Moi!
Olen lopettanut alkoholin käytön kokonaan noin kuukausi sitten. Viini on siihen saakka kuulunut olennaisena osana arkeeni ja juhlaan koko aikuisiän, pois lukien raskaudet ja muutaman noin puolen vuoden tietoisen alkoholittoman kauden + joitakin tipattomia tammikuita.
Tyypilliseen viikkoon kuului 3-4 pulloa viiniä, 3-4 annosta kerralla, 3-4 päivänä viikossa. Siihen päälle sitten “juhlat”, eli illan istujaiset ja juhlapäivät ystävien kanssa jne. Osalla kerroista pystyin kontrolloimaan juomistani niin, ettei se mennyt överiksi, mutta övereitäkin tapahtui. Näiden seurauksena aamulla mies oli tyytymätön alkoholin käyttööni ja minä koitin selitellä itselleni, että hän liioittelee. Nyt viime aikoina myös lapset huomasivat poikkeuksellisen kovat humalatilani ja siinä kulki raja. En enää juo, ollenkaan, koska en halua läheisteni joutuvan jännittämään, mitkä mittasuhteet alkoholinkäyttöni kulloinkin saa. Lisäksi haluan elää terveen elämän, jossa haistan, maistan ja tunnen asiat, en halua jatkuvia päänsärkyjä, kroonista väsymystä ja painon nousua. Myös morkkikset ja hölmöilyt, joita alkoholi minulle aiheutti, haluan jäävän taakse.
Nyt mulla on paljon kysymyksiä teille, armaat kanssa kulkijat: millaista elämä on, kun siihen ei enää kuulu alkoholi? Mitä iloja, mitä suruja? Mitä mielitekoja, mitä kaipuuta? Miten arki järjestyy ja millaista on juhla? Miten ystävät, mitä tapahtuu, kun joku ei enää käytä alkoholia? Kyllästyttekö itse siihen, että muut illan kuluessa humaltuvat?
Lisää kysymyksiä: millaisia vierotusoireita olette kokeneet ja kuinka kauan? Millaisia vaiheita alkoholin käytön lopettamisen jälkeen keho, mieli ja tunne-elämä käyvät läpi? Miten läheiset ovat reagoineet.
Olen äärettömän kiitollinen, jos joku haluaa vastata kysymyksiini ja jakaa minulle omaa tarinaansa.
Voidaan hyvin, me kaikki.