Lopun alkua - kolmatta mahdollisuutta ei tule

-kele, anoppi soitti ja kyseli myötätuntoisena oloani alle viisikymppisenä kuolleen sisareni perunkirjoituksen jäljiltä. Muuten hyvä puhelu, mutta mieleni taka-alalla pyöri koko puhelun ajan se, mitä tuskin pystyn hänelle sanomaan ääneen ainakaan kovin pian: “Olen nyt tekemässä sitä, mitä sinä et saanut aikaiseksi: heittämässä alkoholin kodista ulos, ja jos poikasi valitsee että lähtee sen perässä, niin minun puolestani saa mennä.”

Appiukko on jo yli 90-vuotias, eikä ole liikkumisvaikeuksien ja muistihäiriöiden vuoksi pystynyt itse käymään missään noin kymmeneen vuoteen, mutta silti anoppi vaan edelleen huolehtii hänelle ne “välttämättömät” juomat… Tuota menoa riittävän kauan katseltuani koko olemukseni huutaa moista tulevaisuutta vastaan.

Mieheni on nk. “sivistynyt” juoppo. Työpäivän iltana yksi tai kaksi kaljaa ja yksi tai kaksi terävää, viikonloppuna lounaan alkuryyppy, viiniä ruuan kanssa 1-2 lasillista, sitten iltapäiväkonjakki tai -rommi tai kaksi, ja illalla taas se yksi tai kaksi kaljaa ja yksi tai kaksi terävää. Hissukseen, tekemättä asiasta numeroa. Kun minä sitten aamuvirkkuna keräilen niitä käytettyjä laseja, tyhjentyneitä pulloja ja tölkkejä, juomisen saldo on aika selvä. Laskeskelin tuolla viikkolaskurilla että hänen työviikkokulutuksensa on viimeiset 2-3 vuotta ollut jotain 38-40 annosta.

Mutta kun on loma, hänellä onkin viikonloppu joka päivä, ja sitten alkavat vaikutukset näkyä raskaamman päälle. Sama on tapahtunut jo ainakin kuutena (saattaa olla kahdeksanakin) kesänä vuoden 2002 jälkeen: kun hän kaksi viikkoa on juonut 7-10 annosta päivässä joka päivä, hänen pinnansa kiristyy, ärtyisyys nousee pintaan, itsekeskeisyys kohoaa huippulukemiin ja riitaisuus ja “jankuttaminen” muuttuvat lähes jokailtaisiksi. Lisäksi hän alkaa riidellä lasten kanssa ikään kuin myös hän, viisikymppinen, olisi teini-ikäinen. Kolmannen täysillä juodun viikon lopulla alkaa korostunut epäluuloisuus nostaa päätään, ja hän kokee todella monesta asiasta, että häntä sorretaan tai kohdellaan kaltoin tai että häntä vastaan vehkeillään, minkä vuoksi hänen sitten pitää “puolustaa” itseään. Eikä hän aamulla muista yhdestäkään noista riidoista juuri mitään, joten hän ei usko olevansa millään tavalla vaikea. Tämä alkoholipersoonallisuus säilyy sitten loman loppuun. Eikä ihme: 50-70 annosta alkoholia viikossa on todella paljon, myös lähes satakiloiselle miehelle.

Yritin lähteä kesällä 2009: menin turvakotiin lasten kanssa ja pistin avioeron vetämään. Mies järkyttyi tästä niin, että raitistui, meni yksilöterapiaan, tuli mukaan parisuhdeterapiaan, ja meillä oli reilun vuoden asiat paremmin kuin koskaan. Mutta hän oli aina ollut sitä mieltä, että alkoholin jättäminen kokonaan on turhaa fanatismia ja että hän kyllä hallitsee oman alkoholinkäyttönsä.

Jepjep, ja kuu on juustoa, jos minä päätän uskoa niin…

Olen vuosien varrella useita kertoja välillä pyytänyt asiallisesti, välillä itkenyt ja huutanut, että palaisimme tipaton elokuu ja tipaton tammikuu -linjalle, jota noudatimme lasten ollessa pienempiä, tai jättäisimme ainakin väkevät kokonaan kotoa pois. Viimeisten 2-3 vuoden aikana mies on lähinnä kiemurrellut, eikä noista mikään ole toteutunut. Tänä kesänä sain kaikesta stressistä rytmihäiriöitä ja - onni onnettomuudessa - sellaisia lääkkeitä, joiden kanssa ehdottomasti ei saa käyttää alkoholia, ja viimeistenkin lasillisten pois jättäminen oli ällistyttävän helppoa. Samalla palautui kykyni nähdä, millainen mieheni suhde alkoholiin oikeasti on. Aiemmin olen kokenut epävarmuutta ja jopa häpeää siitä, että miten voisin vaatia häneltä lopettamista, kun en itsekään ollut täysraitis.

