Luuserin näkökulmasta

Ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa tarkkaan nimeämällään tavalla saaneet kanssalopettajat ( tai ehkä sentään vaan muutama heistä) on tehnyt selväksi että tällainen kassarahoille eläminen, joutenolo ja jos jonkinlaisissa yhteisöissä harrastelu olisi kovasti paheksuttavaa ja ainakin täällä naljailua ansaitsevaa elämäntyyliä.

Tietysti sekin nakuttaa kun mokoma persaukinen tyhjäntoimittaja ei suostu edes julistautumaan nöyräksi ja antamaan asioitaan korkeimman voiman armollaan huolehdittavaksi. On vaan siinä oikeiden ihmisten kiusana eikä edes valita. Ei mene edes lääkäriin hakemaan lääkkeitä oloaan helpottamaan eikä ole aikomustakaan ryypätä, ei rähjätä eikä nyrkkitappeluakaan harrastaa.

Siis sopimatonta.

Semmoista se on. Kaikilla ei ole muuten valinnanmahdollisuuksia senkään vertaa kuin minulla, moni menisi mielellään töihin vaikka joka päivä seitsemästä neljään jos mahdollista olisi. Minä en aina niin välitä… en nyt kieltäydy kun joku soittaa ja kysyy tekisinkö, mutta enpä ole totta puhuen aktiivisesti työtä hakenut aikoihin. Sen verran tullaan kyllä kotoa hakemaan kuin näin laiskaa miestä työ huvittaa.

Mutta että onko tämä sitten moraalitonta ja väärin? Siinäpä on kysymys.

Omasta mielestäni ei ole.
Asia kun nyt vain on niin, että tässä maassa ei todellakaan ole työpaikkoja kaikille. Koulutetuille ja muodollisia pätevyyksiä hankkineille, joo, mutta vanheneville opiskelemattomille entisajan ruumiilliseen työhön sopiville äijille ei kerta kaikkiaan ole kysyntää.

Niinpä siitä porukasta on osan jäätävä kotiin.

Minä sitten olen koko yhteiskunnan kannalta yksi juuri siihen sopivimmista. Saan aikani kulumaan valittamatta, en työttömänäkään ole rappeuttanut terveyttäni niin että kuormittaisin ennestäänkin ruuhkaisia terveyskeskuksia, en myöskään ratkea joutilaisuudessani ryyppäämään, en ole rikoksiinkaan alkanut, liian laiska ja arka luonteeltani kun olen semmoiseenkin.

Ja kun en edes viitsi opetella ihan ammattiautettavaksi joka tarvitsisi milloin mitäkin apua, tukea, kannustinta ja holhoamista niin omasta mielestäni yhteiskunnan kannattaakin sijoitta siihen työttömien kiintiöön just tällaisia kavereita.

Ne sitten taas, jotka samoissa olosuhteissa tulevat noiuden edellämainittujen juttujen takia kaikinpuolin vaikeiksi ja kalliiksi, niille olisi äkkiä jonkinlainen työpaikka löydettävä… vaikka täysin tuottamatontakin työtä, kunhan olisi jokin joka heidät säännöllisessä elämänrytmissä, selvänäoloa vaativassa ja hiukan terveellistä liikuntaa antavassa touhussa pitäisi.

Minä annan ihan mielelläni sen oman paikkani jollekin noista joka todella niin itsensä kuin yhteiskunnankin kannalta katsoen sen paremmin tarvitsee.

Saatan sitten taas aikani kuluksi tehdä ihan ilman palkkaa jotain pikku talkoohommia joilla muidenkin asumis- ja elämismukavuus pikkuisen paranee.

Mutta, joo, se katkeruutta herättävä juttu… että kun saan kumminkin olla kuin se Ellun kana… voiko se nyt olla oikein? Eikö nyt kuitenkin pitäisi edes hävetä ja tunnustaa voimattomjuutta ja pyytää armoa ylhäältä tai edes jotakin?

Jaa.a. Ei ole minun murheeni. voi se niin ollakin, mutta so what?

