjaksoisen Xanorin rouskimisen tai yhtä pitkään kestäneen säännöllisen Riva-kuurin. Kaikki benzot myös aiheuttavat fyysisen riippuvuuden pidemmällä käytöllä ja itseasiassa suuri osa benzojen pitkäaikaiskäyttäjistä onkin koukussa niihin nimenomaan fyysisesti, ei suinkaan kovin pahasti psyykkisesti. Vaikea psyykkinen koukku syntyy lähinnä väärinkäyttäjille, eli niille ihmisille, jotka saavat benzoista oloja. Monet ihmiset eivät saa benzoista mitään kummempaa mielihyvää, eikä heille tule himoa niihin/halua käyttää niitä väärin/isoilla annoksilla, koska heillä ne eivät sinänsä “tunnu missään”. Lievittävät ainoastaan ahdistusta/unettomuutta/spastisuutta/mihin niitä ikinä onkaan määrätty ja se siitä.
Edittiä Tsempille: A-klinikalta tai muultakaan hoitotaholta ei pitäisi mennä tietoa työnantajalle tai muuallekaan, mutta en mä(tai kukaan muukaan) toki voi täysin taata, että vaitiolovelvollisuudet ovat tyystin vedenpitäviä. Omakohtaista kokemusta noista asioista mulla ei ole, kun sen verran heikosti olen ollut kenenkään työnantajan leivissä koskaan :mrgreen: . Ymmärrän kyllä kuumotuksesi avunhakemista ja päihdeongelmasi “julkista” tunnustamista kohtaan ja itse päätöksesi teet, mutta mietihän sitä, että mikäli kaikki lääkkeesi katkeavat kerralla seinään, saatat hyvinkin mennä vieroitusoireiden tähden niin heikkoon kuntoon, ettet siinä tilassa yksinkertaisesti pääse raahautumaan työpaikallesi ja vaikka pääsisitkin, työnteostasi ei välttämättä tulisi yhtään mitään. Sitten ainakin tulee sanomista ja selviää, että kaikki ei todellakaan ole kunnossa
. Mites joku yksityislääkäri? Saisit ainakin lääkkeitä ja lääkäristä ja omasta halustasi riippuen, voisit myös kertoa kaiken ongelmastasi ja voisitte yhdessä laatia tiputusohjelman, jonka avulla vieroitus menisi edes kutakuinkin siedettävästi. Toki voit myös käydä yksityislääkärillä vain hakemassa lääkkeet ja tiputella sitten ihan itse, parhaaksi katsomallasi tavalla ja tahdilla, niitä pois, jollet tahdo sillekään lääkärille ongelmastasi puhua. Tuo, mitä ReChemo sanoi, on aivan totta, eli eipä benzolääkitystä saisi koskaan seinään lopettaa ja tämä sun pitäisi toki kertoa nykyiselle lääkärillesikin. Tietenkään se ei välttämättä auta mitään, sen verran sekopäisiä päätöksiä lekurit ovat väliin tehneet
, mutta siinä tapauksessa sitten kannattaa siirtyä suosiolla jollekin toiselle lääkärille. Kodeiinin vieroitusoireet ovat sen verran lyhytkestoiset ja huomattavasti vähemmän vaaralliset, kuin benzojen, että ne nyt lusii läpi max. parissa viikossa ja olo on lähinnä sellainen, kuin olisi vittumainen flunssa vatsaoireiden kera, mutta toki se psyykkinen kitkutus kodeiiniin on täysin yksilöllistä ja saattaa käydä hyvinkin vaikeaksi kestää, vaikka fyysinen puoli menisi ohitse verrattain lyhyellä ja siedettävällä kärsimyksellä.
Tsemppiä edelleen ja kerro kuulumisiasi jossakin vaiheessa, jos suinkin kykenet ja tahdot.