Mieheni reaktio rytmihäiriölääkkeisiini? Hän ei pitänyt ajatuksesta lainkaan ja kotiin päästyämme arvosteli lääkäriä ja arvioi, ettei minun kannattaisi noita lääkkeitä käyttää (miehelläni ei ole mitään terveydenhuoltoalan koulutusta tai osaamista). Kun urputin tästä yhdelle ex-alkkis kaverilleni, hän selitti, että jos mieheni toimii yhtään samalla logiikalla kuin hän aikanaan, jokainen ihminen joka juo mieheni nähden tai seurassa antaa hänelle “sosiaalisen luvan” juoda ainakin yhtä paljon. Tuo selitys kolahti, koska minulla on ollut jo yli vuoden ajan voimistuva tunne, että mies tyrkyttää minulle esim. sitä lounasviiniä. Täysraittius on nyt entistäkin motivoivampaa - en halua olla mukana miehen yrityksissä huijata itseään, ja se suorastaan yököttää, että hän yrittää manipuloida minua juomaan.

Eipä mennyt kuin viikko rytmihäiriölääkitykseni alkamisesta niin mieheni, joka ei voi sietää kaupunkia kesällä, halusikin jäädä stadiin yhdeksi ylimääräiseksi päiväksi, koska löysi yhden kaverin illanistujaiset Naamakirjasta. Ja taas oli “hyvä syy” vetää vähintään kolme annosta jo ennen lähtöä (mies haisi viinalta metrossa jo menomatkalla). Sitten kaverin luona 4-5 annosta ja kotona vielä 1-2.

Toinen tekosyy juomiselle näyttää olleen jalkapallokaljoittelu TVn ääressä. Minua kun ei peli kiinnosta ja menin siksi häntä aikaisemmin nukkumaan monena iltana. Sitten ei ilmeisesti tarvinnut arastella niitä kaljoja ja rommeja. Tai sitten hänellä on vatsa hankala, joten aperitiivia ja/tai digestiiviryyppyä on niin tarpeen…

Nyt kun olen ollut hyvin vähällä juomisella 18. kesäkuuta lähtien ja tipaton viikon, mies ei enää juuri puhu juomisesta, tyrkyttää huomattavasti harvemmin ja piilottelee omaa juomistaan enemmän. Mikä kaikki vahvistaa käsitystäni, että hän huijaa itseään täysillä edelleen.

Lisää myöhemmin - pitää muistaa syödä (mies on maalla vanhimman tyttären (15) kanssa ja nuorimmainen (kohta 13) on kaverinsa maalla, joten minulla on vihdoin hiukan aikaa itselleni).

Moikka NoMore64!

Selkeästi miehesi alkoholin käyttö rassaa sinua, kun saat jo stressin takia rytmihäiriöitä. Minulla tulee myös stressistä rytmihäiriöitä ja puolison juomisen aikaan niitä oli paljon. Nyt ovat rauhoittuneet kun hän on ollut jonkin aikaa raittiina.

Miehesi ei selkeästi näe alkoholinkäytössään samaa ongelmaa kuin sinä. Silloin on hyvin vähän tehtävissä hänen auttamisekseen. Oletko viime aikoina puhunut suoraan hänelle tästä alkoholinkäytöstä ja siitä miten se sinua rasittaa? Sinä olet voimaton miehesi toiminnan suhteen, mutta omaa elämääsi ja toimintaasi pystyt hallitsemaan. Ja se on paljon se :slight_smile:

eiköhän tässä ole taustalla juuri sellainen sosiaalisen luvan hakeminen.
mä olen ottanut tipattoman linjan alkoholistiin nähden. Hän leikkii mm. marttyyriä sillä että lähtee kuskiksi ja antaa mulle “luvan” ottaa jos haluan…itse kun yrittää olla tipattomalla.
No odottaa vain sitä päivää että minä vedän kännit, ja hän voi sanoa hyvällä omalla tunnolla että “otathan säkin, miksi hän ei saa, miksi se on eriasia?”…
parempi kun ei läträä itsekään, muuten on turha mennä kertomaan toisellekaan, kuinka hienoa on elämä ilman alkoholia. Mutta paras tukihan on aina vertaistuki, siksi kohtuukäyttäjästä ei kait ole ymmärtämään alkoholistia alkuunkaan. vaikka kuinka yrittäisi ymmärtää, niin aina tullaan siihen että kun alkoholista puhutaan niin se edustaa niin eri asiaa molemmille.

Helpottavaa tietää etten ole tuon asian kanssa yksin. Kun olin nyt muutaman päivän kaupungissa siivoamassa pois kuolleen siskoni papereita ja ukko oli mökillä, rytmihäiriöistä ei ollut tietoakaan, vaikka siskon papereista löytyi kaikenlaista ahdistavaa (hänellä oli vakavia mielenterveysongelmia).

