lumipallotekniikka, vai yhdistäminen?

En kaipaa moitteita, sillä itsetuhoiset ajatukset ovat muutenkin mielessä sählättyäni raha-asiani seuraavasti:

Tilanne:
Tulot: 1500 eur/kk netto
Tulot alkaen syyskuu: 2700/kk brutto
Sain kulutusluottojen kanssa asiani solmuun. Luottotiedot on kunnossa ja tämän kuun erät on maksettu kaikista.

Velkatilanteeni:

OP-Visa:
-1940€ (Kuukausierä 60 €)
Euroloan:
-1563,46 € (Kuukausierä: 67,00 €) TODELLINEN VUOSIKORKO 22,2%
Bank Norwegian:
-1 702,88 (Kuukausierä: 51,76 €) Nimelliskorko: 20,99 % Vuosikorko: 29,78 %
Komplettbank
-4 067,80 € (Tämä minua huolestuttaa eniten. Minimilyhennys 63 €/kk ei lyhennä lainaa lainkaan.) Norwegianbank ja Instabank ovat kiinnostuneita yhdistämään tämän lainan heille ja haluan tästä eroon mahdollisimman nopeasti.

Instabank ja BankNorwegian ovat luvanneet minulle lainaa, kun saan työsopimuksen toimitettua heille. Teenkö vielä mitään? Tämän kuun lyhennykset on suoritettu.

Järkyttävä tilanne. Mikä neuvoksi? Kannattaako minun hakea yhdistelmälainaa nykyisillä tuloillani, vai vasta sitten, kun tuloni ovat suuremmat? Vaikuttaako tulotaso lainatarjouksen korkoon?
Maksanko näitä yksitellen lumipallotekniikalla pois? Selviydyn kuukausimaksuista, mutta tuo Komplettbank kasvaa vain lyhennyksistä huolimatta, joten sen haluan siirtää muualle niin pian, kuin mahdollista.

Yöunet on menneet ja mietin jo epämääräisiä keinoja saada lisätienestejä. Lyhennyksistä selviän joten kuten, mutta yksi laina olisi ehdottomasti selkeämpi hoitaa.

Auttakaa!

Teen tänään lainatarjouspyynnön nykyisillä tuloillani ja lisään tähän ketjuun saamani vaihtoehdot.

Olen yksin asuva nainen.

Sain ensimmäisen lainatarjouksen:
LUOTON TIEDOT
Luottosumma: 10 000,00 €
Korkomarginaali: 15,90 %
Viitekorko: (1 kuukauden Euribor)¹-0,37 %, Luottokorko: 15,53 %, Todellinen vuosikorko: 17,97 %
Takaisinmaksuaika: 12 vuotta
Kuukausierä: 160,82 €
¹ Viitekoron arvo määräytyy joka kuukauden ensimmäisen pankkipäivän noteerauksen mukaan. Luottosuhteen alkaessa käytetään luoton maksua edeltävän koronmääräytymispäivän noteerausta. Luoton korko vaihtuu kuukausittain viitekoron arvon muutoksen verran.
KULUT:
Avausmaksu: 150,00 €, Tilinhoitomaksu: 5,00 €, Maksettava kokonaismäärä (tämänhetkisillä koroilla ja kuluilla) 23 158,08 €
LUOTON MAKSU
Maksettava summa: 10 000,00 €

Aivan järkyttävä korko, mutta näin voisin lyhentää koko velkaani kaikella maksuvarallani. Odotan vielä vastatarjouksia muilta ja laitoin vastauksen tuonnekin. Avausmaksu ahdistaa ja parasta olisi saada korotus joltain nykyisistä luotonantajista. Näitä tutkiessa tulee mieleen, että sitähän on valinnut aivan väärän ammatin, kun näyttää siltä, että koronkiskonta se on se, joka kannattaa. :confused:

Hei velaton2018! Tervetuloa tänne. Tilanteesi ei onneksi ole kovin toivoton, etenkään kun vertaan omaani… :blush:

Olethan lopettanut jo pelaamisen, olettaen että velat johtuvat siitä? Itselläni kaikki alkoi siitä, kun kävin yhdistämään muutamia “pieniä” lainoja yhteen. Hetken aikaa oli asiat hyvin, mutta sitten pelit vei taas rahat ja minulla oli niskassa taas monta eri lainaa… ja velkasumma tuplaantuneena :blush: Ja tämä toistettuna usein.

