En oikein löydä oikeita sanoja joilla aloittaa kirjoittamista…
Mutta mutta… Olen 23v. mies ja ongelmat liittyvät alkoholin jatkuvaan käyttöön. Viimeksi olin YHDEN päivän/yön selvänä n. 2kk sitten. Tänä aikana olen valehtelematta ollut humaltunut jokaisena päivänä. Annokset eivät ole suuria 4-5siideriä/ilta plus joku liköörijuoma riippuen illasta…
Joka aamu ja päivä ajattelen että tänään täytyy laittaa korkki kiinni edes hetkeksi mutta illalla aina se alkoholi kumminkin maistuu…
Onko jollain antaa mitään neuvoa kuinka saada tilanne haltuun?
Tervetuloa danco! Tilanteeseen herääminen on ensimmäinen askel, onneksi olkoon siitä.
Itse olin aika lailla samassa tilanteessa joitakin vuosia sitten, eli olutta meni arkisinkin 2-4 isoa tuoppia (nainen, 50 kg) ja viikonloppuna enemmän. Omalla kohdallani päivittäisten määrien vähentäminen ei onnistunut, koska ensimmäisen tuopin jälkeen olo oli rentoutuneen nousujohteinen ja välinpitämätön, ja siinä tuli joka kerran otettua toinen ja kolmaskin… Kirjoittelen nyt muutamia strategioita, joilla olen saanut omaa alkoholinkulutustani vähennettyä. Niistä joku voi olla avuksi sinullekin:
- Kun on päätetty olla nollilla koko päivä, ollaan nollilla. Se on tissuttelijalle aivan varmasti mahdollista, kysehän on vain jonkin asian tekemättä jättämisestä.
- Kotiin ei osteta alkoholia, tai ostetaan vain sen verran kuin on selvin päin aikomus juoda.
- Nollapäivinä ei mennä baariin, ei millään tekosyyllä. Ei edes, vaikka tulisi yllätyspolttarikutsu.
- Nollapäivä alkaa jo aamusta, eli laitetaan kaikki valmiiksi selvää iltaa varten. Pullot pois, piiloon, järjestetään tekemistä juomisen tilalle jo valmiiksi, jne.
- Lykätään juomisen aloittamista, eli kaljaa ei avata heti kotiin tultua tms.
- Ennen ensimmäistä olutta juodaan vähintään puoli litraa jotain alkoholitonta
- Annetaan itselle kiitosta vaikka yhdenkin annoksen juomatta jättämisestä, mutta EI anneta mielen luisua luulemaan, että homma on onnistumisen johdosta taas lopullisesti hanskassa. Se on hanskassa sillä hetkellä, ja niitä hetkiä haetaan lisää.
- Laitetaan korkki kokonaan kiinni ainakin kuukaudeksi, ja katsotaan millainen voima alkoholilla oikeasti on. Sekä onnistuminen että epäonnistuminen tässä projektissa ovat terveellisiä juttuja, kunhan pää käsittelee ne rakentavasti ja rehellisesti.
Minulle oli tärkeää myös se, että uskoin itseeni, vaikka takana oli melkoista läträämistä. Ei saa antaa kostean kauden määritellä itseä, sinussakin on varmasti paljon tehoja, jotka eivät tarvitse polttoaineeksi alkoholia. Tee realistinen päätös, ja pidä se. Jos se on aluksi vain yhden annoksen vähentäminen keskiviikkoiltana, se on ihan ok, kunhan pidät siitä kiinni. Sitten ohjaat sen onnistumisen tunteen seuraavaan askeleeseen, etkä anna sen toimia tuhoisasti tissuttelun mahdollistajana.
Pysy kanavalla!
En ole ihan vielä varma haluanko täysin lopettaa (humalahakuista) juomistakaan kun hyvin HARVOIN aamulla on mitään krapulaa (kovan baari-illan jälkeenkään) 40% järjestä sanoo että lopeta ja loput 60% toista. Alkoholista on tullut ns. “pakokeino todellisuudesta”.
