Maksakirroosi

Haluan kertoa oman kokemukseni maksakirroosista. Ehkä se helpottaa surua.

Isäni kuoli 65-vuotiaana alkoholista johtuvaan maksakirroosiin. Oireita oli luultavasti jo pidempään, mutta ajattelimme sen johtuvan vain diabeteksesta ja huonosta kunnosta (jalat lopettivat toimimisen pikkuhiljaa). Sekavuus, turvotus, laihtuminen ja keltaisuus alkoivat näkyä alle vuosi ennen kuolemaa, puolen vuoden aikana kuitenkin enemmän.

Kesällä pakotin hänet lääkäriin ja sai viimein lähetteitä ultraan ja labraan jne. Toki jonot olivat pitkät ja olisi joutunut odottelemaan useimpia viikkoja. Ei ehtinyt menemään, kun joutui jo sairaalaan. Sairaalassa kerrottiin, että on maksakirroosi, munuaisten vajaatoiminta (yleistä kirroosipotilailla) ja verenmyrkytys. Yritettiin hoitaa verenmyrkytystä antibioteilla ja munuaisia jollain ihmelääkkeellä, joka auttoikin. Askitesta poistettiin vatsasta lähemmäs 20l, mutta jo muutamassa päivässä sitä alkoi kerääntyä lisää. Lääkärit olivat kuitenkin optimistisia, koska munuaiset olivat alkaneet elpymään. Sekavuutta oli paljon. Muisti ei enää pelannut kunnolla ja puhe oli vaikeaa, ei siis pystynyt enää kunnolla muodostamaan lauseita ja puhe oli epäselvää. Lääkärin mukaan johtui siitä, kun aivoihin alkaa maksan vajaatoiminnan takia kerääntyä kuona-aineita (mm. Ammoniakkia). Viimeisinä päivinä hän ei enää pystynyt kunnolla hengittämäänkään, keuhkot rohisivat ja oli kova yskä. Kysyttiin lääkäreiltä, että alkaako keuhkoihin kertyä nestettä, mutta he eivät osanneet sanoa.

Isäni kuitenkin ”yllättäen” kuoli sairaalassa (edellisenä päivänä lääkäri oli ollut toiveikas) kahden viikon jälkeen, viime keskiviikkona. Kroppa ei enää jaksanut. Iloinen olen kuitenkin siitä, että me läheiset olimme hänen luonaan joka päivä aamusta iltaan.

Olen lukenut paljon siitä, että kuinka alkoholisteja ja mm. Kirroosipotilaita kohdellaan huonosti terveydenhuollossa. Meillä oli onneksi päinvastanen kokemus. Kun vihdoin isäni pääsi hoitoon (sairaalaan), oli hoito niin hyvää, kun se vaan voi olla ja kyllä he yrittivät kaikkensa. Henkilökunnasta suurinosa myös kohteli isääni arvokkaana ihmisenä, joka oli sekin ihanaa. En tiedä johtuiko siitä, että meitä läheisiä ja muita tuttuja ravasi jatkuvasti häntä katsomassa, mutta kuitenkin.

Maksakirroosi on hirveä sairaus, jota en toivoisi kenellekkään. Olin lukenut siitä aikaisemmin kesällä ja jo silloin olin varma, että isälläni on se. Tuli kuitenkin yllätyksenä, että kuinka nopeasti se vei hänet.

Kiitos kertomuksestasi Ezzie!

Minulla oli samanlainen kokemus kymmenisen vuotta sitten. Maksakirroosia ei osattu epäillä, ennen kuin oli liian myöhäistä. Ensimmäinen sairaalareissu jäi sitten viimeiseksi. Tuli keltaiseksi, munuaiset lopettivat toiminnan, veriarvot sekaisin. Vatsa turposi valtavaksi. Järki kävi hitaasti ja hänen oli vaikeaa ymmärtää meitä. Sitten nukahti pois. Sanoi, että ei ole kipuja, mistä olimme onnellisia.

Suru on yhä mielessä, näinkin pitkän ajan kuluttua. Oli hyvä ja kiltti ihminen, jota viina vei.

