Maksa-arvot

Olen ollut nyt n. 6kk päihdeseurannassa ajokortin puolesta ja minun piti kesällä saada lääkäriltä lausunto, mut S-CDT arvon pitää olla alle 2.5% ja minulla oli 3 viikon tauko juomisesta ennen verikokeita mutta tulos oli silti 2.8%. Tässä vaiheessa kävi mielessä joku maksasairaus, mutta päätin yrittää vielä… Olin 27 päivää juomatta —>verikokeet ja S-CDT arvo on 3.3%… Kaikki muut arvot ovat vain tippuneet tämän puolen vuoden ajan. Lääkärin mukaan tähän arvoon ei vaikuta mikään muu kuin alkoholi tai lihavuus, ja olen lähempänä alipainoista sarjaa… Eli mikä aiheuttaa noin rajun nousun yhtäkkiä?

^

Ei harmainta aavistustakaan varsinkaan jos sinulla ei ole mitään lääkityksiä tai muita perussairauksia. Itse juoksisin yksityiselle sisätautispesialistillle ja vähän äkkiä. Tosin minä olenkin hieman kuin vain vähän paranoidi :mrgreen:

joo mä kävin tos a-klinikal ja lekuri vaan totes, että kohta “maksa poksahtaa” :exclamation:

kysyin vaan, et oisko tarkempaa tietoo antaa (olin sillon ihan selvinpäin toisin kun nyt) sano vaan, että kohta maksa poksahtaa :neutral_face: :neutral_face: veikkaan et kysees o luonnon valinta :bulb:

Tilanteeni eteni: Olin aloitusviestin jälkeen vielä toisen kuukauden juomatta ja S-CDT ei laskenut 2.8 alemmaksi, jolloin vaadin päästä johonkin toisenlaiseen alkoholitutkimukseen. Kuukausi tästä eteenpäin minut laitettiin U-EtG seurantaan (EtG mittaa alkoholin hajoamistuotteita virtsasta, jotka näkyvät testeissä muutaman päivän käytön jälkeen), jossa kävin Maanantaisin 4 viikon ajan antamassa virtsanäytteen laboratoriossa. Viimeisellä käyntikerralla otettiin myös S-CDT, joka oli hieman noussut, mutta etg mukaan en ollut käyttänyt alkoholia… Marraskuussa lääkäri kirjoitti myönteisen lausunnon ajokorttia varten (kerkesin tämän takia olla ajokiellossa 4kk ja menetin työpaikan), diagnoosi on: Todetaan, että potilaalla on luontaisesti CDT% koholla ilman alkoholin käyttöä. Kyseessä todennäköisesti äärimmäisen harvinainen geneettinen poikkeama.

Onkos muillakin olut vastaavia kokemuksia, itsellä tarina ja luvut lähes identtiset tais olla 2.7 cdt kun vielå joi
sit kuukaus raittiina ni 3.9 taas kuukaus ja 3.3 champixia syön ja sille on yleistä aiheuttaa outoja maksa arvoja
mutta cdt arvoon ei kuulemna vaikuta, no ne muut se on ainakin nostanu reilusti ylemmäs…

meinaa käämi rueta palaa ku rupee raivoraittiiks ja maksa väittää että on deekuillu kuukausia putkeen! :mrgreen:

Alla olevan lainauksen mukaan tuskin kauhean monelta täällä löytyy tuota tilannetta, todennäköisyys on pieni:

Vääriä positiivisia tuloksia on kuvattu esiintyvän vanhemmilla, immunologiseen määritykseen perustuvilla menetelmillä, primaarissa biliaarisessa kirroosissa (PBC), kroonisessa aktiivisessa hepatiitissa, transferriinin geneettisissä varianteissa (näitä esiintyy n. 5% suomalaisessa väestössä) sekä synnynnäisissä glykoproteiiniaineenvaihdunnan häiriöissä.