Kyllä tämä länsimainen työkulttuuri on orjuuttavaa ja mielestäni täysin epäinhimillistä. Maailmassa on edelleenkin olemassa heimoja, jonka jäsenet työskentelee puoli tuntia päivittäin, ruoan hankintaa, ja lopunaikaa lekottelevat, nauttivat toistensa seurasta ja elämästä. Tämä suomalainen työmoraali on lähteny jostain fodaaliajalta ja vielä nykyäänkin tää on tällasta kristillisprotestanttista tekopyhää hapatusta.

Nykyään on vastakkaisia näkemyksiä, jotka kuuluttaa “slow life” -elämäntapaa ja antaisi aikaa olemiselle ja elämiselle.

En tosiaankaan ole mieltä että tekisit väärin, mun mielestä olet rohkeasti oma itsesi ja ajatusmalleiltasi terveemmällä pohjalla kun monet muut täällä. Ja mitä helvettiä se ees kenellekään kuuluu, miten elämäsi käytät! Tärkeintä on että ihminen on onnellinen.

Suomessa ja varsinkin Pohojammualla työpaikkaa palvotaan kuin allahia konsanaan. Työpaikasta tulee jumala jota palvotaan. Työttömyys on Pohojammualla pedofiliaaan rinnastettava pahe. Hyvä jo kouluajoilta oleva tuttu opetti mulle helpon elämän aakkoset. Kaverini ei ole koskaan paiskonut päivääkään töitä… silti ostaa tavaraa sellaisella 5000eskolla / v-… (ei taida KellaKelan korvauks siihen biisata)…

Eikös se oma mielipide juuri ole tärkein? Sinä elät elämääsi, eikä kukaan muu. Jos elämä tuntuu tasapainoiselta ja hyvältä, mitä tuota muilta kyselemään - sen kun porskuttaa :slight_smile:

Toimiihan se toisinkin päin. Jos jatkuvasti kyselee itseltään ‘mun elämä - milloin siitä tuli näin hirveä’ (copyright Maija Vilkkumaa) antaa se vaikutelman siitä kuin olisi itse ajopuun asemassa ja täysin osaton kohtaloonsa. On kuitenkin valtavan paljon asioita, joihin voi itse vaikuttaa. Se vaatii vain rohkeutta ja/tai viisautta :slight_smile:

Oma suhtautumiseni työhön vaihtelee kausittain. Sopuisimmillaan minulla on työpaikalla niin hauskaa, että puolivakavissani ajattelen alkavani suhtautua touhuun harrastuksena. Vastaavasti huonomman tuulen aikoina, ajatusteni mennessä filosofisiksi koen perustavanlaatuista vääryyttä siitä, miten minun länsimaiseen kulttuuriin syntyneen ihmispolon pitää uhrata elämäni parhaat vuodet palkkatyöhön, koska ilman rahaa ei oikein millään pärjää. Samassa puuskassa perustelen itselleni sitä, kuinka lottovoitto sopisi minulle ihmisenä oikeasti erittäin hyvin. Lopettaisin työnteon, ostaisin moottoriveneen ja muuttaisin jonnekin etelärannikolle. Pyhittäisin elämäni vapakalastukselle saaristossa keväästä syksyyn. Talvet viettäisin sitten hiljaiseloa lukien ja ulkoillen, kenties alkaisin kirjoitellakin jotain omaksi ilokseni?

Suurimman osan ajastani suhtaudun työntekoon kumminkin noiden ääripäiden väliltä. Ymmärrän pohjimmiltani sen, että yksin elävänä ihmisenä työyhteisöön kuuluminen on minulle henkireikä. Työni sattuu olemaan myös luonteeltaan sopivaa minulle ja aika kiinnostavaakin, eikä aamuisin tunnu pahalta lähteä duuniin muuten kuin aikaisen herätyksen vuoksi. Palkka on “pieni” kaikilla virallisilla mittareilla, mutta pärjään yhden hengen taloudessani ihan kohtuullisesti, kun en elä holtittomasti. Vapaa-ajan pyhitän kalastusharrastukselleni keväästä syksyyn ja talvisin luen ja ulkoilen… eli jos en vilkuile liiaksi tilini saldoa, elän oikeastaan jo nyt kuten lottovoittaja? Jotain valittamista löytyy kyllä aina, mutta kokonaisuutena tunnen olevani elämässäni jokseenkin vapaa mies.