Mulla on viikon kuluttua alkamassa viikon loma. Saan tuolloin olla ihan yksin. Tuon viikon aikana kaikki pitäisi ajaa sitten nollille. Tätä nykyä käytän Insomin 30 mg/vrk ja kodeiiniin olen kyllä koukuttunut ja toleranssien noustua saattaa mennä parikin liuskaa päivässä. Ymmärränhän minä että alasajon aikana en tulisi olemaan mitenkään työkykyinen vaan ongelmani tulisi päivänvaloon heti, nytkään ei kestä kun muutama tunti lääkkeenotosta niin alkaa hiki valua ja kädet täristä - täytyy siis ottaa lisää että kukaan ei huomaisi mitään ![]()
Mites yksityislääkärit, onko heillä vaitiolovelvollisuus tällaisessa asiassa työnantajan suhteen. Ajatellaan vaikka että olisin lastentarhanopettaja tai raskaankaluston kuljettaja (mitä en kylläkään ole). Vastuuta ja tarkkaavaisuutta vaativassa ammatissa kuitenkin jossa pään pitäisi olla hyvinkin selvä. Kaikesta huolimatta voin vannoa selvinneeni työssäni hyvin, kenelläkään ei ole ollut huomautettavaa, ei sairaspoissaoloja, hiljattain tulin isosta hakijaporukasta valituksi vakituiseen virkaan työssä jossa olin määräaikaisena työskennellyt vuosia. Osaisikohan Tuomo vastata tähän vaitiolovelvollisuusasiaan
![]()
Tuo “plasbovitamiinipilleripurkki-konsti” toi hetkeksi jopa hymyn huulille
- mutta ehkä toimiva idea ![]()
No perjantaina alkaa sitten HELVETTI - olen varautunut viettämään lomaviikkoni sängyn pohjalla oksennusämpäriä halaillen ![]()
Niin - ja ReChemolle vielä… Oletko nyt päässyt benzoista irti
Kuinka yksityislääkärisi asiaan suhtautui
Oliko sinulla ongelmia tämän vaitiolovelvollisuuden kanssa ![]()
^ Yksityislääkäriä sitoo vaitiolovelvollisuus ihan siinä, missä lääkäreitä yleensäkin ja yksityisten luulisi olevan vielä tarkempia siitä, että pitävät suunsa supussa, koska tyytyväiset asiakkaat/potilaat ovat heidän tulonlähteensä, jota ei sovi menettää. Joku TK-lekuri nyt saa palkkansa, vaikkeivat kaikki potilaat palveluunsa niin tyytyväisiä olisikaan, mutta yksityisen on turvattava oma bisneksensä, jos mielii asuntolainansa maksaa. Yksityislääkäriä ei edes välttämättä kiinnosta lainkaan, mitä teet työksesi ja vaikka asiasta luultavasti jotakin puhetta tulee siinä kaiken jutustelun ohella, ei häntä silti välttämättä kiinnosta juuri se, missä sitä työtäsi teet, eli eipä se työnantajan paljastaminen edes mikään välttämättömyys ole. Missään tapauksessa kenelläkään lääkärillä ei ole mitään oikeutta mennä levittelemään mitään ihmisten tietoja työnantajille tai muillekaan tahoille. Toki joitakin erikoistapauksia saattaa olla, mutta ne ovat hieman eri asioita, kuin se, että tarkkuutta vaativassa työssä oleva käyttää PKV-lääkitystä. Monet ihmiset käyvät töissä lääkkeiden voimin, siis ihan niinkin, ettei asiassa ole mitään salailua takana, koska työ sujuu lääkityksen avulla paremmin, kuin ilman lääkitystä ts. vaivaisena. Tietenkin tuo riippuu hieman työstä, eli joitakin sellaisia hommia lienee, missä lääkitys ei ole sallittua, mutta melko vähän tuollaisia kait lopulta on
. Vaikeaa ottaa kantaa, kun et kerro, mitä työksesi teet(En nyt todellakaan odota, että kertoisitkaan), mutta jos työsi on sujunut noinkin hyvin, vaikka lääkitystä käytät, niin enpä uskoisi ongelmia tulevan. Sulla tuntuu suoraan sanottuna olevan aivan ylimitoitetut kuumotukset tuota tietojen vuotamista kohtaan.