Mutta tosiaan, ei tosiasiassa varmaan mitkään noista lainoista lyhene juuri mitään, jos maksat vain minimiä, paitsi luottokortti. Itse yhdistäisin lainat, MUTTA VAIN JOS TIEDÄT PYSTYVÄSI OLLA PELAAMATTA!

Yhdistämisessä on riski, ettet päädy ottamaan uudestaan muista paikoista lainaa. Itse nimimerkillä kokemusta tästä. Lisäksi jos mahdollista niin koita suunnitella laina 5 vuoden maksuajalla esim. 12 vuoden maksuajalla tuosta tulee kyllä aika älyttömät kulut, pystytkö sinnittelemään syksyyn. Jos saat 2700e/kk syksystä lähtien, niin eikös siitä saa noin 2000 nettona sen jälkeen käteen? Voisit esim. maksaa sen jälkeen yhtä lainaa 500e/kk ja lainan kulut tippuisi huomattavasti. Lainat eivät ole vielä kohtuuttomia, joten lumipallo vois tuossa toimia hyvin. Paljon sinulla on muuten budjetti kuukaudessa muihin asioihin?

Mistä tuo lainatarjous on? Kuulostaa aivan törkeeltä!? Olen samaa mieltä Jeikoun kanssa että lyhempi takaisinmaksuaika olisi paljon parempi ja kun tienaat paremmin.

Päivitetty tilanne alempana.

Oletteko löytäneet keskustelupalstaa, jossa voisi kysellä näistä raha-asioista viisaammilta? Valvoin taas viime yön näitä miettien.

Päivitetty tilanne alempana.

Minua lähestyi myös Vivus, oikein mukavalla asialla. He antaisivat minulle mieluusti luoton seuraavilla ehdoilla:

“Esimerkki tyypillisestä 2010 € lainasta: nostettu luotto 2010 €; laina-aika 61 pv; takaisinmaksueriä 1 kpl; luottokorko 858 €; takaisinmaksettava summa 2868 €; vuosikorko 255,42 %; todellinen vuosikorko 739,01 %.”

Ja tuota 2010 et varmasti pystyisi maksamaan takaisin 61 päivästä. Järkyttäviä rahastajia. Tää on niin sairasta, että suomessa ees tollasseet firmat on mahdollisia. Tilanne paheni kun vippi bisnes pakotettiin loppumaan, sitten aletaan myöntää isompia luottoja ja jengi kerkee tekee huomattavasti isommat velat nyt kuin ennen. Itse onnistuin siinä täydellisesti, vaikka en tiedä kuinka pystyin olemaan niin tyhmä ja valehtelin itselleni voivani hoitaa ilman apua ongelmani.

Vastasinkin sulle vahingossa toiseen ketjuun aiemmin. Jos selviät lyhennyksistä, odota syksyyn aloita sitten lumipallotekniikalla lyhentämään. Toki jos sen Komplettin vaihtaa halvempaan, se voi olla järkevää. Itse olen ollut ahdistunut luottokorttiveloista jo ns. pienistä veloista alkaen, yhdistellyt ja sitten taas jonkin ajan kuluttua pelannut luottokortit tappiin, yhdistänyt jne. Tilanteeni on katastrofaalinen, mitä se ei vielä sinun kohdallasi kuulosta olevan. Usko pois, voit helposti pahentaa tilannetta yhdistämällä. Ainakin itselläni “luottokorttipuskuri” on sitten jonkin ajan kuluttua hujahtanut Maltalle. Älä ota sitä riskiä. Itse sain samoja neuvoja n. vuosi sitten, mutta en uskonut asian koskevan minua, vaan halusin ahdistuksesta eroon “ratkaisemalla” asian. No, nytkin on luottokortit tapissa ja sen lisäksi todella isoja ja keskisuuria lainoja. Toki, ellet pelaa enää koskaan, tuo suunnitelmasi on ihan hyvä.

Kulujen minimointi on toki järkevää.

Oikeastaan voisin lisätä edelliseen, että jos yhdistät, älä yhdistä siihen luottokorttia.