Jokin viikko sitten muistutin kiltin asiallisesti siitä, että lapsuusajan väkivaltakokemuksiin liittyneen alkoholin hajun vuoksi minua ahdistaa tulla nukkumaan, jos hän kovasti haisee viinalta (on juonut vähintään neljä annosta iltakahdeksan jälkeen). Tämä muistutus auttoi täsmälleen yhden illan, sitten taas haisi.

Olen kertonut tuon asian hänelle heti suhteemme alussa ja muistuttanut tämän matkamme varrella ainakin 20 kertaa, välillä ilmoitusluontoisesti, välillä vihaisesti, välillä itkienkin. Vaikutus on viimeisten noin 7 vuoden ajan ollut aina lyhytaikainen.

Tosi on. Kiitos sinulle.

Näin se varmaan on. Lisäksi mulla on paljon parempi olo nyt, kun 3.7. alkaen olen ollut tipaton kaikki paitsi yhden päivän. Vaikka siskon kuolemaan liittyvät asiat ovat kovasti raskaita, niitä on kumminkin parempi käsitellä selvin päin.

Taidan jäädä kokonan tipattomalle nyt, kun tänä iltana mies ei haissut viinalta (oli ilmeisesti syrjäkatsein todennut kaikki mun tämän illan juomani holittomiksi, eikä sitten rohjennut itsekään ottaa “tosissaan”). Aika paljon parempi tulos verrattuna siihen iltaan, kun olimme kavereiden luona ja minä otin kolme annosta ja hän otti kymmenen.

Hyvin pian pitää nostaa kissa pöydälle, mutta yritän sinnitellä nuorimmaisen syntymäpäivän yli (se on alle viikon sisään) - en halua sitä pilata, jos sanomisesta tulee riitaa.

NVJ! Yksi päivä kun oltiin tytärten kanssa kaupungissa, että saivat tavata pitkän matkan takaa tullutta siskoani, niin kun päästiin saareen takaisin niin ukko on kirjaimellisesti iloisessa tuiterissa.

Että ottaa päähän sen keinoiloisuus ja kaikelle naureskelu. Ja viinahuurujen haju.

Olen pohtinut mitä vahinkoa miehen juomisesta on lapsille. Miehen kärsimättömyyden ja itsekeskeisyden korostuminen on ainakin yksi asia, niin että mies edellyttää/vaatii lapsia vastaamaan heti ja hermostuu, jos he eivät kuule (vaikka ovi olisi välissä). Samoin ruokapöytään pitää tulla sillä sekunnilla kun hän sanoo, muuten äänensävy heti kiristyy.

Muistin huononeminen näkyy esim. siitä, että lasten jostakin kesäohjelmasta on puhuttu kolme eri kertaa ja se on myös kirjattu perheen isoon yhteiseen seinäkalenteriin, eikä mies silti muista siitä edes oleellisimpia yksityiskohtia (alku- ja loppupäivämäärät tai mihin aikaan pitää olla jossakin valmiina bussin lähtöön). Esimerkiksi nuoremman hammaslääkäriaika unohtui, kun minä olin sinä päivänä niin sairas, etten itse muistanut.

Sitä en tiedä, mikä vääristää miehen käsitystä vanhemman lapsen terveydestä ja asenteista. Itsekeskeisyys ehkä, ja sen aiheuttama kyvyttömyys havaita ja/tai muistaa mitä lapsi oikeasti tekee oman terveytensä eteen. Lapsi on itse ohjelmoinut puhelimen muistuttamaan liikkumisesta joka iltapäivä, ja hän on itse hakenut jumppasarjoja Internetistä ja tekee niitä, sekä käy mielellään uimassa. Tämä on siis todellisuus, ja kuitenkin mies valittaa minulle toistuvasti miten “täysin haluton” lapsi on liikkumaan. Viimeksi kun mies aloitti tuon saman valitusvirren, juuri sen jälkeen kun lapsi oli löytänyt uusia jumppasarjoja, olin niin ällistynyt että sanoin kovaan ääneen “Mitäh?!” ja sitten mies alkoi kyllä heti perua/laimentaa sanomisiaan, mutta jotakin tosi outoa tuossa on.

Lisäksi, kun vanhempi lapsi oli taas ollut viikon flunnsassa (häneen valitettavasti tuntuu tarttuvan ihan kaikki pöpöt) ja molempia korviaan särki, mies melkein huusi illalla, lasten nukkumaan mentyä, kuinka hyödytöntä ja turhauttavaa on viedä lasta lääkäriin, kun “eivät ne läkärit koskaan ole pystyneet tekemään siitä laspesta yhtään sen terveempää” ja kuinka mies itse vain masentuu noista lääkärireissuista.

