Moikka Unssi ja lämpimästi tervetuloa palstalle!
Minulla on myös ollut jonkinasteista masennusta ja ahdistusta aina, ja samoin lääkitsin sitä osaltani alkoholin avulla. Kun lopetin käytön, minulla ei tullut useamman kuvailemaa pinkkiä pilveä. Olo oli kuukausikaupalla todella tyhjä, ja tuntui lähinnä suossa askellukselta. Hyvä puoli oli, että olin muutaman viikon jälkeen tunteiltani niin turta, ettei minkään muun ohella kiinnostanut myöskään juominen.
Nykyään olen kiitollinen silloiselle itselleni, että jaksoin sen läpi. Noin kahdeksan kuukauden kohdalla tilanne alkoi parantua, mutta eskaloitui parin vuoden kohdalla romahdukseen. Onnekseni tapasin ihanan lääkärin, jonka kanssa viilailtiin lääkitys kohdalleen. Olin hyvin kiitollinen siinä vaiheessa myös siitä, ettei alkoholi ollut sotkemassa lääkkeiden vaikutusta. Koska senhän se tekee, pienissäkin määrin.
Nyt ihmettelen, miten olen uskaltanutkin vuosikausia lääkitä itse itseäni hermomyrkyllä sen sijaan, että olisin tehnyt sitä vain ammattilaisten kanssa ja valvonnassa. Nyt olen ollut raittiina melko tarkalleen kolme vuotta ja kahdeksan kuukautta, ja henkinen vointini on parempi kuin koskaan aikuisiällä. Tuntuu aivan ihmeelliseltä, että tällaistako se normaaleilla ihmisillä on.
Toki mukana on myös katumusta siitä, etten ole tajunnut tehdä mitään aiemmin. Se meidän plinkkiläisten keskuudessa aika tavallinen ajatus, miksi olen tuhlannut vuosia tähän aineeseen. Sen käyttöön ja ajatteluun, lopulta ehkä lopettamiseenkin. Eihän etanoli olisi sitä ansainnut. Koen itse myös, että tarvitsin nimenomaan ensin alkoholin lopettamisen ja aivokemioideni tasaamisen. Eihän lääkitystä olisi mitenkään voitu saada kohdilleen samalla kun join, se olisi ollut loputon suo ja arvokkaiden resurssien hukkaamista.
Minulla ei siis ole muuta käytössä kuin keskusteluapu ja lääkitys. Enkä missään nimessä väitä, että kaikki voivat tehdä saman tuosta vaan. Minä olen ollut kuitenkin riittävän “terve” kestääkseni. Ja lisäksi siitä onnekkaassa asemassa, että olen voinut vertailla ja käyttää yksityisiä palveluja. Kaikilla näin ei ole, ja silloin tilanne on valitettavan haastava. Nykyään teen omalta osaltani hartiavoimin töitä, että tilanne yhteiskunnallisella tasolla taas paranisi. Kovin hyvältä ei valitettavasti näytä, mutta en lakkaa yrittämästä.
Toivottavasti oma kokemukseni kuitenkin antaisi jonkinlaista toivoa paremmasta, vaikkei suoria ja helppoja ratkaisuja tarjoakaan. Olisit sen ansainnut. Hurjasti tsemppiä!