–kh

Yks kaveri asusteli aikoinaan työttömänä pitkään Prahassa, Tsekeissä ja nosti samalla työttömyyspäivärahaa Suomen Kelasta. Niitä Kelan työttömyysilmotuksia täytteli kotimaassa hänen puolestaan hänen äitinsä (!!), väärentäen kaavakkeisiin jopa poikansa nimikirjotuksen ja kaik. :smiley:
Lomakkeitahan ei voinut lähettää ulkomailta koska saadakseen päivärahaa piti olla olevinaan Suomessa, niinku joka hetki valmiina duuniin.

Mutta sitä mä en ennen tienny, että jos viettää aikaa ulkomailla niin ei saa toimeentulotukeakaan, vaikka tulojen vähyys sitä muuten edellyttäisi. :bulb:

Asia selvis mulle vasta hiljattain kun vietin 1½ kuukautta Intiassa jona aikana mulla ei ollut lainkaan virallisia tuloja, niin aattelin ihan kokeeksi hakea toimeentulotukea fattasta kun palasin Suomeen.
Tulojen puuttuminen yli kuukauden ajalta ois oikeuttanukkin jonkinlaiseen tilapäiseen tukeen, mutta kun pankin tiliotteista näkyi että olen nostellu rahaa automaateista siellä missä pippuri kasvaa, sossu tietysti huomasi että likka on näköjään reissannu kaukomailla, joten ei tipu rahhaa.

No ei se mitään kun ei tuo raha oo mun valuuttaa, niinku yhessä biisissä sanotaankin, mutta tulipahan kokeiltua. :smiley:

Jokainen määritelköön mikä määrä työtä ja siitä saatavaa taloudellista etua riittää. Mitä moraalitonta siinä on?
Tämä tehokkuuden vaatimus on ihan älytöntä ja tiedän monia, joille työ on tärkeää, jotka hoitavat työnsä hyvin, pitävät elämänsä kunnossa -jotka kuitenkin työnnetään pois työmarkkinoilta IÄN takia. Näille ihmisille suon tuet täysin, vaikkei heillä ole lapsia tai aikomusta enää työelämään, koska heitä ei sinne huolita (korkeintaan ilmaiseksi).

Minä pidän työstä. Mutta en siitä, että minua yritetään käyttää hyväksi. Oman työn ohella on kaikenlaista pikku projektia -ja nyt vähän isompaakin. Pitää oppia sanomaan ei. Se on muutenkin tärkeä taito. Ei kaikkea tarvitse sietää, esim. typerää käytöstä omalta puolisolta.

Kun jätin viinan, sanoin ensi kertaa kunnolla ei. Vapauttavaa. Innostavaa. Hallitsee ensi kerran omaa elämää. Jää vain ihmetys, miksi on ollut niin vietävissä?

Tuolta minustakin tuntuu.

Niin monen asian edessä olen joutunut nöyrtymään, joskus aivan rähmälleni asti, ja varmasti tulee lisää asioita joiden edessä ihminen on voimaton.

Mutta ettenkö itse saisi päättää juonko vai en?

Siinä tuli minullekin oivallus, että hei, tämähän on sentään minun oma asiani eikä se viina pullosta minun silmilleni tule. :smiley: :smiley: :smiley:

Ja ehkäpä se antoi voimia muuhunkin elämään kun huomasin että ei tämä mikään henkimaailman juttu ollutkaan… Onnistumiset, pienetkin, niistä kai voimia ammennan.

Homma on helppo kokeilla.
Jos on ylimääräistä aikaa kiusata itseään turhilla asioilla niin voi vaikka muistella koko elämänhistoriaansa, kaivaen esille kaiken jossa on pieleen mennyt, epäonnistunut, mokannut, tullut väärinymmärretyksi ja väärinkohdelluksi, kiusan kohteeksi ja naurunalaiseksikin… aika paskamainen olo tulee, ja virta vähenee.
Helposti uskoo itsekin että aika paska taidan olla , eikä minusta omin voimin mihinkään ole.