Viikko kuulostaa kyllä todella lyhyeltä ajalta kaiken nollaamiseen
. Kodeiinin fyysiset viekkarit tuossa ajassa saattaa vielä hyvinkin saada selätetyksi(Tosin sulla on käyttö ilmeisesti niin pitkäaikaista ja suurilla annoksilla menevää, että saattavatpa fyysiset viekkarit kestää pidempäänkin), mutta benzoista, etenkin, kun noinkin pitkävaikutteista käytät ja olet käyttänyt pitkään, reflat luultavasti vasta alkavat kunnolla siinä viikon kohdilla. Itse en ainakaan huomaa pitkävaikutteisista benzoista lainkaan refloja, vaikka olisin pari päivää ilmankin. Vasta sen jälkeen alkaa tuntua siltä, että nyt ei ole kaikki kunnossa ja olo vain pahenee ja pahenee.
Sori nyt, kun kuulostan siltä, että olisin kovasti torpedoimassa sun vieroitusyrityksesi, mutta olen vain realisti. Siksipä suosittelisin menemään sinne yksityislääkärille laittamaan lääkitysasiat kuntoon, jotta saisit tiputeltua lääkkeet pois huomattavasti rauhallisemmassa aikataulussa, joka taatusti poikisi paremman lopputuloksen.
Voimia ja toivotaan, että asiasi jotenkin järjestyisivät parhain päin
.
KIITOS taas, tuo toki helpottaa mikäli äärimmäinen hätä tulee. MUT ANTEEKSI ETTÄ JANKKAAN TÄTÄ SAMAA
Laissa ajoterveysvaatimuksista sanotaan näin (suora kopio): IlmoitusVELVOLLISUUDEN piiriin kuuluu kummankin ryhmän kuljettaja (siis myös henkilöauto) jos hän käyttää huumeita tai väärinkäyttää psyykkeeseen vaikuttavia lääkkeitä siten että havannointikyky jne. on alentunut. No, tuo havannointikyvyn aleneminen ei kai minun kohdallani ole näy mitenkään selkeästi, tai itse sitä en huomaa…tietenkään
No, liikenteessä ei kuitenkaan ole tullut töpeksittyä.
On mulla benzoja sen verran että tuosta viikon aikataulusta voi joustaa mutta kodeiini on pakko saada nollille. Muutama päivä vielä aikaa elää - sitten alkaa HELVETTI ![]()
^ Tuossa puhutaan nimenomaan väärinkäytöstä. Eihän PKV-lääkkeiden käyttö suinkaan automaattisesti ole mitään väärinkäyttöä. Kyllä omia lääkkeitään saa käyttää ilman, että siinä on yhtään mitään väärää. Toki omia lääkkeitäänkin voi väärinkäyttää, eli vetää niitä suuremmilla annoksilla, kuin lääkäri on määrännyt. Tässä ei syyllisty sinänsä mihinkään huumausainerikokseen, kuten silloin, jos lääkkeensä ostelisi jostakin kadulta. Tuollaisesta väärinkäytöstä saattaa kuitenkin tulla sanomista sellaisissa tilanteissa, että on esim. juuri erityistä tarkkuutta ja varovaisuutta vaativassa duunissa. Jos sua tosissaan kuumottaa noin pahoin tuo työnantajallesi ilmoittaminen, niin voithan sä sanoa, jos sinne yksityislääkärille menet, että sulla on ollut tätä lääkettä X reseptillä vaivaan Y ja jättää kertomatta väärinkäytöstäsi. Saisit silloin lääkkeitä sen verran, ettei ihan seinään tarvitsisi katkaista, vaan saisit tosiaan tehtyä sen tiputtelun rauhallisesti omaan tahtiisi.