Tänään tein seuraavanlaisia siirtoja:
Ketjun aloittaessani oli tilanne siis tämä:
OP Visa:
-1940€ (Kuukausierä 60 €)
Euroloan:
-1563,46 € (Kuukausierä: 67,00 €) TODELLINEN VUOSIKORKO 22,2%
Bank Norwegian:
-1 702,88 (Kuukausierä: 51,76 €) vuosikorko: 29,78 %
Komplettbank
-4 067,80 € (Nimellinen vuosikorko 19,9%, todellinen vuosikorko +30%)

Huomasin, ettei minimilyhennys muuttanut KomplettBankin pääomaa, kuin kasvavaksi koko ajan.

Hain Osuuspankista 8000 euron joustoluoton.

Maksoin tänään kaikki muut luotot pois.

Tuntuu ainakin olleen fiksu ratkaisu. Talvella on helpompi sitten uuden palkan juostessa kilpailuttaa tuo OPn luotto vielä S-Pankilla. Olo on huojentunut ja hyvä. Koska Visakorttini on kalliimmalla korolla, lumipallotan sen ensin nollille. Uutta velkaa en missään tilanteessa ota.

Lisäksi aktivoin Säästöpossu-toiminnon, jolla kerrytän puskurirahastoa tuleviin yllätyksiin jokaisella kauppareissulla.

Tämä tuntui kohdallani oikealta ratkaisulta, mutta olisi kiva kuulla kommentteja teiltä. Enhän astunut sudenkuoppaan?

Hei, mielestäni hyvä ratkaisu, mikäli olet pelaamatta. :smiley:

Itse mokasin pahasti ja otin uudestaan lainaa ja tuplasin kätevästi velkani. Mutta siitäkin selvittiin vuosien ulosoton kautta.

Tsemppiä hirveesti!

Lueskelin kokemuksia tuosta KomplettBankista viime yönä, kun en saanut nukuttua. Tekisi mieli itkeä ilosta tuon Osuuspankin Joustoluoton vuoksi. KomplettBankissa olisi lainapääomani kasvanut kuukausi kuukaudelta. Haluan varoittaa kaikkia tuosta,edullisena mainostetusta KomplettBankista!!

Lainaus toiselta sivustolta:

“Älkää ihmeessä tuolta pankilta ottako lainaa. Se laittaa korkoa korolle ja sen mitä ilmoittavat minimilyhennykseksi on pelkkiä korkoa ja kuluja. Harhaanjohtavaa toimintaa. Täytyy todella paljon lyhentää kuukaudessa jos haluaa lyhentää sitä itse lainaosuutta. Laskin että esim. 25000:n euron lainan lopullinen hinta olisi ollut 37000 euroa . Siinä on oikea pikavippifirma. En ikinä lainaa Kompletbankista mitään!!! Liemessä olet jos tuolta lainaat.”

“Hei! Onko uusia kokemuksia? Minulla 50000 euron laina tulisi lopulta maksamaan yli 100000 euroa. Selvittely kesken lakimiehen kanssa. En saa sähköpostiin vastauksia jossa pyydän velkaerittelyä ja velkasuunnitelmaa. Asiakaspalvelu vaan pyytää lisäämään lyhennystä 150€. Puhuvat ympäripyöreitä eikä mitään tolkkua. Nyt lyhennys 980€ jonka jätin maksamatta nyt selvityksen ajaksi. Useita viestejä tullut että maksa heti ja nyt minun pitäisi makaaa 1980e eikä selvitystä mitä kuluja sisältää… lakimies neuvoi riitauttamaan lainan, koska ei vaikuta lailliselta perinnältä kuten tästäkin voi jo päätellä. Alunperin luvattu ihan muuta mitä todellisuudessa on.”

Kun luin nuo ja pääsin eroon 4000 euron vipistäni, taisi mennä hetkeksi kädet ristiinkin. Kun kysyin luottoa suoraan OPlta oli vastaus kielteinen, mutta automaatti antoi myönteisen päätöksen heti.

Veti niin nöyräksi, että sanat on loppua. Päivitän tiistaina tilannetta luotoistani. Tein tänään Visalle lumihiutalelyhennyksiä ja mieli on toiveikas. Nyt ymmärrän, missä liemessä olisin ollut ilman tuota OPn päätöstä.

huhuh. Kiitos, kun jaksat vastailla minulle, PeluriEx. Olen yksin tämän ongelmani kanssa. Tsemppiä sunnuntaihisi!