kiitos Sumuton, Tsemppiä sinnekin!
Muutama päivä vierähtänyt, siirryin aikaiseen rytmiin, se nyt alkuun tuottaa pientä univajetta, mutta helpottaa muuten elämää, kun voin aamusta aloittaa työt kuuden aikoihin ja lopetellakin sitten jo aikaisin. Illat on usein sellaista, että tekee mieli juoda ja syödä mitä sattuu. Kohennan tässä syömispuoltakin, tasainen painonpudotus mielessä ja sekin on ihan hyvin alkanut, joskus jotain herkkujakin syön, mutta pidän sen kokonaisuuden sellaisena, että ei tule mitään ylilyönti dieettiä / retkahduksia, vaan mahdollisimman tasaista menoa.
Mulla oli pitkään vaihe, kun en oikein saanut näihin asioihin mitään kontrollia (päivittäistä juomista ja roskaruokaa) , on siitä nyt kuukausi. Sitten tuli vedettyä parina viikonloppuna kaatokännit, yhtenä päivänä molempina (ei sentään yksin) ja nyt sitten toista kokonaan raitista viikonloppua.
Aloitan päivät kylmällä suihkulla ja avannossakin on tullut käytyä kolmesti tänä vuonna. Se aina tuntuu piristävän. Eilen kävelin baarin ohi päivällä ja olisi ollut aikaa käydä ottamassa yksi olut, mutta mietin sitten, että ehkä vähän liikaa stressiä tällä hetkellä, että siitä olisi oikeasti voinut nauttia joten en kauaa paininut itseni kanssa, vaan jätin väliin. Aamulla myös yritän ottaa aikaa sille, että olen omissa ajatuksissani ja rentoudun, tuntuu että se jotenkin antaa tasaisempaa mielialaa iltaan asti ja tekee helpommin parempia valintoja. Olen myös päättänyt, että kotona en juo, enkä osta kotiin alkoholia. Tämäkin oli ennen sellaista itsekusetusta, ostin viinaa ja olutta ja muka vaan join sitä olutta ja otin vähän viskiä ja sen nyt aina tiesi miten siinä kävi, jonain yksttäisenä päivänä Zen mielentilassa ehkä se jäi siihen 6 kaljaan ja muutamaan viskiin, mutta useimmiten meni koko pullo ja kierre oli valmis alkamaan.
Nyt taas tämä ajatusrumba on siirtynyt siihen, että kovasti tekisi mieli lähteä jonnekin lomareissulle. Noh… en ole tässä yli vuoteen lomaa pitänyt ja työ on luonteeltaan mulla aika vaativaa ja voimia vievää, mutta tiedän taas hyvin, että mitä siitäkin helposti tulee, jos lähtee lomalle (juomista) ja sitä taas haluan vältellä.
Että silleen… tietysti on jotenkin kahleinen olo ja pieni alakulo päällä, kun joutuu tällä tavalla miettimään ja näiden asioiden kanssa painimaan, mutta on mulla aika monta asiaa aika hyvällä mallilla, (terveys , parisuhde, muutama ystävä, rahatilanne, työ). Kaikkien niiden eteen olen joutunut ja joudun näkemään enemmän / vähemmän vaivaa ja onkin järkevä miettiä mihin eniten panostaa. Tällä hetkellä jonkinlainen työuupumus kyllä vaivaa, mutta samalla myös tietysti liian alkoholinkäytön lieveilmiöt. Yritän ratkaista tämän tekemällä vähän vähemmän töitä (näin menty jo jonkin aikaa) ja yrittää saada käytyä jossain lomalla pidemmän raittiusjakson jälkeen. Tuntuu tässä tätä kirjoittaessa aukeavan itselleni paremmin se, että on jotenkin ristiriitaisen musertavan vaikeaa elää sen kanssa, että siihen yhteen asiaan eli alkoholinkäyttöön ei mulla ole ollut oikeasti kontrollia, kun taas sitten muuten olen aika noh… kilpailuhenkinen ja tavoitteelinen mies ja haluan, että asiat on järjestyksessä . Olen kyllästynyt pettymään enää itseeni, mutta sitten toisaalta vaadin itseltäni aika paljon joissain asioissa. Alkoholi ongelman kanssa on typerä olla vaatimatta itseltään muuta, kuin täyttä raittiutta tai sitä, että joskus juo sen yhden. Kohtuudellinen alkoholinkäyttö multakin ehkä onnistuisi, mutta en edes tiedä haluanko sellaista oikeasti yrittää ja nyt jos yrittäisin, niin varmuudella retkahtaisin juomaan.
Tiivistäen :
- täytyy jatkaa raittiina
- taas enempi liikuntaa,… → pirteämpi olo ja parempi uni
- yrittää alkaa heräämään samaan aikaan joka aamu (tärkeää)
- olla sortumatta roskaruokiin, hiilaripommit aiheuttaa mulla myös himoa olueen ja tällainen pieni kalorivaje pitää juomishimot loitolla
- vältellä mitään reissuja muutama kuukausi (muutenkin koronan takia)