Sitten vielä tuosta helvetin alkamisesta: Tämä kuulostaa nyt ihan hirveältä paskan lässytykseltä ja suoranaiselta vittuilulta, mutta jos refloihin suhtautuu jo valmiiksi niin, että yhtä helvettiä se tulee olemaan, eikä niitä voi kestää, niin mieli kyllä pahentaa ne moninkertaisiksi. Tiedetään, tiedetään
. Mulla on itsellänikin aika paljon kokemusta erinäisistä refloista, kuten sullakin, ja voihan siinä olla pirun vaikeaa ajatella kovin aurinkoisia asioita ja nähdä missään mitään hyvää, mutta jos mitenkään kykenee irroittamaan ajatuksensa edes vähäksi aikaa siitä, että nyt on reflat ja miettimään ihan muita, positiivisempia juttuja, niin olo ei tunnu ihan niin kammottavalle.
Miten sulla menee nyt?
Tsemppi, hoi! Miten olet pärjäillyt?
Loman ajalle kasaatui yhtä sun toista velvoitetta joten lopetusyritys jäi siihen. Tänään ensimmäinen päivä ilman kodeiinia. Hikimärkä, vatsaoireet, tuskin kykenen tätä viestiä kirjoittamaan. Lääkkeitä ei enää ole. Kaveri ihmettelee kovasti mikä vialla. Kuinkahan moni muu koukkuun jäänyt väärin käyttäjä täällä taistelee saman ongelman kanssa nyt kun e-resepti on tullut käyttöön eikä lääkkeitä voi useilta asemilta kiertää hakemassa
^ Jos sulle noin kävi, että jäit kiinni siitä, että hait samoja lääkkeitä monelta eri lääkäriltä, niin onhan se yksityislääkäri silti vaihtoehto. Jos sellainen lääkäri, jolla kaikki luvat ovat kunnossa, kirjoittaa sulle tyystin laillisen reseptin, niin kyllä sä sillä lääkkeesi apteekista ulos saat. Kela saattaa kyllä koputella nokkaansa ja kieltäytyä antamasta Kela-korvausta, mutta Panacod(Oletan sun käyttäneen Pancodia) nyt on halpaa, kuin halpa makkara ilman Kela-korvaustakin. Insomininhan ei nyt ylipäätään ole Kela-korvattava lääke
. Tietenkään kukaan lääkäri ei määrää sulle Panacodia sellaisilla annoksilla, joita olet tottunut käyttämään, koska Panacodin ehdoton maksimiannostus on 8 tbl./vrk. parasetamolin maksatoksisuuden tähden, mutta kyllä sä vähemmälläkin lääkityksellä saisit vieroituksen hoidettua tuskattomammin pudottelemalla, kuin jääkylmällä kalkkunalla. Vaikka kodeiinin fyysiset viekkarit eivät kauaa kestäkään, eivätkä ole kuolemaksi, niin post-akuutit vieroitusoireet voivat olla pitkälliset ja hankaloittaa elämää sen verran, että siksi vieroitus rauhallisesti vähentämällä olisi armeliaampaa.
Toivottavasti muuten olet erotellut kodeiinin noista Panacodeista, jos sulla on jo ties kuinka pitkään mennyt sitä jättiannoksilla. Kodeiinihan ei itsessään järin vaarallista ole, jos vain toleranssia löytyy, mutta se parasetamoli on erittäin paha maksamyrkky ja juuri sen vuoksi Panacodin enimmäisannostusta ei missään tapauksessa saisi ylittää. Joillain voi riittää jo 1 parasetamolin yliannostus aiheuttamaan maksavaurion ja jos käyttö yliannoksilla on jatkuvaa(Ilman erottelua siis), niin on ihan tosissaan syytä olla huolestunut maksansa kunnosta
. Maksa-arvosi sun kannattaisi ainakin käydä testauttamassa pikimmiten, jos olet erottelematta mennyt kaikki Panacodisi kiskomaan
. Toivottavasti et.
Kuumottelit kovin sitä, että meneekö tieto lääkkeiden väärinkäytöstäsi työnantajallesi, mutta jollei tuosta ole mitään ilmoitusta tehty sinne suuntaan, että jäit kiinni lääkkeiden hakemisesta monesta eri paikkaa, niin silloin lienee aivan turha pelätä sitä, että tieto yksityislääkäriltä hakemastasi respasta enää minnekään leviäisi. Jos sulla on aiemminkin ollut respat lääkkeisiisi ties kuinka kauan, eikä niistä ole mihinkään ilmoiteltu, niin miksi ihmeessä nyt ilmoitettaisiin
.