Mitään suoranaista syytä juomiselle en löydä. Suurimmat syyt taitaa olla tottumuksessa ja stressin lievityksessä. Kahta työtä teen yhtäaikaa ja nytkin teen 3päivää putkeen töitä että pääsen töistä 01:00 ja seuraavaan töihin 06:00. Tässä sivussa pitäisi jaksaa panostaa parisuhteeseenkin.
Alkaa tuntua että pian seinät…tai kulissit alkaa kaatumaan päälle…Masennustako? En tiedä, vaikka siihen taipuvainen olenkin…
Mutta kiitos Eleonoora vinkeistä!
Sanoit aikaisemmassa viestissäsi, että juot päivittäin 4-5 annosta ja ettei annosmäärät ole suuria. Omaa juomistani seurannneena ja asioita pohtineena minun täytyy sanoa, että nuo määrät loppujen lopuksi ovat aika suuria. Tiedän, että pari kolme tuoppia ei tunnu oikein miltään, mutta se johtuu yksiselitteisesti toleranssin kasvamisesta. Suomeksi sanottuna päässäsi tuntuu selkeältä, vaikka promilleja olisi veressä.
4-5 annosta + nuo konjakit tekee viikkotasolla 28-35 annosta (ei konjakkia laskettuna mukaan), tietenkin jos juot viikonloppuna enemmän niin silloin varmaan mennään jossain 35-45 tasolla per viikko. Eli huolestuttavan paljon yli riskirajojen.
Sanoit lisäksi, ettet halua lopettaa juomista, kun et koe kokevasi krapulaa. Krapulat ovat tietenkin yksilöllisiä, mutta on aika huolestuttavaa, jos et koe voivasi huonosti juomista seuraavana päivänä. Tämä viittaisi toleranssin merkittävään kasvuun. Toinen asia, mikä tässä tuli mieleen on se, että tavallaan perustelet juomistasi tai oikeastaan oikeutat sen sillä, ettet koe krapulaa. Yleensähän krapulan välttäminen on se, joka saa ihmiset karttamaan liikaa juomista. Mutta jos krapulaa ei tule, silloinhan sitä loogisesti voi ottaa enemmän ja “suuremmalla” riskillä.
Sanoit, ettet löydä ihmeempiä syitä juomisellesi, mutta uskot sen johtuvan stressistä ja tottumuksesta. Juominen on elämäntapa, johon johtaa monet syyt. Tuo stressi on aika ympäripyöreä ilmaisu, joten kehottaisin sinua hieman pohtimaan sitä, mitä oikeastaan stressaat? Mitkä asiat elämässäsi aiheuttavat stressiä, joka saa sinut tarttumaan pulloon? Mikä saa sinut “pakenemaan todellisuutta”? Ymmärrän, että kahden työn tekeminen vie voimia. Miten voisit keventää arkesi raskautta, onko mitään painolasteja, joista voisit luopua?
Toinen asia on tietenkin tottumus. Juominen on tapa hallita ja säädellä tunteita ja siihen liittyy usein tuntemuksia tottumuksesta ja rutiininomaisuudesta. Juominen on eräänlainen elämäntapa, joka sanelee, kuinka arki siinä ympärillä toimii. Sanoit, että koet olevasi masentunut. Olisiko tämä masennus asia, joka olisi syytä hoitaa? Jos tuntuu, ettet jaksa arkeasi eteenpäin ja ainoa keino paeta kaikkea pahaa on juominen, eikö sinun olisi syytä tehdä jotain arjessasi? Tarkoitan selkeitä muutoksia. Voisitko luopua toisesta työstäsi ja keskittyä parantamaan henkistä hyvinvointiasi?
Juominen ei ole vain asia, joka tapahtuu, sille on aina syynsä. Sinä voit huonosti, koet olevasi stressaantunut ja masentunut, arkesi menee eteenpäin ilman suurempaa merkitystä ja hieman iloa kenties tuo alkoholi. Onko tämä se, mitä haluat nyt ja tulevaisuudessa? Jos kuvittelet itsesi kymmenen vuoden päähän, mitä näet siellä?