Autoilu on sitten se vaarallisin osa tuota kärsimättömyys+agressiivisuus -oireilua. Eilen mies sanoi vihaisesti, ettei ole ollenkaan totta, että hän ajaisi liian lyhyellä turvavälillä - ja pari tuntia myöhemmin hän taas roikkui 130-140 km/h 50-100 metriä edellä ajavan takapuskurista kymmenien kilometrien matkan. Itse ajan niin paljon kuin mahdollista, mutta takapenkillä hän hermoilee, koska hänen mielestään minä ajan liian hiljaa (100 km/h rajoitusalueella 110 km/h enkä 120 km/h niin kuin hän ajaa tai 120 km/h rajoitusalueella “vain” 130 km/h kun hänen mieletään pitäisi ajaa 140 km/h). Hänen mielestään minä myös ohitan liian harvoin ja suostun liian helposti ajamaan jonossa. Minun mielestäni tärkeintä on päästä hengissä perille, 10-20 minuutin ajansäästö satojen kilometrien matkalla ei ole läheskään yhtä tärkeää.

Se, mitä kaikkein vähiten voin käsittää, on että mies on turvallisuusalalla töissä, vastuullisissa tehtävissä. Jo ennen kesää 2009 puhuin hänelle siitä, millainen riski juominen työpaikan kannalta on, ja olen puhunut siitä myös viimeisen vuoden aikana - kuuroille korville. Hän kuulema hallitsee oman juomisensa.

Tietääkseni hän ei ole koskaan ollut työtehtävissä vaikutuksen alaisena - tosin joinakin maanantaiaamuina osamotiivi julkisilla töihin lähtemiseen on hänellä mitä ilmeisimmin ollut epävarmuus omasta ajokunnosta. Mutta mitään salaisuuksia ei pysty pitämään ikuisesti - jossakin vaiheessa joku aina huomaa jotain, ja ennemmin tai myöhemmin joku myös puhuu.

Olen yrittänyt etsiä objektiivisia mittareita mieheni juomiselle, koska tiedän että itse olen nyt niin kypsä kaikkeen alkoholiin liittyvään, että näkemykseni on varmasti värittynyt. Niinpä kirjoitin mieheltä salaa ylös, mitä juomia oli mökillä, kun viimeksi tulin kaupungista 16.7. Nyt viikkoa myöhemmin hänen kulutuksensa on masentavan helppoa laskea tyhjistä pulloista ja tölkeistä:

1 - 1,2 litraa väkeviä = 25-30 annosta
1 pullo + 2 lasia viiniä = 8 annosta
12 isoa (0,5 l) olutta tai siideriä = 18 annosta
12 pientä (0,3 l) olutta = 12 annosta

Kokonaismäärä = 63-68 annosta viikossa = keskimäärin vähintään 9 annosta päivässä. Eli ei se minun raittiuteni ole vaikuttanut hänen juomiseensa juuri mitään.

Perkele - tässä asiassa olisin mieluummin väärässä kuin oikeassa, mutta minkäs teen. Tyhjät pullot ja purkit puhuvat karua kieltään.

Nuoremman lapsen syntymäpäivä saatiin vietetyksi kutakuinkin mukavasti. Lauantaiaamuna 26.7. molemmat lapset lähtevät leirille, ja lauantaina miehellä ja minulla on sen jälkeen ohjelmaa suvun kanssa ja illalla menemme konserttiin.

Sunnuntaiaamuksi olen nyt kokoamassa pientä ryhmää riittävän tasapainosia yhteisiä ystäviämme auttamaan minua ja tukemaan miestä, kun nostan kissan pöydälle. Kun rytmihäiriöni alkoivat, olin niin huolissani lastemme tulevaisuudesta, jos minulle sattuisi jotakin, että soitin lastensuojeluun. Sieltä suosittivat, että maanantaina 28.7. mies menisi heti aamulla lähimmälle päihdepoliklinikalle, että saisi riittävät lääkkeet katkaisun onnistumiseksi. Myöhemmin ensi viikolla lastensuojelu soittaa ensin minulle ja sitten miehelle.

Mieheni asuminen on ehkä se hankalin asia. En todellakaan halua lasten olevan saman katon alla vieroitusoireissa kärvistelevän kanssa, eikä tällaisen juomisen jälkeen yksi viikko riitä mihinkään. Onneksi ainakin joitakin kalustettuja yksiöitä näyttäisi olevan melko lähellä mieheni työpaikkaa - siltä varalta kun hän alkaa pystyä käymään töissä taas. Minusta olisi paras jos hän asuisi ainakin ensimmäisen kuukauden meistä erillään, jotta fyysiset vieroitusoireet ehtivät toivottavasti häipyä kokonaan.

Seuraavaksi yritän saada kiinni hänen entisen terapeuttinsa. Se on hyvä jätkä - toivottavasti on vielä noissa töissä.