Elikkä kysymykseni kuuluu, niinkuin otsikkokin jo sanoo, että onko kellään täällä ollut kyseistä sairautta tai tunteeko kukaan ketään kellä olisi ollut tai on? Voiko siitä parantua vai johtaako se aina kuolemaan? Minkälaiset on alkuoireet?
Enoni kuoli maksakirroossiin eli maksa poksahti sellasena 50-vuotiaana ja oli tosi rankka juomari.
Se mitä olen kuullut että on yksilöllistä miten tai kuinka nopeasti maksakirroosi etenee.
Suosittelen keskustelemistä asiantuntijan kanssa. Terveyskeskus tai A-klinikka.
maksa ei paljon jos olen ymmärtänyt oikein oireile ennen pahempii vaurioit. mutta maksakirroosi kai nyky hoidolla “lue ei juo enään” niin pysähtyy melkovarmast jos nyt et oo ihan paskaks sitä saanu.
Googlettamalla netistä tietoa löytyy:
terveyskirjasto.fi/terveyski … i=dlk00044
Kyllä kantsii lääkäriin mennä ja tutkituttaa jos vähänkin epäilee.
Kiitos Jansson tuosta viestistä!!! Minä olen vetänyt 15 vuotta lähes päivittäin ja nyt viimeset vuodet suunnilleen 10 annosta päivässä. Nyt se saatana on lopetettava,kun kerran lähtö voi tulla noinkin nopeasti. Muistin justiin, että mullahan olis tässä vielä hommia kesken ennen kirkkomaalle lähtöä.
Mäkin lihonut ja maha ku kuupallo hoikalla miehellä muuten,7kg kolme kk,viinaakin kitattu 3v pullo ja päivittäin.
No tässä sulle Orvis, ja muutkiin, yksi linkki aiheeseen. Yritän tässä itse pelästyttää itseäni raittiiksi…
Fernetti, kiitos linkistä… Yök… Kyllä tuo nyt pelästyttää ainakin vakavaan harkitsemiseen onko se viina nyt niin tärkeää, se kun vie sinne hautaan nopeammin kuin osaa ajatella. Itse kakkasin verta, ja nyt olen huomannu että kun juon tuoremehua niin se tulle taas. Taitaa olla vatsahaava. Mutta yritän nyt pysytellä tuoremehuista, sitrushedelmistä, ja kahvista erossa.
kirroosimaksa ei enää parane,toisin kuin rasvamaksa,mutta maksa pystyy toimittamaan tehtävänsä hyvinkin pienellä terveellä osiolla.eli lopettaminen kannattaa,niin tauti ei etene,mutta ei se valitettavasti enää koskaan paranekaan eli se on sitten slut forever.
Huh, ompahan tauti… Tuota ei kyllä itselleen haluaisi…
en mäkään haluis koskaan. mut eiks toi kirroosi pysähdy melkein aina jos lopetta maksan rasitamisen nykyään?
Tänään 1.5. (kunnon krapulapelote juomareille) on juttu Hesarissa maksakirroosista. Se on Suomessa lisääntynyt nopeimmin Euroopassa. Siinä on hirvittävä kuva terveestä ja sairaasta maksasta vierekkäin.
Siitä en tiedä, mutta oliko se eilen hesarissa kun kerrottiin että maksakirroosipotilaita on paljon jo alle 40v. Että kannattaa aloittaa maksan pelastus viikot, en ainakaan haluaisi kuolla muutamien vuosien päästä kirroosiin.
Kun menin katkolle ennen raitistumistani sanoi lääkäri siellä, että maksani oli jonkin verran “laajentunut”. Tiedä sitten, mitä tarkoitti. Kun myöhemmin otettiin maksa-arvot antabuskuurin alla, sallivat ne kuurille alkamisen. Joku äijä ei samaan aikaan saanut maksa-arvojen takia aloittaa antabusta. Piti odottaa. Käsittääkseni maksa on sillä tavoin itseuusiutuva elin, että jos ei se ole aivan loppu, korjautuu se entiselleen mikäli elintavat kohenevat.