Minä vain heittelen näitä ajatuksia, koska olen itsekin joutunut pohtimaan juomistani ja kyseenalaistamaan asioita. On joka tapauksessa hienoa, että olet havahtunut omaan alkoholinkäyttöösi ja vieläpä noin nuorella iällä. Sinulla on täysin kaikki mahdollisuudet saada alkoholinkäyttösi kuriin, jos vain löytyy tahtoa, motivaatiota ja resursseja.
Palataan asiaan! Tsemppiä sinulle!
En ole oikeastaan ajatellut juomista viikkotasolla… Ja kyllähän se paljon tekee ja kun niitä selviä päiviä ei rehellisesti sanottuna ole ollut 2kk.
Jotenkin en koe humaltumista pahana tai haitallisena ilman krapulaa niin hassulta kuin se kuulostaakin…
Krapulaa koen tosi harvoin ehkä kerran 2kk. Ellei nyt janoa tai pientä ohi menevää hedaria lasketa. Olen välillä miettinyt, että jos vetäisin sellaset perseet että aamulla on KUNNON krapula kaikkine klassisine oireineen niin jos sillä pääsisi alkuun operaatiossa pullonkorkki kiinni.
Aikaisemmin kumppani tykkäsi kanssa “hieman tissutella” hän tosin kohtuudella. Mutta itse havahduin tilanteeseeni vasta kun kumppani lopetti tosta noin vaan tissuttelun täysin useammaksi viikoksi enkä pysty olemaan päivääkään ilman…
Missä näen itseni kymmenen vuoden päässä jos samaa tahtia jatkaa? Toivottavasti en ole samassa tai pahemmassa jamassa. Myönnän että huijaan itseäni ajattelemalla, että tänään se korkki pysyy kiinni vaikka kuitenkin se aukeaa… Pahin pelkoni on että olen tuolloin kunnon alkoholisti jemma pullojen kanssa. Ja alkoholismia on ihan lähisuvussa useammalla…
Mitä masennukseen tulee niin nuorena olin vakavasti masentunut, että koulu jäi kesken ja lääkäri oli lähes valmis lähettämään kunnon hoitoon sairaalaan, mutta se oli silloin. Anyway nykyään ajoittain tuntuu HIEMAN masentuneelta.
Työt ja raha on kenties pahimmat painolastit jotka kuormittavat. Rakastan matkustelua minkä tiedän olevan kallis harrastus.
viime kevät meni niskalimassa töitä tehden ja nyt syksyllä on seuraava matka jonka takia täytyy raataa tuplasti lyhyemmässä ajassa melkein samat rahat kasaan.
Paljonhan sitä tulee reissattua eli tästä olen HETI valmis luopumaan osittain auttaakseni tilannetta.
Moikka Danco
Ymmärrän ongelmasi. Määrät on jo kasvaneet kohtuuden yli. Niin käy monelle, niin kävi minullekkin. Liiallinen työ ja siinä samassa myös alkoholi aiheuttaa masennusta varsinkin jos siihen on taipumusta. Edellisessä viesteissä 88 ja Eleonoora pistikin hyviä kysymyksiä/ehdotuksia enkä nyt lisää tähän niitä uudestaan.
Olen itsekkin tissuttelija . Mutta juo vähemmän kuin eilen ja älä päästä niitä määriä sitten karkaamaan. Oikeastaan on hyvä aluksi löytää ne stressin ja masennuksen syyt, vähentäminen kannattaa aloittaa heti mutta siinä rinnalla on hyvä miettiä noita asioita .
Onnea yritykselle, se ottaa aikaa, monet on esim, lopettaneet ja sitten retkahdus. Kaikki se työ alkaa alusta eli se työ minkä alkoholin, stressin ja masennukseen on tehnyt katoaa ja taas alusta.
Yritystä ja Lykkyä muillekkin
T.T