Meillä on näemmä yhtäläisyyksiä tossa päihteiden käytössäkin. Mä yritän taas olla jonkun aikaa ilman, koska masennus pahenee mulla pidemmällä aikavälillä kun piriä käyttää. Alkoi juuri normalisoitumaan olo viikon tauon jälkeen vähän paremmaksi, niin sit menin kiskomaan lisää, mut joo sai nyt jäädä tuohon kertaan vähäks aikaa.
Mulla myös kun masennus pahenee niin sitä seuraa voimakas väsymys (ja tämä siis vaikka olisin ollut vuosia ilman aineita). Saatan tällöin maata myös useita päivinä sängyssä ja sitä oloa on vaan helvetin vaikea selittää. Ei jaksaisi tehdä yhtään mitään ja aivot on ihan jäässä, paitsi silloin kun henkinen paha olo valtaa mielen. Itkettää eikä oikein itsekään tiedä miksi. On vaan niin helvetin paha olla. Kyllä mulla nää myös sitten vaan menee ohi nykyään pääasiallisesti, siis nuo pahimmat olot. Rauhottavat auttavat mulla tuohon pahimpaan ajatusten juoksuun, jos se henkinen paha olo alkaa puskemaan liikaa päälle.
Joka tapauksessa hienoa, että et tehnyt mitään ja että olosikin kohentui ainakin hetkellisesti ja olet yleensä täällä elävien kirjoissa. Masennus on sellanen sairaus, että kamppailua se tulee olemaan ja päivä kerrallaan on mentävä ja otettava vastaan se mitä on edessä.
Eihän masennusta pelkällä lääkityksellä hoideta, mutta suosittelen ainakin kokeilemaan masennuslääkitystä jos lääkäri sitä sulle suosittelee, kun sinne vastaanotolle pääset. Ne rauhottavathan, kuten Diapam on vaan se hätäapu yleensä niihin pahimpiin kohtauksiin, etteivät ne tosiaan masennukseen varsinaisesti autakaan. Toki ahdistusta yleensä poistavat.
Voi kun se lääkäri jolle menet sattuisi olemaan joku empaattinen ja helposti lähestyttävä. Huumeista ei kannata mainita, tiedät kyllä itse sen että ne pahentavat ongelmaa. Se on vaan pakko jossain vaiheessa uskaltaa pyytää sitä apua, tai ei ole mutta toivon että uskaltaisit. Ei sun varmaan nyt tuota todistusta varten tarvitse lääkärille niin hirveästi elämäsi historiaa avata vielä tossa vaiheessa.
Tottakai sun on täytyy kertoa, että olet masentunut ja ahdistunut ja miten ne ilmenee; oireet ym. ja kuinka kauan tuota on jatkunut. Eihän masennukseen monesti olekaan juuri yhtä tiettyä syytä mistä se johtuu. Eli kysymykseen: “miksi olet masentunut?” on mun ainakin henkilökohtaisesti mahdotonta vastata. Yleensä masennukseen taipuvaisilla on taustalla jo lapsuudesta lähtien jotain traumaattisia kokemuksia ja monenlaisia ongelmia. Kyllähän ihminen voi pärjätä pitkäänkin ilman, että varsinaisesti masentuu, mutta yleensä se vaan on niin, että jossain vaiheessa joku mahdollisesti traumaattinen kokemus, tai epäonnistumiset ym. vaikeudet elämässä sitten lopulta toimivat niin sanotusti sen masennuksen tai ahdistuksen tai molempien laukaisijana.
Menneisyys tuntuu väkisin ottavan nykyhetken kiinni jossain vaiheessa elämää.
Voimia sulle kovasti Tunnontuska! Toivotaan että alat voimaan vielä paremmin, sekä että se lääkärikäynti sujuu kohtuullisen mukavasti. Kiva kun tulit kirjoittamaan ja kertomaan, että kaikki on siinä mielessä kunnossa, että voit nyt vähän paremmin ja ennen kaikkea että olet elossa. Halit!