Lupaus raitistumisesta

Olen niin sekaisin ajatusteni kanssa tällä hetkellä. Toivottavasti täältä löytyisi joku, joka olisi joskus ollut samassa tilanteessa…

Mieheni on siis alkoholisti. Selviäkin suht. pitkiä kausia on ollut, Antabuksen voimalla. Nyt kesästä asti meno ollut aikamoista, alkusyksyllä oli n.kk:n selvä kausi (Antabus), mutta hän lopetti käytön täysin yllättäen minulta ja siitä alkoikin kunnon putki. Joi reilu 2 kk putkeen, vain muutamia selviä päiviä, kaikki vkl:t humalassa ja yleensä viimeistään tiistaina petti päätös olla juomatta. Turhia lupauksia selvistä viikonlopuista, “lopetan sitten kun…”. Töissä kävi kyllä, mutta oli myös paljon vapaita/lomia. Oikeastaan milloinkaan hän ei itseään juo sammumiseen asti, mutta annosmäärät ovat silti mielestäni valtavia (omissa piiloissaan isoja kaljalaatikoita) - en tiedä tarkasti, koska hän juo salaa omissa oloissaan, milloin minkäkin selityksen turvin (käy tekemässä ulkona sitä ja tätä). Ja tulee takaisin kaljalta haisevana ja humaltuu koko ajan lisää.

Meillä on ollut todella paljon riitoja, olen ollut se nalkuttava, vittumainen, “mikään ei riitä minulle” -vaimo - kuten asia on minulle ilmaistu. Niin paljon petettyjä lupauksia, pettymyksiä, inhottavia lähes anteeksiantamattomia sanoja olen saanut kuulla. Lopulta totesi ettei juomista aio lopettaa, hän tekee juuri niin kuin tahtoo.

Minulle riitti. Hain avioeroa. Ilmeisesti hän ei ollut ottanut tosissaan, kun olin erosta maininnut pitkin syksyä. Nyt hän on sitten päättänyt raitistua, on ymmärtänyt juomisensa aiheuttamat haitat meille kaikille, on valmis tekemään mitä tahansa pelastaakseen meidän avioliiton. Antabuksen on myös aloittanut. Olen vain niin rikki! Niin loppu! Rakkauden tunteet ovat kadonneet, kyllä hänestä välitän mutta en tiedä rakastanko enää kaiken tämän jälkeen. Toisaalta joku minussa sanoo, että mitä jos luottaisin nyt häneen. Toisaalta taas joku sanoo, että ei hän pysty muuttumaan, ei hän kykene lopulta tuohon muutokseen, tulee vielä päivä jolloin hän retkahtaa taas kerran. Kotiin tuodaan kukkia, ollaan niin huomaavaista, niin ystävällistä ja ymmärtäväistä yhtäkkiä, kun tajuaakin että on menettämässä vaimonsa.

Haluaisin kadota hetkeksi jonnekin, jonnekin missä ei tarvitsisi murehtia, saisi vain olla ja nukkua pitkästä aikaa hyvin. Mutta perheellisenä se nyt ei niin vain ole mahdollista.

Jospa otat vkonlopun itsellesi,edes yksi yö pois kotoa ja joku itsensä hemmottelu.Se auttaa vähän kun saa välimatkaa.

Oletko lukenut Juha Kemppisen sivuja netistä? Virtahepo olohuoneessa? Viimeinen pisara?

Hei kevätaurinko! Kyllähän täällä on paljonkin meitä, jotka olemme samassa tilanteessa olleet.

Mieheni harrasti tuota ihan samaa, että oli ulos asioita, joita piti toimittaa ja joka kerta käydessään oli enemmän ja enemmän humalassa. Minä olin myös se vaimo, jolle ei mikään riittänyt. Ei mennyt perille, vaikka kuinka yritin sanoa, että en ole muuta vailla, kuin sen, ettet sinä juo.

Meille tuli ero. Ero tuli kaksi kertaa. Takaisin palasin kerran. Minulla ei valitettavasti ole muuta, kuin pettymyksen kokemuksia. Lupaukset eivät koskaan pitäneet, petyin liian monesti ja suhteemme ei luultavasti olisi enää koskaan muuttunut rakkaudeksi,vaikka mies olisi juomisen lopettanutkin.

Jaksamista vaikeaan tilanteeseesi!

Kirjoitan tähän Al-anon päivä kerrallaan kirjasta tekstin.
"Puhuessamme Al-anon perheryhmässä tapahtuvista ihmeistä luemme usein näihin puolison tulon AA:han ja raittiuteen.
Tämä on tosiaan ihme, mutta se ei ole meidän ihmeemme, se on alkoholistin ihme. Meidän asiamme ei ole (eikä sitä koskaan ollutkaan) häntä vahtia, huolehtia hänen raittiudestaan, katsoa ettei hän juo ja että hän menee tarpeeksi moneen AA-kokoukseen. Jos jatkamme tarkkaa huolenpitoamme ja valvontaamme, joka on jo juoma-aikana aiheuttanut paljon sotkua, päädymme vastoinkäymisiin.
Me voimme ja meidän pitäisi olla kiitollisia hänen puolestaan, mutta meidän asiamme on Al-anon perheryhmä ja oma itsemme. Tämä ihmeellinen ohjelma auttaa meitä tekemänn jotakin omalle elämällemme. Meidän velvollisuutemme alkoholistia kohtaan on antaa hänen huolehtia omasta raittiudestaan sekä olla suopeita, huomaavaisia ja yhteistoiminnallisia.
Päivän mietelause:“Opettele oleman hiljaa ja hoitamaan omat asiasi.” “Äläkä sekoita toisten asioita omiisi”

Hei kevätaurinko,
Kyllä se niin on, että vaikka alkoholisti haluaisi itsekin lopettaa, harvalla se omin voimin onnistuu. Se on niin pirullinen sairaus. Suosittelisin kuntoutusta, esim. Myllyhoitoa miehellesi. Sieltä lähti minun mieheni raittius alkuun. Ja tiedän niin sinun väsymyksesi, kevätaurinko. Muista, toisen juominen ei ole sinun syy. Alkoholismiin kuuluu se toisen syyttely. Sinun kannattaisi ottaa irtiotto hetkeksi, saisitko lapset jonnekin? Tai lähdet lasten kanssa viikonlopuksi jonnekin. Ja Al-anonia suosittelen lämpimästi, vertaistuki on paras tuki.

Tässä linkki Kemppisen juttuihin, jotka mainittiin juhakemppinen.fi/index.php?id=tlupcg2kiuq64y
Ja tässä tietoa Al-anonista al-anon.fi

Tsemppiä!

Tänään mielenkiintoinen juttu irtipäästämisestä: aamulehti.fi/ihmiset/mielipi … 79298/#ath