Mutta, saman homman voi tehdä toisin.
Jos kelaakin sen henkilöhistoriansa nyppien muisteltavaksi kaikki aurinkoiset hetket jolloin on onnistunut, vaikka pienissäkin asioissa, kunhan se on hyvältä tuntunut, ja ottaakin maisteltavakseen ne -vaikka sitten harvinaisemmatkin- kerrat jolloin jopa joku toinen ihminen on jostain vähän tunnustusta antanut (semmoisiakin löytyy, itsekultakin, kun oppii ne muististaan hakemaan!) niin eikös vaan, kummasti voimaantuu ja tämäkin päivä näyttää helpommalta. Jopa mahdollisuuksien pilkahduksia…

Ajattelutapansa ja suhtautumisensa asioihin voi valita!

Onko hullumpaa kuultu! Keksimään itsestään hyviä puolia alkoholistisesta elämästä?
Tuossa on MM:n pohjanoteeraus!
Alkoholisti ei omin voimin selviydy, “myönsimme voimattomuutemme” , siinä on avain ja selvän päivän turva

Menisit säkin hippi töihin!

.

No no, eipäs olla suuruudenhulluja. Lienemme yhtä mieltä siitä, että oma syntymä menee kategoriaan “asiat, joita ei valita”. :slight_smile:

–kh

.

“Älkää tuomitko ettei teitä tuomittaisi”.

Mutta pakko silti ihmetellä miten nimimerkillä perusmies kirjoittava keppostelija menee osalle porukkaa vielä läpi ihan kybällä. Ehkä joidenkin mielestä on hauskaa uskoa, että tuon kaltaisia “AA:laisia” on oikeasti olemassa.

Huoratkin on jonkun tyttäriä, joten voisit hieman joskus ajatella miten nimittelet ihmisiä. Ja se lesbo kirjoitetaan b:llä, Einstein.

On niillä sinun huorittelemilla naisillakin isät! Ja kuka tässä on psy… En minä ole nettifoorumilla sentään uhitellut puukolla muita kirjoittajia. Eikä minulle poliiseja soiteta jos menen AA-ryhmään.

Einstein, tämä on internet. Se mitä kirjoitat tänne, on 6 miljardin ihmisen luettavissa. (osa heistä ei tosin ymmärrä suomea, mutta kuitenkin). Etkä sinä minulle ole mitään yksityisesti kirjoittanut, et edes niitä kipeimpiä solvauksiasi minulle. Kaikki se on ollut ihan kaikkien maailman internetin käyttäjien luettavissa.

Ja mene itseesi, sillä välin kun huorittelet ja “lespottelet” ventovieraita ja varmaan tuttujakin naisia, sinulla on tytär jota joku toinen mies huorittelee.
Ootte te äijät aikamoisia!

Just niin just joo! Naisen pitää kirjoittaa “kaunista ja sivistynyttä” tekstiä ja olla muutenkin mielin kielin mutta äijät saa huoritella ja “lespotella” toistensa tyttäriä. Puhumattakaan muiden kirjoittajien homottelusta, lääkkeiden tarvitsemisen pilkkaamisesta, puukotuksella uhittelusta, toisten ihmisten työpaikkojen haukkumisesta “suojatyöpaikoiksi” , toisten halveksumisesta mitä eriskummallisemmilla tavoilla.

Kirjotan sivistynyttä ja kaunista tekstiä taas huomenna, kun olen laittanut sinut takaisin ignoreen, mutta sorry vaan; jonkun on joskus pakko sanoa sinullekin miten asiat on.

Jokin mua on aina puistattanut jokaisen AA:laisen olemuksessa. Jotenkin se ylemmyys ja ylpeys pamahtaa päälle… Ensin rämmitään sinne palaveriin…“antakee armoo… voivoi kun on pahaolla” sitten vähän ajan päästä alkaa ylimielisyys… “Kuule POJU… sä et tiedä mitään mistään… MUN TOTUUS on ainut totuus…PISTE!”

Mitäs on tää AA-kirjallisuus? mitkä ovat Pyhiä AA-kirjoituksia (erehtymättömiä ja joita ei kritisoida) mitkä on Aa-apokryfejä (saa kritisoida) opetuskirjoja (joilla opetetaan AA-Pyhistä kirjoituksista)… Onko AA:lla muita Apostoleja Bill.W:n lisäksi? (apostolin opetusta ei saa kritisoida)