Ja mun kannattaisi lukea muiden viestit ennen kuin itse kirjoitan . (Sain nukuttua päikkärit, niin olen nyt enemmän hereillä). Itsellä on todettu rasvamaksa, ja laajentunut… Eli tein ihan oikean ratkaisun kun olen nyt juomatta. Maksa-arvot ei olleet “hyvin pahoja”, mitä se sitten meinaakin. Minähän olen ollut antabus kuurilla koko raittiina olon ajan ja jatkosuunnitelmassani mun pitää ottaa ne, paitsi mitä nyt a-klinikalla sanotaan, kun sinne saan joskus ajan. Mullahan oli lääkärinä psykiatri, joka ei niin tiedä päihdepuolen juttuja. Ja en ole ainakaan vielä valmis lopettamaan sitä…
Mitä se “maksan laajentuminen” sitten käytännössä tarkoittaa? Itse olin sinä päivänä niin huonossa kunnossa, etten ryhtynyt tarkemmin siitä kyselemään. Ajattelin kai että se on jotain ärtyneisyyttä, joka sitten paranee, kun on juomatta. Miten lie? Oli muuten myös verenpaine todella korkeissa lukemissa silloin. Olin aina parantanut itse nuo karmeat olot ja noussut kuopasta vain löytääkseni itseni hyvin pian sieltä uudestaan. Katkolle meno ja ihonalaisten antabuskapselien ottopäätös merkitsivät silloin todella konkreettista irtiottoa siitä elämäntyylistä. Olin sairas. Nyt on parantumisprosessi edennyt, ja se tuntuu suorastaan ihmeelliseltä.
Kannattaa googlata, jos löytäisit paremmin vastauksia kun minä. Minä kun goglasin laajentunut maksa niin löysin kertomuksen Elviksestä, mikä oli kyllä mielenkiintoinen. Rasvamaksasta löysin tämän, se liittyy yleensä ylipainoon mutta myös alkoholin käyttöön. Sen voi saada kuntoon.
terveyskirjasto.fi/terveyski … i=dlk00070
Löysin tälläisenkin.Itse en jaksanut nyt lukea onko tuossa laajentuneesta maksasta, luen sen myöhemmin.
Kuinka paljon ihmisen pitää menettää, että se tajuaa ruveta huolehtimaan omasta terveydestään? Meillä mieheni täti kuoli maksakirroosiin seuraavasti: Hänen ihonvärinsä alkoi muuttua vähän keltaiseksi. Sitä ei edes heti kunnolla huomannut, koska oli kesä ja hän oli muutenkin ruskettunut. Silmien valkuainen ei enää ollut valkoinen. Kerroin hänelle, että hänen täytyy mennä lääkäriin, koska hän ei ole terve. Hän: En minä lääkäriin, kun ei ole mitään oireita, olen vaan vähän väsynyt. Veimme hänet suoraan sairaalaan. Hän ehti olla sairaalassa viikon, kun olo meni jo paljon huonommaksi. Seuraavalla viikolla hän meni ns. maksakoomaan. Kahdessa viikossa oli kuollut.
Meni muutamia vuosia, niin mieheni äiti meni keltaiseksi. Sairaalassa poistettiin n.5l nestettä ja tiputusten jälkeen pääsi kotiin. Alkoholille tuli ehdoton kielto. Hän jatkoi juomista salaa. Ilmeni seuraavia oireita. Heikotusta, heilumista kävellessä. kävely muutenkin oli hidasta töksähtelyä. Piti seinistä kiinni pysyäkseen pystyssä. Hemoglobiini laski rajusti. Erilaisten vitamiinien puutostilat B12, Valkuainen, ja jotain muita. Verenpaine laski kovasti. Nestettä kertyi vatsaan. Hän ei enää pystynyt pidättämään kumpaakaan - kakat tuli housuihin !! Keltaisuus tuli takaisin. Tältä sairaalareissulta hän ei enää palannut. Hän oli loppuvaiheessa tosi turvoksissa ja keltainen. Hampaat olivat todella huonossa kunnossa.
Kumpikaan ei näin sivusta katsottuna juonut paljon. He ns. tissuttelivat viiniä iltaisin korttia pelatessa ja televisiota katsoessa. Ns humalassa en nähnyt heitä oikeastaan koskaan. Loppuvaiheessa tuntui, että he ns. kyllä humaltuivat aika pienestä määrästä alkoholia. - Olisiko niin, ettei heidän maksansa enää polttanut alkoholia ? en tiedä.
Itse olemme tässä jo joitain vuosia tehneet saman. PIentä tissuttelua iltaisin ja viikonloppuisin sitten olemme saattaneet juoda ystävien seurassa runsaamminkin.
En tiedä, kuinka monta ihmistä pitää menettää, että tajuaa lopettaa ???
Nyt meillä kuitenkin hälytyskellot soivat, kun miehen ALAT -arvo oli hiukan koholla.
Alkoholi saa jäädä ainakin toistaiseksi. Juomme sitä sitten, kun on juhlat esim. polttarit, varpajaiset tms.
Mutta tuo turhanpäiväinen arkijuominen saa jäädä.
Nyt pidämme kuitenkin ensin tuon ehdottoman jakson ilman tippaakaan… toivottavasti siitä on apua…
Ei meidän kaikkien tarvitse tehdä samoja virheitä oppiaksemme jotain !!!
Itse ainakin tulen kertomaan lapsille, mikä oli heidän kuolin syy, kunhan vähän kasvavat.