Maksan rasvoittuminen

Heipä hei, kirjoitin alkuvuodesta ensimmäisen kerran ja pohdiskelin, mitä keksiä juomisen tilalle. Kesä on mennyt enimmäkseen juoden, selviä päiviä on ollut ehkä 5-10. Koko kesän olen tehnyt töitä ja harrastanutkin viikottain. Pari kertaa olen soittanut etten pääse töihin ja keksinyt jonkun tekosyyn vaikka darrassa olen ollut.

Olen tässä nyt miettinyt ja toivonut, että lääkärin sanat auttaisivat edes hieman vähentämään. Jokin aika sitten kävin tutkimuksessa, jossa tutkittiin täysin tähän liittymätöntä asiaa. Lääkäri totesi maksan olevan ”vähän rasvoittunut”. Erikoista kyllä, hän ei kysellyt sanallakaan liikunnasta, ruokavaliosta saatika alkoholin käytöstä. Olin jopa hieman pettynyt ettei. Ehkä meillä suomalaisilla se on niin tuiki tavallista ettei hän kokenut tarvetta puuttua.

Onko teillä muilla maksaa tutkittu tai muita sisäelimiä? Millaisia vaivoja tai sairauksia on ilmennyt? Oletteko onnistuneet parantamaan tilannetta?

Sori, en osaa vastata kysymykseesi, vaan minulla olisi sinulle kysymys: millaisessa tutkimuksessa maksan rasvoittuminen todettiin? Minulla on katsottu vain labroja, eivätkä hyvät maksa-arvot kerro koko totuutta. Kiinnostaisi itseänikin tietää totuus.

Muutama vuosi sitten, varmaan vähän sen jälkeen, kun tänne kirjauduin, olin aivan vakuuttunut, että olin juomisella vaurioittanut elimistöäni. Minulla oli kaikenlaisia vaivoja, mitkä sitten työterveydessä tutkittiin.
Yksi tutkimuksista oli sisäelinten ultraus. Siinä selvisi, että kaikki näytti muuten hyvältä, mutta maksa oli lievästi rasvoittunut. Ultraa tekevän lääkärin mukaan se mitä hän minun maksasta näki on sama kuinainakin 25 % suomalaisista. Yleensä keskivartalo lihavuuden takia. Minä sanoin hänelle, että läskin lisäksi alkoholillakin varmaan on osuutensa. Hän ei sitä kauheasti kommentoinut. Muutenkin jätti hoito-ohjeet ja muut lähettävän lääkärin hoidettavaksi.
Lähettävä lääkäri oli ihana työterveyslekuri, jonka asiakkaana olin ollut jo monesta muusta asiasta. Hän sanoi, että alkoholi toki maksaan vaikuttaa, mutta että minun tapauksessa varmasti rasvan määrä vatsaontelossa oli se merkittävin tekijä. Silloin minulla taisi olla S-ALAT arvokin vähän koholla ja se meni tuon maksan rasvoittumisen piikkiin. Alkoholin liikakäyttöä kuvaavat arvot eivät olleet koholla. Lääkäri kyllä otti ihan vakavasti alkoholi huoleni ja kyseli haluaisinko siihen jotain hoito-ohjelmaa, mutta koska silloin oli jo vähentely lähtenyt käyntiin en kokenut sitä sillä hetkellä tarpeelliseksi.
Maksan rasvoittumista voisin vähentää laihduttamalla, etenkin keskivartalosta. Ikävä kyllä en ole sitä saanut aikaiseksi lukuisista yrityksistä huolimatta. Toivon, ettei rasvoittuminen pahene ja löydän keinon saada läskiä pienentymään.
Niin ja tuohon aikaan olin saanut alkoholin käyttöni vähennettyä 1-2 kertaan viikossa. Jos alkoholin käyttö on joka päiväistä eikä ulos päin näkyvää keskivartalo lihavuutta ole niin silloin kyllä syy maksan rasvoittumiseen löytyy varmaan sieltä.

Ultraäänitutkimuksessa todettiin. Maksa-arvot ovat aina olleet kunnossa.