Kiitos tosiaan ja osanotto. Alkoholiriippuvuus on kyllä surullinen juttu.

Maksakirroosi ilmeisesti kehittyy aika salakavalasti.
Mun yksi läheinen on juonut 30v, viime vuosina päivittäin. Maksa-arvot oli normaalit ilmeisesti kun sai antabus-reseptin, muttei sitä sitten haklunnut käyttää kuin viikon.
Olen miettinyt hänen vointiaan, välillä kasvot on pöhöttyneet, kaikenlaisa kipuja on, vatsavaivoja, joista ei suostu puhumaan, pönttö kerran jäänyt vetämättä, niin näin kelluvia harmaita ulosteita ja aivan kuin pää ei enää oikein toimisi kuin ennen. Hiukset jäi suihkussa huuhtomatta ja jotenkin muutenkin ajoittain tuntuu, ettei hän käsitä asioita. Vatsakin on joskus vähän turvonnut ja usein on aika väsynyt ja ärtynyt. Voihan se tietysti olla aina juomisen jälkeen muutenkin, mutta jotenkin pelkään, että jotain ikävää pian ilmenee.

Oliko teidän kummankaan menehtyneellä läheisellä mitään vastaavaa? Eihän ketään väkisin saa lääkäriin, eikä lopettamaan juomistakaan. Itsekseni vaan mietin, kun en enää viitsi liikoja kysellä tai avun hakemiseen houkutella.

Kiitos vastauksesta! Sinun kokemus kuulosti myös hyvin tutulta. Kun isäni oli sairaalassa, aloin lukemaan keskusteluja maksakirroosista ja usein se ilmeisesti toistaa samaa kaavaa.

Katsoin äsken isäni labra-arvoja (kun hän vielä eli, niin ihana hoitaja tulosti ne meille). Hänen hb oli 74. Miehillä normaali on näköjään 134-167.

Minkä ikäinen sinun läheisesi oli? Useinhan alkoholistit ovat hyviä ihmisiä ja taustalla on paljon kaikkea, eikä kaikki ihmiset ymmärrä, että se on sairaus.

Kiitos sinullekkin!

Ihan totta, että maksakirroosi kehittyy vähitellen. Sitä ei tosin kaikki saa, olikohan 20% alkoholisteista. Minun isällä maksa-arvot olivat korkeat, mutta jostain luin, ettei ne alkoholisteilla välttämättä edes nouse pilviin.

Pitkään alkoholia käyttäneille voi myös tulla alkoholista johtuva dementia, koska alkoholi totta kai vaikuttaa aivoihin. Sitä me aloimme isäni kohdalla miettimään, koska pikkuhiljaa hänestä tuli ”tyhmempi” ja kiukkuisempi kuin ennen. Kerran esimerkiksi äitini sanoi hänelle, että ota kengät pois, niin otti vain toisen. Unohti ottaa toisen pois. Alkoi myös nukkua huomattavasti enemmän kuin ennen ja väsyi helposti.

Oletko yrittänyt jutella läheisesi kanssa huolistasi, kun hän on selvinpäin? Pitäisi yrittää puhua syyllistämättä, vaikka se olisi vaikeaa. Kun on pitkään katsonut toisen alkoholin käyttöä, tekee mieli raivota ja ravistella, että mikset ymmärrä… Surullista on se, että usein he ymmärtää tilanteen vasta, kun on jo liian myöhäistä. Ei kuitenkaan päde kaikkiin :slight_smile: Tsemppiä!

Läheiseni oli nuori, vasta vähän päälle 50 vuotta. Hänellä oli myös lopussa hemoglobiini matala, ja trombosyyttiarvot matalat. Maksa-arvot olivat vuosia aikaisemmin korkeita, mutta sitten laskivat. Ihan lopussa nousivat uudelleen.

Hän oli sekava noin vuoden ennen kuin kuoli. Pystyi käymään kaupassa, mutta ei paljon muuta. Oli sairaseläkkeellä. Oli kauhean masentunut viimeisen vuoden.