Kovasti voimia <3.
No, niin! Kello aamulla vähän vaille kuus ja töihin pitäis lähtee. Kodeiini on seinään loppunut. Mielestäni pääsin varsin lievin viekkarein - pari päivää hikoilua ja mahaoireita. Ottaen huomioon kuitenkin että pudotus oli pirun suurista annoksista
Bentsoja muutama tabu jäljellä, ja niillä pitäis nyt lopettaa muutamassa päivässä joten kovat ajat lienee edessä
Kaikkein pirullisinta tässä on tuo ihon kutina ja polttaminen, nämä oireet kodeiini lievitti hyvin, kortisonista näyttäisi olevan apua myös, antihistamiinit eivät auta mitään! Eripuolille kehoa nousee valtavia urtikariapaukamia, jotka kutiaa. Ja sitä kutinaa ei kestä kukaan
Jos olisi mahdollista niin liittyisin tähän valokuvia. Eilen hankin Lyricaa :mrgreen: - ajattelin että vois lievittää bentsorefloja. Onko muilla kokemuksia
Tämä mun juttu taitaa koskettaa tällä aika montaa muutakin viihde-överikäyttäjää… Pkv-lääkkeethän on nyt siis vain e-reseptillä, joten lääkkeiden haku eri asemilta ei enää onnistu vaan siitä narahtaa välittömästi ![]()
Onko kellään kokemuksia että Lyricalla voisi helpottaa bentsojen viekkareita. Millaiset vieroitusoireet Lyricasta tulee sillä sekinhän pitää ajaa alas lähiaikoina. Kodeiini siis loppui seinään toista viikkoa sitten. Nyt Insomin menee 1|4 annoksella alkuperäisestä, pudotellut olen muutamassa päivässä. Tuntuu että Lyrica auttaisi.
^ Mulla ei ole omakohtaista kokemusta Lyricasta(Lukuunottamatta paria väärinkäyttökertaa ilmeisesti itselleni liian suurilla annoksilla, joista sain vain helvetin huonon olon, mutta ne nyt eivät liity tähän mitenkään), mutta niinhän nuo monet sanovat, että Lyrica auttaisi benzoviekkareihin, mikä ihan loogista onkin, koska GABA:anhan tuokin vaikuttaa, vaikkakin hiukan eri tavoin, kuin benzot. En epäile siis hetkeäkään, etteikö Lyrica helpottaisi oloasi, mutta henk.koht. olen silti hieman skeptinen sen suhteen. Tämä siksi, että Lyricaan jää koukkuun melko nopeasti, jos sitä vähänkin säännöllisemmin kiskoo, minkä lisäksi toleranssi ko. lääkkeeseen saattaa myös alkaa kasvaa, kuin varkain, vaikkei mitään väärinkäyttöä tarkoituksella harrastaisikaan. Sitten sulla on selätettävänä vielä Lyrica-koukkukin, joka on kuulemani mukaan erittäin vittumainen koukku, vaikkeivat vieroitusoireet onneksi yleensä kovin kauaa kestäkään. Sen lisäksi sulla on luultavasti edelleen päällä benzoviekkarit, koska ne kestävät niin helkkarin pitkään, varsinkin sun käyttöhistoriallasi. Benzoviekkarit eivät siis ehdi loppua mihinkään lyhyen Lyrica-kuurin aikana, vaikka se oloa parantaisikin. Jos pystyisit käyttämään Lyricaa täsmälääkkeenä, eli ottamaan sitä vain silloin, kun olo käy tyystin sietämättömäksi, niin välttyisit koukulta ja toleranssin nousulta. Eihän tuo välttämättä toimi noin, mutta kannattaa ainakin kokeilla. Ymmärrän, että olosi on kurja ja tahdot helpotusta melkein hinnalla, millä hyvänsä, mutta suosittelen silti varovaisuutta Lyrican kanssa, eli vain äärimmäisissä hätätilanteissa.